Eikö lapsen opettajan työtä saa koskaan kyseenalaistaa? Opettaja otti nokkiinsa, kun
kysyin häneltä perusteita eräälle toimintatavalle. Kerroin myös mielipiteeni: minusta lapselleni olisi sopinut paremmin jokin muu tapa hoitaa tämä asia. En viitsi kertoa yksityiskohtia, mutta kyseessä on ihan arkinen opetustilanteisiin liittyvä toimintatapa.
Olin niin ystävällinen ja kunnioittava kuin osasin, mutta näköjään opettajat sitten ovat kaiken arvostelun yläpuolella. Sain niskaani aikamoisen ryöpytyksen: opettaja on mielestään lasta kohtaan reilu, minä taas vaatimuksineni epäreilu. Minun näkökulmastani taas opettaja on tässä asiassa turhan lepsu tai vapaan kasvatuksen henkinen.
Hölmöltähän tämä tuntuu. Kyseessä on kuitenkin minun lapseni - enkö minä saa haluta hänelle parasta, ja jos jokin mietityttää, enkö minä saa ottaa asiaa puheeksi?
Kommentit (65)
On saattanut käydä esim. niin, että opeparalla on niskassaan sellainen huutamalla vaatien lapsensa asioita hoitava perhe ja ope on lopen uupunut vanhempien toiveisiin ja "toiveisiin". En tosiaan kadehdi nykypäivän opettajia, joutuvat välillä tekemään hyvinkin pikaisia ratkaisuja vaillinaisin tiedoin. Jos lapsesi ei kovasti kärsi asiasta, niin sinuna antaisin olla. Jos lapsi ihmettelee, on tuossa hyvä tilaisuus jutella siitä, kuinka ihmiset toimivat eri tavoin ja semmoista se elämä on.
luokallaan, eli jos open tapa toimia kaikkien kanssa on x-tapa, turhaa sun on vaatia toista tapaa oman lapsesi kohdalle, ei se vaan mene niin.
Meillä oli ala-asteella sellainen opettaja, että hänestä teki monet vanhemmat valituksia. Ensin yritettiin keskustella rakentavassa hengessä, sitten valitettiin. Meno vain jatkui.
Eli opettajat luulevat olevansa Jumalasta seuraavia. Näin se vain menee.
on kuulema vanhemmissa hämmästyttävän paljon. Sinä et ole lastesi opettaja ja lastesi opettaja kohtelee ryhmäänsä/luokkaansa parhaaksi katsomallaan tavalla, resurssiensa mukaan. Ehdotuksia tulevsta voi esittää tyylin "toivon että lapseni tämä erityispiirre otetaan huomioon", mutta toisen tapaa toimia ei arvostella, jos se ei ole selkeästi haittaa aiheuttava. Sinun tapasi ei ole se ainoa oikea ja opettaja ei voi toimia eri tavalla jokaisen Ncopetterin suhteen, kun sen äiti niin haluaa.
Onneksi omilla lapsillani on ollut todella hyvät opettajat.
Meillä oli ala-asteella sellainen opettaja, että hänestä teki monet vanhemmat valituksia. Ensin yritettiin keskustella rakentavassa hengessä, sitten valitettiin. Meno vain jatkui.
Eli opettajat luulevat olevansa Jumalasta seuraavia. Näin se vain menee.
otti nokkiin kun lapsi sai koulusta täitä...
Siis ennen ekaa luokkaa ei ollut koskaan täitä.
Koulu kun alkoi nii ilmaantui täitä.
Ope sanoi ett turha koulua syyttää:D
en mä koulua syyttänytkään,mutta sieltä lapsi sen tartunnan sai...
sitten olikin täit riesana pitkään...
kesäloma kun tuli , jostai syystä silloin katos täitkin:o
otti nokkiin kun lapsi sai koulusta täitä...
Siis ennen ekaa luokkaa ei ollut koskaan täitä.
Koulu kun alkoi nii ilmaantui täitä.
Ope sanoi ett turha koulua syyttää:D
en mä koulua syyttänytkään,mutta sieltä lapsi sen tartunnan sai...
sitten olikin täit riesana pitkään...
kesäloma kun tuli , jostai syystä silloin katos täitkin:o
Jos on toimintatavasta, joka koskee koko luokkaa, ei välttämättä ole mahdollista eriyttää jokaiselle vanhempien toiveiden mukaista toimintatapaa.
