Katsoiko kukaan äsken? Ykkösdokumentti: Hehkulamppuhuijaus
Oli järkyttävää katsottavaa! Siinä kerrottiin, kuinka teollisuus järjestelmällisesti lyhentää tuotteiden käyttöikää, jotta saadaan ihmiset kuluttamaan enemmän. Esimerkkinä oli tulostin, johon oli asennettu sellainen mikrosiru, joka sai tulostimen epäkuntoon tietyn ajan kuluttua. Lisäksi ohjelmassa näytettiin, kuinka länsimaat dumppaavat rikkinäiset laitteet kehitysmaihin valtaviksi jätevuoriksi. Olen vihainen ja järkyttynyt :(
Kommentit (40)
Juuri edellisessä palaverissa pomo pohti keinoja vähentää tuotteen "kierrätettävyyttä", eli tehdä se nopeasti vanhentuvaksi. Näin ihmiset joutuvat ostamaan uuden sen sijaan, että samaan tuotetta kierrätettäisiin monella käyttäjällä
En uskalla kertoa, millaisesta tuotteesta on kyse, mutta aika lailla sotii minun moraaliani vastaan. Valitettavasti kaikki toimivat tällä alalla samoin, eli työn vaihtamisesta ei ole hyötyä.
Mutta kyseessä sellainen tuote, jonka voisi periaatteessa kierrättää useammalle käyttäjälle, koska yksi henkilö tarvitsee sitä vain lyhyen ajan.
t. 3
haluaa halpoja tuotteita ja jos niistä on kysyntää niin varmasti niitä valmistetaan.
Pitäisi vaan saada ne tajuamaan, että pitkässä juoksussa tuollainen tulee todella kalliiksi, kun laitteet hajoilee käsiin. Nyt ainakin ymmärrän itse. t. kokemusta on
ap
haluaa halpoja tuotteita ja jos niistä on kysyntää niin varmasti niitä valmistetaan.
että ei ole väliä onko laite kallis vai halpa, jos se on jo ennalta ohjelmoitu tuhoutumaan. Tästähän ei kuluttajalle kerrota yhtään mitään. ap
siksi olen pohtinut tätä jo jonkin aikaa. En nähnyt dokumenttia, mutta juuri ihmettelin muutamaa kodinkonetta ja kännyköitämme, jotka simahtavat aina kahden vuoden välein. Kodinkonekorjaaja sanoi, ettei kannata korjata tulee niin kalliiksi ja että näin ne nykyään menee että eivät kestä kuin viitisen vuotta!
ja puhisen täällä kiukusta! ap
siksi olen pohtinut tätä jo jonkin aikaa. En nähnyt dokumenttia, mutta juuri ihmettelin muutamaa kodinkonetta ja kännyköitämme, jotka simahtavat aina kahden vuoden välein. Kodinkonekorjaaja sanoi, ettei kannata korjata tulee niin kalliiksi ja että näin ne nykyään menee että eivät kestä kuin viitisen vuotta!
Tästä pitäisi TODELLAKIN nostaa vieläkin suurempi haloo kuin joistakin lisäaineista, kodinkoneita ym. laitteita käytetään maailmanlaajuisesti niin hirmuisia määriä, että jos ne tahallaan laitetaan rikkoutumaan aiemmin kuin ne muuten rikkoutuisivat, on mielestäni kyseessä jo ympäristörikos.
Vihreä liitto, hyvää materiaalia vaalikampanjaa varten :)?
Kyse on siitä, että teollisuus haluaa tehdä tahallaan heikon, vaikka voisi samalla hinnalla tehdä vahvan.
Huippujuttu tuo mikrosiru, joka tahallaan rikkoo tulostimien, kun tietty määrä tulosteita on tullut koneesta ulos.
Kamalaa jätesaastutusta. Lisää tietoa tällaisesta.
Siinä ohjelmassa oli, että hehkulamppukin kestäisi vuosikymmeniä, mutta se on tehty tahallaan lyhytikäiseksi, jotta ihmiset ostaisi uusia. Miettikää mikä määrä turhaa jätettä.
miksi kaikkein halvimmat ns. merkittömät lamput kestävät jopa moninkertaisesti kauemmin kuin merkkituotteet. Ehkä jälkimmäisissä on panostettu enemmän siihen hajoavuuteen :/
Itse en ainakaan osannut kuvitellakaan noin kieroa peliä. Mä vaan luulin, että tekevät huonoista materiaaleista, että saavat halvalla paljon tuotteita tehtyä mutta en osaanut kuvitellakaan, että tarkoituksella huonontavat laatua.
