Onko siis oikeasti olemassa sellaisia vanhempia, jotka takaavat lastensa
Kommentit (58)
Tuskin rakennat 500 000 euron taloa ja ostat ensin tontin joka maksaa 100 000 saastamallasi rahoillasi ilman takausta...ainakaan kovin nuorena.
mutta itse en kyllä ole halunnut mitään takaajia pyytää. Mieluummin säästin aikoinaan ensiasuntoa varten tarvittavan summan ja sain asp-lainan ilman takaajia. Mielestäni se että tarvitaan takaajat kertoo jotain velanottajan maksukyvystä=kykenemätön säästämään.
että tuollainen ostetaan ensiasunnoksi. Itse ainakin aikoinani aika nuorena lähdin ihan pikkukaksiosta liikkeelle tuon aspini kanssa ja siitä sitten on vaihdettu isompaan. Nykyään tuntuu olevan yleistä että heti ensimmäinen asunto pitäisi olla iso talo tai perheasunto.
on iso talo, mutta huomattavan edullinen, alle 70 000.
Mutta on mun kaverit saaneet vanhemmiltaan takauksia ja jopa asuntoja..
Kyllä tarvii jos ei ole omaa pääomaa
Nykyisinhän ei enää oikeastaan takaajia tarvita.
Me saatiin 370000 asuntolainaa yhteensä, vain 30 000 tuosta on miehen vanhempien takaamaa. Alkupääomaa ei ollut.
Emme kyllä nostaneet koko lainaa, ja nyt siitä on jo puolet maksettukin... Mulla ei ollut tuolloin ( eikä kyllä vieläkään) muuta kuin freelancer-duuneja, miehellä vakiduuni.
Mun vanhemmat ehdottomasti tulee takaajiks, se on ollu aivan selvää jos kauan aikaa. Myös itse aion olla takaajana lapseni lainalle, jos tarvitsee.
mutta en itse pitänyt sitä sopivana, joten vastasin, että "kiitos, mutta ei kiitos".
varmasti olisivat taanneet mun ja miehen lainan (tai ainakin mun osuuden). Tosin ei heidän tarvinnut kun meillä oli jo itseltä alkupääoma mutta tarvittaessa kyllä olisivat taanneet.
Jos lapsistani kasvaa ihan fiksuja ihmisiä voisin toki heidän lainaansa taata myös.
taata omien lapsiesi lainaa? Ketä tässä maailmassa haluaa jeesata, jos ei omia lapsiaan? Kenen velkaa maailmassa "mieluiten" maksaisi, ellei omien lapsien?
Monet kuvittelee tosiaan, että takaajalle tulee koko laina ja vielä muutkin lainat maksettavaksi 90-luvun tyyliin. Nykyään takauksen ehdot on paljon tiukemmat. Sellaisia yleispanttauksia ei enää anneta. Nehän se monen tuho oli: Eka oli taannut jonkun asuntolainan osana isoa porukkaa, sitten pankki halusi muuttaa takauksen yleispanttaukseksi ja lopputuloksena henkilö oli puoliksi ymmärtämättömyyttään takaamassa sen velallisen autolainoista yrityslainoihin kaikkea.
Tietysti tarkka ihminen tietää, mitä allekirjoittaa, mutta olihan siinä vedätyksen makua, kun pankit alkoi paniikissa hakea lisävakuuksia lainoille kaunopuheilla. Eikös se yksi kirjailija kertonut, että 18-vuotiaana pankinjohtaja tarjosi pullakahvit ja muodollisuutena piti tulla takaamaan samalla tulottomana lukiolaisena vanhempien yrityslainoja. No, muutaman vuoden päästä oli pankilla lisää ihmisiä, joilta ulosmitata niitä rahoja.
mutta en itse pitänyt sitä sopivana, joten vastasin, että "kiitos, mutta ei kiitos".
Mutta minä ja mieheni ollaan molemmat ihan ok duunissa, joten katson, että meidän tulee tulla toimeen omillamme.
Olen miettinyt tuota takaisinko lasteni lainoja vai en. Vaikea sanoa, riippuu siitä mikä on tilanne silloin.
Mutta siis pääsääntöisesti ajattelen, että aikuisten työssäkäyvien ihmisten pitäisi pärjätä omillaan. Mutta tietenkin elämäntilanteet ja ammatit (työtilanteet ja palkat) vaihtelevat.
