Minkä hintainen auto "kannattaa" ostaa?
Onko olemassa jokin optimi, minkähintainen auto kannattaa olla? Siis autohan ei ole sijoituskohde, vaan se menettää arvoaan. Onko siis olemassa jokin ihannehinta autolle?
Autoni on siis epäkäytännöllinen ja vaihdan autoa. Saan autostani 17 000-19 000 euroa. Olen yh, enkä halua pitää autossa kiinni liikaa rahaa, vaikkakaan en juuri nyt tarvitse käteistä akuutisti. Eikä minulla ole mahdollisuutta sijoittaa autoon yhtään euroa enempää kuin mitä vanhasta saa.
Taloyhtiöön on tulossa putkiremontti ja tarvitsen siihen kymmeniä tuhansia, mutta se on vasta 1-2 vuoden päästä. Eli jos ostan huomattavasti vanhemman auton, niin sitten rahat jäävät makaamaan tilille.
Mutta jos ostan halvan auton, minulla pitää olla jonkun vuoden päästä irtonaista rahaa, koska se pitää sitten vaihtaa uuteen, eikö?
Äh, tämä tässä erotilanteessa on inhottavaa, kun on asioita, joista ei mitään tiedä! Neuvokaa siis uusavutonta.
Kommentit (31)
auton. Nykyiseni arvo on varmaan just ja just tonnin luokkaa, kulkeehan se, mutta en nyt kehumaan alkaisi. Kymppitonnilla aion katsastaa ei niin paljon ajettuja autoja, joiden merkki ei ole niin suosittu. Vaikka joku Dacia tai Smart ForFour.
Eli kannattaisiko minun nyt vaihtaa tuo autoni saman hintaiseen autoon ja sitten, kun tarvitsen rahat putkiremonttiin, siirryn tonnin autoon...? ap
Ei, koska sen arvo tippuu odotellessa. Halvinta on ajella niin halvalla autolla kun kehtaa ja viitsii.
laitat rahat toiselle tilille säästöön remonttia varten..mutta vanhemmissa autoissahan on otettava huomioon myös se että niillä on voinut olla vaikka kuinka monta omistajaa, ei koskaan tiedä missä kunnossa vanha auto oikeasti on. Vaikka onhan uusimmissakin autoissa niitä kuluvia osia..
Mulla on ollu tooosi huono tuuri "tonnin pommien" kanssa, meni hermot ku tuntu että kuukauden välein joku kuluva osa hajoo ja että koko ajan menee rahaa korjaamiseen..
Olis todella hyvä tuuri kun löytäis jonkun n.1000-3000 euron auton mikä on ollut jollain vanhemmalla ihmisellä vaan käytössä, ne on yleensä vähän ajettu ja usein kaikki huollot hoidettu, todella hyväkuntosii :)
Meidän eka auto oli ilmainen, isän vanha auto, jonka korjauskustannukset vuosittain olivat hurjat. Lisäksi siitä tuli huolta ja murhetta, kun ei voinut olla koskaan varma, mitä tapahtuu, ja katsastus oli aina hurja menoerä, kun jotain piti korjata. Markkinahinta autosta olisi ollut se tonni, jos olisi ostettu.
Seuraavan ostimme uutena, ja siitä on jo toistakymmentä vuotta, auto on edelleen kakkosautona käytössä, ja korjauksia on ollut vain pakolliset huollot, mitään isoa kamaluutta ei ole tullut, toisin kuin siinä vanhassa. Ekoina vuosina ei tarvitse edes katsastaa, ja huollot eivät ole kalliita, varsinkin, jos onnistuu löytämään edullisen korjaamon, jolla on lisenssit automerkkiin. Autokaupan huolto on sikakallis, en suosittele.
Seuraavakin auto, ykkösauto, ostettiin uutena, ja suosittelisin itse ostamaan keskihintaisen auton uutena, ja käyttämään sitä mahdollisimman pitkään. Sitten tiedät tarkkaan, missä auto on ollut, ja mitä sille on tehty.
jonka lainaa lyhennän 180 e kuukaudessa.
Bentley pysähtyi Mersun viereen tankkaamaan.
"En tajua, miksi joku panee noin paljon rahaa autoon,"
kommentoi mesemiäs.
"En tajua, miksi joku panee KAIKKI rahansa autoon," kuului Bentley-kuskin vastaus.
saat vastineen rahoillesi. Toki jos ajat paljon/pitkiä matkoja niin sitten varmaankin kannattaa satsata autoon enemmän.
muistan kuulleeni.
Jos sinulla on poika-lapsia, niin ne häpeää suunnattomasti autoa jos Kian ostat!
Meillä oli Kia ja poika ei mennyt sinne edes kyytiin loppuvaiheessa..
Tähän on helppo nyrkkisääntö:
Niin monta kymmentä prosenttia nettovuosituloista kuin nettovarallisuutesi on sadoissa tuhansissa. Ei kuitenkaan koskaan yli sataa prosenttia.
Esimerkki: Jos nettovarallisuus on 230ke ja nettovuositulot 42ke, niin auton sopiva arvo on 0,2 * 42 000 = 8 400e
Eli kannattaisiko minun nyt vaihtaa tuo autoni saman hintaiseen autoon ja sitten, kun tarvitsen rahat putkiremonttiin, siirryn tonnin autoon...?
ap