Olipa taas WT-mamma muksuineen Teneriffalla
Tultiin Teneriffalta, odotettiin kentällä lentoa, joka oli useamman tunnin myöhässä. Istuimme melko pitkään portin edessä olevilla penkeillä (minä, mies ja 2,5v. tytär) ja seurasimme, kuinka eräs WT-mamma pani parastaan... Hän oli arvioilta 30-v, pukeutunut pissikseksi, haisi vanhalta viinalta. Jaloissa pyöri kaksi poikaa n. 4- ja 6-vuotiaat, ja sitten porukkaan kuuluivat vielä isovanhemmat. En ole eläessäni nähnyt niin huonosti käyttäytyviä lapsia! Nämä lapset juoksivat, huusivat, tönivät tahallaan muiden käsilaukkuja ja trolleja kumoon. Nurkassa oli jokin iso viherkasvi, jonka lehtiä pojat kävivät repimässä. Tyttäreltämme he veivät kädestä lelun tuosta vain.
Mitä tekee tämä WT-mamma? Joko naputtelee pinkkiin kännykkäänsä tympääntyneen oloisena tai sitten huutaa kurkku suorana että "Nyt penskat tänne niinku olis jo" tai "Nyt helvetti jätät sen kasvin rauhaan". Jne. Lisäksi nainen uhkasi toista poikaa monta kertaa tukistuksella sekä sanoi, että nyt kuulkaa kun kotiin päästään niin lähtee se ja se lelu taas takavarikkoon.
Pojat myös kiusasivat tytärtämme mm. kun kuulivat, ettei hän osaa ääntää täsmällisesti oikein "lentokone" niin isompi pojista tuli uhoamaan että "mitä sä sössötät ei se ole mikään lenvokone vaan lentokone ekkö sä tajuu". Sanoin pojalle, että meidän tyttömme on tosiaan pienempi kuin hän, eikä vielä osaa puhua kaikkia sanoja kunnolla.
Vieressä oli myös iso kolikoilla toimiva leikkiauto, jota kaikki lentoa odottelevat lapset kävivät testailemassa ja ihailemassa. Tämä isompi poika piti "jöötä" pienemmille ja esti muita lapsia pääsemästä autoon ja mm. tuuppasi yhden tytön kumoon niin että tyttö rupesi itkemään. Poika uhosi vain, että "mä oon suurempi kuin sä". Paikalla ollut jonkun toisen lapsen isä totesi sitten tähän, että "niin mutta mä olen vielä suurempi kuin sinä, ja kehotan nyt, että lopetat tuon pienempien kiusaamisen tähän paikkaan". Mielestäni hän teki ihan oikein!
Lasten isovanhemmat eivät puuttuneet millään tavalla mihinkään, nuokkkuivat kuin horteessa tuoleilla ja kerran kuulin isoäidin kysyvän, että missähän ne muksut mahtaa mennä. Äiti oli lopen kyllästynyt lapsiinsa ja kaikkeen, ei ollut saanut näköjään kasvatettua lapsiaan yhtään vaan lapset elivät kuin pellossa, ainoana kasvatusmuotona äidillä oli väkivallalla ja lelujen takavarikoinnilla uhkailu sekä järjetön huutaminen. Äidin huuto itse asiassa häiritsi useaan otteeeseen enemmän kuin poikien jatkuva juokseminen.
Vanhempi pojista oli ihan käytöshäiriöinen, tarvitsisi selkeästi kasvatusneuvolaa tai jotain. Ja äiti tarvitisi tukea jaksamiseeensa ja lasten kasvattamiseen. Oli äitiys ihan hukassa sillä mammalla...
Niin, ja lapsien vaatteet olivat ihan uskomattoman likaisia! Ymmärrän kyllä, että lentokentällä voi kaatua ruoka tai juoma syliin, mutta esim. meillä oli vaihtovaatteet sen vuoksi repussa, ettei tyttäremme tarvinnut olla likaisissa vaatteissa. Äiti ei ollut vaivautunut edes pyyhkimään poikiensa naamoja vaan nekin olivat ihan ruoassa. No, jos itse haisee vanhalta viinalta ja on pukeutunut kuin 13-vuotias pissis ja kaksi numeroa liian pieniin vaatteisiin ja meikkkaa kuin Johanna Tukiainen, niin mitä voi odottaa lasten ulkonäöstä huolehtimisesta...
Säälittävää touhua.
Kommentit (62)
vaimoni joka muuten on lentäjä, näkee näitä tapauksia päivittäin. Saan kuulla aina päivällisellä mitä maailmalla tapahtui.
Tämä on sitä maailmankatsomuksen avartamista. Tämän takia kannattaa matkustella paljon. Matkustelu avartaa.T: 11cm mies
liikennelentäjät eivät kyllä ole matkustajien kanssa missään tekemisissä, eivät kentällä eivätkä koneessa.
