Onko mieheni sinusta teineillemme sopivan tiukka vai liian ankara?
Meillä jokaisen lapsen kuuluu siivota oma huone perjantaisin. Teinit jättävät yleensä huoneensa siivoamatta, mutta kun heitä patistellaan, huone aina siivoutuu viikonlopun kuluessa. Mies ei kuitenkään tätä enää katsele. Jos huone ei ole perjantaina siivottu, hän menee ja siivoaa sen itse ja vie samantien pois tietokoneet, telkkarit yms. seuraavan viikon ajaksi.
Kommentit (40)
Varmasti siivoavat ensi kerralla itse ja ilman eri hoputtamista. Ei ole mun mielestä edes kummoinen vaatimus teini-ikäiseltä siivota oma huone kerran viikkoon.
Ja on kuteinkin kyseessä jo teinit eli voi antaa vastuuta ja päätösvaltaa milloin ja miten huoneensa siivoavat. Pääasia, että homma tulee tehdyksi.
ja mun mielestäni ihan ok, jos lapsia on tästä käytännöstä tiedotettu ja varoitettu.
Miksei voi pitää tiistaina siivouspäivää? Ihme diktaattori on miehesi.
sehän vie hirveesti energiaa perheen aikuisilta. Ymmärrän miestäsi, josksin perjantai on huono siivouspäivä, kun kaikki ovat väsyneitä. Ettekö voi sopia teinien kanssa, että huoneet siivootaan esim. ke-la klo 16 mennessä? Ja jos näin ei tapahdu, sitten tulee etujen menetys. Oma tv ei ole muutenkaan kovin hyvä idea.
Voisikohan teinejäkin kuunnella??
Ja kaatuukohan miehesi maailma, jos teinin huoneessa on sotkuista? Viettääkö hän aikaansa paljonkin siellä teinin huoneessa?
Meillä on sovittu siivouksesta kerran viikossa. Jokainen laps päättää ihan itse milloin on sopiva hetki. Yleiset tilat siivotaan yhdessä tietyssä aikataulussa, omista huoneista jokainen päättää itse.
tosin varmaan siivoisin vielä jätesäkin kanssa ja heittäisin roskakuiluun lattialle jääneet tavarat.
Siis mitä väliä sillä on, että millon siivoaa? Tuntuisi järkevämmältä, että vaadittaisiin vaan, että kerran viikon aikana pitää siivota, mutta sen voisi tehdä milloin itselle parhaaksi sopii? Varsinkin teinit ovat iässä, jossa he pystyvät olemaan tuosta vastuussa.
Meillä ei ole siivoussysteemi ihan tuollainen, mutta jos olisi, niin kuvittelisin, että toinen lapsi hoitaisi sen pois heti maanantaina tullessaan koulusta ja toinen venyttäisi sunnuntai-iltaan..
Tosin siivouspäivän suhteen voisin neuvotella. Sen siirtäminen esim. lauantaille kuulostaisi minusta ihan kohtuulliselle, varsinkin jos pe täytyy tehdä myös läksyt normaalisti kouluviikon päätteeksi.
niin sit miehesi tekee ihan oikein. Jos taas määräys siivouksen ajankohdasta on yksipuolisesti annettu, niin sit voisi vähän höllätä, ja tosiaan yhdessä sopia mihin mennessä huone on siivottu.
minulle riittäisi ihan se viikonloppu. Varsinkin kun teineillä on kouluakin myöhään perjantaisin ja siihen päälle harrastus. Siitä ei ole yhteisesti mitenkään sovittu, mieheni päivän on keksinyt. Tosin miehelle se on looginen päivä siksi, että hänellä on perjantaisin aina vapaata, eli hän siivoaa ja onhan se mukavaa minulle, että viikonloppuna on sitten siistiä. ap
Pitäkää perhekokous ja äänestäkää siivouspäivästä. Perjantai on meilläkin sellainen päivä, että ei huvita tehdä mitään ylimääräistä.
Miehesi toimii itsekkäästi.
sellaiseen päivään, kun miehellä on pitkä ja rankka päivä, ja päälle vielä sähly/viikon ruokaostosten raahaaminen tms. Voi vähän ääni muuttua kellossa. Älytöntä, perjantai on huono siivouspäivä muutenkin jos v-loppu on vapaa, kun on väsynyt viikosta ja itselläni ainakin alkaisi viikonloppu ihan surkeissa tunnelmissa, jos se pitäisi rättiväsyneenä aloittaa _siivoamalla_! :/
on sanottu että se on perjantai niin se on silloin perjantai.
Mitään vastaanväittämiä en kuuntelisi minäkään.
viikkokin riittäisi. Eli on tosi tiukka. Relax hyvät ihmiset.
että teinit tulevat inhoamaan siivousta vielä pitkälle aikuisikään.
Meillä on ihan sama, milloin siivoavat ja voi jättää joskus väliin ja siivoavat, kun heitä innostaa. Poikkeuksena on suuremmat juhlat, silloin siivotaan ajoissa ja hyvin, mutta eihän siitä tarvi kinastella, kyllä nuoret itsekin haluavat, ettei tarvi omaa huonetta hävetä.
minulle riittäisi ihan se viikonloppu. Varsinkin kun teineillä on kouluakin myöhään perjantaisin ja siihen päälle harrastus. Siitä ei ole yhteisesti mitenkään sovittu, mieheni päivän on keksinyt. Tosin miehelle se on looginen päivä siksi, että hänellä on perjantaisin aina vapaata, eli hän siivoaa ja onhan se mukavaa minulle, että viikonloppuna on sitten siistiä. ap
aiheuttaa ristiriidan eli vanhempien oltava samalla linjalla... voishan se teini siivota sen huoneen jo torstaina jollei harrastusta, raskastahan se on harrastuksen jälkeen... koittakaa päästä yhteisymmärrykseen ja sitten jos sovitusta lipsutaan mainitsemasi sanktio on ok
kun meillä 6-vuotiaskin siivoaa itse oman huoneensa aina lauantaina lastenohjelmien jälkeen. Jopa imuroi itse. Niin kyllä minusta teinien täytyisi saada huone siivottua silloin kun käsketään.
Ovatko teinit ottaneet opikseen vai kapinoivatko he jättämällä edelleen siivoamatta ja faija kantelee sitten koneita edestakaisin?
Kuulostaa vähän armeijameiningiltä, mulle luultavasti riittäisi että huone siivoutuu vkl aikana. Mutta toisaalta, meillä vanhin vasta 11 v. joten ei sitä tiedä, millaisiin tilanteisiin vielä joutuu :)
luulis teinien oppivan etta kandee siivota.