Kuka noita tarjouskauppakohteita (asunto) ostaa?
Itsellä kyllä aina lörpsähtää into, kun huomaan, että kohde on tarjouskauppakohde.
Kommentit (14)
jotka tykkää käydä huutokaupoissa.
Itsellä kyllä aina lörpsähtää into, kun huomaan, että kohde on tarjouskauppakohde.
Vaikka toisaalta mä en käsitä ketä sekään palvelee, että ei kerrota, onko jostain töllistä tullut tarjouksia vai ei. Tai ei ainakaan mitä siitä on tarjottu.
vähän reilu kolmasosa kämpistä myydään tarjouskaupalla. Että kyllä niitä joku kuule ostaa. Itse en ole kokeillut.
Mutta mielestäni ihan jees tapa. Netissä pystyy seuraamaan mitä kukakin on tarjonnut. Perinteisessä et ees tiedä välttämättä mitä muut on tarjonneet.
Olihan se kieltämättä vähän rasittava kaupantekotapa - kun ei loppujen lopuksi ollut ihan täyttä varmuutta oliko se toinen tarjoaja oikeasti olemassa vai vain välittäjän tai myyjän vedätystä.
Ei se asunnon hinta siitä tarjouskaupalla paljoa noussut, ihan satasen nostoilla mentiin ylöspäin. Taisi prosentin verran tulla hintaan lähtöhinnasta lisää.
maasta kiinni, mihin suuntaan tarjoukset menevät. Nykyään on briteissä ja Usassa vaikea taloustilanne, joten tarjoukset ovat alle pyynnin, mutta joitakin vuosia sitten ne olivat huutokauppaa. Samoin Suomessa jossain Helsingissä kohtuudella hinnoitellut asunnot menivät yli pyyntihinnan. Ja muuaalla maassa, ja taantuma-aikoina, tarjotaan alle pyynnin.
Tarjouskauppa on siinä mielessä huono, että se ei huomioi näitä suhdannevaihteluita, eli jos ostajat ovat varovaisia, se ei välttämättä toimi. Mutta tietysti siinäkin kun on idea se, että alkuperäinen hinta pannaan niin alas, että sekin herättää kiinnostusta. Mutta ilmeisesti sillä ei sitten kuitenkaan tarvitse myydä.
Mä pidän siitä että mulle kerrotaan heti millä hinnalla myyjä on valmis myymään. Sellaisia kämppiä tulee tosi harvoin myyntiin joista mä pidän (ja joihin mulla on varaa), joten sitten kun tulee, mä haluan ostaa asunnon heti saman tien, maksaa sen mitä pyydetään ja pistää oman asuntoni myyntiin aikaa hukkaamatta. En yhtään tykkää siitä ajatuksesta että sitten vasta alkaa vedätys, ja todellinen pyyntihinta voi olla jotain aivan muuta suuruusluokkaa kuin mitä ilmoituksessa on näyetty.
omien lähtöhinnat 158 000 ja 385 000
toteutuneet 176 000 ja 442 000
hyvään hintaan tarjouskauppakohteena.
Olen aktiivisesti seurannut asuntomyyntiä melkein 20 vuotta - ihan pelkästään omasta mielenkiinnosta ja toki on tullut muutaman kerran asuntoa sinä aikana vaihdettua ja joitakin sijoitusasuntojakin ostettua.
En ole ikinä osallistunut yhteenkään tarjouskauppaan enkä käynyt noita kohteita katsomassa. Homma kuulostaa ja näyttää työläältä ja aikaavievältä ja lisäksi tulee sellainen epämiellyttävä tunne vedätyksestä, koska tosiaankaan nuo tarjoukset eivät ole millään tavalla sitovia, vaan siellä voi hyvin olla joku vain huvikseen nostamassa hintaa tai myyjä itse katsoo, kuinka korkealle nostat.
Voi olla, että joissakin kohteissa tuo myyntitapa saattaa olla myyjälle edullinen, jos ostajapooli on kokematonta ja potentiaalisia ostajia on paljon. Viime aikoina olen kuitenkin ollut huomaavinani, että tarjouskauppakohteiden määrä kiinteistömaailmalla on ollut vähenemään päin. Muilla välittäjillähän ei tarjouskauppaa edes ole, joten kolmasosaa asunnoista tuskin tarjouskaupalla myydään, kun ei kiinteistömaailman osuus markkinoistakaan varmaan ole kolmasosaa. Ehkä kolmasosa kiinteistömaailman kohteista?
Hintaehdotuksen voi tehdä kuka vain mutta tarjous tehdään aina kirjallisesti ja myyjä saa sen kirjallisena aivan kuten muissakin myyntitavoissa.
Mä en viitsi lähteä edes näyttöön.
laitetaan se alin hinta ja korkein tarjoaja voittaa.
tarjousperiaatteella. Tämä suomalainen alaspäinvedätys-mentaliteetti on ihan utopiaa muualla.
Kyllä ainakin USA:ssa, Australiassa ja Iso-Britanniassa tarjousneuvottelu menee hyvin pitkälti samalla tavalla kuin Suomessakin. Myyjä ilmaisee myynti-ilmoituksessa pyyntöhinnan ja ostaja tarjoaa siitä sitten sopivaksi katsomansa määrän eli yleensä vähän alle.
Muita poikkeavuuksia prosessissa kyllä on, esim. muualla on ihan jokapäiväistä, että tarjoukset ovat ehdollisia (esim. oman asunnon myynnin suhteen) kun taas Suomessa ehdollista tarjousta ei aina edes oteta vastaan.