En jaksa enää ekaluokkalaisen läksyjä.
Pojalla vaikeuksia koulussa kirjoittamisessa ja matikassa. On saanut nyt peri kertaa tukiopetusta josta ei ole vielä mainittavaa hyötyä ollut.
Iltaisin menee läksyihin kevyesti pari tuntia jolloin itse istun vieressä ja yritän parhaani mukaan auttaa, selittää. Yleensä menee vaan itkuksi koko homma.
Nyt ovat aloittaneet kirjareferaattien tekoa ja huomiselle pitäisi olla valmis. Kirja on luettu ja siitä hieman keskusteltu, mutta mitään järkevää tekstiä ei poika eilen ainakaan saanut paperille.
Juttelin open kanssa asioista ja läksyjen määrästä ja siitä itkusta ja hampaiden kiristelystä jota ne aiheuttavat meillä joka päivä. Open ratkaisu oli, että poika tekee läksynsä ip-kerhossa. Nyt onkin tehnyt mutta huomaan, että niissä kamalasti virheitä. Siis ihan sellaisia turhia virheistä. Eli ei ole keskittynyt tarpeeksi niihin. Kun puhuin pojalle tästä, sanoin hän ettei siellä ole tarpeeksi rauhallista ja hiljaista. Tästä open piti ip-kerhon johtajan kanssa jutella. Eli eivät katso ollenkaan niiden perään siellä.
Alan itse olemaan todella väsynyt tähän rumbaan koska minulta menee kaksi tuntia joka ilta pojan vierssä istumiseen ja "opettamiseen". Lopuksi lohdutan ja vakuutan itkevää lasta ettei hän ole sen huonompi kuin muutkaan.
Tällä menolla pojalla ei ikinä ole aikaa olla ulkona iltaisin ja olla lapsi ja leikkiä. Tämän mainitsin myös opelle ja hän oli sitä mieltä, että "tulos, tulos tai ulos"-menttaliteetti alkaa todellakin jo ekalla.
Poika puhuu ny jo ettei halua mennä kouluun kun on ainoa joka ei osaa mitään. Joka aamu valittaa milloin nuhaa, milloin kuumeista oloa, milloin päänsärkyä, milloin mitäkin oireitta vaan sen takia ettei tarvitse mennä kouluun. Tänään itki aamulla 'äiti, ethän pakota menemään kouluun kun mulla on nuha' ja niiskutti päälle. Arvatkaa oliko sydäntä raastavaa suurinpiirtein työntää lapsi ulos ovesta ja sulkea se hänen perässään?!
Pakko oli purkaa hieman tunteitaan ennen illan läksykoitosta. On niiiiin paha mieli pojan puolesta, että oikein itkettää. Miten me kumpikin jaksetaan vielä noin 2,5 kuukautta?
Kommentit (54)
siis mitä?
eihän ekaluokkalaisella voi tuollasita olla, hyvä et osaavat lukea!!
Näihin aikoihin viimeiset vasta oppivat lukemaan, joten miten muka kirjoitettaisiin referaatteja??
Eikä niitä anneta läksyksi niille jotka vasta opettelevat lukemaan.
Onko ope pätevä?
Ei meillä ainakaan ekalla luokalla tuollaista ollut, eikä noin paljon läksyjä.
Nyt lapset kolmosella ja vitosella ja max tunti menee päivässä läksyihin, yleensä vartti.
ja läksyt lähinnä kielistä.
Näihin aikoihin viimeiset vasta oppivat lukemaan, joten miten muka kirjoitettaisiin referaatteja??
Eikä niitä anneta läksyksi niille jotka vasta opettelevat lukemaan.
Oletko jutellut open kanssa, mihin perustuu tällaiset tehtävät? Jos niite ei anneta kaikille, vaan vain edistyneimmille, niin ope arvioi lapsesi selviävän niistä.
Meidän koulussa läksyjä ei olltu joka päivä ekaluokalla eikä tokallakaan.
Selviävätkö muut lapset läksyistä?
Noin äkkiseltään kuulostaa aika kovilta vaatimuksilta. Meillä tehdään nyt ekoja kirjareferaatteja ja meidän lapsi käy ns. vaativaa koulua.
