Lasten laihuus on melko yleistä!!! (on viesti)
Mutta sitä ei huomaa, koska lihavuus näkyy enemmän ulospäin. Joka 4. tai joka 5. lapsi on LIIAN LAIHA.
Oma lapsi on normaalikokoinen, mutta ottaa aivoon, kun täälläkin sanotaan, että lapsen laihuus on harvinaista. EI OLE. Lihavuudesta puhutaan enemmän, koska yhteiskunnan sairas asenne velvoittaa olemaan laiha ja se lihavuus pistää enemmän silmään.
http://nutriciafi.nutricia.fi/upload_dir/docs/8lehti102007.pdf
Kommentit (187)
huostaanoteta, ja tästä on otettu mallia Ruotsista, jossa oli ennakkotapaus, jota Suomi päätti noudattaa. Olen tästä ennenkin tänne kirjoittanut. Ylipainon hoito kuuluu terveydenhuollolle, ei sosiaalitoimelle. Olen itse siis ls-alalla.
Perustuu siihen, että lihavuuteen ei suoranaisesti kuole, ainakaan Suomen mittakaavan lihavuuteen. Sen sijaan laihuuteen voi kuolla, ja sellaisia lapsia huostataan paljon, jotka eivät saa kotonaan ruokaa(johtuen vanhempien alko yms. ongelmista)
Korostan, että eri asia on terve hoikka lapsi, jolla kotiolot kunnossa.
Eli ilmeisesti syynä on ollut lihavuuden lisäksi muut ongelmat. Pelkkä lihavuus ei ole aihe ls-ilmolle, eikä huostaanotolle. Vielä ainakaan.
täällä Suomessa on tosi vähän ongelmana ruuan määrä. Enempi kyse on laadusta. Syödään liian yksipuolisesti, liian lihottavaa, liian suolaista. Siihen voi olla hankala puuttua, kun se ei välttämättä näy päällepäin, ainakaan heti.
termi aliravitsemus tarkoittaa, eli mennyt sivu-urille. Mutta tuohon vielä, että harvoin on ongelma ruuan määrä, mutta on lapsia, jotka saavat vain koulussa ruuan :( Maanantaina loppuu usein kouluissa ruoka.
se on vähän sellainen itseään toteuttava juttu. Keittolan köksät oikein julistaa, että ne tekee maanantaiksi lasten lemppariruokia, koska se menekki on niin kova ja "ressukat ei varmaan saa kotona ruokaa".
Ja sitten ihmettelevät, että on se kumma, kun spagetti loppuu maanantaisin kesken.Mä veikkaan, että kyse on siitä, että kotona on kyllä kaapissa ruokaa, mutta sitä ei ehditä laittaa lapsen nenän alle. On liikaa menoa ja touhua.
Tai niinkuin meillä: tehdään viikonloppuisin hyvää ruokaa, kolmen ruokalajin menyitä. Lapset sitten nirsoilee, kun on sisäfilepihviä eikä makaronilaatikkoa!
ja sanoneet, että näiden oppilaiden kotona muitakin ongelmia(alkoholismia jne) Lapsi ei ole saanut koko viikonlopun aikana ruokaa. Kannattaisi ottaa ne ruusunpunaiset lasit pois silmiltä.
huostaanoteta, ja tästä on otettu mallia Ruotsista, jossa oli ennakkotapaus, jota Suomi päätti noudattaa. Olen tästä ennenkin tänne kirjoittanut. Ylipainon hoito kuuluu terveydenhuollolle, ei sosiaalitoimelle. Olen itse siis ls-alalla. Perustuu siihen, että lihavuuteen ei suoranaisesti kuole, ainakaan Suomen mittakaavan lihavuuteen. Sen sijaan laihuuteen voi kuolla, ja sellaisia lapsia huostataan paljon, jotka eivät saa kotonaan ruokaa(johtuen vanhempien alko yms. ongelmista) Korostan, että eri asia on terve hoikka lapsi, jolla kotiolot kunnossa. Eli ilmeisesti syynä on ollut lihavuuden lisäksi muut ongelmat. Pelkkä lihavuus ei ole aihe ls-ilmolle, eikä huostaanotolle. Vielä ainakaan.
takia huostaan??
