Tankataanko teillä E10 vai oletteko siirtyneet E98:iin?
Vaikka siis autoonne ehkä sopisikin tuo uusi E10? Kuka teki teillä t´päätöksen ja millä perusteella?
Kommentit (44)
Ajattelitko yhtään, että auton valmistus ja sen raaka-aineiden valmistus vie energiaa myöskin? Eikä kokonaisuuden kannalta ole väliä sillä, kenen omistuksessa liian aikaisin hajoava auto on.
Ei haittaa jos moottoriin vaikuttaa vuosien saatossa, pidän autoa max.3v.
Onpa sulla vastuullinen ja ekologinen katsantokanta...not.Eikös se ole parempi ajaa mahd. uudella, pienipäästöisemmällä autolla. Eikös ton kympin pitäis olla "ekologisempaa nimenomaan?
Meillä mies päätti, koska hän on se, joka tankkaa :)
Haluaa kokeilla onko vaikutusta auton käyttöön.
On muuten "mielenkiintoista" nähdä miten tulevaisuudessa tullaan maksamaan korvauksia mahdollisista E10:n aiheuttamista haitoista. Korvauksen maksajahan olisi käsittääkseni auton valmistaja, koska on virallisesti ilmoittanut E10 käyvän autoon. Auton omistajan tulisi voida luottaa tähän listaan, onhan se virallinen. Jos se ei pidäkään paikkaansa, niin maksumieheksi ei saa joutua auton omistaja.
E10 tankkasin kun se tuli, mutta autoni kuluttaa sitä aivan valtavasti. Mulla meni noin kaksinkertainen määrä rahaa bensaan kun uutta lajia käytin. Siksi siirryin 98:iin.
ja kun kyseessä kuitenkin 8v vanha auto, niin koin että taloudellisempaa siirtyä 98:iin.
Kuluttaa selvästi vähemmän, joten tulee halvemmaksi ja lisäksi auto pysyy parempana.
Vaikein tilanne on, jos moottorivian kehittyminen vie useita vuosia. Siinähän mietit, miten näytät toteen että E10 on se syypää.
Vahingonkorvauksia vaadittaessahan korvauksia vaativan on näytettävä, että vahinko on aiheutunut toisen syystä.
En omista ajokorttia, joten mies hoitaa kaiken autoon liittyvät jutut.
Vaikein tilanne on, jos moottorivian kehittyminen vie useita vuosia. Siinähän mietit, miten näytät toteen että E10 on se syypää.
Vahingonkorvauksia vaadittaessahan korvauksia vaativan on näytettävä, että vahinko on aiheutunut toisen syystä.
sellainen soppa, mitä nyt Saksassa BMW ja Mercedes tutkivat, eli että autojen moottoriöljyt menettävät etanolibensiinistä siihen imeytyvän veden myötä voitelukykynsä aiemmin ja tämän seurauksena moottorit kuluvat nopeammin, niin siinä onkin sitten jo niin monta kokkia, että oksat pois..
Tero
niin haluaisinpa nähdä yksittyisten autonomistajan käräjöivän omilla varoillaan kukin yksittäin suuria öljy-yhtiöitä vastaan, joilla on omat juristiarmeijat.
Varminta on käyttää E98:a ja ostaa auto jossa sitä on varmasti käytetty tai sitten kokonaan uusi auto.
Nythän on jo kerrottu minkälaista vahinkoa uusi bensa saattaa aiheuttaa, joten siltä pohjaltahan niitä vaurioita on sitten lähdettävä tutkimaan.
Kallista lystiä tulee olemaan....no aika näyttää.
niin haluaisinpa nähdä yksittyisten autonomistajan käräjöivän omilla varoillaan kukin yksittäin suuria öljy-yhtiöitä vastaan, joilla on omat juristiarmeijat.
Varminta on käyttää E98:a ja ostaa auto jossa sitä on varmasti käytetty tai sitten kokonaan uusi auto.
Mutta kallista puuhaahan se olisi jos käräjille asti mentäisiin.
Ensinhän se auto kuitenkin tutkittaisiin ja jos on selvä tapaus, niin ei käräjiä tarvita.
Vaan ketä vastaan?
ovat kuluttajalle kertoneet että E10 käy heidän tietyn mallisiin autoihin.
autotehtaita vastaan kuin öljy-yhtiöitä vastaan? ;DD
Minä en ylipäätään ajatellut käräjöidä mitään vastaan, minä vain keskustelen täällä.
Minua kiinnostaa miten nämä uuteen bensaan liittyvät ongelmat tullaan ratkaisemaan tulevaisuudessa.
Minä en ylipäätään ajatellut käräjöidä mitään vastaan, minä vain keskustelen täällä.
Minua kiinnostaa miten nämä uuteen bensaan liittyvät ongelmat tullaan ratkaisemaan tulevaisuudessa.
että onhan esim. Yhdysvalloissa ajettu etanolipitoisella polttoaineella jo vuodesta 1979, joten pitäisi tästä kokemusta olla. Ehkä Suomi vaan siirtyi liian aikaisin E10-laatuun, oltaisi menty hiukan aikaa 5% etanolilisällä.
Brasiliassa ja muuallakin on käytössä 85% etanoli
ja jopa 100%, erikoismoottoreissa tosin.
Toinen juttu on se, miten ihmisiä pystyttäisiin ohjaamaan polttoaineen hinnalla, jos hinnanero olisi 10 snt/litra tai enemmän, niin mikä olisi tilanne?
Suurin osahan polttoaineen hinnasta on veroa, joten tämä asia olisi täydellisesti poliitikkojen käsissä.
Tero
On vähän hitoo kallista jos mun autosta hajois kone tai vaikka "vaan" venttiiliremontti tulis eteen.
ja alkoi käyttää autoonsa 98:a.
Minä insinöörinä luotan teknisiin tutkimuksiin ja asiantuntijoihin, joten aloin käyttää 95:ä omassa autossani.
Reilut kaksi kuukautta sitä käytin, mutta auto alkoi sammuilla kun pysähdyin tai peruutin. Eli käy jonkin verran matalammilla kierroksilla. On jo turvallisuusriski kun sammuilee liikennevaloissa ym. Eilen sitten päätin siirtyä 98:iin. Plääh.
onko esim. Suomen ääriolosuhteita ja lämpötilanvaihteluita otettu mitenkään huomioon.
Laboratoriossa toimii moni asia hyvin, kentällä ei.
E10:ä, mutta bensaa kului todella paljon enemmän kuin aiemmin 95:sta. Siirryin tankkaamaan 98:a ja bensaa kuluu nyt todella paljon vähemmän kuin E10:ä. Olin kuullut, että kulutus voi kasvaa, mutta en sitä, että kulutus kasvoi niin törkeän paljon!
väliä? Vaihtoauton hinta katsotaan taulukosta -ei mitään väliä miten autoa on pidetty.
Omassa autossani on hiukan virityksiä päällä (ahtopaineet nostettu tappiin) ja minulle riittää kun moottori kestää pari vuotta vielä:)