ystäväni huijaa sossua... :/
En tiedä miten toimia... Ystävälläni ja hänen miehellään ei rahallisesti mene hyvin, mies pienipalkkaisessa työssä, nainen kodinhoidontuella kotona. Päättivät sitten kikkailla sillä tavalla että siirsivät miehen kirjat pois kotoa ja nyt nainen on vähän niinkuin yh, saa kelalta isompaa asumislisää ja sossusta joka kuukausi melkein 800€ vaikka mies asuu ihan normaalisti kotona, kirjat vaan muualla...Nyt kehuskeli mulle kuinka hyvin heille menee rahallisesti ja kehotti itseänikin tekemään näin sitten kun äitiysloma loppuu... :/ :/ Meni sitten ihan vaikeeks kun sanoin että en todellakaan aio noin tehdä ja sanoin että tostahan voi napsahtaa vaikka mitä jos jää kiinni...
Olisi ollut parempi jos ei olisi ees kertonu. Mulla omatunto soimaa koko ajan että pitäis jotain tehdä!!!!!! Miten saisin kaverin pään kääntymään takaisin "kaidalle tielle"?
Kommentit (69)
Ilmiantaisin. Vaikka olisi minkälainen ystävä. Kai sen voi jotenkin niin hoitaa että pysyy nimettömänä.
Ai että vituttaa niin ankarasti nuo luuserit. Mulla menee KAIKKI arvostus tuollaisista henkilöistä. Suomeen pitäisi heti saada laki, että tukien väärinkäyttäjät joutuvat maksamaan tuet takaisin korkoineen. SE olisi hyvä laki.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 20:41"]
Ap, vinkkaa taloyhtiölle, että huoneistossa asuu pysyvästi muitakin kuin yh lapsineen. Vesimaksut maksamatta. Saavat häädön, jos asunnossa pysyvästi koko ajan enemmän porukkaa kuin kirjoilla.
[/quote]
Vesi voi olla kulutuksen mukaan joissain taloyhtiöissä, per hlö. Näin ainakin minun asunnossani on.
Mutta joka tapauksessa hyvä idea vinkata taloyhtiölle, koska "käräyttäjä" on voinut olla kuka tahansa naapuri, ei ainakaan osaisi epäillä apta käräyttäjäksi jos tieto olisi tullut taloyhtiöltä.
Olen joskus itsekin laskenut, että rahaa olisi huomattavasti enemmän käytössä, jos huijaisi kyseisellä tavalla. Omistan kumminkin sen verran selkärankaa, että en niin tee. Mielestäni on kamalaa, kun tukia väärinkäytetään noin. Toimeentulotuki on kumminkin niin suuri suomessa, että kyllä sillä elää, ilman huijausta. Eihän sillä mitään gourmet ruokaa saa ja ylimääräistä ei juuri jää penniäkään, mutta itse olen ainakin asennoitunut niin, että tämä on vain vaihe elämässä, kun saan opinnot käytyä, pääsen töihin ja elämä helpottaa. Itsehän olen tilanteeni valinnut, ei kukaan minua siihen pakottanut. Mielestäni tyhmää valittaa kun raha ei riitäkään yms. Vaikka olisikin pienipalkkaisessa työssä, kannattaa hakea vähän perspektiiviä. Esim virossa päiväkodin hoitajan palkka voi olla vain 300e, virossa toimeentulotuki on 80e. Ei meillä suomessa kannattaisi valittaa...
Tulipas avautuminen :D Johtunee siitä että tunnen myös yhden joka näin tekee, v*tuttaa suunnattomasti, varsinkin kun tällä kyseisellä henkilöllä ei ole aikomustakaan edes mennä töihin, on iloisesti sossun asiakas ja yhteiskunnan loinen -.- vetoaa "mielenterveysongelmiinsa", jotka ovat suurin osa täyttä kusetusta, hän on itsekin sen myöntänyt.
Voih.
En ole huijari, mutta tämä ketju saa mut tuntemaan itseni luuseriksi, koska haen perheelleni tt-tukea :-( . Miehellä on pieni palkka, itse olen työtön (toivottavasti en kauan!), lapset teidän parjaamillanne ilmaisilla päiväkotipaikoilla... Pk- paikka voi olla ilmainen myös pienituloisten lapsille, huom.
Blääh.
Tuo on yleistä. Tiedän "perheen" joka käräytettiin. Isä oli mukamas kirjoilla toisessa asunnossa vaikka käytännössä asui äidin kanssa yhdessä. Saivat kaikki tuet ja tekivät pimeitä töitä. Kela lopetti heti tukien maksun kun käry kävi. hauskinta oli se että perheen äiti kertoi avoimesti meille naapureille heidän perheen asiat. Kyllä noista huijaamisista saa kärsiä ennemin tai myöhemmin.
Minulla on tunne että huijaan tukia,mutta onko uusi miesystäväni elatusvelvollinen minua ja lastani kohtaan? Meillä kanssa aika varattu lastenvalvojalle,jo toisen kerran,joten en näe tilanteeseen muuta ratkaisua,kuin jatkaa seurustelua,kunnes saan töitä.
pakottaa asumaan yhdessä eikä aikuisia ihmisiä voi kieltää seurustelemasta keskenään ja tekemästä lapsia vaikkeivat yhdessä asuisikaan.
Keksi joku muu kohde maailmanparannukselle.
Pidät vaan mölyt mahassa ja elät omaa elämääsi. Ei kuulu sulle.Taidat olla hieman kateellinen
Mihin ne kirjat voi muka muuttaa jos ei ole toista asuntoa?