Ekalla luokalla ei meillä olllut käytännössä oikeastaan mitään kotiläksyjä, ei siis todellakaan väännetty läksyjä kaksi tuntia per ilta.
t. tokaluokkalaisen äiti
on sattunut tosi tiukkis ope. Minusta ekalla luokalla on tärkeintä, että lapsi sopeutetaan viihtymään koulussa ja läksyjä on nimellisesti. Ei auta muu kuin neuvotella open kanssa. Oletko jutellut muiden vanhempien kanssa, antaako ope liikaa läksyjä? Meidän ekaluokkalaisen ope ei anna kyllä alkeellisimpiakaan kirjareferaatteja. Ei vaikka poikamme osaa lukea.
että se ip-kerho ei kyllä ole open vastuulla, eikä läksyt ip-kerhon vastuulla.
Vaan vanhempi asioi suoraan kerhon kanssa ja valvoo läksyjen teon.
Koittakaa paikallistaa se isoin ongelma ja saada se jotenkin hallintaan. Jos lukeminen sujuu, ongelma tuskin on missään hahmottamisessa tai lukijutussa. Onko se ihan yksinkertaisesti kynänkäytössä? Vai toiminnanohjauksessa? Molempia voi harjoitella.
Jos ongelma on kynänkäytössä, lähestykää kirjoittamista ikään kuin numeroiden ja kirjainten piirtämisenä. Harjoitelkaa sitä ihan esteettiseltä kannalta. Miettikää, mikä tekee erilaisista piirretyistä kukista selvästi kukkia ja päätykää siitäsiihen, mikä tekee a-kirjaimista a-kirjaimia - ja huomatkaa, että vain nämä elementit ovat tärkeitä, muussa voi sitten vähän soveltaa ja kirjain on silti luettavissa. Älä taivaan nimessä jauha mitään kaunista käsialaa...
Jos ongelma on toiminnanohjauksessa nin koittakaa laatia "toimintaohje" siitä, miten joko tietyntyyppiset tai sitten käytännössä kaikki tehtävät tehdään. Mistä aloitetaan (1: ota kynä käteen 2) lue kysymys 3) jaa se pienempiin osiin tai alakkysymyksiin 4) kirjoita niihin vastaus paperille tms.
Kyllä meidänkin lapsella oli kirjareferaatteja ekalla. Ne olivat tosi yksinkertaisella tasolla ja ope oli laatinut niitä varten valmiiksi monistettavia lappusia, joissa kysyttiin kirjan tekijää ja nimikettä ja painovuotta sekä päähenkilöitä, tapahtumapaikkaa ja -aikaa ja tärkeimpiä tapahtumia. VIimeisenä oli kysymys, "kenelle suosittelet tätä kirjaa". Vastaukset olivat aika eri tasoisia. Muistan yhden vastauksen, johon meidän vilperi oli kirjoittanut viimeiseen kohtaan "en kenlekää". Referaatteja ne silti tavallaan olivat.
on niillä referaatteja ja jokaisella on koska kaikille luokalla annetaan samat läksyt.
Syyslukukaudella heillä joilla oli ongelmia lukemisessa saivat erillisen "äänikirjan" jossa vain sanoja eikä paljon tekstiä. Nyt open mukaan kaikille annetaan samat läksyt.
Ne menee sellaisella vauhdilla eteenpäin, että heikompaa hirvittää.
Alan myös kohta uskomaan ettei ope ole pätevä (niin kun joku tuossa kysyi) koska ei selvästi tajua asioista yhtään mitään. Ehdottaa rataisuksi ip-kehossa tekemisen kun puhuin määristä ja läksyjen teon kestosta. Osittain tietenkin oikeassa, näin ei kotiin jää niin paljon mutta men teemme ne kuitenkin uudestaan kotona kun niissä niin paljon virheitä.
Jotta itse voisin auttaa referaatissa, on minun itse luettava se kirja. Käyn siis itse koulua samalla. Kiva, kiva.
Mistä muuten saisin tietää onko op pätevä? Niin kun sanoin alan epäilemään että se ei ole pätevä tai sit se on tyhmä idiootti.
