Oletko tehnyt ikinä itse sipsejä? Voiko niitä tehdä itse?
mietin että jos monitoimikoneella tekisi oikein ohuita perunasiivuja, maustaisi ne hyvin ja pyörittäisi öljyssä, ja pitäisi pitkään uunissa matalalla lämmöllä että kuivuvat - onnistuiskohan tämmöinen??
Kommentit (7)
ja taitaa tulla aika rasvaisia siinä...
yritän keksiä vähän terveellisempää vaihtoehtoa kaupan sipseille, mutta kuitenkin mahd. lähellä olevaa.
ei siinä keitintä tarvita.
Ja samalla tavalla ne kaupan sipsit on uppopaistettu.
uunissa ei tule. Eli rasvaisuudesta et pääse mihinkään. Mutta pääsethän niistä kahueista lisäaineista... ;)
Mun monitoimikoneella ei tule niin ohuita siivuja, mutta perunankuorimaveitsellä tulee. Sit vaan uppopaistetaan.
jos sulla ei ole keitintä, laita munkinpaistorasvaa tms kattilaan ja laske paistettavat lastut sinne reikakauhalla. Nouki varosasti ylös reikakauhalla ja valuta rasva esim talouspa.periin. Mausta haluamallasi tavalla (suolaa, pippureita, yrttejä)
Perunansiivujen sijasta voi paistaa esim porkkanaviiuja, lanttusiivuja, isolehtisten yrttien tai vaikka nokkosen tai pinaatin tai rucolan lehtiä.
Sen sijaan esim omenoista tulee uunissa paiistettuina ihan kivoja kuivattuja lastuja. Niitäkin voi halutessaan maustaa yrteillä tai vaikka jugurtilla.
onnistuu varmaan perunoistakin, itse olen tehnyt bataatista perunalastun tapaisia, niitä joutuu kyllä pitämään uunissa aika kauan, etteivät jää pehmeiksi. Ja viipaleet on hyvä tehdä jollakin koneella, joka tekee tasaisen ohuita viipaleita, muuten ohuemmat palavat herkästi (kokeilin kerran leikata veitsellä viipaleet, ei hyvä idea).
jos pitäisi piiiitkään miedolla lämmöllä eli sama kuin kuivattaisi. Vai ei?
Meidän monitoinikone tekee yhdellä terällä kyllä paperinohuita siivuja. En edes tajua mihin muuhun sitä voisi käyttää.
Olisi kiva jos löytyisi joku vaihtoehto, joka olisi lisäaineiden lisäksi MYÖS ja ETENKIN vähäkalorisempi.
Olen aikamoinen sipsien suurkuluttaja... ja ihan koukussa niihin. (etenkin Vinegar ja Vanhan ajan)
ap
yksi helppo ohje bataateista, jopa ilman öljyä jos innostut oikein terveellisistä naposteluista! Eiköhän samaa voi soveltaa perunoihinkin.
http://www.olivialehti.fi/Ruoka/Ruokablogi/tabid/229/Default.aspx?PostI…
tai siis parempia. Uunissa jää helposti lötköksi