Monen lapsen perheiden rutina ja valitus.
Mitä ihmettä varten ihmiset tekevät ennemmän lapsia kuin jaksavat hoitaa ja varat antaa myöten?
Koko päivän töissä olen kuunnellut naista jolla neljä lasta ja pieni palkka ja miehelläkin pieni palkka ja kukaan ei ota kerralla neljää lasta hoitoon kun lapset on niin villejäkin ja hetken rauhaa ei saa kun aina joku lapsista on sairaana ja koulusta soittavat että Ville on taas kiusannut toisia lapsia ja päiväkodista kun Kallella ei taaskaan ole varavaatteita ja kaikkea ei millään ehdi ja jaksa muistaa ja pyykkiäkin on niin paljon ja mitä vielä.
Sitten tulen tänne palstalle ja joku ei voi lähteä ystävän häihin kun ei ole varaa kahteen hotellihuoneeseen.
Mikä helvattu siinä on kun ihmiset eivät 2000-luvulla ymmärrä että EHKÄISY on keksitty niille ihmiselle jotka eivät jaksa ja joilla ei ole varaa hoitaa neljää, viittä, kuutta tai ties kuinka montaa lasta.
Kommentit (11)
lapset olivat pienempiä. Olihan se orpoa olla kotona kun oma äiti ja kaverit olivat toisella puolella Suomea jne. Mutta hyvin selvittiin ja nykyään ei ole rutisemisen aihetta, kun muksutkin jo isoja :) Suokaa nyt edes toisinaan se valittamisen ilo, se on keino päästää pieniä höyryjä pois.
1-2 lapsen äidit ne eniten naukuvat. Yhdenkään 5-14 lapsen äidin en ole kuullut koskaan valittavan osaansa, ja tunnen heitä monta.
ehkä toisen lapsen saaminen oli niin iso muutos, että tuore äiti valittaa siksi. Itsestäni toisen lapsen tulo oli isompi shokki kuin ensimmäinen. No komatta ei tule.. ;)
Ja ihan mukavasti menee nyt kun lapset ovat jo isompia..
Ja sit sitä että tehdään kolme lasta pienillä ikäeroilla ja valitetaan kun on niin rankkaa.
vanhemmilla tuntuu olevan lupa valittaa kaikesta mutta suurperheen äiti on jotenkin kummastus jos valittaa mistään.
vanhemmilla tuntuu olevan lupa valittaa kaikesta mutta suurperheen äiti on jotenkin kummastus jos valittaa mistään.
ei ole välttämättä tiennyt mihin on ryhtynyt hankkiessaan sen lapsen, kun taas suurperheen äiti taatusti tietää mitä lastenhankinta on. Samoin kahden lapsen äiti ei varmaan ole etukäteen osannut varautua millaista on kun lapsia on enemmän kuin yksi. Kolmannesta lapsesta eteenpäin ei näitä syitä enää voi olla.
Olen samaa mieltä aloittajan kanssa.
Vaikka on itse koulutuksensa ja uransa valinnut, niinkö?
Tietysti ihmiset ylipäätään voisivat valittaa vähemmän, mutta joskus tulee itsekin siihen syyllistyttyä. Kun itse välillä vingun ja vongun kahden lapsen äitinä, sallin sen myös isommille perheille. Joskus valitan töistä, joskus kotitöistä jne
Elämäntilanteetkin saattaa muuttua. Eikä ihmiset usein oikeasti ymmärrä, että lapset kuluttaa ja vaatii aikaa vielä vuosienkin päästä. Ajatellaan, että raskaisnta on se pikkuvauva-aika ja jos sen pärjää, voi huoletta hankkia vaikka 10 lasta. Kai sitä kuvitellaan, että koululainen jo hoitaa itse itsenä tai jotain :) Anna niiden ihmisten vähän tuuletella tunteitaan ja ajattele vaikka jotain muuta sen aikaa.
valintoihinsa muutenkin. Yksi sukulaisnainen valitti jatkuvasti jo yhden lapsen kanssa, kuinka on rankkaa. Sana "rankka" tuli jatkuvasti esiin. Toisen lapsen synnyttyä oli vielä rankempaa, ikäeroa 2,5v.
Sain itse kaksi lasta puolentoista vuoden aikana ja kolmannen vähän myöhemmin ja sama nainen kertoli, että kyllä sinulla varmasti on rankkaa. Koskaan en valittanut osaani, vaan olin tosissani kiitollinen lapsistani. Ehkä osui sitten helpot lapset minulle, kun lopulta totesi, että sinulla on niin helpot lapset.
Asennekysymys, loppupeleissä..
jotka ovat onnelisia lapsilaumastaan ja pärjäävät sen kanssa.
Ottaa vaan aivoon joka päivä töissä jossa on muutakin ajateltavaa ja kiire kuin yhden perheen ongelmat, toinen työkaveri totesikin tämän valittajan selän takana tietääkönhän tyyppi, että hänellä on viisi lasta. Ei varmasti tiedä kun seläntakana puhuja ei joka päivä muistuta asiasta.
ap
toisaalta tajuan, että se pikkulapsiaka imee kaikki voimat, mutta toisaalta en voi olla ihmettelemättä, että jos on ollut jo kahden lapsen kanssa pulassa, niin miksi sitten hankiaan se kolmaskin siihen heti perään, kun tuskin se tilannetta helpottaa.
Voithan sinä antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos tai olla lukematta valituksia. Minulla on neljä lasta, ja minulle on annettu ymmärtää, että olen ällöttävän yltiöpositiivinen. :)