Myös kaikki tuttavat ja pojan kummitäti (ollut assarina erityisluokalla) hämmästelevät opetusvauhtia ja vaikeusastetta. Pelkään pahoin, että poika tulee jäämään ainakin kerran ala-asteen aikana luokalle kun ei vaan kertakaikkiaan pysy mukana.
Saivat "todistuksen" helmikuussa jossa oli ruksattu huonoin kohta kun olis kyse läksyjen teosta. Otin sen luokkauksena itseäni kohtaan. Kerran tai kaksi läksyt jääneet tekemättä koska kirja jäänyt kouluun. Ihmettelen vaan, että mitä se ope oikein vielä vaatii jos tämä ei riitä?
ap
jokainen sai osaamistaan vastaavia kotitehtäviä. lapsilla saattoi olla eri kirjatkin. Eikä läksyjä ollut kuin max yks sivu päivässä.
Tokalla luokalla saatoi olla sivu kahdesta kirjasta.
Lisäksi oli kummallakin luokalla kuukauden ajan lukuläksyä. Lapsi luki itse valitsemaansa kirjaa (tai aikuinen luki lapselle jos lapsi ei osannut lukea tai oli esim väsynyt sinä päivänä) 15 min aikuiselle ja sitten aikuinen kommentoi päivän lukua.
mut ei tod mitään kirjareferaatteja..
Valita rehtorille jso ope ei usko ja puhu ihmeessä toisten lasten vanhempien kanssa!
yhteyttä ensitilassa erityisopettajaan. Kuulostaa hyvin paljon minun lapseltani. Vuosia oli tuollaista, kunnes löytyi hyvä opettaja ja erityisopettaja, jotka osasivat tukea, neuvoa ja opettaa. Läksyjen teosta vielä, meillä tehtiin myös tuntikausia läksyjä. Opettajan kanssa sovittiin, että rajoitetaan läksyjen määrää. Harvoin kerkesi pihalle arkena :(. Käytiin myös perheneuvolassa ja saatiin kovasti apua. Olivat kouluun yhteydessä, ja antoivat neuvoja ja vinkkejä myös tuohon koulunkäyntiin opettajalle :).
Olen myös sitä mieltä että kannattaa puhua muiden vanhempien kanssa. Jos läksytjen määrä tuntuu muista lapsista helpolta kannattaa ehkä miettiä lukihäiriön tms mahdollisuutta. Itselläni pari ekat kouluvuodet olivat juuri tuollaisia. Kolmannella todettiin keskivaikea lukihäiriö johon sain tukiopetusta. Vähitellen alkoi koulunkäynti helpottaa. Nyt olen ns akateemisesti koulutettu. Kyllä häiriön vieläkin teksteissäni huomaa, ja varsinkin vieraiden kielien opiskelussa siitä on todellista haittaa, mutta hyvin olen pärjännyt kuitenkin. Olen todella kiitollinen äidilleni siitä että hän jaksoi nähdä vaivaa ja kannustaa minua noina ensimmäisinä vuosina.
Ensinnäkin outoa, että opettaja antaa läksyksi moisia kirjareferaatteja, joita ei todellakaan tarvitse vielä ekaluokalla osata. Ekaluokkalaisen tulee osata kirjoittaa sanoja ja lauseiden kirjoittamista voidaan harjoitella, mutta se kuuluu varsinaisesti tokaluokan tavoitteisiin.
Lisäksi ekaluokkalaisen läksyihin ei pitäisi MISSÄÄN NIMESSÄ mennä yli puolta tuntia!!!
Kiireesti yhteyttä opettajaan uudestaan.
t. ekaluokan ope
Ei todellakaan kuulosta normaalilta, että ihan ekakuokkalaisen pitää vääntää kirjareferaatteja. Herää sama kysymys, että onkohan ope ihan pätevä opettamaan alkuopetuksessa??Kyllä ekaluokkalaisen läksyihin pitää max 30 min riittää.Leikki ja kaverit on kuitenkin se tärkein juttu. Sinä et ole todellakaan huono äiti, eikä lapsesi ole tyhmä.Mutta voimat siinä menee molemmilta, itsekin itku kurkussa monet illat istutiin ja voi sitä neuvojen määrää, mikä sateli, että anna vaan sen llapsen tehdä ne läksyt itse ja tee vaikka samalla ruokaa , mutta mitään ei tapahdu, jos en istu kuin tikka vieressä.