Olen koko ajan yrittänyt ostaa mahdollisimman hyvälaatuisia tavaroita ja ihmetellyt miksi se on niin tavattoman vaikeaa. En jaksa kaupoissa juosta jatkuvasti mutta pakko se on kun vaatteetkin menevät usein parissa pesussa jo huonoksi vaikka olisin ostanut kalliimpiakin.
Ohjelma oli todella hyvä ja ajankohtainen. Miten tässä nyt mitään kestävää kehitystä voi harjoittaa kun hyväksi luulemansa tuote ei kestäkään? Meilläkin oli Epsonin tulostin, joka myös hajosi ihan vähäisen käytön jälkeen. Taisi olla siinäkin tuollainen mikrosiru. Ja kyllä pistää vihaksi toi hehkulamppu-juttu. Yritä tässä sitten elää ekologisesti kun toisia ihmisiä palkataan (insinöörejä) sabotoimaan kaikki hyvät yritykset.
Puhu vaan Nokian kännyköissä, jotka täytyy uusia 2 vuoden välein.
Ja hyvin toimii puhelimena. Muuta en tarvitsekaan.
Järkyttävä tuo dokkari. Ja voikun kirjoittaja 2 tai 3 voisi paljastaa, mistä tuotteesta oli kyse siellä palaverissa, jossa pomo pyysi huonotamaan kierrätettävyyttä.
Sitähän kuluttajille aina hoetaan, että älä osta halvinta (=huono) vaan kalliimpi (=kestävämpi, parempi, laadukkaampi jne) mutta kun se ei ole näin yksinkertaista. Koneen sisältö voi olla täysin samaa, kuori on eri ja hinta.
Oli kyllä silmiä avaava juttu. Nyt kun vielä tietäiis, miten hankkia kestävämpää (esim kodinkoneet), kun valmistajat tuntuvat yhdessä olevan juonessa mukana.
En tajua miksi ihmiset eivät nykyään suostu maksamaan laadusta vaan haluavat paljon halvalla. Itse ainakin maksaisin vähän enemmän esim. juuri lampusta joka palaisi sen 25 vuotta...
Ja voikun kirjoittaja 2 tai 3 voisi paljastaa, mistä tuotteesta oli kyse siellä palaverissa, jossa pomo pyysi huonotamaan kierrätettävyyttä.
paljastaisikin, tietoon kannattaa suhtautua varauksella. Näitä katkeria tilittäjiä riittää. Onhan täällä väitetty sitäkin, että Nokian puhelimet lakkaavat automaattisesti toimimasta olikohan kolmen vuoden jälkeen. Hyvin tuntuvat silti toimivan.
minkä pystyvät ja toiset tekevät kaikkensa, ettei moinen onnistu.
en olisi uskonut. Taidan olla ollut melko naiivi...
Jos ihmiset eivät kuluta, talous ei kasva ja elämä huononee. Näinhän meille tämä asia selitetään.
Tulee mieleen kun lapsuudenkodissa kaikki on todella vanhaa, esim. astianpesukone on ollut käytössä 30 vuotta! Ei taida onnistua nykymaailmassa.
Toivottavasti kuluttajat tajuavat, että kannattaa maksaa laadusta, ei tuota hajottaja-mikrosirua nyt kuitenkaan joka laitteesta löydy.
Oli muuten kuningaskuluttajassa juttua aiemmin viime viikolla esim. pesukoneiden kestävyydestä ja siinä joku UPO:n edustaja nimenomaan väitti että kuluttajat haluavat halpaa niin sitä pitää heille myös tarjota. Ostakaa kalliimpaa! Säästätte pitkän pennin tulevaisuudessa. Onko niin paha säästää ennen ostamista että saa kalliimman ja usein laadukkaamman?
että mihin tuotteiden kierrätysmaksuja käytetään? Niillä laivataan romut Gamgiaan vai? Kyllä saisi ne paskat viedä näiden tuotteiden kehittäjien takapihoille. Mikä kaatopaikka afrikasta on tehty?