Jos sun ymmärryksesi on tuota tasoa, niin ei voi kun sääliä asiakkaitasi.
täällä Suomessa on tosi vähän ongelmana ruuan määrä. Enempi kyse on laadusta. Syödään liian yksipuolisesti, liian lihottavaa, liian suolaista. Siihen voi olla hankala puuttua, kun se ei välttämättä näy päällepäin, ainakaan heti.
termi aliravitsemus tarkoittaa, eli mennyt sivu-urille. Mutta tuohon vielä, että harvoin on ongelma ruuan määrä, mutta on lapsia, jotka saavat vain koulussa ruuan :( Maanantaina loppuu usein kouluissa ruoka.
se on vähän sellainen itseään toteuttava juttu. Keittolan köksät oikein julistaa, että ne tekee maanantaiksi lasten lemppariruokia, koska se menekki on niin kova ja "ressukat ei varmaan saa kotona ruokaa". Ja sitten ihmettelevät, että on se kumma, kun spagetti loppuu maanantaisin kesken. Mä veikkaan, että kyse on siitä, että kotona on kyllä kaapissa ruokaa, mutta sitä ei ehditä laittaa lapsen nenän alle. On liikaa menoa ja touhua. Tai niinkuin meillä: tehdään viikonloppuisin hyvää ruokaa, kolmen ruokalajin menyitä. Lapset sitten nirsoilee, kun on sisäfilepihviä eikä makaronilaatikkoa!
ja sanoneet, että näiden oppilaiden kotona muitakin ongelmia(alkoholismia jne) Lapsi ei ole saanut koko viikonlopun aikana ruokaa. Kannattaisi ottaa ne ruusunpunaiset lasit pois silmiltä.
Minä muuten olen opettaja.
MINÄ puhuin siitä, että keittiön henkilökunta myös levittää tuota urbaanilegendaa. Kyse ei siis ole yksittäisistä sosiaalitapauksista, vaan siitä, että kokonaisuudessaan ruuan menekki kasvaisi maanantaina.
JA siihen voi olla monia eri syitä. Joista lasten suosikkiruokien valikoiminen maanantaille on kyllä paljon todennäköisempi kuin se, että merkittävä osa koululaisista jäisi kotonaan ruuatta.
Jos niin nimittäin olisi, ruokaa menisi roimasti koko viikon. Mieti itse, olisiko tippaakaan nälkä, jos kotona ei illalla saisi ruokaa...
Ei siis ilmenisi pelkästään maanantaisin.
En takuulla kiistä sitä, että voi olla pahasti laiminlyötyjä lapsia. Tosin vaikka opetan itähelsinkiläisessä ns. huonossa koulussa, täällä ei ole luokilleni osunut kertakaan selvästi ruuanpuutteesta kärsivää lasta. Pahimmin laiminlyödyt lapset ovat olleen enemmänkin lihavia kuin laihoja. Kun vanhemmat eivät kasvat eivätkä hoida, lapset mättävät suuhunsa kaikkea, mitä pöllivät kaupasta, saavat kaverilta ja kotona kaapista etsivät.
en väittänyt sinun väittäneen niin :)
Jos teet minusta päätöksen nettikeskustelun perusteella, niin sitten teet. Se on toki oikeutesi.
huostaanoteta, ja tästä on otettu mallia Ruotsista, jossa oli ennakkotapaus, jota Suomi päätti noudattaa. Olen tästä ennenkin tänne kirjoittanut. Ylipainon hoito kuuluu terveydenhuollolle, ei sosiaalitoimelle. Olen itse siis ls-alalla. Perustuu siihen, että lihavuuteen ei suoranaisesti kuole, ainakaan Suomen mittakaavan lihavuuteen. Sen sijaan laihuuteen voi kuolla, ja sellaisia lapsia huostataan paljon, jotka eivät saa kotonaan ruokaa(johtuen vanhempien alko yms. ongelmista) Korostan, että eri asia on terve hoikka lapsi, jolla kotiolot kunnossa. Eli ilmeisesti syynä on ollut lihavuuden lisäksi muut ongelmat. Pelkkä lihavuus ei ole aihe ls-ilmolle, eikä huostaanotolle. Vielä ainakaan.
