Onko vaatekokoa 40 käyttävä nainen normaali vai kaamea läski?
Kommentit (85)
aika moni mamma ostaa omatkin vaatteensa sieltä lastenosastolta!
jouduin synnytyksen jälkeen ostaa muutaman vaatteen kokoa 38. 3kk käytin niitä ja sitten meni hermo ja laihdutin takaisin entisiin, 34 koon vaatteisiin. Pituutta on 162cm, eli ainakin minun kokoiseni on varmasti koossa 40 aika läski.
Mie olen 162 pitkä ja käytän 40 koon vaatteita ja todellakaan en ole läski
Vain idiootti yleistää noin oman kokonsa perusteella... Minä myös 162 cm ja käytän kokoa 40/M, usein 38 tai S menee myös. Minulla on ns. tiimalasivartalo, joten peppu ja rinnat vaativat tilansa... Ja painoa 62 kg, painoindeksi 23,6, joten sikälikin ihan normaalipainoinen. En tietenkään ole hoikka tikku, enkä sitä kuvittelekkaan, mutta mielestäni olen ihan normaali naisellinen nainen ja tyytyväinen siihen :)
Todella ärsyttävää, että jotkut täällä leimaavat normaalit naiset heti läskeiksi, jos ei täytä nykyajan tikku-kauneusihannetta... Kun on ihan oikeastikin lihavia naisia olemassa. Itse alan näyttää hieman pullealta jos 64 kg menee rikki ja luulisin, että varsinaisesti lihava voisin olla vasta aikaisintaan esim. 70 kiloisena - kokemusta ei ole, kun tuo 64 kg on maksimi, missä olen koskaan ollut.
painan 62kg, vyötärö 76cm, reisi 57cm, lantio91cm ja hartiat 95cm. Käytän kokoa 36 tai S.
Olen nyt omaan makuuni turhan painavassa kunnossa talvisyömisien jälkeen, pudotan parhaillaan 4kg kevääksi pois. Paras paino mulle olisi 57kg, siinä tuntuu parhaimmalta.
Kokoa 40 käyttävä on mielestäni ja näkökulmastani jo sen kokoinen että itse kokisin ahdistavaksi olla niin iso, mutta tottakai joku 20cm pidempi tarvitsee isomman vaatteen kuin 160cm pitkä.
Ymmärrän, että se, joka on pyöreä, pullea tai lihava, haluaa kuulla mieluummin olevansa "normaalikokoinen", mutta 40-42koot ovat kokoa L=large.
Ja siis haloo taas näitä kysymyksia, tarttis varmaan hankkia elämä puolin ja toisin.
painan 62kg, vyötärö 76cm, reisi 57cm, lantio91cm ja hartiat 95cm. Käytän kokoa 36 tai S.
Olen nyt omaan makuuni turhan painavassa kunnossa talvisyömisien jälkeen, pudotan parhaillaan 4kg kevääksi pois. Paras paino mulle olisi 57kg, siinä tuntuu parhaimmalta.
Kokoa 40 käyttävä on mielestäni ja näkökulmastani jo sen kokoinen että itse kokisin ahdistavaksi olla niin iso, mutta tottakai joku 20cm pidempi tarvitsee isomman vaatteen kuin 160cm pitkä.Ymmärrän, että se, joka on pyöreä, pullea tai lihava, haluaa kuulla mieluummin olevansa "normaalikokoinen", mutta 40-42koot ovat kokoa L=large.
ja mittani ovat silti pienemmät, hassua :) Ja housut ovat 40. Kokemusta on myös 51kg elopainosta, silloin mahtui jopa koon 34 hameet...
painan 62kg, vyötärö 76cm, reisi 57cm, lantio91cm ja hartiat 95cm. Käytän kokoa 36 tai S. Olen nyt omaan makuuni turhan painavassa kunnossa talvisyömisien jälkeen, pudotan parhaillaan 4kg kevääksi pois. Paras paino mulle olisi 57kg, siinä tuntuu parhaimmalta. Kokoa 40 käyttävä on mielestäni ja näkökulmastani jo sen kokoinen että itse kokisin ahdistavaksi olla niin iso, mutta tottakai joku 20cm pidempi tarvitsee isomman vaatteen kuin 160cm pitkä. Ymmärrän, että se, joka on pyöreä, pullea tai lihava, haluaa kuulla mieluummin olevansa "normaalikokoinen", mutta 40-42koot ovat kokoa L=large.
Ihmisiäkin on eri mallisia. Mehän ollaan lähes samankokoisia (minä 162 cm, 62 kg), mulla mitat rinnanympärys 92 cm, vyötärö 71 cm ja lantio 93 cm, joten yllätys yllätys ei ihan koko 36 yleensä mene rinnoista tai pepusta, vaikka vyötäröstä olenkin paljon sua hoikeampi (ja vyötärölihavuushan on sitä kaikkein vaarallisinta by the way)- vaan kokoa 38 tai 40 on ostettava, jotka on sitten usein vyötäröstä löysiä. Ja tarkoitan siis tyyliin H&M -kokoja, en mitään suomalaisia, joista mullekin menee välillä 34. Tuskinpa näytän yhtään sua lihavammalta, vaikka kokolapussa 40 36:n sijaan lukeekin... Riippuu siis todella paljon vartalon mallistakin. Joo, voisin olla pari kiloa kevyempikin, mutta en nyt tämän kokoisena ole todellakaan mikään lihava, vaikka sinä saman kokoinen ja -painoinen haluatkin niin leimata, kun eri vaatekokoa joudun ostamaan...
