Miten puuttua lasten pihaleikkeihin?
Pihallamme on keinut, liukumäet sun muut. Vauvakeinussa "keinuu" usein kolme tai jopa neljäkin koululaista yhtä aikaa. Liukumäessä maataan ottamassa aurinkoa. Pojat ja tytötkin kiroilee lähes tauotta. V***u kuulostaa olevan heidän tervehdyksensäkin. Mennä nyt sitten pihalle 1, 2 ja 3 vuotiaan lapsen kanssa. Tuntuu ettei itselläni ole oikeutta ruveta näitä koululaisia läksyttämään elleivät omat vanhempansakaan sitä tee. Mikä neuvoksi?
Kommentit (62)
Tännehän on tullut jos vaikka mitä tekstiä. Kiitokset kaikille. Mainittakoon että olen toki itsekin nuorena viettänyt aikaa kavereitten kanssa leikkipuistossa. Siellä ei tosin ollut mitään pikkulasten vempaimia, vaan sellaisia korkeahkoja kiipeilytelineitä yms. Ei edes hiekkalaatikkoa. Oli siis selkeästi suunnattu isommille lapsille. Nyt on kyseessä kerrostalopihamme, ei mikään varsinainen leikkipuisto.
Joka tapauksessa tänään meni ulkoilu hyvin. Pihalle tuli kourallinen alle kouluikäisiä. Isommat ilmestyivät vasta kun lapseni olivat menneet jo päiväunille. Ja kyllähän ne vitut ja muut kuuluu ainakin parvekkeelle ja välillä ihan sisällekin asti.
Myönnettäköön vielä se, että minä todellakin olen arka ja pelokas ihminen. Olen kuullut joidenkin pyytävän koululaisia hillitsemään vähän kieltään, mutta siitähän se on vain yltynyt. Täältä muutti hiljattain pois kolme pikkulapsiperhettä, joten aika yksin alan olla. ap
yhtiö oli vanha ja sen alkuperäiset lapset jo aikuisia, uusia lapsia ei ollut ilmaantunut ja me muutimme ensimmäisenä lapsiperheenä taloon useiden vuosien jälkeen.
Lapset leikkivät hiekkalaatikolla ja yksi seinämä kellahti nurin, oli mädäntynyt. Samalla nousi pystyyn rivi paksuja ruosteisia nauloja, johon kuin huonoa unta, toinen lapsemme kaatui, niin että naulat tekivät reijät pohkeeseen.
Taloyhtiö joutui korvaamaan yhteensä 1800 euroa hoitokuluja, matkakuluja ja korvausta kivusta ja särystä. Lisäksi se sai sakkoa laiminlyönnistä ja korjausvelvoitteen. Koko potti maksoi 5000 tienoolla.