Lue keskustelun säännöt.
Valaiskaa hölmöä? Miten kortisoni on haitaksi kohdussa olevalle vaualle? ev
Kommentit (4)
Vastauksesi rauhoitti mieltäni suuresti!
ap
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Itse kun sairastan nivelreumaa, niin pakkohan tuota kortisonia on jatkuvasti syödä, muuten tulehtuu useampi nivel heti. Ei ole meitin tytöllä huulihalkiota eikä muutakaan. ;)
pitkäaikaisesta käytöstä. Eikö hainrusto vihersimpukka auta? Monilla kuulemma auttaa.
Osa tutkimuksista viittaa lisääntyneeseen huuli-suulakihalkioiden riskiin, mutta riskin lisäys on pieni eikä juuri poikkea taustariskistä. Halkio-riskin osalta herkin ajankohta on ensimmäiset 12 viikkoa.
Taustariskillä tarkoitetaan sitä, että jokaiseen raskauteen liittyy 3% riski ( kolmella lapsella sadasta) on jotakin poikkeavaa ilman, että äiti altistuu millekään raskauden aikana.
Prednisolonia voidaan käyttää läpi raskauden myös alkuraskaudessa, silloin kun se äidin sairauden kannalta on selkeästi aiheellista.
Pitkäaikainen (useita kuukausia) kortikosteroidien käyttö raskauden aikana on liitetty lisääntyneeseen riskiin sikiön kasvun hidastumisesta. Tähän voi osaltaan vaikuttaa myös äidin perussairaus ja siihen käytetyt muutkin lääkkeet.
Tiivistetysti voidaan siis sanoa, että selkein aihein prednisolonia voi käyttää läpi raskauden ja riski ei oleellisesti poikkea taustariskistä.
Itse söin Prednisolonia koko raskauden ajan, kun esikoista odotin, tyttö on terve. Syntyi tosin 5 viikkoa etuajassa ja oli pieni, 2500g ja 45cm. En siis tiedä vaikuttiko tuo kortisoni sikiön kasvuun. Joka tapauksessa mulla ei ollut vaihtoehtoja, ilmankaan kortisonia en pärjää. Tuo ylläoleva on vastaus mun omaan kysymykseen, minkä tein tuonne toiselle aihealueelle. Kopsasin sen sieltä. Tuo "kätilö Hanne-Mari Leppiniemi teratologianlaitokselta vastaa lääkkeiden käytöstä raskauden aikana."