Tankataanko teillä E10 vai oletteko siirtyneet E98:iin?
Vaikka siis autoonne ehkä sopisikin tuo uusi E10? Kuka teki teillä t´päätöksen ja millä perusteella?
Kommentit (44)
Ysikasia käytetään, vaikka valmistajan mukaan kymppikin menisi. Vaan en usko, että vielä tiedetään varmasti, mitä tuo tekee Webastolle tai moottorille esim. vuosien kuluessa. Ei oteta riskiä, korvausta ei varmasti saa mistään, jos menovesi pilaa moottorin muutamassa vuodessa.
Molempiin autoihin on virallisesti ilmoitettu sopivan tuo uusi E10.
Toiseen autoon se käy ongelmitta ja toiseen taas ei.
Joten tuo auto missä ongelmia on ilmennyt niin olen kiltisti siirtynyt käyttämään 98.
Minun päätös, mutta tukena automyyjä.
Auto käy nyt paremmin tuolla 98.
E10 käytetään. Meidän vanhassa kotterossa on ihan sama, kestääkö moottori vuoden vai kaksi vähemmän tai enemmän, romuttamolle menee kuitenkin viiden vuoden sisällä. Toisaalta ei ole ollut ongelmiakaan uuden bensalaadun kanssa.
minä tein päätöksen ja nettilistan perusteella. Ei ole ollut ongelmia. Toyota 2v vanha.
E10 -> E98 käytöllä on, jos ajaa vuodessa 20 000 km ja auton kulutus on keskimäärin 8 litraa/100 km, niin silloin ihan puhtaasti polttoaineiden hinnanero on vuodessa rapiat 60 euroa eli vähän päälle 5 euroa/kk.
Sillä ei kummoistakaan remonttia tehdä ja vakuutuksenakin on aika edullinen.
E98:n tilannetta parantaa vielä sekin, että ihan laskennallisestikin sitä kuluu 2-3 % vähemmän kuin E10:ä ja lisäksi täällä Suomen talvessa sillä on paremmat kylmäkäynnistysominaisuudet.
Joillakin on kulutus ollut jopa 0,5 litraa suurempi E10:llä, joten se hinnanero kutistuu vieläkin pienemmäksi. Varsinkin uudet hyvällä moottorinohjauselektroniikalla varustetut turboautot osaa ottaa E98:sta sen kaikki tehot käyttöön.
Joten ainakin toistaiseksi E98, odotellaan nyt kokemuksia.
Tero
E10 kyllä sopii listan mukaan, mutta auto on isohko, 10v vanha ja automaattivaihteinen, eli kulutus on nyt jo suht suuri, E10 ymmärsin kasvattavan sitä kaiketi entisestään.
Ajamme kuitenkin hyvin vähän, joten E98 korkeampi hinta ei tee suurta lovea rahapussiin, tankataan korkeintaan 4-6 viikon välein näin talvella.
Ja päätöksen tein minä, autoasiat ovat enemmän mun asioita meillä.
Automyyjä oli kuitenkin sen verran vaikean oloinen kun asiasta kyselin, että päätin tankata alusta pitäen E98:a.
Meillä ajetaan sen verran vähän, ettei kalliimpi hinta vaikuta juurikaan. Auto on kuitenkin keskihintainen eli meille kallis, kun uutena se ostettiin.
Siis ei E98...
E tarkoittaa etanolia ja luku sen perässä sen maksimimäärää.
95E10 on etanolia max. 10 % ja 98E5 on etanolia max. 5 %
Vaikka siis autoonne ehkä sopisikin tuo uusi E10? Kuka teki teillä t´päätöksen ja millä perusteella?
Kymppiä käytän ja ihan itse osasin asian päättää... Ei haittaa jos moottoriin vaikuttaa vuosien saatossa, pidän autoa max.3v.
Sun oli ilmeisesti ihan pakko vaan päästä pätemään. Mies?
Ei haittaa jos moottoriin vaikuttaa vuosien saatossa, pidän autoa max.3v.
mun autoon ei sovi uusi E10. Muuten käytettäisiin molemmissa uutta.
Minä tein päätöksen sen jälkeen kun mies sanoi sen sopivan autooni. Hänkin tankkaa sitä omaansa.
Sillä auto ei vain lähde käyntiin yli 15 asteen pakkasessa, jos ei ole ollut lämmityksessä, kympissäkin jo takkuaa. Ja kun aina ei ole mahdollista laittaa autoa lämmitykseen, oli pakko alkaa tankata 98. Huollossa tästä keskustelin ja tämä on kuulemma parempi vaihtoehto kuin kaataa tankkiin E10 joukkoon esim. Masinolia.
Ite en näistä yhtään mitään ymmärrä, joten muiden ohjeilla mennään...
Juurikin tuon takia koska kymppi tuli markkinoille.
auto. Automaattivaihteinen. E10 käy autoomme. Tankataan kuitenkin 98. Meillä alkoi tuo bensamittari liian usein palamaan, eli vei paljon enemmän kuin 98.
Ei haittaa jos moottoriin vaikuttaa vuosien saatossa, pidän autoa max.3v.
Onpa sulla vastuullinen ja ekologinen katsantokanta...not.
Eikös se ole parempi ajaa mahd. uudella, pienipäästöisemmällä autolla. Eikös ton kympin pitäis olla "ekologisempaa nimenomaan?
Meillä tankataan E98:a. E10 ei käy kumpaankaan autoon.
dieseleitä. Tyttärellä lainassa olevaan kopperoon ei tuo uusi käy. Eli ysikasia tankkaa.