Tuollaista käytöstä näkee joka päivä täällä jossain. Onneksi ollaan kohta muuttamassa pois.
parempana ihmisenä olit kauhuissasi kun kaikki ihmiset eivät toimi juuri samalla tavalla kuin sinä! Hyi niitä äitejä, jotka eivät aina joka hetki jaksa! Ihanaa myöskin tavata kaltaisiasi raivoraittiita ihmisiä, jotka eivät ole koskaan pisaraakaan viinaa maistaneet eivätkä haisseet vanhalta viinalta...
t;Kallion kasvatti Stadista!
parempana ihmisenä olit kauhuissasi kun kaikki ihmiset eivät toimi juuri samalla tavalla kuin sinä! Hyi niitä äitejä, jotka eivät aina joka hetki jaksa! Ihanaa myöskin tavata kaltaisiasi raivoraittiita ihmisiä, jotka eivät ole koskaan pisaraakaan viinaa maistaneet eivätkä haisseet vanhalta viinalta...
sinun mielestäsi moinen toiminta on ihan ok, vai?
Roskaväkeä taidat olla itsekin...
Kaltaisiasi on maailmassa, sille ei voi mitään mutta helppo teistä on onneksi erossa pysytellä.
... että emme ole Espoosta, vaan pääkaupunkiseudun ulkopuolelta. Kuppiin emme sylje emmekä ole täydellisiä millään tavoin - enhän niin yrittänyt väittääkään.
Mutta muutama perusseikka voisi vanhemmilla (äidillä) olla hallussa: väkivallalla uhkailu, lelujen takavarikoimisella uhkailu ja kovaan ääneen huutaminen ja voimasanojen käyttäminen eivät ole kasvatusta. Millaista meininkiä on sitten kotioloissa jos ihmisten ilmoillakin käyttäydytään tuolla tavoin?
Ja toinen: lapset olivat selvästi käytöshäiriöisiä, eikä mikään ihme tuollaisen äidin kasvatustyön tuloksena. Siellä oli paljon muitakin lapsiperheitä ja totta kai jokaisella oli pinna tiukalla, niin lapsella kuin vanhemmillakin kun lento oli myöhässä. Mutta vanhemmat yrittivät keksiä lapsilleen järkevää tekemistä, nukuttivat, käyttivät syömässä viereisessä hampurilaisbaarissa ja ojensivat tarvittaessa, mutta eivät huutaneet tai uhkailleet.
Tästä voi olla jokainen eri mieltä, mutta mielestäni on väärin lasta kohtaan antaa hänen kulkea likaisissa vaatteissa ja naama ruoassa. Vaihtopaidat molemmille pojille eivät olisi paljoa tilaa äidin laukussa vieneet. Ja naamat olisi voinut käydä pesemässä vessassa. Ihmettelen, että kun oli vielä isovanhemmat mukana "hoitamassa" lapsia, niin kukaan ei saanut mitään aikaan.
En ole tottunut edes siihen, että lapsille kiroillaan ja kyllä tuollainen ap:n kuvaama vanhemmuus hätkähdyttää ja surettaa. Omissa ympyröissä ei vaan yleensä kohtaa noita tapauksia, mutta se ei tarkoita, että ne olisivat kovin harvinaisia. Surullista...
Lasten kasvatus ei ole valinta vaan jokaisen velvollisuus. Kallion kasvattina pitäsin pienempää suuta
Kommentoida kuitenkin pitää?
Mä luin, enkä nyt oikein ymmärrä mitä tuohon pitäis sanoo. Kauheeta käytöstä joo, mutta auttaako se että täällä porukalla kauhistellaan ja päivitellään?
ootpa idiootti.
niin? Jos joku sanoo miten asiat ovat niin ei se tee sanojasta idioottia.
WT-porukka taas on idioottimaista. Koitapa nyt opetella noitten ero.
Ihan asiasta teit aloituksen. Nimittelyn tosin voisi jäättää pois.
Tuollaisia tapauksia valitettavasti välillä näkee ja kuulee ihan tavallisissa asuinlähiöissäkin ja heissäpä olisi (ja varmaan onkin) kyllä lastensuojelulle oikeasti töitä!
Ei tuollaisessa ole enää siitä kyse että no eihän se äitikään voi joka hetki jaksaa, tai että ihan absolutistiko pitäis vanhemman olla. Tuossa on kyse siitä, että kakarat on kyllä jostakin ihmeellisestä syystä maailmaan tehty, mutta sittenpä niitä ei kuitenkaan kasvateta yhtään, kauniita tapoja ja toisten elollisten kunnioittamista ei näemmä opeteta yhtään (eiväthän tuollaisten vanhemmat itsekään osaa). Kotoa saatu malli on huonoa ja rumaa. :(
Aivan oikein että joku vieras aikuinen jo puuttui siihen kiusaamiseen ja riekkumiseen! Noin huonosti käyttäytyviä lapsia muuten harvemmin joutuu havaitsemaan vaikkapa etelä-euroopassa... Siellä ovat käytöstavat enemmän arvossaan, eivätkä lapset todellakaan saa olla noin epäkunnioittavia kiusankappaleita.
vaimoni joka muuten on lentäjä, näkee näitä tapauksia päivittäin. Saan kuulla aina päivällisellä mitä maailmalla tapahtui.
