Mitä teidän miehenne (lastenne isät)
tekevät lasten kanssa?
minusta tuntuu että minun mies eli lasteni isä ei tee perheen kanssa mitään.. Vai olenko liian vaativa..
Kommentit (28)
huolehtii lasten harrastukset; käyttää luistelemassa, hiihtämässä, judossa, uimassa.
Lukee iltasadun joka toinen ilta.
Pelaa pelejä. On opettanut lapsille esim. shakkia.
Paljon noita juttuja tehdään koko perheen kera ..ja paljon muutakin.
Kotitöihinkin hän osallistuu pyytämättä.
Aivan huippu mies kaikenkaikkiaan =)
MUTTA
- hoitaa lumitöitä ja nurmikonleikkuuta suurelta osin (tein ehkä 5 kertaa lumitöitä nyt talvella) ja ottaa isomman hommaan mukaan (4 v).
- huoltaa autoaan ja isompi saa leikkiä omiaan
- huoltaa lapsen polkupyörän kevätkuntoon
- käy silloin tällöin uimassa isomman kanssa (tänä talvena tosin vain 2 kertaa mutta viime kesänä joka ikinen viikko, usein pari kertaa viikossa)
- kävi kaksi kertaa luistelemassa isomman kanssa
- kävi kerran hiihtämässä isomman kanssa
- pelaa isomman kanssa pelejä (tietokone tmv pelejä) ja ostaa isommalle dvd:tä, jotka käy äitisensuurin läpi ja moni jää kiinni...
- leikkii joka ilta vähän aikaa pienemmän kanssa (1 v) ja aika usein isompikin pääsee mukaan
- hoitaa joskus lapsia, kun käyn esim. hammaslääkärissä, kampaajalla tai gynellä (yhteensä viisi kertaa viime vuonna) tai jos menen kummmilasten kanssa teatteriin tai kavereiden kanssa elokuviin (yhteensä kolme kertaa viime vuonna).
- kävi esikoisen kanssa kerran elokuvissa ja kerran jääkiekko-ottelussa viimeisen vuoden aikana ja kerran teatterissa (minä kävin siis vähemmän, kun kävin kerran teatterissa ja kerran konsertissa)
Esikoisen kanssa on vuoden aikana touhuillut paljon, kun pienempi on vienyt äidin huomiota. Minä olen se tylsä puurtaja, joka hoitaa ateriat pöytään, pyyhkii pyllyt ja pesee hampaat, lukee iltasadut ja laittaa nukkumaan. Isä on se hauska viihdyttäjä, joka jaksaa sitten täysillä leikkiä sen puolen tunnin ajan, kunnes äiti taas ottaa ohjat tylsiin hommiin...
Lapsemme on vasta vauva, ja mies tekee sen kanssa ihan samoja juttuja kuin minäkin eli vaipanvaihtoa, syöttämistä, seurustelua jne. Iltapuuhat ovat aina "iskän juttu" eli mies kylvettää, pukee yökkärin, antaa iltavellin ja vie sänkyyn. Vastavuoroisesti aamupuuhastelut ovat mun juttu ja nämä ovat vakiintuneet ihan siitä syystä että mä olen iltauninen ja mies taas ei jaksaisi herätä samaan aikaan tuon aamuvirkun vauvan kanssa (tai vaikka herääkin, niin se on niin aamuäksy ettei vauvanhoito onnistuisi). Jos ollaan molemmat kotona (esim. illat, viikonloput ja miehen vapaat), niin yritetään mennä niin että molemmilla olisi aikaa esim. lueskelulle tai muulle omalle ajanvietolle ja hoidetaan vauvaa vuorotellen.
Kotitöissäkin mennään aika fifti-fifti; mies hoitaa ruuanlaiton ja ruokaostokset koska mä en tykkää ruuanlaitosta ja mä taas hoidan pyykin ja vaatehuollon koska mies ei tykkää niistä. Perussiivoukset ovat nyt äitiyslomalla enemmän mun niskoilla, mutta monesti viikonloppuisin tehdään yhdessä isompi siivous.
mitä ja miksi ei tekisi??
koska ei meidän isä ainakaan kauheasti touhua esikoisen kanssa
mitä ja miksi ei tekisi??
koska ei meidän isä ainakaan kauheasti touhua esikoisen kanssa
vaativa? kun tunnen ettei tee mitään ja minä hoidan kaiken.
mutta olipa "helpotus" huomata että on muitakin äitejä jotka hoitavat pihatöistä lähtien kaiken.
AP
lapsia kolme, poika ja kaksi tyttö. koululaisesta taaperoon.
Ja kaikkien kanssa tekee ihan kaikkea, tasapuolisesti, leikkii myös vaikka niillä keijuilla jos likat haluaa, ei vaan poikien juttuja. Laittaa myös supon tarvittaessa, niin tytölle kuin pojallekin, vaipattaa, ruokkii, ihan mit' vaan.
Helpompi olis keksiä, mitä mies EI tekisi lasten kanssa ja siihenkään en keksi mitään näin äkkiseltään.
Vie puistoon leikkimään, uimaan, rinteeseen... Pelaa illat pitkät muistipelejä, korttia, tammea, pokeria tai Afrikan tähteä ja lukee joskus ääneen. Kahtena iltana viikossa mies hoitaa koko koulunjälkeisen rumban tanssitunteineen ja iltaruokineen, kun mulla on iltavuoro.
Ei se aviomiehenä aina ole ihan virheetön, mutta kasvattajana tosi hyvä.
Tein jo tosi nuorena periaatepäätöksen, että hankin lapsia ainoastaan jos on mies joka on niille ihana isä (kun en ihan luottanut omaan suoritukseeni äitinä). Oikeaan osui valinta. :-)
ei leikkaa nurmikko =(
Kaatoi se yhden puun kesällä ja siellä se on vieläkin paloteltuna pihalla kun mä en saa sitä siirrettyä...
Että meillä on pelkästään niitä naisten hommia ja poika raasu joutuu yksin tekemään puutöitään kun isästä ei ole auttamaan.
Kaks vuotta mies on luvannu rakentaa lapsille karusellin... kohta ne ei sitä enää tarvii =(