Anoreksia-aiheinen kirja (romaani)11v POJALLE?
Olen hieman huolissani 11-vuotiaasta esikoispojastani. Hänestä on tullut tosi tarkka sen suhteen mitä syö. Katsoo aina kalorit, rasvan, hiilarit jne. Karkkipäivänä osti ennen huoletta niin paljon karkkia kuin vain annoin, nyt pienen rasian ja sekin sokeritonta. Hampurilaisravintolaan kun mennään (ehkä kerran kahdessa kuussa), esikoinen valitsee salaatin ja pikkuveljet vetelee ilolla hampurilaisateriat..
Perheemme on urheilullinen, ja olen aina puhunut lapsillekin terveellisen ruuan tärkeydestä ja (älyttömän) herkuttelun turhuudesta sekä ylipainon terveyshaitoista. Nyt pelkään, että lapsi on omaksunut nämä asiat turhankin tehokkaasti. Hän katselee itseään peilin edessä ja nipistelee huokaillen (olematonta) "mahamakkaaraansa" sanoen ääneen, että katso nyt mikä läski. Osa vaatekaapin sisällöstä on hylätty kun niissä näyttää kuulemma läskiltä.
Olen tietoisesti vähentänyt ravitsemuspuheitani ja tietysti vakuuttelen pojalle, että hän on hyvä ja rakas juuri sellaisena kuin on. Haluaisin kuitenkin yrittää vielä enemmän. Poika pitää lukemisesta; olisikohan kirjoitettu mitään nuortenromaania joka kertoisi mahdollisimman totuudenmukaisesti ja inhorealistisesti syömishäiriöstä? Jospa se herättäisi pojan ajattelemaan että näissä asioissa ei kannata mennä liian pitkälle?
Kommentit (9)
Tässä linkki, jossa kirjoja mutta taitavat olla suureksi osaksi enemmän aikuisille suunnattuja.
Varovainen kannattaa mielestäni olla tuossa kirjojen tuputtamisessa sillä jos poikasi tuntee vetoa tai on jo anorektinen niin helposti nuo kuvaukset voivat myös innostaa eivät välttämättä vain pelottaa. Tosin tokihan hän itsekin tiedon halutessaan hakee joka tapauksessa...
Ja minäkin sanoisin, että apua kannattaa hakea aika matalalla kynnyksellä.
Mutta tässä siis kirjalinkki:
http://lasilintu.suntuubi.com/fi/Kirjalista/
Tosi vaikuttava kirja mutta alkoihan siinä ite miettiä että pitäisköhän munkin...
Poika 10 v. En osaa mitään kirjaa vinkata, mutta haluan kertoa, että samassa veneessä ollaan. Poika ollut aina huono syömään, mutta nyt olen todella huolissani. Mekin ollaan valistettu terveellisen ruuan merkityksestä, mutta mihin se on johtanut? Poika ottanut kaiken ihan kirjaimellisesti ja nyt varoo kaikkea sokeripitoista, rasvaista yms. ja pitää itseään läskinä, vaikka urheilee ja on tosi hoikka. Kauhea tilanne. Olen varovaisesti puhunut anoreksiasta, esimerkkinä eräs lähipiirin tapaus, mutta ei kuuntele. Pitääpä tsekata nuo kirjat.
Suosittelen aikuisille luettavaksi Marianne Käckön kirjaa Tapa minut, äiti! Se kertoo tytöstä, joka sairastuu anoreksiaan 11-vuotiaana ja miten sairaus vaikuttaa koko perheeseen. Se on aika raakaa tekstiä mutta onneksi siinä on onnellinen loppu. Se ei noin nuorelle varmaankaan ole sopiva mutta vanhemmille lapsille ja vanhemmille oikein hyvä. Sen luettua ei kyllä tekisi mieli leikkiä syömisillä, koska harva tahtoisi aiheuttaa omille vanhemmilleen ja sisaruksilleen niin pahaa oloa.