Kuinka lapsi on läpäissyt Allu yms testit? Onko koulussa eityisope, jonka luona voisi käydä harjoittelemassa matikkaa ja lukemista. Se on auttanut meille ja samalla hakeuduimme neuropsykologisiin tutkimuksiin ja lapsella havaittiin oppimisvaikeus, nyt käynnissä erilaiset tukitoimet. Mutta kyllä siinä saa itse olla vahva ja hakea ja pyytää apua. Tsemppiä teille!
Ongelman ydin on siis se, että on liikaa ja liian vaikeita läksyjä. Poika ei siis kertakaikkiaan pärjää.
Osaa kirjoittaa ja käsiala on selkeä, siinä ei ongelmaa.
Jättää kirjaimia pois sanoista, ei kertakaikkiaan ymmärrä miten lasketaan esim 12-6, niin, että pilkotaan lasku pienempiin osiin tai lasketaan 10 kautta (12-2 = 10 ja 10-4=6). En vaan saa poikaa tajuumaan miten se lasketaan. Poika käyttänyt tähän asti viivotinta apuna mutta nyt pitäisi oppia tuo, mutta ei opi, ei.
Kirjareferaatti on heillä sellainen, että lue kirja, kirjoita valmiille "lomakkeelle" kirjan nimi, tekijä, mistä kirja kertoo sekä oma arvostelu.
Olen jutellut pojan kaverin äidin kanssa ja heillä samoja ongelmia. Olemme molemmat olleet yhteydessä kouluun, tuloksetta.
Open mukaan kaikki heillä on opetussuunnitelman mukaista. En sitä epäilekään mutta MIKSI tällainen hoppu ja hätä ja kauheet vaatimukset? Tämähän johtaa siihen ettei lapsi halua menää mennä kouluun ja sitten kun alkaa kulkemaan yskin, ei sinne menekään koska ei näe siinä mitään ideaa kun ei pysy mukana niin ei pysy. Ns luovuttaa...
ap
vielä lisää. Meillä lapsella todettiin lukihäiriö, joka helpotti kummasti koulunkäyntiä, kun osasivat asiaan suhtautua(eivät kyllä kaikki opettajat). Opiskelu on nyt huomattavasti kevyempää, vaikka töitä teettää. On jo yläastella. Meillä on myös 2. luokalla oleva lapsi, ja ei heillä kyllä ollut kovasti läksyjä, eikä mitään kirjan lukemisia. Opettaja myös ekalla luokalla vanhemmille sanoi, että jos tuntuu koululäksyjen määrä hurjalta lapsesta, ilmoittakaa. Eli räätälöi lapsen mukaan.
osaa hommat ekaluokkalaisen tasoisesti, niin onko sillä väliä, vaikka tekisikin liian vaativat tehtävät niin, että niihin jää virheitä? Anna tehdä vähän huonommin, kunhan pidät huolta, että osaa olennaiset asiat riittävän hyvin. Ei kai sen nyt niin väliä, vaikka kirjareferaatti ekalla luokalla olisi huono. Tuskinpa lapsi oikeasti jää olennaisesti jälkeen, jos oppii kohtuullisesti lukemaan ja laskemaan tuossa vaiheessa.
Mulla ei ole vielä koululaista, joten voi olla, etten osaa oikein hahmottaa sen ikäisen osaamista. Silti mua ihmetyttää mikä kohta kirjareferaatissa on niin hankalaa? Kirjan nimen ja tekijän lapsi varmaan saa paperille? Entä se mistä kertoo? Jos tämä on hankalaa, niin yrittääkö lapsi saada liian hienoa vastausta? Riittäisikö siihen ihan vain tyyliin: "Kirja kertoo pojasta, jolla on koira. He joutuvat kaikenlaisiin seikkailuihin."
Suositteleeko kirjaa kohtaan voi varmaan kirjoittaa ihan vain "Joo" tai "Joo, suosittelen pojille."
Ei tuo varmaan mikään erinomainen referaatti olisi, mutta tehtävä tehty ja sillä hyvä.