Onko meillä paljon lainaa kun sitä on 185t e?
Haluaisin mielipiteitä siitä onko tuollainen lainasumma iso vai kohtuullinen vai pieni, kavereiden kanssa ei tule koskaan puhetta siitä miten paljon kenelläkin velkaa on.
Eli, meillä on 3 alle kouluikäistä lasta ja tulot ennen veroja noin 7t e ja käteen jää vaihtelevasti noin 5000e. Lainaa 185 000e, ja asumme itse rakentamassamme omakotitalossa (180m2).
Miltä mielestäsi tällainen tilanne kuulostaa?
Kommentit (45)
asuntolaina max 3 x vuoden bruttotulot
kuukausivähennyts 25% bruttokuukausituloista
Ja oma lainantarve ja maksuohjelma mitoitetaan näin.
vähän vähemmän lainaa kuin teillä, tulot noin 8000/kk brutto ja kolme lasta, joista eka on koulussa. Alunperin lainaa oli 250 000, mutta sitä on jo maksettu pois. Tiukkaa ei ole tehnyt koko aikana vaikka lainaa ottaessa tulot olivat paljon pienemmät kuin nyt (olin kotona).
Mun mielestä tuo on siis ihan kohtuullinen laina. Riippuu tietysti myös siitä, mikä on teidän odotettavissa oleva tulokehitys. Meillä tulot ovat koko ajan nousseet ja nousevat kohta taas muutamalla tuhannella, kun mies vaihtaa työpaikkaa. Jossainhan teidän täytyy myös asua ja ainakaan täällä pk-seudulla me ei saataisi samoilla asuinkuluilla edes tämänkokoista ja tasoista vuokra-asuntoa.
Kuulostaa ihan normaalilta minun korviini. Meillä on kolme lasta (3v., 7v. ja 8v.)ja omakotitalo. Lainaa noin 15 000 vähemmän. Tuloja kuukaudessa noin 4700 (käteen jäävä osuus).
Mä olen ite välillä kauhuissani tuon lainasumman kanssa, vaikka mitään ongelmia takaisin maksussa ei olekaan eikä kuukausisumma ole liian suuri. Ja vaikka talon arvo on noin 300 000e niin silti välillä tuntuu siltä että velkaa on paljon.
7
ap
mutta minä en ole maksanut mistään talosta tuollaista hintaa.