Mä olen ihan tyrmistynyt miten huonokuntoisia vanhuksia saa olla ja elää yksin
yksi päivä tällä viikolla tuli kaupassa täysin dementoitunut ( no ei ehkä TÄYSIN ) vanhus vastaan, yritti työntää omenoita pullonpalautusautomaattiin. Ohjasin hänet oikeaan paikkaan muttei hän siltikään tajunnut, mitä pitää tehdä.
Aiemmin tapasin automaatilla naisen, joka ei muistanut tunnuslukuaan, kysyi minulta kun seisoin siinä takana jonossa että "onkos se tunnusluku se-ja-se.."
Mun mielestä on kauhistuttavaa, ettei heillä ja monella muulla vanhuksella ole ketään auttamassa.
Kommentit (37)
HALUSI sairaalaan loppuaikanaan, mutta ei päässyt kun ei ollut tilaa... Sitten halusi Terho-kotiin (hänellä syöpä) mutta ei tilaa.... Lopulta otettiin sairaalaan kuolemaan ja toivottiin edes väliverhoja naapurisängyn välille... No ei ollut budjetissa rahaa.... Siis hävytöntä!!! Joo, saatiin isoäiti lopulta omaan huoneeseen kuolemaan, mutta olen vieläkin ihan raivoissani. Omaisen ja vanhuksen toiveita ei mun kokemuksen mukaan oteta huomioon ellei sulla ole jotakin "medianappulaa" tms jota vetää kehiin.
Mutta kun Suomessa ajatellaan että EI MINUN tarvitse mennä katsomaan äitiäni ja viemään hänelle ruokaa ja tsekkaamaan vointi kun se on MUIDEN VERONMAKSAJIEN TEHTÄVÄ maksaa hänelle hoitaja
pienet lapset kyydissä hoitamaan molempien vanhempia. Mutta jos on joutunut opiskelujen ja töiden takia satojen kilometrien päähän muuttamaan, on aika mahdotonta juosta joka hätään auttamaan, me jaksoimme tuon matkan sentään kulkea, mutta raskasta oli tuokin. Oman talon hoito ja harrastukset jäivät vähälle, mutta tulipahan hautaan asti hoidettua vanhemmat.
Äitini onneksi pääsi asumaan vanhainkotiin. Siellä äiti viihtyi hyvin ja toipui masennuksestakin, elämä alkoi jälleen kiinnostaa. Oma koti, yksiö, oma kylppäri ja nimi ulkoovessa. Vanha kodista äiti oli joutunut liikuntaesteen takia muuttamaan kerrostaloon ja paljon aiemmin, ja äidille se oli vain "asunto".
Kaikki ei voi luopua työpaikastaan ja muutta huolehtimaan 500 kilometrin päähän vanhemmistaan. Isäni sairastaessa olin vielä opiskelija, joten silloin se oli mahdollista.
Vanhempi työkaverini, jolla on noi 86 ja 82 vanhemmat on edelleen töissä. Hän ei pysty olemaan vanhempiensa luona koko aikaa. Hän on itse myös syöpäpotilas (tosin leikkauksesta on jo 2 v), ja kärsinyt myös sydänveritulpan. Lisäksi hän hoitaa myös välillä lapsenlapsiaan. Kuka häntä auttaa, en tiedä...
Mutta kun Suomessa ajatellaan että EI MINUN tarvitse mennä katsomaan äitiäni ja viemään hänelle ruokaa ja tsekkaamaan vointi kun se on MUIDEN VERONMAKSAJIEN TEHTÄVÄ maksaa hänelle hoitaja
pienet lapset kyydissä hoitamaan molempien vanhempia. Mutta jos on joutunut opiskelujen ja töiden takia satojen kilometrien päähän muuttamaan, on aika mahdotonta juosta joka hätään auttamaan, me jaksoimme tuon matkan sentään kulkea, mutta raskasta oli tuokin. Oman talon hoito ja harrastukset jäivät vähälle, mutta tulipahan hautaan asti hoidettua vanhemmat.
Vanhukset voi myös ottaa lähemmäs asumaan, vuokrata/ostaa heille asunto. jos on pienituloisia, sossu auttaa.
Vanhukset voi myös ottaa lähemmäs asumaan, vuokrata/ostaa heille asunto. jos on pienituloisia, sossu auttaa.
Siis ottanut kaukana asuvan omaisesi lähelle asumaan ja pyytänyt sossulta apua asian toteuttamiseen? Uskaltaisin epäillä, ettei asia ole noin yksinkertainen kuin annat ymmärtää.
Siis ottanut kaukana asuvan omaisesi lähelle asumaan ja pyytänyt sossulta apua asian toteuttamiseen? Uskaltaisin epäillä, ettei asia ole noin yksinkertainen kuin annat ymmärtää.