se on vähän sellainen itseään toteuttava juttu. Keittolan köksät oikein julistaa, että ne tekee maanantaiksi lasten lemppariruokia, koska se menekki on niin kova ja "ressukat ei varmaan saa kotona ruokaa". Ja sitten ihmettelevät, että on se kumma, kun spagetti loppuu maanantaisin kesken. Mä veikkaan, että kyse on siitä, että kotona on kyllä kaapissa ruokaa, mutta sitä ei ehditä laittaa lapsen nenän alle. On liikaa menoa ja touhua. Tai niinkuin meillä: tehdään viikonloppuisin hyvää ruokaa, kolmen ruokalajin menyitä. Lapset sitten nirsoilee, kun on sisäfilepihviä eikä makaronilaatikkoa!
Minä muuten olen opettaja.
MINÄ puhuin siitä, että keittiön henkilökunta myös levittää tuota urbaanilegendaa. Kyse ei siis ole yksittäisistä sosiaalitapauksista, vaan siitä, että kokonaisuudessaan ruuan menekki kasvaisi maanantaina.JA siihen voi olla monia eri syitä. Joista lasten suosikkiruokien valikoiminen maanantaille on kyllä paljon todennäköisempi kuin se, että merkittävä osa koululaisista jäisi kotonaan ruuatta.
Jos niin nimittäin olisi, ruokaa menisi roimasti koko viikon. Mieti itse, olisiko tippaakaan nälkä, jos kotona ei illalla saisi ruokaa...
Ei siis ilmenisi pelkästään maanantaisin.
En takuulla kiistä sitä, että voi olla pahasti laiminlyötyjä lapsia. Tosin vaikka opetan itähelsinkiläisessä ns. huonossa koulussa, täällä ei ole luokilleni osunut kertakaan selvästi ruuanpuutteesta kärsivää lasta. Pahimmin laiminlyödyt lapset ovat olleen enemmänkin lihavia kuin laihoja. Kun vanhemmat eivät kasvat eivätkä hoida, lapset mättävät suuhunsa kaikkea, mitä pöllivät kaupasta, saavat kaverilta ja kotona kaapista etsivät.
Etelä-Suomessa olen töissä. On paljon lapsia, jotka eivät saa kotonaan ruokaa, kotona vanhempien ruuat menevät alkoholiin, tupakkaan ja huumeisiin ja lapsi ei saa ruokaa. Poikkeuksetta huostatut lapset ovat olleet laihoja, etenkin kiireelliset tapaukset. Myös lasten lihavuus on lisääntynyt, mikä on huono asia, tietenkin, mutta he sentään saavat ruokaa. Ja kuten edellä oli, lasten lihavuuden hoito kuuluu terveydenhuollolle. Hyvin vähän tiedän tapauksia, että lapset varastelevat ruokaansa kaupoista. Harvinaista. Terveen hoikka lapsi on eri asia ja jopa tavoiteltavaa, siis normaali paino, sen ymmärtää jokainen.
Teen myös paljon yhteistyötä opettajien kanssa. Se on todellakin totta, että ruoka loppuu kesken maanantaisin joissakin kouluissa. Syynä kotiolot ja hyvin moni lapsi joutuu olemaan viikonloput ilman ruokaa, tämä on ihan tämän päivän Suomea.
että opettajat itse olivat huolissaan, koska maanantaisin loppuu ruoka koulussa. Ja syynä oli se, että lapsi ei todellakaan saa ruokaa viikonloppuisin :( Syitä siihen sitten vanhempien ongelmat.
että opettajat itse olivat huolissaan, koska maanantaisin loppuu ruoka koulussa. Ja syynä oli se, että lapsi ei todellakaan saa ruokaa viikonloppuisin :( Syitä siihen sitten vanhempien ongelmat.
varalle.