Ethän ole itse tehnyt mitään väärää. Olet kuullut, että ystäväsi mahdollisesti tekee ja olet ilmaissut hänelle jo mielipiteesi asiasta sekä kertonut mahdollisesta seurauksesta. Ystävällesi jäi näin mahdollisuus lopettaa tuon kikkailun. Jos ei lopeta ja jää kiinni, saa ansionsa mukaan. Jos ei jää kiinni, ehkä jää sitten jossain muussa. Uskon syvästi, että paha saa palkkansa, ja jos ei saa, ehkä se tarve sitten oli niin suuri. En oikeasti ymmärrä, miksi sinun pitäisi toimia tässä poliisina. Asia ei sinulle kuulu enää tämän enempää etkä edes voi olla varma, jatkaako ystäväsi tätä kikkailuaan vai ei.
Mihin ne kirjat voi muka muuttaa jos ei ole toista asuntoa?
Oli siirtäneet vanhemmilleen kirjat...
Joo siis tiedän että ei saisi puuttua toisten elämään, mutta nainen on ystäväni. Onko tälläinen tosiaan yleistä, että TUHANNET tekevät tätä? Itse olen kasvatettu sillä tavoin etttä rikos ei olisi sallittua... Sossu ja toimeentulotuki on VIIMEINEN oljenkorsi mitä yhteiskunta tarjoaa ja sitä mielestäni ei ole tarkoitettu tällaiseen. Se on OMA VALINTA jos jää kotiin kodinhoidontuelle. Voi mennä myös töihin, jos rahat eivät riitä.
veli ja sen vaimonsa on tehneet tuota jo neljä vuotta:( Minä ja mieheni asutaan ihan virallisestikin yhdessä vaikka molemmat ollaan pienituloisia opiskelijoita.
Jotkut vaan kehtaa. Minä en.
En tiedä miten toimia... Ystävälläni ja hänen miehellään ei rahallisesti mene hyvin, mies pienipalkkaisessa työssä, nainen kodinhoidontuella kotona. Päättivät sitten kikkailla sillä tavalla että siirsivät miehen kirjat pois kotoa ja nyt nainen on vähän niinkuin yh, saa kelalta isompaa asumislisää ja sossusta joka kuukausi melkein 800€ vaikka mies asuu ihan normaalisti kotona, kirjat vaan muualla...Nyt kehuskeli mulle kuinka hyvin heille menee rahallisesti ja kehotti itseänikin tekemään näin sitten kun äitiysloma loppuu... :/ :/ Meni sitten ihan vaikeeks kun sanoin että en todellakaan aio noin tehdä ja sanoin että tostahan voi napsahtaa vaikka mitä jos jää kiinni... Olisi ollut parempi jos ei olisi ees kertonu. Mulla omatunto soimaa koko ajan että pitäis jotain tehdä!!!!!! Miten saisin kaverin pään kääntymään takaisin "kaidalle tielle"?
niin Kela kuin sossukin vaativat kyllä tiedoksi sen toisen osoitteen, johon puoliso on muuttanut. Pelkkä poste restante -osoite ei yleensä riitä ja jos ei anna osoitetta, ei sossu yleensä myöskään myönnä toimeentulotukea (postilaatikossahan ei voi asua). Lisäksi, jos olivat naimisissa, sossu vaatii avioerohakemuksen esittämistä, ennen kuin uskoo eroon, muutoin puolisoita sitoo elatusvelvollisuus toisiinsa nähden. Ja sitten pitäisi myös esittää elatusmaksusopimukset ym.
Mutta jos tuo onnistuukin, onhan noita kikkailevia idiootteja tämäkin palsta pullollaan, niin kyllä he siitä joskus narahtavat ja sitten itketään, koska virkamiehen erehdyttäminen tahallisesti on petos ja siitä voi saada jopa vankeustuomion, tai ainakin sakkoja.
Koska nythän mies joutuu maksamaan vuokraa koska ei voi asua "tyhjässäkään".
Meistä on epäilty tuollaista (siis ei Kela vaan sukulaiset) kun ollaan osattu hoitaa ero asiallisesti ja ollaan paljon tekemisissä (pienet lapset) ja pystytään käyttäytymään toisiamme kohtaan asiallisesti.
on tässä maailmassa suurempiakin huijareita, alotetaan vaikka kansanedustajista ja niiden "työmatkoista" ja taksi ajeluista..
Relaa vähän ja keskity omaan elämääsi, ei tämä maa enää syvemmälle paskaan voi joutua (toivon mukaan:) vaikkei ystäväsi kiinni jäisikään..
Sossuhuijarit varastavat palkansaajien rahapussista. Myös sen pienipalkkaisen ystävänsä.
sossuun ja Kelaan, ne sit tutkii ja joko tekee asialle jotain tai ei, mut eipä enää vaivaa sun päätäs.
on tässä maailmassa suurempiakin huijareita, alotetaan vaikka kansanedustajista ja niiden "työmatkoista" ja taksi ajeluista.. Relaa vähän ja keskity omaan elämääsi, ei tämä maa enää syvemmälle paskaan voi joutua (toivon mukaan:) vaikkei ystäväsi kiinni jäisikään..
pakottaa asumaan yhdessä eikä aikuisia ihmisiä voi kieltää seurustelemasta keskenään ja tekemästä lapsia vaikkeivat yhdessä asuisikaan. Keksi joku muu kohde maailmanparannukselle.
..lusmuilun. Menkää töihin!!!! Sitä tässä on pitänyt tehdä jo kymmeniä vuosia.
ILmiaintaisin heti, vaikka olis kuinka ystävä, jos kuulisin tuollaisesta!