Jos taas kyse on jostain, minkä voi toteuttaa vain yhdelle lapselle, uskoisin, että astuit opettajan varpaille ja hän ei sitä kestänyt.
otti nokkiin kun lapsi sai koulusta täitä... Siis ennen ekaa luokkaa ei ollut koskaan täitä. Koulu kun alkoi nii ilmaantui täitä. Ope sanoi ett turha koulua syyttää:D en mä koulua syyttänytkään,mutta sieltä lapsi sen tartunnan sai... sitten olikin täit riesana pitkään... kesäloma kun tuli , jostai syystä silloin katos täitkin:o
*oks*
...ei ainakaan ykskään opettaja hypi lapsen kasvatuksessa tms. Jos ei mee opettajalle kerrasta perille, niin sitten teen valituksen ylemmäs. Nykyisin ku on niin paljon noita pätemättömiä opettajia ja wannabeetä liikenteessä ja muutenkin tuntuu, että ne ei tajuu sitä, et kaikki lapset on yksilöitä ja et mikäli mun lapsi laittaa kengät hitaasti jalkaan ja on haaveilija, niin lapsi saa just sellanen olla eikä se oo "vika" tms. Kaikki ollaan erilaisia ja sehän onki just tän elämän rikkaus :)
Rakentavasti, niin kuin kerroit tehneesi. Kyllä soisi olevan enemmän yhteistyötä ja keskustelua koulun ja kodin välillä.
t.ope
...ei ainakaan ykskään opettaja hypi lapsen kasvatuksessa tms. Jos ei mee opettajalle kerrasta perille, niin sitten teen valituksen ylemmäs. Nykyisin ku on niin paljon noita pätemättömiä opettajia ja wannabeetä liikenteessä ja muutenkin tuntuu, että ne ei tajuu sitä, et kaikki lapset on yksilöitä ja et mikäli mun lapsi laittaa kengät hitaasti jalkaan ja on haaveilija, niin lapsi saa just sellanen olla eikä se oo "vika" tms. Kaikki ollaan erilaisia ja sehän onki just tän elämän rikkaus :)
pätemätön opettaja = opettaja joka ei päde
hyvä ettei opekin päde kun sinä teet sitä jo täyttä häkää. ps. sinun ihana kultapupu erilainen yksilösi saattaa esim. haitata koko luokan oppimista tai ilmapiiriä, vaikka sinä häntä niin rakastaisitkin.
alunperin ottanut puheeksi lapsen käyttäytymisen tietyissä tilanteissa.
Jäin miettimään, auttaisiko jos tämä tietty asia tehtäisiin hieman eri tavalla. Ja tästä kysymyksestä/ehdotuksesta opettaja veti herneen nenään.
Eli opettajan mielestä lapseni toimii tilanteessa "väärin", mutta muutoksiakaan ei saa ehdottaa.
ap
Voi hyvää päivää. Ihan kuin individualismi ei jylläisi jo ihan tarpeeksi.
No, viimeistään armeijassa unohtuu haaveilu ja kengätkin on saatava määräajassa jalkaan.
Mietipä, miten reagoisit, jos joku täysin asiantuntematon tulisi kyseenalaistamaan sinut ja sinun ammattitaitosi??? Esim. jollekin tietokoneohjelmoijalle siivooja alkaisi neuvoa, miten ohjelmointia hänen mielestään pitäisi tehdä...
Mietipä, miten reagoisit, jos joku täysin asiantuntematon tulisi kyseenalaistamaan sinut ja sinun ammattitaitosi??? Esim. jollekin tietokoneohjelmoijalle siivooja alkaisi neuvoa, miten ohjelmointia hänen mielestään pitäisi tehdä...
Mutta keskustelun täytyy olla rakentavaa.
t.ope, en muista millä numerolla äsken vastasin
hän voisi ainakin kohteliaasti perustella, miksi ei. Tuollainen suutahtaminen ei mielestäni oikein anna vakuuttavaa kuvaa opettajasta, vaikka itse toiminta olisikin pätevää ja perusteltua. Jos vanhemmalla tulee olo, ettei heidän näkemyksiään vaivauduta ollenkaan huomioimaan tai harkitsemaan, on siinä jo yhdellä lailla pohja vuorovaikutukselta pois. Toivottavasti sinä ap jaksat jatkossakin olla yhtä asiallinen ja ystävällinen.
Jos asia jäi kovasti vaivaamaan, ja jos yhteyttä on alunperin nimenomaan pidetty opettajan aloitteesta, voisit mielestäni laittaa hänelle vielä aiheesta vaikkapa ystävällistä sähköpostia. Ehkä opettajakin saisi kaikessa rauhassa muotoiltua vastauksensa niin, että itse viesti välittyy ilman suurempia tunnetiloja.
Voihan olla, että ap:n omakin vuorovaikutustyyli on turhan napakka, vaikka itse sitä ystävällisenä pitäisikin. Sähköpostissa itse asia tulee ehkä helpommin selväksi (vaatii toki huolelista muotoilua). Ehkä ope motivoituu vielä pohtimaan omaa vuorovaikutustaan, jos ap kohteliaasti tuo esille pahoittelunsa siitä, ettei edellinen keskustelutilanne ilmeisesti väärien tulkintojen vuoksi ihan saavuttanut tavoitettaan ja että ap olisi yhä valmis käymään keskustelua asiasta ystävällisessä hengessä.
Onko sulla opettajan pätevyys?