Kehitysvammaisia tuntevat! Antaisitko vauvasi syntyä, jos olisi varmuudella kehitysvammainen?
Kommentit (38)
tätä tuli mietityytä työharjoittelujaksolla aikuisten kehitysvammasten toimintakeskuksessa.
näin siellä niin lievästi vammaisia jotka kykenivät ns. jopa oikkeisiin töihin, kuin hyvin vaikeasti vammaisia jotka tarvitsivat jatkuvaa hoitoa ja valvontaa.
tulin tulokseen, että antaisin syntyä, jos itselle sellainen tilanne eteen tulisi.
t. 20v nuori nainen :)
Olen hoitanut ja ohjannut kaikentasoisia kehitysvammaisia lähes 10 vuotta.
Olin aina ollut varma, että tekisin heti abortin jos lapsella epäiltäsiin olevan edes jonkinasteinen kehitysvamma.
Kun tulin raskaaksi, en olisi kyennyt aborttiin vaikka kehitysvamma olisi ollut varma. Onneksi lapsi syntui terveenä.
Jos tietäisin, että lapsi ei ole pahasti vammainen eli voi elää melko normaalia elämää, pitäisin lapsen. Muuten luultavasti abortoisin. Näin koulussa lapsia, joiden elämä ei mielestäni ollut ihmisarvoista. He elivät hoitotuoliin sidottuina, täysin muiden armoilla, sillä he eivät pystyneet ilmaisemaan omaa tahtoaan, kommunikoimaan juurikaan muiden kanssa. Heillä oli tahdottomia liikkeitä, outoja asentoja, kuola valui. Jotkut näyttivät jollain tavalla tajuavan oman tilansa ja häpeävän sitä.
Mm. siksi, että tod. näk. kuolisin ennen lastani ja hän joutuisi selviämään aikuisena elämänsä loppuun ilman vanhempiensa hoivaa.
Jos lapsella todettaisin vamma, josta seuraisi lyhyt ja tuskallinen elämä, ratkaisu olisi vielä helpompi.
Saivarrella voidaan loppumattomiin, että entäs jos olisi tuo vamma tai tämä, entäs jos olisi lievänä, ja kun monet vammaiset ovat usein niin hyväntuulisia.
Olen sitä mieltä että vammaisen elämänlaatu ei ole sellainen jota lapselleni toivon. Muiden ratkaisuja en ole pätevä arvioimaan, enkä haluakaan.
itselleni kv lasta. Siksi kun aloin odottaa vanhempana lasta, minulle tehtiin lapsivesipunktio ja sitä ennen jo päätin, että se tehdään sen takia että abortti on varma, jos selviää down lapsella. Ja kyllä, tiedän, että vammautua voi myöhemminkin ja sitten eletään sen mukaan ja muitakin kehitysvammoja on ja ne ei näy lapsivesipunktiossa...
Koen että sellainen asia ei saa olla minun käsissäni kuka tänne syntyy ja kuka ei. Ahdistaa kuinka iso prosentti näistä abortoidaan. Olen myös työskennellyt kehitysvammaisten kanssa, mutta se ei ole vaikuttanut periaatteeseeni suuntaan eikä toiseen.
Mm. siksi, että tod. näk. kuolisin ennen lastani ja hän joutuisi selviämään aikuisena elämänsä loppuun ilman vanhempiensa hoivaa.
Jos lapsella todettaisin vamma, josta seuraisi lyhyt ja tuskallinen elämä, ratkaisu olisi vielä helpompi.
vammaistenkaan "kuulu" olla vanhempiensa hoidettavana koko ikäänsä. Kyllä itsenäistyminen on kaikille normi, tapoja vain voi olla erilaisia.
Olen töissä vaikeasti kehitysvammaisten parissa ja tiedän, mitä heidän elämänsä on..
T. yökkö
Jumala antaa elämän ja hänellä yksin on oikeus päättää siitä milloin elämä loppuu. Myös sikiö on ihminen.
Työskenetelen tälläkin hetkelllä vaikeasti vammaisten lasten kanssa. Koskaan ei voi tetäää millaisia kipuja heillä on, monet eivät pysty kommunikoimaan kunnolla kertoakseen toiveistaan jne. Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Mielestäni se ei ole ihmisarvoista elämää.
Jumala antaa elämän ja hänellä yksin on oikeus päättää siitä milloin elämä loppuu. Myös sikiö on ihminen.
Olen kanssasi täysin samaa mieltä, mutta oeltko ottanut huomioon, että luonnossa vammaiset eivät tleensä pärjää. Eli juu Jumala antaa elämän, mutta keinotekoisestihan nämä ihmiset pysyvät hengissä.
Voi mitä jeesustelua. Ihan tosissaan, jos sulta kysyttäisiin "haluatko vammaisen vai terveen lapsen" niin vastaatko sä "ihan sama"?
kehitysvammaisia. Olen hoitanut heitä ja tavannut paljon myös ns harvinaisen syndrooman omaavia. Ihan tiedon ja kokemuksen perusteella en voisi abotoida omaa lastani kehitysvamman perusteella.
Olen töissä vaikeasti kehitysvammaisten parissa ja tiedän, mitä heidän elämänsä on..
T. yökkö
Toinen kehitysvammaisten kanssa työskentelevä.
T. yökkö
Toinen kehitysvammaisten kanssa työskentelevä.
Olisi tärkeää huomata ajoissa, jos on ajautunut väärälle alalle töihin. Tosin kaikki dillet eivät tätä itse kykene tajuamaan. Miksi teette työtänne? Kannattaisiko vaihtaa alaa?
synnyttää vammaista lasta?
Meinaatko, että lastentarhanopettajaksi ei saa alkaa sitten vapaaehtoisesti lapseton. Sairaanhoitajaksi nainen, kuka ei haluaisi itse sairastaa vakavia tauteja ja pitää itsetään hyvää huolta jne..
Onneksi Suomessa henkilökohtainen mielipide aborttiin ei vaikuta työpaikan saantiin.
T. yökkö
Toinen kehitysvammaisten kanssa työskentelevä.Olisi tärkeää huomata ajoissa, jos on ajautunut väärälle alalle töihin. Tosin kaikki dillet eivät tätä itse kykene tajuamaan. Miksi teette työtänne? Kannattaisiko vaihtaa alaa?
Onhan siinä pienen pieni ero haluaako jotain vai ottaako sen mitä on tilannut. vaikkei niin priimaa olekkaan. Joku hoitaja hoitaa vammaa, toinen taas ihmistä.
jos tiedettäisiin henkeä uhkaavasta liitännäissairaudesta, niin en ole ihan varma, mutta jos tiedettäisiin elintoimintojen olevan melko varmasti ok, niin varmaan antaisin syntyä