Ja toki ymmärrän omia vanhempiani, jotka halusivat auttaa. Ja tiedän, että he osittain pahoittivat mielensä, kun en halunnut heidän osallistuvan. Minulle itselleni omillaanolo on kuitenkin aika tärkeä asia ja siksi sillä mentiin.
Ehkä jos meille tulisi joku odottamaton paha tilanne (työttömyys, sairaus tms.), niin sitten antaisin heidän auttaa mielummin kuin jättäisin katselemaan vierestä, kun oma lapsi sählää taloutensa.
taata omien lapsiesi lainaa? Ketä tässä maailmassa haluaa jeesata, jos ei omia lapsiaan? Kenen velkaa maailmassa "mieluiten" maksaisi, ellei omien lapsien?
Monet kuvittelee tosiaan, että takaajalle tulee koko laina ja vielä muutkin lainat maksettavaksi 90-luvun tyyliin. Nykyään takauksen ehdot on paljon tiukemmat. Sellaisia yleispanttauksia ei enää anneta. Nehän se monen tuho oli: Eka oli taannut jonkun asuntolainan osana isoa porukkaa, sitten pankki halusi muuttaa takauksen yleispanttaukseksi ja lopputuloksena henkilö oli puoliksi ymmärtämättömyyttään takaamassa sen velallisen autolainoista yrityslainoihin kaikkea.
Tietysti tarkka ihminen tietää, mitä allekirjoittaa, mutta olihan siinä vedätyksen makua, kun pankit alkoi paniikissa hakea lisävakuuksia lainoille kaunopuheilla. Eikös se yksi kirjailija kertonut, että 18-vuotiaana pankinjohtaja tarjosi pullakahvit ja muodollisuutena piti tulla takaamaan samalla tulottomana lukiolaisena vanhempien yrityslainoja. No, muutaman vuoden päästä oli pankilla lisää ihmisiä, joilta ulosmitata niitä rahoja.
Siskoni miehensä kanssa otti puolet poikansa asuntovelasta, noin 600,000 euroa. Jäivät eläkkeelle ja tulot laskivat. Joutuivat myymään omakotitalonsa, että sillä lailla.
Sisarelleni takasivat ensiasunnon lainan, minulle eivät. Perustelua tälle ei koskaan ole tullut. Olen maksanut lainani pois suunnitellusti.
Minun ja puolisoni vanhemmat ovat saaneet asuntolainan takauksen olilta vanhemmiltaan 90-luvulla ja olivat molemmat valmiita tarjomaan samaa apua meille kun keväällä ostettiin asunto. Itse tulen satavarmasti toimimaan takaajana omille lapsilleni tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni vanhemmat aikoinaan takasivat meille.
Ja olemme sen ihan itse jo kaiken maksaneet poiskin.
minun vanhempani aikoinaan takasivat minun hevosenostolainani, meidän häälainamme ym., talon oston aikaan heillä ei enää terveyttä.
HEVOSENOSTOLAINAN????!!! Noin idioottimaista en ole koskaan kuullut. Kai koni juoksi paljon palkintorahoja tai sait siltä myydessä runsaasti voittoa.
Vierailija kirjoitti:
Siskoni miehensä kanssa otti puolet poikansa asuntovelasta, noin 600,000 euroa. Jäivät eläkkeelle ja tulot laskivat. Joutuivat myymään omakotitalonsa, että sillä lailla.
Mun veljelle vanhemmat takasi aikoinaan asuntolainan, yli 300000 euroa. Veljellä meni hyvin ensin mut sit tuli päihteet ja potkut. Kaikki meni sekä veljeltä että vanhemmilta. Vanhempien talon lunasti ja myi pankki, se oli vakuutena. Silti jäi vanhemmille takausmaksettavaa. Ihan kauheaa katsottavaa ja ainakin mun sydän särkyi. Itse opiskelin silloin enkä voinut tehdä mitään konkreettista.
Meillä on mun vanhemmat takaamassa talolainaa. Ei mun mielestä mitenkään ihmeellistä.
että tuollainen ostetaan ensiasunnoksi. Itse ainakin aikoinani aika nuorena lähdin ihan pikkukaksiosta liikkeelle tuon aspini kanssa ja siitä sitten on vaihdettu isompaan. Nykyään tuntuu olevan yleistä että heti ensimmäinen asunto pitäisi olla iso talo tai perheasunto.