Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koululainen jäi kiinni "lunttaamisesta" kokeessa...

Vierailija
14.03.2011 |

5-luokkalainen sai tekstiviestillä kaveriltaan koekysymykset tietoonsa. Äsken myönsi asian. Mitä tekisitte tilanteessa? Olisiko ihan väärin jos emme ensimmäisellä kerralla ottaisi yhteyttä kouluun tai opettajaan, vaan kävisimme asian kotona läpi? Tuolle kaverillekin pitäisi viesti mennä, että on väärin antaa koetietoja eteenpäin. Mitä rangaistukseksi??

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhoja koekysymyksiä harjoitellaan etukäteen. Ymmärrän toki tämän. Ap:n tapauksessa ei ollut kuitenkaan kyse ihan samasta asiasta, koska kaikki oppilaat eivät saaneet kysymyksiä tietoonsa, vaan kyse oli näiden kahden lapsen välisestä tietojen vaihdosta.

Kävimme kuitenkin jo keskustelua aiheesta, että on väärin antaa ja pyytää kaverilta koekysymyksiä etukäteen, koska ei ole oikeudenmukaista muita koulutovereita kohtaan, että joku tietää kysymykset etukäteen, ja toinen ei.

t:ap

Vierailija
22/28 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on usein sama koe rinnakkaisluokkalaisten kanssa ja monet tekevät sen eriaikaan. Olisin todella yllättynyt, jos eivät vaihtelisi tietojaan koekysymyksistä... Luokat pyrkivät pitämään kokeet samana päivänä, mutta jos on esim. pois ko. päivänä koulusta, niin saa tehdä saman kokeen myöhemmin.

Eli en mä nyt ehkä niin vihainen asiasta olisi. Kävisin asian kotona läpi ja ilmottaisin kyllä opettajalle. Siinä lienee rangaistusta ihan tarpeeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lunttaus... Ei😣 Vinkki lunttaajalle:

Ei kannata. Et opi mitään, ja kunnon työtä ei saa lunttaamalla, vaan kunnon opiskelulla.

Ps. En halveksu lunttaajia, vaan haluan neuvoa.

Vierailija
24/28 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin lunttasin koulussa, ainoa keino jolla pärjäsin edes jotenkin. En tosin jäänyt kiinni siitä. Hyvin menee, täällä nyt aikuisena av:lla palstailen.  :)

Vierailija
25/28 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuosta pitäisi kertoa opettajalle juuri siksi, että hän tajuaa jatkossa pitää molemmille ryhmille kokeet samaan aikaan tai vaihtoehtoisesti eri kokeet eri ryhmille. Tässähän ei ilmeisesti ole kysymys rinnakkaisluokista vaan siitä, että luokka on jaettu jonkin aineen tunnilla kahtia. Todennäköisesti oppilaat kokisivat vähän epäreiluna sen, että osalla luokasta on eri kokeet kuin toisella osalla. Mutta vielä epäreilumpaa on se, jos joku saa tietää koekysymykset etukäteen.

Tämä on ihan eri juttu kuin esim. yliopistojen tenttiarkistot, joita tutkiessa kyllä näkee, minkä tyyppisiä asioita aikaisemmin on kysytty, mutta ei silti tiedä tarkkoja kysymyksiä etukäteen. Jos saa tarkat kysymykset etukäteen, pystyy periaatteessa saamaan täydet pisteet kokeesta opettelemalla vain kysymyksissä kysytyt asiat.

Vierailija
26/28 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä meilläkin oli yläasteella (sellainen 20vuotta sitten) opettaja, joka kierrätti vuodesta toiseen paria eri koetta - ja aina löytyi jonkun isosisarus, jolla oli ollut sama koe... Opeteltiin sitten ne muutaman kokeen jutut eikä muuta. Ja kyseinen opettaja myös tarkistutti kokeet oppilailla, rinnakkaisluokan kokeet aina tarkistettiin ja arvosteltiin. Kyllä mä näen, että tämä oli opettajalta tietoinen valinta, ei lunttausta. Ja ihan hyvin olen elämässä pärjännyt vaikka av:lla roikunkin 😂

Vierailija
27/28 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lunttasin kolmannella luokalla kokeessa. Kertotaulujen ulkoa muistaminen oli mielestäni turhaa. Minulla oli myös hankaluuksia ja on edelleen numeroiden kanssa, en esim. Muista neljää perättäistä lukua kun pitäisi pankin tunnuksia laittaa. Kun lasken 2+2 voin saada tulokseksi 8, koska jostain syystä plussaan sen kahteen kertaan. Jos kudin puikossani on 10 silmukkaa joudun laskemaan ne monta kertaa kunnes saan saman tuloksen useampana kertana peräkkäin.

Sitä sanotaan kalkuhäiriöksi, lukihäiriöksi ja hahmottamishäiriöksi. Olen aina ollut moni häiriöinen, mutta tajunnut ongelmien syyt vasta aikuisena. Älykkyyttä nämä vaivat eivät häiritse ja kun suuntautuu alalle joka sopii.

Lunttaamisen taustalla voi olla esim. Tämän kaltaiset syyt.

Vierailija
28/28 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varmaan melko kapinallinen, kun en reagoisi mitenkään. Jos se ei normaalisti ole tapana. Itsekin olen peruskoulussa muutaman kerran saanut kokeiden vastaukset ja koetilanteissa luntannut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän