voiko lapset harrastaa liikaa?! mitä ihmettä?
Kerroin lapsistamme ja heidän harrastuksistaan uusille ystävilleni perheryhmästä (perhekahvila), niin sain useammalta äidiltä kauhisteluja, että on liikaa harrastuksia ja meidän aikuisten aikaa menee ihan liikaa. En ollut aikaisemmin edes ajatellut, että asia olisi niinkin. Mitä mieltä olette? tässä perheemme ja ohjatut harrastukset/vko:
poika, 8v: 1x partio, 1x sellotunti, 3x voimistelu
tyttö, 7v: 1x ratsastus, 3x voimistelu, 1x tanssi
poika, 5v: 1xvoimistelu, 1xperhejumppa, 2xkerho, 1x muskari
tyttö, kohta 3v: 1xperhejumppa, 1xperheuinti, 1x muskari
tyttö, 6kk: 1x perheuinti, 1xmuskari
Perheenä käymme uimassa ja laskettelemassa (no, nuorimmat eivät vielä). Kaksi vanhinta lasta ovat koulussa, muut kotihoidossa. Osaan harrastuksista lapset menevät itse, osaan on kimppakyytejä, osa samoista harrastuksista on peräjälkeen/samaan aikaan.
Itsestä tuntuu, että ei meillä mitään niska limassa lasten roudausta ole. Elämä tuntuu rennolta ja leppoisalta, lapsiluku on nyt täynnä ja nautimme elämästä.
Kommentit (67)
Mun mielestä teidän meno kuulostaa mukavalta, mutta kyllä joku lapsi voi harrastaa liikaa. Minusta on tärkeää muistaa, että lapset ovat erilaisia toiselle viisi harrastusta viikossa on ihan sopivasti ja toiselle jo kaksi ihan liikaa. Tärkeää on siis tuntea lapsensa ja toimia jos alkaa näyttää, että lapsi väsyy harrastuksiinsa.
onko se nyt niin kamalaa, jos lapset harrastaa kilpaurheilua? Lapset tahtovat, että heidät otetaan vakavasti, ja ymmärtävät, että jos mielii pärjätä kisoissa, on treenattava. Itse lapsuuteni kilpaurheilleena muistan sitä hyvällä, ja omatkin käyvät treenaamassa 9v 3 krt/vko + leirejä ja kisoja n. 2/3 viikonlopuista, 7v 4 krt/vko + leirit ja kisat. Ja ne rakkaimmat ystävät on siellä harrastuksessa, koulukavereiden kanssa on aikaa iltapäivät. Ja vanhemmat osallistuvat lajiin aktiivisesti.
Löysin tämän ketjun tömätessäni samanlaiseen kauhisteluun...
Vanhin poikani, 10 v. harrastaa urheilua vähintään viisi kertaa viikossa.
Harrastusten myöstä myös nuoremmat sisarukset liikkvat paljon (leikkivät puistossa tai pyöräilevät vanhimman harrastuksen aikana tai käymme koko perheen voimalla uimassa kaksi kertaa viikossa. Lisäksi mieheni käy pojan kanssa usein lenkillä ja minä teen pitkiä kävelylenkkejä rattaiden kanssa.
Olemme muutenkin hyvin urheiluhenkisiä ja nautimme koko perhe liikkumisesta, joten en koe lasteni harrastamista lainkaan rasitteena. Lapsilla on myös riittävästi lepoaikaa ja elämämme on leppoisaa..:)
[/vko:
poika, 8v: 1x partio, 1x sellotunti, 3x voimistelu
tyttö, 7v: 1x ratsastus, 3x voimistelu, 1x tanssi
poika, 5v: 1xvoimistelu, 1xperhejumppa, 2xkerho, 1x muskari
tyttö, kohta 3v: 1xperhejumppa, 1xperheuinti, 1x muskari
tyttö, 6kk: 1x perheuinti, 1xmuskari
Perheenä käymme uimassa ja laskettelemassa (no, nuorimmat eivät vielä). Kaksi vanhinta lasta ovat koulussa, muut kotihoidossa. Osaan harrastuksista lapset menevät itse, osaan on kimppakyytejä, osa samoista harrastuksista on peräjälkeen/samaan aikaan.
Itsestä tuntuu, että ei meillä mitään niska limassa lasten roudausta ole. Elämä tuntuu rennolta ja leppoisalta, lapsiluku on nyt täynnä ja nautimme elämästä.
[/quote]
Moni kyselee perheaikaa ja valittaa onko lapsilla mitään vapaa-aikaa. Nämä vastaajat eivät taida elää tässä maailmassa.
Koulussa tuon ikäisillä menee n.20h viikossa. Koulun ja harrastusten lisäksi jää mielettömästi aikaa puuhata muuta ja viettää sitä perheaikaa, erityisesti kun sitä voidaan viettää myös kaikessa rauhassa aamulla ja koulun jälkeen, eikä vain iltaisin viiden jälkeen...
Alle kouluikäisillä taas kaikki muu paitsi oma harrastusaika on perheaikaa. Eli sitä on ÄLYTTÖMÄN paljon enemmän kuin hoidossa olevilla lapsilla.
Sitä vapaata kaveriaikaa jää myös paljon kun ei ole hoidossa, eikä iltapäiväkerhossa. Tuolla aikataululla ehtii leikkiä kavereiden kanssa monta tuntia päivässä, sekä viettää kotona perheen kanssa aikaa monta tuntia päivässä.
Kun vanhempi on kotona lasten kanssa, niin elämä on ihan erilaista kuin töissäkäyvien vanhempien perheiden. Eiköhän ap:n lapsilla ole paljon paremmat oltavat kuin normitöissä käyvien vanhempien perheen lapsilla, jotka eivät harrasta mitään!
lapsilleni tällä tavalla aktiivista elämäntapaa. Ei ole suorittamista, jos harrastuksissa ei tarvitse olla paras tai voittaja tms. Mutta aktiivinen elämä jossa mennään ja tullaan telkkarin edessa lojumisen sijaan, ei voi olla lapselle huono!
Sanon minä!
Itselläni (olen alakoulussa) on liikaa harrastuksia. Soitan kahta soitinta, käyn teoriatunneilla ja orkesterissa. Harrastan myös partiota ja cheerleadingia. Joka päivä viikolla on treenit, paitsi la ja su. Ma ja ti minulla on kaksi harrastusta. Ongelma on se etten tiedä minkä lopettaa. Musikoksi kun aion soittoa en lopeta. Partio on tosi kivaa ja hyödyllistä, ja jotain liikuntaakin pitää olla. Mutta en vaan enää jaksa koulussa! :(
osa noista harrastuksista on vieläpä sellaisia, joihin jo kulkeminenkin vie paljon aikaa (oli kimppakyyti tai ei). Etenkin luovuuden ja persoonallisuuden kehitykselle vapaa leikkiaika on todella tärkeää tuossa iässä, samoin kuin rauhallinen yhdessäolo perheen kanssa.