Tämä on sitä maailmankatsomuksen avartamista. Tämän takia kannattaa matkustella paljon. Matkustelu avartaa.
T: 11cm mies
on täysin samanlainen. Vaikka en itse käyttäydy (toivottavasti ainakaan) tuolla tavalla. Enkä ainakaan haise vanhalta viinalta. Eivätkä iso vanhemmat varmasti olisi mukana missään meidän touhuissamme.
Osa lapsista ovat käytöshäiriöisiä tms. ihan itsestään, ja siihen todella tarvitsisi apua. Onneksi me olemme vihdoin alkaneet sitä saamaan. Ymmärrän tavallaan, miksi ko. äiti naputteli kyllästyneenä kännykkäänsä, tekisi usein mieli tehdä samaa. Sitä metakkaa ei vaan jaksaisi. Tosin itse olisin ottanut lapsen kiinni ja istuttanut syliin; silläkin uhalla, että koko kenttä olisi saanut kuunnella raivareita koko lentokoneen lähdön ajan (sekä toki vielä koneessa).
Elämä on... vaikkei toivoiskaan sen olevan tuollaista.
Mietin vaan, että mikäköhän mun vammainen lapsi on näiden ihmisten silmissä (vamma ei näy ulospäin), tarkoitan ap:ta. Tekee välillä mitä haluaa ja vaikka kuinka pitelen häntä ja häneen eivät tavalliset kasvatuskeinot tepsi. Ja näitä neuvoja mitä ap jakoi esim muut vanhemmat veivät syömään, meidän tyttöä ei voi viedä syömään kun on lopun elämää 800 kcal/vrk ruokavaliolla. Eli ehkä emme lähde enää mihinkään, jos kaikki tässä maailmassa aiheuttaa pahennusta, jos ei ole samanlainen kuin kaikki muut!
Olen aina kuvitellut, että tällainen "ole samanlainen kuin kaikki muut"-trendi jäi ala-asteelle, mutta ei!
Olen aina kuvitellut, että tällainen "ole samanlainen kuin kaikki muut"-trendi jäi ala-asteelle, mutta ei!
juttu kaikkien pitää todellakin osata käyttäytyä kunnolla julkisilla paikoilla.
Varmaan kauheeta sulle...
että ap näki nyt vähän maailmaa ja sitä, että erilaisia perheitä on olemassa. Aika outoa, jos ap:lle tuli tämä asia yllätyksenä. Tuskin tuo oli kuitenkaan vielä pahimmasta päästä ja tuonkin perheen elämä voi olla ihan seesteistä normaalisti. Poikkeustilanteissa ihmiset käyttäytyy poikkeuksellisesti, eikä meistä kukaan voi tietää tuon perheen elämästä yhtään mitään enempää kuin tuon ap:n kertoman verran.
junassa. Minun ja silloin 5-vuotiaan poikani paikat olivat samassa vaunussa parin penkkirivin päässä eräästä äidistä ja hänen tyttärestään. Kiinnitin heihin huomiota ensin ihan siksi, että tytär oli varmaankin poikani ikäinen ja äiti taas oli nuori kuten minä (suunnilleen 25-vuotias, mutta jestas miten hän oli pakkeloitu ja "halvan" näköinen). No. Juna ei ollut vielä edes lähtenyt asemalta, kun oli käynyt selväksi, että äiti tiuski tytölle koko ajan ja mitä tahansa tyttö sanoikin, ei se kelvannut. Kun oltiin oltu matkassa alle 10 minuuttia ja tyttö oli pariin kertaan kysynyt jotain asiaa äidiltään, tämä räjähti huutamaan niin että koko vaunu kuuli: "Etkö sä voi lopettaa tota jankuttamista? Mä lähden nyt ravintolavaunuun ja sä istut tasan tarkkaan _tässä_ etkä lähde minnekään! Onko selvä?" Tyttö itkeä tihrusti ja äiti lähti mennä veuhtomaan ilmeisesti sitten sinne ravintolavaunuun. Heitä lähimpänä istunut keski-ikäinen nainen otti heti äidin häivyttyä tehtäväkseen huolehtia tytöstä, lohdutteli tätä jne. Äiti tuli takaisin ehkä puolen tunnin kuluttua ja varmaankin lauhduttavan juoma-annoksen ansiosta oli jo huomattavasti kiltimpi tytölle. He jäivät sitten aika pian kyydistä kuten se tytöstä huolta pitänyt nainenkin. Tapaus jäi kyllä mieleen ja olen miettinyt, olinko liian nössö, kun en mennyt väliin... Ja mitäköhän sille äidille ja tytölle nykyään kuuluu.
Eiköhän se kerro ihan tarpeeksi ihmisen sivistyksestä (tai sen puutteesta paremminkin) jos luokittelee ihmisiä roskaväeksi, tms...
sama mitä siitä olet mieltä. Minulle riittää tieto siitä että EN ole roskaväkeä :)
on kasvatusneuvola?