Minä muuten olen opettaja. MINÄ puhuin siitä, että keittiön henkilökunta myös levittää tuota urbaanilegendaa. Kyse ei siis ole yksittäisistä sosiaalitapauksista, vaan siitä, että kokonaisuudessaan ruuan menekki kasvaisi maanantaina. JA siihen voi olla monia eri syitä. Joista lasten suosikkiruokien valikoiminen maanantaille on kyllä paljon todennäköisempi kuin se, että merkittävä osa koululaisista jäisi kotonaan ruuatta. Jos niin nimittäin olisi, ruokaa menisi roimasti koko viikon. Mieti itse, olisiko tippaakaan nälkä, jos kotona ei illalla saisi ruokaa... Ei siis ilmenisi pelkästään maanantaisin. En takuulla kiistä sitä, että voi olla pahasti laiminlyötyjä lapsia. Tosin vaikka opetan itähelsinkiläisessä ns. huonossa koulussa, täällä ei ole luokilleni osunut kertakaan selvästi ruuanpuutteesta kärsivää lasta. Pahimmin laiminlyödyt lapset ovat olleen enemmänkin lihavia kuin laihoja. Kun vanhemmat eivät kasvat eivätkä hoida, lapset mättävät suuhunsa kaikkea, mitä pöllivät kaupasta, saavat kaverilta ja kotona kaapista etsivät.
Etelä-Suomessa olen töissä. On paljon lapsia, jotka eivät saa kotonaan ruokaa, kotona vanhempien ruuat menevät alkoholiin, tupakkaan ja huumeisiin ja lapsi ei saa ruokaa. Poikkeuksetta huostatut lapset ovat olleet laihoja, etenkin kiireelliset tapaukset. Myös lasten lihavuus on lisääntynyt, mikä on huono asia, tietenkin, mutta he sentään saavat ruokaa. Ja kuten edellä oli, lasten lihavuuden hoito kuuluu terveydenhuollolle. Hyvin vähän tiedän tapauksia, että lapset varastelevat ruokaansa kaupoista. Harvinaista. Terveen hoikka lapsi on eri asia ja jopa tavoiteltavaa, siis normaali paino, sen ymmärtää jokainen. Teen myös paljon yhteistyötä opettajien kanssa. Se on todellakin totta, että ruoka loppuu kesken maanantaisin joissakin kouluissa. Syynä kotiolot ja hyvin moni lapsi joutuu olemaan viikonloput ilman ruokaa, tämä on ihan tämän päivän Suomea.
selvitelty useampaa näpistelytapausta tänä vuonna, ja niistä kaksi on ollut sellaisia, joissa selkeästi lapset ovat ottaneet syötävää jo pitkän aikaa. Ei siis karkkia, vaan syötävää (kiinni jäädessä toisella oli sellaisia valmishampurilaisia, toisella taas metwurstia ja pullaa pitko!)
Kun sitä selviteltiin, sanoivat, että kotona ei kukaan hoida asioita. Saavat rahaa ja ostavat sillä itse ruokaa tai sitten varastavat. Toisella taustalla oli alkoholisoitunut yh, toisella taas täydellisen piittamattomat vanhemmat, jotka koko ajan poissa kotoa.
Ei siis ole ollut kyse laihuudesta, vaan siitä, ettei kukaan vahdi, mitä syödään ja mistä ruoka hankitaan ja miten.
Edelleen: jos lapset olisivat todella nälässä ja pelkän kouluruuan varassa, he söisivät muinakin päivinä hurjasti eikä vain maanantaina.
Se on paljon monisyisempi yhdistelmä piittaamattomuutta, laiminlyöntiä.
koska on tulossa viikonloppu ja lapsi tietää, että ruokaa ei ole tulossa, koko viikonloppuna! Maanantaina taas menee ruokaa , koska oltu viikonloppu nälässä.
Monta tällaista tapausta lähdetty selvittämään, ja lapsi on jo alkanut laihtumaan. Kotoa löytynyt PALJON ongelmia, yleensä alkoholismia, joten vanhempien rahat menneet alkoholiin, kun pitänyt ostaa lapselle ruokaa.