Ja siis tietenkin eri merkeillä on hyvin erikokoiset koot. Suomalaisista vaatemerkeistä koot on usein aika väljiä, joku Nanson S varmaan vastaa 38-kokoa. Samoin Tazzia, Ril's, Marimekko jne. ovat aika väljiä mitoitukseltaan. Sen sijaan monet ulkomaiset merkit ovat paljon tiukempia mitoitukseltaan. Mä käytän paljon brittimerkkejä, jolloin heidän 10 (= 36) on mulle sopiva. Mä en normaalisti osta noista ruotsalaisista halpismerkeistä vaatteita, mutta aikoinaan yritin ostaa äitiysfarkkuja Lindexiltä. ALoitin normaalikoostani 36 ja kun pääsin kokoon 42, totesin, että antaa olla. Kun sain reisistä sopivat, niin muualla oli tilaa vaikka hevoselle. Mun mitat on 165 ja 56 kg. Pituushan vaikuttaa kokoon aika paljon. Jos on 175 ja käyttää kokoa 36, niin pitää olla kyllä aika laiha.
Minulla riinnanympärys 85, vyötärönympärys 70,
ja olen ennen ollut "liian hoikka". Nyt en oikein tiedä mitä puen päälleni, kun tuntuu turvonneelta olo. Oletko itse tyytyväinen mittoihisi???
jos on oma itsensä ja arvostaa itseään.
Ja lisäksi voi hyvin.
kokonumerolla kukaan ole kaamea läski. Lyhyt ja siro on läski jos käyttää kokoa 40, jos taas on lyhyt mutta ei niin siro, niin 40 käyttävä on tanakka. Pitkä ei ole läski jos käyttää koko 40, mutta ei myöskään mallivartaloinen eli siro ja eteerinen.
Olen myös 180 cm pitkä. Silloin kun olin mallin mitoissa olin kokoa 38. Mutta edelleen siis ehdottomasti hoikka.
Olen tosi hoikka 168 cm, (painoindeksi 19) mutta housukoko 40. Saa kai sitä naisella olla pylly. :D
Useimmat paitani ovat kokoa 40. Pituus on 170, painoindeksi 19. Kaamea läski varmaan sitten.
Mä oon 25 vuotias 160cm ja painan 80 kg, ihan hyvännäköinen näin vaikka tiedän että oon ylipainoinen. Oon kumminkin kiinteä. Käytän kokoa 42 ja paidat kokoa M tai L riippuu vaatteesta. Pitääkö naisen tosiaan aina olla vain kokoa 32 tai 34 että näyttää hyvältä?
Vanha ketju, mutta kiinnosti. Olen 160cm, ja alan olla jälleen kokoa 38/40 painossa 62kg. Olen lenkkeillyt, käynyt kuntosalilla ja satsannut syömisiini. Lantioni on 100cm, joten se selittänee painoa, eli kurveja löytyy. Olen 55v. ja harmitti, kun vaihdevuosissa palleaan kertyi rasvaa, niin etten mahtunut entisiin mekkoihini. Nyt mahdun jälleen ja olen kohtalaisen tyytyväinen kokoon 40, mutta koetan saada vielä kehoa timmimmäksi. Vyötärö on tällä hetkellä sen 80cm, viskeraalirasvan määrä on normaalin rajoissa mittauksen mukaan, mutta lähentelen riskirajoja.
Selkeästi ylipainoinen kuten minä, 5 kiloa normaalipainon yläpuolella. Osa vaatteista kyllä 38 mutta toisaalta vaatekoot on suurentuneet vuosien mittaan. Omista vanhoista vaatteista huomaa ettei oikeasti enää mahdu
Käytin ennen lasten saamista housuissa kokoa 36, nyt ne ovat kokoa 38. Painoa ei ole kiloakaan enempää, mutta lantion malli muuttui synnytyksissä aika radikaalisti ja lantiolta ei vaan enää mene pienemmät housut jalkaan. Kun se vaatekoko ei todellakaan kerro koko totuutta.
Vierailija kirjoitti:
Taasko tästä aiheesta piti tehdä uusi ketju, jonne mielenvikaiset saa tulla haukkumaan normaalikokoisia ihmisiä?
:-- D
Olen kokoa m tai 40, ja en saisi tästä kyllä yhtään laihtua.
Käytin kokoa 40 kun painoin 63-65kg. Olen 162cm pitkä. Olin mielestäni läski ja harmitti, että en mahtunut kokoon 36 tai 38. Nyt painan liki 80 kg ja käytän kokoa 44/46. Kun katson kuvia joissa painan 63kg, niin ihmettelen, että miten ihmeessä kuvittelin olevani lihava. En ollut, vaan olin ihan sopusuhtainen ja urheilullinen kolmikymppinen.
Miettikään, miten onnellisia olisitte, jos hyväksyisitte itsenne ja toiset sen kokoisina kuin he ovat. Se että naiset kyttäävät omaa ja toistensa painoa, paheksuvat, vihaavat ja puhuvat pahaa on niin surullista että tosiaankin toivon, että Gen Z ja Alphat eivät siihen enää sortuisi, vaan kehoneutraaliudesta tulisi normi.
Painat vähemmän kuin minä vaikka olen 5 cm lyhyempi ja mua sanotaan hoikaksi :)