Vuokrataan asunto vanhuksen nimiin oman kodin läheltä tai hyvien kulkuyhteyksien päästä. Muutetaan vanhus tavaroineen sinne, autetaan itse tietenkin muutossa, pakkaamisessa ja tavaroiden kuljetuksessa (tiedän, voi olla liikaa vaivaa, huoh).
Se on siinä. Sitten jos vanhus tarvitsee taloudellista apua, sitä haetaan sosiaalitoimistosta (ja taas joudut auttamaan, huoh).
Suomessa saa asua missä haluaa ja muuttaa minne haluaa.
että voi noin vaan muutella vanhusten takia. Ja että sossu auttais. Jos ne vanhukset tulevat ihan eri paikkakunnalle asumaan, joutuu taas uudestaan jonoihin apua hakemaan.
Ja kukaan ei voi jättää työtään ja muuttaa eri paikkakunnalle, esim minä.
Ja mites jos sun on pakko käydä töissä ja huolehtia lapsistasi, millä ajalla autat vanhuksia?
Kyllä kunta on velvollinen järjestämään koti- jne apua. Jos ei järjestä niin kehoitan jokaista nousemaan korokkeelle ja taistelemaan sen puolesta!!
Vuokrataan asunto vanhuksen nimiin oman kodin läheltä tai hyvien kulkuyhteyksien päästä. Muutetaan vanhus tavaroineen sinne, autetaan itse tietenkin muutossa, pakkaamisessa ja tavaroiden kuljetuksessa (tiedän, voi olla liikaa vaivaa, huoh). Se on siinä. Sitten jos vanhus tarvitsee taloudellista apua, sitä haetaan sosiaalitoimistosta (ja taas joudut auttamaan, huoh). Suomessa saa asua missä haluaa ja muuttaa minne haluaa.
eikä itselläkään ole sitä kustantaa (muuttomatka voi olla satoja kilometrejä ja maksaa satoja tai jopa tuhansia euroja) niin mahtaako sossu kustantaa senkin? ja kumman kunnan sossu?
Ja edelleen: sossusta voi kyllä hakea apua, mutta välttämättä sitä ei saa. Ja mitäs sitten? Minulla ei ainakaan olisi varaa elättää kahta taloutta.
Ohjasin hänet oikeaan paikkaan muttei hän siltikään tajunnut, mitä pitää tehdä.
Se ei ole mikään mutu-juttu.
Ilmeisesti et sitten voi mitään tehdä vanhempiesi eteen. Matkusteletko muuten itse? Osteletko muotivaatteita? Poltatko? juotko? Käytkö ulkona syömässä? Kauneushoidoissa?
Sossu ei kustanna muuttoa.
En jaksanut lukea koko ketjua loppuun. Olen kotihoidossa helsingissä töissä ja Superilta tuli viime vuonna kysely koskien kotihoidonhenkilökunnan jaksamista yms. Tämän kyselyn tarkoituksena oli saada selville selviääkö kotihoito lisääntyvistä asiakkaista. Ja vastaus on ei. Nytkään ei aika riitä esim kukkien kasteluun vaan hoidetaan ne pakolliset hommat eli pesut, pukeutuminen, aamiainen, lääkkeet ja tarvittavat haavanhoidot ym.
Kunnat suunnittelevat laitospaikkojen vähentämistä niin että enää vain 30% otettaisiin laitoksiin ja loput hoidettaisiin kotiin. Tämähän on aivan hullua kun miettii esim näitä dementikoita, mielenterveys ym. Itse olen hoitanut viimevuonna äitini 50v ja mummoni 71v loppuun asti niin että olivat muutaman viimeisen vuorokauden hoidossa jotta saivat tarvittavat kipupumput ym. miettikää jokainen tahoillanne miten haluaisitte elää viimeiset vuotenne. Tehkää selväksi aikuisille lapsillenne ja läheisillenne. Sopikaa vanhat riidat vanhempienne kanssa ja pitäkää kaikki yhtä loppuun saakka.
En jaksanut lukea koko ketjua loppuun. Olen kotihoidossa helsingissä töissä ja Superilta tuli viime vuonna kysely koskien kotihoidonhenkilökunnan jaksamista yms. Tämän kyselyn tarkoituksena oli saada selville selviääkö kotihoito lisääntyvistä asiakkaista. Ja vastaus on ei. Nytkään ei aika riitä esim kukkien kasteluun vaan hoidetaan ne pakolliset hommat eli pesut, pukeutuminen, aamiainen, lääkkeet ja tarvittavat haavanhoidot ym.