"Helsingin lapset tankkaavat kouluruokaa eniten maanantaisin, kotona vietetyn viikonlopun jälkeen. Asian vahvistavat sekä opetusvirasto että helsinkiläisen kouluruuan päävalmistaja Palmia.
"Kyllä se niin on. Kaikissa kodeissa ei välttämättä valmisteta lämpimiä aterioita viikonloppuisin", kertoo opetusviraston ruokapalvelupäällikkö Airi Rintamäki, joka on työskennellyt Helsingin ruokapalveluissa 30 vuotta.
Rintamäen mukaan maanantaitankkaus otetaan huomioon ruokalistojen suunnittelussa.
Viikko käynnistetään ruokalajilla, joka kokemusten mukaan tulee hyvin syödyksi. Lähes aina tämä näyttää tarkoittavan jauhelihan läsnäoloa: jauhelihakastiketta, chili con carnea, lihapuikkoja tai lasagnea.
"Se on mieluisa raaka-aine", Rintamäki myöntää. "
Korostan, että en kiistä, etteikö tuota väitettä olisi kuultu vuosia. Ja varmaan voi olla lapsia, joilla on kotona vähän ruokaa.
Mutta tuosta se näkyy taas: maanantaiksi oikein tarkoituksella tehdään lasten lemppareita. Se kyllä vahvistaa sitä, että sitä syödäänkin enemmän. Ja siitä tekee köksät päätelmän, että lapset on liian vähällä ravinnolla...
Joten sanon vaan, että tässä voi pelata myös mutu-sääntö: kun mutuillaan ja aletaan toimia sen mukaan, mutu alkaa toteuttaa itse itseään.
kaupungin ala-asteella. Rehtori kertoi, että huomaamme kyllä ne oppilaat, joilla on ongelmia kotona; he santsaavat kouluruokaa, ovat laihoja ja vaatteet epäsiistejä. Heitä oli, onneksi ei montaa. Yksi oppilas siirrettiin lastenkotiin työssäoloni aikana, muita autettiin muilla keinoin. Suomessa köyhyys, työttymyys ja alkoholismi ovat ongelmana ja se heijastuu lapsiin suoraan.
[il
jauhelihakastiketta, chili con carnea, lihapuikkoja tai lasagnea.
[/quote]
Nuo on meidän lasten lempiruokia. Varmaan se sitten "todistaa", että meillä pidetään lapsia nälässä viikonloppuisin!
"Helsingin lapset tankkaavat kouluruokaa eniten maanantaisin, kotona vietetyn viikonlopun jälkeen. Asian vahvistavat sekä opetusvirasto että helsinkiläisen kouluruuan päävalmistaja Palmia.
"Kyllä se niin on. Kaikissa kodeissa ei välttämättä valmisteta lämpimiä aterioita viikonloppuisin", kertoo opetusviraston ruokapalvelupäällikkö Airi Rintamäki, joka on työskennellyt Helsingin ruokapalveluissa 30 vuotta.
Rintamäen mukaan maanantaitankkaus otetaan huomioon ruokalistojen suunnittelussa.
Viikko käynnistetään ruokalajilla, joka kokemusten mukaan tulee hyvin syödyksi. Lähes aina tämä näyttää tarkoittavan jauhelihan läsnäoloa: jauhelihakastiketta, chili con carnea, lihapuikkoja tai lasagnea.
"Se on mieluisa raaka-aine", Rintamäki myöntää. "
Korostan, että en kiistä, etteikö tuota väitettä olisi kuultu vuosia. Ja varmaan voi olla lapsia, joilla on kotona vähän ruokaa.
Mutta tuosta se näkyy taas: maanantaiksi oikein tarkoituksella tehdään lasten lemppareita. Se kyllä vahvistaa sitä, että sitä syödäänkin enemmän. Ja siitä tekee köksät päätelmän, että lapset on liian vähällä ravinnolla...
Joten sanon vaan, että tässä voi pelata myös mutu-sääntö: kun mutuillaan ja aletaan toimia sen mukaan, mutu alkaa toteuttaa itse itseään.
ja ongelmat näkyvät, juurikin tuossa ruokajutussa. Lapset ovat tosi nälkäisiä maanantaina ja perjantaina. Meidän koulussa ei ole herkkuruokia maanantaisin ja perjantaisin.