Nuorten kirjoja on ainakin siskoni enkeliluinen tyttö ja ihana meri. Jos pidätte lukemisesta niin lukekaa ihmeessä itse kirjat ennen lapsianne, tiedätte sitten mitä suositella ja millaisen näkemyksen niistä saa. Suomi24.fi-keskustelusivustolla on myös tällainen lista:
Kaunokirjallisuus
Bell, Julia: Ahmatti (anoreksia, bulimia)
Honkasalo, Laura: Siskoni, enkelinluinen tyttö (anoreksia)
Huovi, Hannele: Madonna (anoreksia)
Kaskiaho, Reija: Pientä purtavaa (bulimia)
Lassila, Anna: Popcornprinsessa (bulimia)
Lehtolainen, Leena: Kun luulit unohtaneesi (bulimia)
Littow, Sara: Tuuditan, tuuditan (anoreksia)
Marjakangas, Emma: Ei yksin (anoreksia)
Matintupa, Tuula T.: Lasilintu (anoreksia)
Nousiainen, Inka: Kivienkeli (anoreksia)
Oksanen, Sofi: Stalinin lehmät (bulimia, bulimareksia)
Poutanen, Kira: Ihana meri (anoreksia)
Puskala, Sirpa: Euroopan pehmeimmät huulet (bulimia)
Repo, Niina: Pimeä huone (bulimia)
White, Kirsty: Rakastaako kundit laihoja (anoreksia)
Tietokirjallisuus
Claude-Pierre, Peggy: Syömishäiriöiden salainen kieli (anoreksia, bulimia)
Hakala, Laura: Siskonmakkarat: miltä syömishäiriö tuntuu (anoreksia, bulimia)
Hornbacher, Marya: Elämä kateissa: kertomus anoreksiasta ja bulimiasta
Koivunen, Sakari: Jääprinsessa: anorektikon paranemiskertomus isän kertomana
Käcko, Marianne: Tapa minut, äiti!: äidin kertomus tytöstä joka kieltäytyi syömästä (anoreksia)
Ylönen, Ann Suzanne: Tarinat, joita ei kerrottu: novellikokoelma (anoreksia)
Uutuuskirja, joka kertoo nimenomaan vaikeaan anoreksiaan sairastuneen pojan ja hänen äitinsä tarinan on Ei mitään hyvää minulle. Kirjoittaja Minna Ala-Heikkilä. Hyvä teos. Puhutteleva, koskettava, rehellinen.
Annajohanna kirjoitti:
Uutuuskirja, joka kertoo nimenomaan vaikeaan anoreksiaan sairastuneen pojan ja hänen äitinsä tarinan on Ei mitään hyvää minulle. Kirjoittaja Minna Ala-Heikkilä. Hyvä teos. Puhutteleva, koskettava, rehellinen.
Kyllä, tämä ehdottomasti kannattaa lukea. Sydäntäsärkevää tekstiä. Mitenköhän poika nyt jakselee?
Mä en kyllä itse ex-syömishäiriöisenä suosittele mitään anoreksiaromaania tuossa vaiheessa. Terveen voi olla sitä vaikea tajuta, mutta jos syöminen/ajatukset on jo valmiiksi häiriintyneitä, tuollainen useimmilla vaan yllyttää ("triggeröi") entisestään. Lähes kaikki leffat ja kirjat valitettavasti jossain määrin romantisoi aihetta. :/ Itse luin sh-romaaneja ja katselin kaikki aiheeseen liittyvät leffat/dokkarit nimenomaan siinä vaiheessa kun en missään nimessä ollut parantumisesta kiinnostunut. Toipumisen jälkeen olen yrittänyt vältellä niitä täysin.
Ehdottomasti ei mitään aihetta käsitteleviä kirjoja pojalle tässä vaiheessa. Hakeutukaa nyt ihmeessä lasten-/nuortenpsykiatrialle. Mitä nopeammin tuo saadaan kitkettyä sitä vähemmän tuhoa se ehtii tekemään ja myös riski kroonistumiselle pienenee.
Ihmettelen todella kuka paasaa lapsilleen ylipainosta? Ei lapsen tarvitse päätään vaivata tuollaisilla asioilla. Kyllä ne terveelliset elämäntavat tarttuvat kotoa mukaan kun tarjotaan terveellistä ruokaa ja herkutellaan kohtuudella.
Ei ole tervettä tuo sinunkaan toimintasi. Toivottavasti kannat nyt vastuusi ja hankit pojalle (ja itsellesi) apua mahdollisimman pian.
Kuulostaa todellakin siltä, että poika kaipaa apua ja pian!
Tässä näitä kirjoja, ihan googlaamalla etsin, eli kaikki eivät varmaan ole täysin lapselle sopivia.
Kira Poutanen: Ihana meri
Hannele Huovi: Madonna
Emma Marjakangas: Ei yksin
Mieletön kalorikammo
Siskoni enkeliluinen tyttö
Pientä purtavaa
Näissä on tietty se ongelma, että suurin osa on varmaan suunnattu tytöille.
Hanki apua, nopeasti.