Sijaisvanhempi on toimeksiantosuhteessa kuntaan.
saa pientä korvausta eikä yleensä pysty pitämään lakisääteisiä vapaapäiviä. Kunta kun ei vapaapäivien lomitusta järjestä, vaikka pitäisi. Sijaisvanhempi kuskaa lapsen terapioihin ja hoitaa kaiken itse ja saa paskaa niskaansa suurelta yleisöltä. SOS-lapsikylävanhempi on työsuhteessa, saa kunnollisen palkan, lomitus pelaa ja häntä pidetään romanttisesti suurena sankarina ja pelastajana. Näin toimii ihmisen mieli. Enkä ollenkaan väheksy kumpaakaan tehtävää. Saman asian puolesta tehdään töitä ja molemmilla on paikkansa. Soisi vaan, että sama arvostus olisi molemmilla.
Kommentit (5)
Sos vanhempi saa ilmaisen asunnon ja kaiken mahdollisen tuen työlleen.
Ottaa työ kotiinsa vai muuttaa työpaikalle? Kyllä pikkusen suurempia uhrauksia vaatii tuo jälkimmäinen.
SOS vanhemmat hoitavat ammatillisessa yhteisöissä useita sijoitettuja lapsia, kun taas sijaisvanhemmat kotona hoitavat yhtä tai kahta sijoitettua lasta. SOS vanhemmilla on koulutusta sijaisvanhemmilla ei. SOS vanhemmilta vaaditaan tuloksia, sijaisvanhemmilta ei.
Sijaisperheenä toimiminen on vapaaehtoistyötä. Se on aina ollut sitä, miksi se pitäisi rinnastaa sosiaalityöhön käytänteiltään ja rahoitukseltaan?
SOS työ on laitostyötä, se vain on onnistuttu tekemään hyvin kodinomaiseksi, mutta ei se ole perhesijoitus sinänsä. Se on strukturoitu laitosperhehoitomalli
Toista arvostetaan toista ei. Tuloksia? Ei sen kummempia tuloksia vaadita kummaltakaan. Kaikki vaan eivät pysty muuttamaan toiselle paikkakunnalle, vaan päätyvät tekemään samaa työtä kotonaan.Minua pyydettiin sos kylän äidiksi, mutta en siinä elämäntilanteessa siihen pystynyt. Nyt olen sijaisäiti ja teen täsmälleen yhtä arvokasta työtä ja paljon huonommalla korvauksella, mutta mitäs tuosta. Tiedän itse tekeväni hyvää toisille.
Toista arvostetaan toista ei. Tuloksia? Ei sen kummempia tuloksia vaadita kummaltakaan. Kaikki vaan eivät pysty muuttamaan toiselle paikkakunnalle, vaan päätyvät tekemään samaa työtä kotonaan.Minua pyydettiin sos kylän äidiksi, mutta en siinä elämäntilanteessa siihen pystynyt. Nyt olen sijaisäiti ja teen täsmälleen yhtä arvokasta työtä ja paljon huonommalla korvauksella, mutta mitäs tuosta. Tiedän itse tekeväni hyvää toisille.
Eikä kyse ole työn arvokkuudesta, vapaaehtoistyö on mitä tärkeintä kansalaistoimintaa. Sos-lapsikylissä ollaan töissä, se on työpaikka, eikä kotiäidin paikka.
en ole tuollaisesta kuullutkaan, tietysti edut ovat paremmat, jos on työsuhteessa, he tekevät sitä ammatikseen toisin kuin sijaisperheet vain toteuttavat vapaaehtoista auttamishaluaan. Kyllä SOS vanhemmilta myös vaaditaan enemmän kuin sijaisvanhemmilta.