Kansojen sekoittuessa keskenään.. (kysymys!)
Eikö sinua pelota suomalaisten erityispiirteiden häviäminen? Vaaleus ja sinisilmäisyys ovat resessiivisiä geenejä - ei tarvita, kun 3-4 sukupolvea tässä globaalissa maailmassa, ja kaikki ovat kokolailla ruskea silmäisiä, tumma hiuksisia ja ihon väri on mitä tahansa maitokahvin vaaleanruskeasta tummaan ruskeaan.
Minusta vaaleuden katoaminen olisi sääli. =(
Kommentit (79)
Joka ihailee suomifilmien pellavapäisiä naisia.
Etkö tiennyt, että jo ensimmäisissä suomifilmeissä ne pellavapäät oli värjätty vaaleiksi :) Hiustenvärjäys ei ollut arkea tavalliselle kansalle tai edes paremmalle väelle, mutta filmitähtien hiukset kyllä pääsivät värikäsittelyyn.
Olen opiskellut yliopistossa perinnöllisyystiede pääaineenani ja s´työskennellyt geenitutkijana.
Joten eiköhän tässä ole riittävästi tullut tutustuttua perinnöllisyystieteeseen :)
Sinisilmäisyyden geenit eivät häviä populaatiosta koska muun värisillä silmillä ei ole mitään valintaetua. Aina, kun kaksi ihmisitä, joilla molemmilla on perimässään se sinisilmäisyysgeeni (vaikka olisivat itse molemmat ruskeasilmäisiä), saa jälkeläisiä, on mahdollista että sillä jälkeläisellä on siniset silmät.
Huom. Tuo mahdollisuus toki on olemassa, mutta käytännössä se on lähes häviävän pieni. Ap.
Kahden ruskeesilmäsen lapsista voi olla 25% sinisilmäsiä ja 75% ruskeesilmäsiä
Kahden ruskeesilmäsen lapsista voi olla 25% sinisilmäsiä ja 75% ruskeesilmäsiä
kun sä niinku tiiät mikä on resessiivinen, nii kerros mulle onks sun mielestä 25% häviävän pieni todennäköisyys?
kun sä niinku tiiät mikä on resessiivinen, nii kerros mulle onks sun mielestä 25% häviävän pieni todennäköisyys?
kun ollaan kuitenkin niin sisäsiittoinen kansa. Hirveästi vammaisuutta (varsinkin kainuu, ahvenanmaa) ja muita perinnöllisiä tauteja. Lukiossakin ope sanoi et suomi tarvitsee maahanmuuttajia.
suomalaisuus = siniset silmät ja vaaleat hiukset?
kun ollaan kuitenkin niin sisäsiittoinen kansa. Hirveästi vammaisuutta (varsinkin kainuu, ahvenanmaa) ja muita perinnöllisiä tauteja.
Ei ole ulkonäöllä merkitystä, eli ei harmita pätkääkään sinisilmien kato. Sekarotuiset koiratkin ovat yleensä terveempiä kuin keskenään risteytetyt puhdasrotuiset :-) Sama pätee ihmisiin.
Hyvää se tekee, että geenit sekoittuvat.
tuo, että olisimme jotenkin erityisen sairasta kansaa.
Käsite "Suomalainen tautiperintö" tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että jotkin perinnölliset sairaudet ovat meillä yleisempiä kuin muualla maailmassa, mutta jotkut toiset taas vastaavasti harvinaisempia tai puuttuvat kokonaan.
Ja muuten olen kyllä samaa mieltä että tarvitsemme uusia geenejä :)
t. se perinnöllisyystiedettä opiskellut
se elinvoiman takaa. *Wanha sanonta Karjalasta*
Jos teil on viljaa ja viljelette sitä vuodesta toiseen useiden vuosikymmenten ajan, ehkä jopa satojen vuosien ajan. Niin se kanta heikkenee, muuttuu kyllä tietynlaiseksi ja taantuu.
Kun viljaa sitten tuotiin Ruotsista ja Espanjasta. Ne pölyyntyi keskenään, kanta vahvistui ja kestää sairauksia. Talvenkestävyys parani ja yksittäisten jyvien määrä sekä koko.
Tämä on kotimaisen tumman ruisleivän tarina ja historia. Meille ihmisille käy samoin. Vahvistumme, kun otamme vierasta siementä sisään. Kiitos siemenistä, sanokaa.
Mut ei nää nykymammat taida paljon kunnioittaa suomalaisuuttaan?
Ehkä persut puhdistaa ilman?
Mut ei nää nykymammat taida paljon kunnioittaa suomalaisuuttaan?
Tai sitten asiaa ei ajatella kauaskantoisemmin - onhan se toki nyt eksoottista meillä Suomessa, mutta ei tule olemaan kauaa, kun ja jos tämä meno jatkuu..
Ap.
Koska olen itse "sekoitus". Tosin vain länsinaapurin kansan kesken.
Meillä kun sattuu löytymään venäläisiä suvusta (1800-luku ja tumma kasakka), ja perin sieltä ensimmäisenä venäläisen ulkonäön. Olen suomalaisittain vaalea (ehkä hieman tummempi kuin keskiverto suomalainen) mutta piirteet kuin venäläisellä.
Mutta toisaalta aviomieheni, jonka suku on täysin suomalainen, on tummahiuksinen ja ruskeasilmäinen. Ei kansallisuus todellakaan takaa vaaleutta tms.
Ulkomaillakin tietyissä populaatioissa tapaa hyvin valkoisia ja blondeja ihmisiä vaikka pääosa väestöstä olisikin hyvin tummaa joten tuskin tulevat kokonaan katoamaan. En nyt jaksa nähdä asiassa mitään ongelmaa, koska ei minun mielestäni ihmisen kauneus tms. todellakaan ole ihonväristä tai eurooppalaisista piirteistä kiinni. Missitason tyttöjä ja todella komeita miehiä kyllä näkee kaukaistenkin kulttuurien edustajissa. Hiusvärin nyt saa aina purkista, koska suomalaisillakin suurimmaksi osaksi hiukset tummuvat rumiksi vaikka ne olisivat lapsena ihan vaaleat. Sama juttu ruotsalaisilla.
ole itä-naapuri?
Nyt voidaan laittaa väsymykseni piikkiin, että menen sekoittamaan nuo ilmansuunnat....Tosin Ruotsinkin puolelta löytyy sukujuuria, joskaan ei niin vahvasti kuin Venäjän.
katoaa kokonaan maapallolta
Niin sääli. Niin sääli.
Toivottavasti mun kauniit häikäisevän sinisillä silmillä varustetut lapset ei erehdy ottaan puolisoikseen tummaa ruskeasilmäistä.
Suomalainen geeneiltäni. En kuitenkaan saamelainen, mutta sukuni on asunut suomen alueella jo 1600-luvulta lähtien. Itselläni on pari blondia ja sinisilmäistä sisarusta, mutta eipä tuohon ihmisen väritykseen tule oikeastaan koskaan kiinnitettyä mitään huomiota. Että mikä sitten on suomalaista kun meidän alueella on aika monta muutakin tummaa suomalaista sukua.
siniset silmät kauniit. Puhtaasti makuasioita.
mua naurattaa niin, että putoan tuolilta :)