9v.pojalla löytyi reikä maitohampaasta. Miksi se pitää paikata?
Tämä oli nyt 1. reikä pojan hampaissa ja haluaisin tietää, onko yleistäkin, että maitohammas paikataan? Mitään särkyä ei siinä lapsen mukaan ole ollut. Paniikissa nyt on, kun jännittää hampaan paikkausta:(
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
meidän pojalla 7v todettiin vuosi sitten kaksi reikää maitohampaissa, sanottiin ettei tarvitse paikata jos ei ole kipeä, no tätä uskottiin, ja puoli vuotta sen jälkeen reiät paheniva niin että molemmat hampaat hajosivat suuhun. No, toinen hammas vielä onnistuttiin paikkaamaan, mutta toinen jätettiin auki, ja sanottiin ettei haittaa vaikka on tuollainen. Nyt paikka toisesta hampaasta irronnut ja hammas järkyttävän näköinen, hammas on liki musta, eli varmaankin "kuollut", ja silloin kun tuo paikattiin niin oli todettu lisää reiänalkuja tulleen, ja niitähän ei taas paikattu.
Mulla palo totaalisesti päreet sen jälkeen kun tuo toinen paikka irtosi, ja nyt on ensi perjantaina varattu hammaslääkärille aika tuon murtuneen hampaan poistoon, ja lisää aikoja varataan ja kaikki uudet reiänalut vaaditaan paikkaavattavaksi, eikä enää odoteta että hampaat hajoo suuhun!!! ja nyt täällä luen että toisille taas sanotaan että maitohampaiden reiät tuleekin aina paikata, tosin nyt jo oma maalaisjärkikin jo niin sanoo, mutta mitä helkuttia pojan hammaslääkäri oikein ajattelee kun toteaa vaan ettei näitä maitohampaiden reikiä tarvitse paikata!!! arrggh!!!
hui kamala miten paljon hammasluunkin laaduissa voi olla geneettisiä eroja, toisilla vain on paremmat.
minä olen koko ikäni "unohtanut" keskinmäärin 1-2 ILTANA (en aamuna) pestä hampaita ollenkaan ja nyt 25v hammaslääkäri sanoi että täällä on kaksi reiän alkua, toisen haluaa tarkastaa puolenvuoden päästä ja toisesta näkee selkeästi että eteneminen on pysähtynyt, halusi vielä tehdä kunnolla selväksi että hampaideni kunto on täydellinen ikäisekseni ja on kateellinen. :'D
poltan paljon tupakkaa ja käytän välillä amfetamiinia, suussa oli pientä tulehdusta joka ihmekyllä ei ole vaikuttanut hampaisiin.
Niin se oli miekkakaudellakin että tietyt hyvät geenit pitivät huolen että toisilla oli hampaat suussa vanhana ja tämä luonnonvalintaankin vaikuttanut yksityiskohta kasautti parempia geneejä voittajille pitkään, nykyään tiede on tasoittanut eroja niin paljon että osa tutkijoista väittää ihmisten alkaneen tyhmentyä.
samasta syystä keskinmäärin menestyneemmät ovat kauniimpia.
ps. näin paha huutelu tuo paljon alapeukkuja ja huonohampaisten ulinaa ;)
Maitohampaat ei aina lähde pois. t: 30+, vieläkin maitohampaita :D
Jos reikä oli poskihampaassa, niin ei se silloin ollut maitohampaassa. Eihän poskihampaat vaihdu! Eiköhän 9-vuotiaalla ole jo pudonneet maitohampaat pois.
Itse antaisin vain poistaa hampaan. Minulle tuli kerran iso reikä maitohampaaseen, ja se paikattiin. Kun tilalle kasvoi uusi pysyvä hammas, luulin että ongelmia ei ole. Oli kuitenkin, pysyväänkin hampaaseen tuli reikä, siihen samaan kohtaan missä maitohammas oli. Vanhasta reiästä oli jäänyt jonkinlainen jäänne. Selvisin paikkauksella, reikä ei onneksi ollut kovin iso. Jälkiongelmia ei ole.