Onko meillä paljon lainaa kun sitä on 185t e?
Haluaisin mielipiteitä siitä onko tuollainen lainasumma iso vai kohtuullinen vai pieni, kavereiden kanssa ei tule koskaan puhetta siitä miten paljon kenelläkin velkaa on.
Eli, meillä on 3 alle kouluikäistä lasta ja tulot ennen veroja noin 7t e ja käteen jää vaihtelevasti noin 5000e. Lainaa 185 000e, ja asumme itse rakentamassamme omakotitalossa (180m2).
Miltä mielestäsi tällainen tilanne kuulostaa?
Kommentit (45)
lattiat koivuu,vuolukiviset leivinuunija takka erikseen, 2 kiuasta sähkö ja puu,Ihan laadukas talo.Puut oli kaikki omia sahatiin höylättiin pinottiin ite.;) Voisin kuvankin laitaa,mutta en taija viittii.Kaksi kerroksinen onhan tuosta jo 7 vuotta aikaa.Joensuussa on edelleen nätti kun mikä.Elämä on ,unemien talo nyt exä tekee uutta ja varmaan jää samoihin hintoihin samalle alueelle.Kaikki sisätyöntekijät on sen tuttuja.Ei tarvii maksaa palkkoja pimeenä maksaa kaikille.Oonki miettiny et käräyttäskö sen ;).
Mulla on näköjään moraalia enemmän kuin sulla. Meille ei kukaan tule tekemään pimeesti mitään, eikä me tehdä pimeesti mitään. Sellainen pikku ero meillä on.
ap
lyhennetään lainaa 1000e kuukaudessa, mutta usein ollaan tehty ylimääräisiä lyhennyksiä niin että lyhennetäänkin 1500e. Mutta tuo tonni siis menee automaattisesti tilitä. Ja nyt kun on talo valmis eikä mene lainan lyhentämisen lisäksi rakentamiseen rahaa (tähän asti ollaan joka kuukausi rakennettu omalla rahalla noin 1000e kuukaudessa) jää rahaa entistä enemmän lyhennyksiin.
Onko tuo kertomasi keskivertolainasumma per capita vai per ruokakunta/perhe?
lattiat koivuu,vuolukiviset leivinuunija takka erikseen, 2 kiuasta sähkö ja puu,Ihan laadukas talo.Puut oli kaikki omia sahatiin höylättiin pinottiin ite.;) Voisin kuvankin laitaa,mutta en taija viittii.Kaksi kerroksinen onhan tuosta jo 7 vuotta aikaa.Joensuussa on edelleen nätti kun mikä.Elämä on ,unemien talo nyt exä tekee uutta ja varmaan jää samoihin hintoihin samalle alueelle.Kaikki sisätyöntekijät on sen tuttuja.Ei tarvii maksaa palkkoja pimeenä maksaa kaikille.Oonki miettiny et käräyttäskö sen ;).
Mulla on näköjään moraalia enemmän kuin sulla. Meille ei kukaan tule tekemään pimeesti mitään, eikä me tehdä pimeesti mitään. Sellainen pikku ero meillä on. ap
Halveksin suunnattomasti kaltaisia ihmisiä jotka kannattaa harmaata taloutta eivätkä kanna yhteiskunnallisesti mitään vastuuta.
ap
Asuin ihan muualla sen aikaa...
Että älä tule mulle mun moraalista jauhamaan!Se on ihan kunnossa en minäkään tee mitään pimeesti,toiset tekee!Jokainen meistä vastaa itse teoistaan!Olipa kyseessä perhe tai mikä tahansa muu.Et voi vastata ja onneksi ei tarvii kun itsestään ja lapsistaan silloin kun ne ovat itsellä.Aikoinaan sai talon 85 000 € ja se oli iso summa se. :D
Mulla on näköjään moraalia enemmän kuin sulla. Meille ei kukaan tule tekemään pimeesti mitään, eikä me tehdä pimeesti mitään. Sellainen pikku ero meillä on. ap
Halveksin suunnattomasti kaltaisia ihmisiä jotka kannattaa harmaata taloutta eivätkä kanna yhteiskunnallisesti mitään vastuuta.
ap
ap
ap
ap
Siis en kertonut tuossa mitään keskivertolainasummaa vaan sen, että ihmisillä on keskiverrosti vuoden nettotulojen verran lainaa.
