Ihmisen normaali ruumiinlämpö 37C?
Mihin tämä perustuu? En tunne yhtäkään jolla olisi. Onko sulla?
Kommentit (38)
ja olosta huomaan heti, jos on yli 36.7 esim. Silloin on yleensä kipeä olo.
lievää lämpöilyä on kaikki väliltä 37.0 tuohon 37.6 saakka ja siitä eteenpäin sitä voi pitää jo kuumeena? Vai mitä meinaa?
yhtä ja oikeaa. Ruuminlämpö vaihtelee päivässä monta kertaa, naisilla ruumiinlämpöön vaikuttaa ovulaatio sekä kuukautiskierto. Nämä voivat nostaa lämpöä. Mittailetko jatkuvasti vai?
Itselläni ainakin ruuminlämpö vaihtelee jatkuvasti. Ihmiset vaan luulevat että on aina se yksi oikea ruuminlämpö mutta aikuisilla normaali lämpö on aina 37.5 asti. Olen itse terveysasemalla töissä ja lääkäreitä huvittaa ihmiset joilla on vaan "yksi ainoa ruuminlämpö" 37 on siis täysin normaali. Googletappa normaali ruuminlämpö!
t:hoitsu
siis ihmisen sisällä vai kainalosta mitaten? Veri on 37C normaali ja kainalosta mitaten jurikin 36,5c.
mun 4½v tyttären normi ruumiinlämpö on 37,3', normaalin rajoilla sanoi tohtori.
eli jos on 36.5 niin on lämmön puolella ja 37.5 niin hourii jo omiaan.
Mittaatteko oikeesti lämpöä monta kertaa tunnissa joka päivä että tiedätte onko teidän lämpöä aina se sama?? Älkää lääkäreille sanoko siitä että teillä on vaan yksi normaalilämpö..tai saadaan me aina kahvihuoneessa hyvät naurut!
Mutta jos joskus sattumoisin on kipeä ja kuumeinen olo niin mittaan ja tästä itse ainakin tiedän että normaalilämpöni huitelee 36.6-36.8 asteessa.
heh..nää normaalilämpö jutut on niin hassuja! Mittaatteko oikeesti lämpöä monta kertaa tunnissa joka päivä että tiedätte onko teidän lämpöä aina se sama?? Älkää lääkäreille sanoko siitä että teillä on vaan yksi normaalilämpö..tai saadaan me aina kahvihuoneessa hyvät naurut!
Käy usein myös 35,6:n tienoilla. Tunne itseni sairaaksi jo, jos mittari näyttää 36,9
on normaali lämpö. Joskus aamuisin voi olla alle sen. Jos kuumemittari näyttää minulla 37, se on jo minulle kuumetta.
Teillä on tosiaan terveysasemameininki, jos "lääkäreitä" naurattaa noin typerä asia. Enpä ole moisia kohdannut oikeiden ammattilaisten joukossa.
T: oikea sh
naurunaiheet. Vai oliko se sittenkin laitosapulainen?
Eli olin siis 4 vrk sairaalassa koska "innokas" lääkäri pitkittyneen flunssani seurauksena ihmetteli kuumeiluani. Tämä vuonna 2004. Tutkittiin "kaikki" ihan luuydinpunktiota myöden. Ja mulla on nyt sitten ihan virallisesti normilämpö 37,2-37,4. Aamulla voi olla karvan alle 37 mutta normisti siis tuon 37,4 jopa illansuussa enkä ole kipeä. Flunssassa helposti heittää 38 asteen korville enkä ole edes kauhean kipeä. Kk sitten oli influenssassa ja kuume 4 vrk siellä 40-40,5 ja pientä puuhailin kotosalla pötköttelyn lomassa :). Lääkärin kommentti lopulta oli että toiset vaan käy kovemmilla kierroksilla kuin toiset. Mutta tiedän kyllä henkilöitä (esim ihan oma tyttäreni) jonka normilämpö on lähempänä 36 kuin 37 :)).
vaan tarkoitti lähinnä sitä, että kun oma ruumiinlämpöni on yleensä 36 kieppeillä, ei lääkärit noteeraa edes lämmöksi jos on vaikka 37,5, sanovat että se on ihan normaali, 37 keskimäärin kuulemma on. No mutta kun mulle ei ole, ja mulla on tosi kurja olo jo tommosesta asteen lämmönnoususta. Aloin siks vaan miettiä, että kellä oikeesti se 37 on, kun ite en tunne ketään jolla olis.
Koululaisena minulla oli normaalilämpö aina 36,7. Nyt päälle kolmikymppisenä olen mitannut moneen kertaan 36,1. Tuossa 20-30 ikävuosien välillä en juuri koskaan mitannut kuumetta, kun minulle tosi harvoin nousee korkea kuume.
terveysasemalla, se ei suinkaan ole minun ainut työpaikkani ollut vuosien varrella. Ja pitäisihän kaikkien terveydenhoitoalan henkilökunnan tietää että normaalia ruuminlämpöä ei olekkaan sitä yhtä oikeaa! Minkäs minä sille mahdan että monet potilaiden kertomat lääkärien mielestä huvittavat jutut puidaan kahvihuoneessa. Siksi kirjoitin että googleta kun sieltä löytyy OIKEAA tietoa ruumiinlämmöstä.
ruumiinlämpö vaihtelee 35.6-37.2 kierron mukaan ja muutenkin välillä. Harvoin mittaan mutta joskus ihan huvikseenkin.
ei ole hyvin. Jokin pitkäkestoinen infektio jossain voi pitää pientä lämpöä. Verikokeilla varmaan jotain vois löytyä. Mutta vastaus kysymykseeen on, että tiedä ketään kellä aina lämpö olisi 37