Suomessa köyhyys, työttymyys ja alkoholismi ovat ongelmana ja se heijastuu lapsiin suoraan.
Kuten sanoin, nämä meidän koulun laiminlyödyimmät reppanat eivät ole laihoja. Epäsiistejä kyllä, täysin rajattomasti koheltavia, vaatteet risoja ja likaisia tai sitten jotain älyttömiä bling-bling-retkuja.
"Helsingin lapset tankkaavat kouluruokaa eniten maanantaisin, kotona vietetyn viikonlopun jälkeen. Asian vahvistavat sekä opetusvirasto että helsinkiläisen kouluruuan päävalmistaja Palmia. "Kyllä se niin on. Kaikissa kodeissa ei välttämättä valmisteta lämpimiä aterioita viikonloppuisin", kertoo opetusviraston ruokapalvelupäällikkö Airi Rintamäki, joka on työskennellyt Helsingin ruokapalveluissa 30 vuotta. Rintamäen mukaan maanantaitankkaus otetaan huomioon ruokalistojen suunnittelussa. Viikko käynnistetään ruokalajilla, joka kokemusten mukaan tulee hyvin syödyksi. Lähes aina tämä näyttää tarkoittavan jauhelihan läsnäoloa: jauhelihakastiketta, chili con carnea, lihapuikkoja tai lasagnea. "Se on mieluisa raaka-aine", Rintamäki myöntää. " Korostan, että en kiistä, etteikö tuota väitettä olisi kuultu vuosia. Ja varmaan voi olla lapsia, joilla on kotona vähän ruokaa. Mutta tuosta se näkyy taas: maanantaiksi oikein tarkoituksella tehdään lasten lemppareita. Se kyllä vahvistaa sitä, että sitä syödäänkin enemmän. Ja siitä tekee köksät päätelmän, että lapset on liian vähällä ravinnolla... Joten sanon vaan, että tässä voi pelata myös mutu-sääntö: kun mutuillaan ja aletaan toimia sen mukaan, mutu alkaa toteuttaa itse itseään.
ja ongelmat näkyvät, juurikin tuossa ruokajutussa. Lapset ovat tosi nälkäisiä maanantaina ja perjantaina. Meidän koulussa ei ole herkkuruokia maanantaisin ja perjantaisin.
täällä stadissa on kyllä juuri noin kuten tuossa Palmian edustaja sanoi: lasten lempparimättöä maanantaisin.
kaupungin ala-asteella. Rehtori kertoi, että huomaamme kyllä ne oppilaat, joilla on ongelmia kotona; he santsaavat kouluruokaa, ovat laihoja ja vaatteet epäsiistejä. Heitä oli, onneksi ei montaa. Yksi oppilas siirrettiin lastenkotiin työssäoloni aikana, muita autettiin muilla keinoin. Suomessa köyhyys, työttymyys ja alkoholismi ovat ongelmana ja se heijastuu lapsiin suoraan.
Ja olen seurannut, että oli se ruoka mitä vain ma ja pe, niin sitä syövät tietyt oppilaat hotkien. Muutama onkin kertonut, että äiti ja isä olivat taas baarissa ja en saanu mitään ruokaa. Lastensuojeluun tehdään paljon ilmoituksia, mutta resurssit ovat pienet.
se on vähän sellainen itseään toteuttava juttu. Keittolan köksät oikein julistaa, että ne tekee maanantaiksi lasten lemppariruokia, koska se menekki on niin kova ja "ressukat ei varmaan saa kotona ruokaa".
Ja sitten ihmettelevät, että on se kumma, kun spagetti loppuu maanantaisin kesken.
Mä veikkaan, että kyse on siitä, että kotona on kyllä kaapissa ruokaa, mutta sitä ei ehditä laittaa lapsen nenän alle. On liikaa menoa ja touhua.
Tai niinkuin meillä: tehdään viikonloppuisin hyvää ruokaa, kolmen ruokalajin menyitä. Lapset sitten nirsoilee, kun on sisäfilepihviä eikä makaronilaatikkoa!