Velkaantumisaste lasketaan siis lainan määrä jaettuna vuoden nettotuloilla, jolloin on aivan se ja sama, että onko taloudessa esim. 1 vai 2 aikuista. Oleellista on siis paljonko lainaa on nettotuloihin verrattuna.
asuntolaina max 3 x vuoden bruttotulot
kuukausivähennyts 25% bruttokuukausituloista
Tulot on ollu bruttona vähän alle 5000€/kk. Nyt vähemmän kun mieheni on lomautettu.
Jos niin ajattelee niin silloin harvalla olisi varaa omakotitaloon, tai edes vähänkään isompaan kerrostaloon. Eli mitä se keskivertolaina sitten kertoo, jos kertoo mitään?
Jos ihminen keskiverran tienaa vaikkapa 60t euroa vuodessa (joka on kyllä aika paljon) níin sillä summalla saa vessan ostettua itselleen.
No tietysti se kertoo siitä, että kaikilla ei ole velkaa ollenkaan. Totuus on kuitenkin se, että yli puolella kotitalouksista on velkaa. Sellaisenkin luvun olen kuullut, että velkaisten talouksien velkaantumisaste olisi noin 144%. Eli siitäkin voi päätellä, että vaikka rajattaisiin kaikki velattomat perheet pois tarkastelusta, niin alkuperäisellä olisi noin 2x enemmmän velkaa kuin keskivertoisella asuntolainaperheellä.
Kannattaa muistaa myös, että usein ne asiat eivät ole ihan sellaisia kuin näyttävät. Suurista ikäluokista muistaakseni puolet lahjoittavat rahaa lapsilleen. Me, jotka emme moista saa, emme helposti tämmöistäkään asiaa muista. Lisäksi jotkut ovat osanneet pyöritellä raha-asioitaan vähän paremmin kuin toiset, jotkut ovat perineet jne. eli kaikki eivät osta aina pelkällä lainalla, vaikka lainaa ottavatkin. Siten nettovelkaantumisaste ei välttämättä ole kaikilla kova, vaikka asunnon arvo olisikin 200t.
Saa olla kyllä melkoinen huussi, jos vessa maksaa 60000 ;-)
asuntolaina max 3 x vuoden bruttotulot kuukausivähennyts 25% bruttokuukausituloista
me saadaan kuussa käteen 4400e ja maksetaan lainaa 1600e/kk, ilmankos tekee vähän tiukkaa..
ja ihan hyvalta tuntuu. Rahaa jaa lainan jalkeen kaikkeen tarpeelliseen ja vahan extraankin ja saastamaankin pystytaan.
Mielestani siis ihan ok.
Onneksi en olekaan.Jossain kohtaa alkaa asunnon rempat jne.Huh kyllä Suomi-perheet on velkaisia =(.
muunnetaan eurot markoiksi? Tässä on nyt yhdeksän vuotta eletty euroaikaa! "Vanhaa rahaa milli velkaa.."
Aattele kuule, paljon maito maksaa nykyään markoiksi muutettuna! Pysykää nyt ihmiset kartalla!
Meillä on velkaa saman verran kun teillä, tulot tällä hetkellä n. 3000€ bruttona kuussa, kun olen hoitovapaalla. Tonni lyhennetään kuussa. Tiukkaa tekee, mutta selvitään kuitenkin.
Pk-seudulla on aika vaikea päästä asumaan rivi/omakoti/paritaloon pienemmällä lainamäärällä, jos tulotaso on "normaali". Joo, tiedän että silloin voi asua kerrostalossa, mutta emme halua ;)
Ei kuulosta pahalta, jos kerran lyhennykset pystyy hoitamaan ja korkojen mahdollinen nousu on huomioitu takaisinmaksusuunnitelmassa. Näin meillä ainakin.
Varmasti selviätte lainasta ihan hyvin. Me valitsimme pienemmän talon ja pienemmän lainan.
kerran tulette toimeen noilla reunaehdoilla, niin hyvä juttu. Miksi pitää vertailla muihin?