Ja laitoksissa sama juttu paitsi että silloin vanhus on yksin JA laitoksessa
luona omaiset käy niin nopeesti ja harvoin, ettei tuollaista muistisairautta ole huomattu. Kotona tutuissa ympyröissä muistisairas saattaa pärjätä pitkään ennen kuin sairaus huomataan. Tai vaihtoehtoisesti heillä saattoi olla asiat hyvin järjestyksessä, lääkitys, säännöllinen kotihoito ja omaisetkin mukana hommassa. Mutta haluavat ja saavat vielä itsekin hoitaa pieniä asioitaan. Asiat eivät ole niin mustavalkoisia. Yleisesti ottaen ihmisillä on vääristynyt käsitys vanhusten laitoshoidon tarpeesta. Toisten mielestä vanhus pitäisi laitostaa heti, kun alkaa vähän lonkkaansa ontumaan tmv.
Terkuin kotihoidon terkkari
esim. maalta kaupunkiin kerrostaloon.
Vähissä on ihmisen valtuudet enää tässä iässä sanoi isänikin aikoinaan
esim. maalta kaupunkiin kerrostaloon. Vähissä on ihmisen valtuudet enää tässä iässä sanoi isänikin aikoinaan
mielummin lasten luokse, lasten lähelle kuin kotoa pois mutta laitokseen.
Kunnat suunnittelevat laitospaikkojen vähentämistä niin että enää vain 30% otettaisiin laitoksiin ja loput hoidettaisiin kotiin. Tämähän on aivan hullua kun miettii esim näitä dementikoita, mielenterveys ym. Itse olen hoitanut viimevuonna äitini 50v ja mummoni 71v loppuun asti niin että olivat muutaman viimeisen vuorokauden hoidossa jotta saivat tarvittavat kipupumput ym. miettikää jokainen tahoillanne miten haluaisitte elää viimeiset vuotenne. Tehkää selväksi aikuisille lapsillenne ja läheisillenne. Sopikaa vanhat riidat vanhempienne kanssa ja pitäkää kaikki yhtä loppuun saakka.
Sitä, että laitoshoitoa tulee jatkossa saamaan ne, jotka sitä tarvitsevat. Ennen vanhainkotiin pääsi melkein kuka halusi tultuaan iäkkääksi. Nykyään on kriteerit millä pääsee, kartoitetaan ihmisen toimintakyky. Myös kotiin saa palveluita jopa yhtä tiheään mitä niitä saa laitoksessa. Laitoksessakaan ei ole joku ihan koko ajan vieressä. Meidän kunta on ollut Suomessa näitä edelläkävijöitä tämän muutoksen suhteen ja täytyy sanoa, että todella hyvä muutos on ollut! Mielestäni muistisairaalla, jolla toimintakyky alentunut, on nykyisellään parempi mahdollisuus saada laitoshoitoa sitä tarvitessaan, kun ohi ei kiilaa joku kaupunginvaltuutetun vanhempi suhteilla.
Sossusta saa aina rahaa, jos tulot jäävät alle normin. Se ei ole mikään mutu-juttu.
Ilmeisesti et sitten voi mitään tehdä vanhempiesi eteen. Matkusteletko muuten itse? Osteletko muotivaatteita? Poltatko? juotko? Käytkö ulkona syömässä? Kauneushoidoissa?
Sossu ei kustanna muuttoa.
Juuri erilaiset muuttoavustukset ym. Se tarkoittaa sitä, että useimmiten niitä ei saa.
On se kumma että työikäinen ihminen ei saisi työstään tienaamillaan rahoilla yhtään hemmotella itseään esim. käymällä joskus kosmetologilla tai syömässä ulkona. Kaikki rahat pitäisi syytää ikääntyvien vanhempien hyvinvointiin.
isäni ja hänen vaimonsa hakivat muutama vuosi sitten tt-tukea, eivät saaneet vaan eka olisi pitänyt myydä auto ja asunto. Siis he asuvat maalla ja isä oli silloin metsätöissä.. mites sinne töihin sitten jos ei autoa ja välineitä millä työtä tehdään?
Asunto taas, olisi pitänyt myydä siis OMA KOTI jonka olivat kovalla työllä maksaneet!!!
Ihan käsittämätöntä. ja vielä joku ressukka täällä luulee että ne vanhukset saa noin vaan tt-tukea...
ja päättäjät puhuvat tämän puolesta säästösyistä. Tottahan on ,että laitoshoito on sairaan kallista. Jos kotihoitoa tahdotaan lisätä, on kotihoidon henkilöstöä lisättävä mielestäni triplaten.
Laitoksiinkin pitää saada henkilöstöä lisää, sillä esim. meidän osastolla hoitaa kaksi hoitajaa 14 täysin autettavaa vanhusta.
mun isäni sairastaa syöpää ja entinen metsuri on siinä kunnossa, että vaimon pitää kantaa pihalta puut takkaan. Mutta onneksi hänellä on auttajia, tosin se usein tarkoittaa sitä, että lähiomaisen on jätettävä oma työnsä ja valvottava yöt läpeensä...
Tällöin on kova huoli miten pärjää kun rahaa vaan menee ja menee muttei tule.