Moraalinen dilemma ystävän miehen pettämisen tietämisestä.
Minulla ja miehelläni on ystäväpariskunta, jonka kanssa olemme säännöllisesti tekemisissä.
Miehillä on pidempi yhteinen historia, sillä he ovat olleet aikoinaan opiskelukavereita. Meidän muutettuamme samalle paikkakunnalle, myös me vaimot tutustuimme ja ystävystyimme.
Ystävänä tuo rouva on ihana ja olemme aika läheisiä siitäkin huolimatta, että hän antaa ymmärtää olevansa kaikilla elämänaloilla esimerkillinen, ja toki hän monessa asiassa taitava onkin. Muutenkin hän on hyvin pidetty ihminen :)
Miehemme kävivät 4 vuotta sitten yhdessä ammatillisen jatkokoulutuksen toisella paikkakunnalla. Jokin aika sitten mieheni kertoi, että tuon ystäväpariskuntamme mies oli pettänyt vaimoaan tuon koulutuksen aikana. Hän oli tutustunut ravintolassa naiseen, eikä hän ollut sen jälkeen juuri majoituksessa enää öitään viettänyt, vaan oli viihtynyt tuon naisen luona. Suoraan miehet eivät ole kuulemma asiasta keskustelleet, eikä mieheni halunnut missään nimessä vuotaa asiaa vaimon tietoisuuteen.
Minun on ollut hyvin vaikea elää tuon pettämistiedon kanssa. Se vaivaa minua, sillä itse vastaavassa tilanteessa haluaisin kyllä tietää, mutta tässä tapauksessa ystäviltä menisi pahimmassa tapauksessa avioliitto, kahdelta lapselta ehjä koti ja meiltä ystäväpariskunta.
Huoh. Pitänee yrittää aktiivisesti unohtaa koko asia ja ystäväperheen rouvan itsetehostuksen hetkinä lohduttautua kaikessa hiljaisuudessa sillä, ettei heidänkään elämänsä ole aina kuin elokuvista.
Kommentit (12)
ei periaatteessa kuulu sinulle ja sun miehelle ollenkaan.
Itsekin haluaisin vastaavassa tilanteessa tietää, mutta kaikki eivät halua.
Jos nyt jotakin haluatte tehdä, niin miehesi voisi utsia kaveriltaan, kuinka moni muu tietää asiasta. Jos siitä tietää moni mutta vaimo ei, niin silloin olisi vähintäänkin kohtuullista vaimonkin tietää. Ystäväni oli tällaisessa tilanteessa ja hän oli vain helpottunut, kun hänellekin kerrotiin asioiden todellinen laita.
en kyllä tämän perusteella tuomitsisi omaa miestäni idariksi. Hänellä vaan kerran ns. mitta täyttyi, kun hehkutin ystäväpariskuntamme suhteen erinomaisuutta ja hän tuli tuolloin kertoneeksi minulle. Jälkeenpäin ajatellen en olisi halunnut tietää ja kuten sanoitte, asia ei meille kuulu millään tavalla.
I rest my case, annetaan asian olla.
t. Ap
Mitä jos paljastatkin tämän miehen, paljastaako hän sinun miehesi?
he ovat elaneet elamaansa 4 vuotta tuon tapahtuman jalkeen. ei mitaan jarkea kenenkaan menna sorkkimaan asiaa nyt. se olisi todella paskamaisesti tehty.
Sua kihelmöi juoruilla ja se, että et malttaisi olla sanomatta asiaa on ongelma.
Ei niinkään toisten parisuhde, joka ei ole sinun asiasi tai joku muu asiassa.
Kun tietää jotain niin haluaisi juoruilla.
enemmän kuin itseeni, enkä ole koskaan pettänyt, enkä tule pettämään.
Mieheni paheksui tuon ystävämiehen toimintaa. Yhdessä tosin tulimme siihen tulokseen, että asian tekee ymmärrettävämmäksi se, että ystäväpariskuntamme on sitoutunut toisiinsa hyvin nuorena, eikä kumpikaan ole koskaan seurustellut kenenkään muun kanssa. Tuolloin saattaa tulla jossain vaiheessa tarve kokeilla muitakin.
Me taas olemme löytäneet toisemme vähän vanhemmalla iällä, ja kummallakin on riittävästi kokemuksia takana ja vahva keskinäinen rakkaus. Ikävöimme molemmat toisiamme tuon koulutuksen aikana ja puhelimet kävivät kuumana illat pitkät ja välillä öisinkin.
t. Ap
pitämisessä.
Ongelma tässä on mielestäni se, että minun ja ystäväni ystävyys ei ole enää rehellisellä pohjalla, kun minulla on salattavaa, enkä voi olla hänelle täysin rehellinen.
Se minua vaivaa. En kuollaksenikaan haluaisi kertoa ystävälleni tuota uutista, sillä vanhan sanonnan mukaan viestinviejä ammutaan aina, eikä tuolla episodilla ole heidän elämälleen nykyään merkitystä.
t. Ap
koska et voi pitää asiaa salassa?
Sinuahan se asia juuri eniten vaivaa. Pettäjätkin kertovat pettämisistään, ei siksi että se olisi "rehellistä" tai "oikein sille jolle kertoo, vaan siksi että keventävät omaa pahaa oloaan toiselle. Asiahan on minulle ihan sama kun en ole kummankaan tuttu, mutta lähinnä omaa oloasi nyt ajattelet, et ystävääsi ja tämän elämää.
Jos pettäminen olisi nyt ajankohtainen juttu, sanoisin sille pettävälle osapuolelle tietäväni asiasta ja etten hyväksy. Etten tiedä voinko olla kertomatta asiasta jos tilanne ei muutu.
Mutta kun tuosta nyt on noin kauan ja elämä mennyt eteenpäin sen jälkeen, antaisin asian vain olla. KEtään ei palvelisi vanhojen kaiveleminen.
sun miehes teki mulkeron teon, kun kertoi sulle tämän, ihan idari suorastaan!
Kuten kaverinssakin.