Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ottaisitko uros- vai narttukoiran ja miksi?

Vierailija
01.05.2024 |

Meillä on aikaisemmin vuosia sitten ollut uros eikä siinä ollut mitään sen kummempia ongelmia mutta onko ne narttujen juoksut ja valeraskaudet yms hankalia? Kohtuvaivat?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippu käyttötarkoituksesta. Netistä löytyy videoita erilaisiin...tarpeisiin.

Vierailija
2/10 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin aasintamman.

Siksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin poni

Vierailija
4/10 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kokemuksen mukaan urokset on suoraviivaisempia kuin nartut. Uros tottelee empimättä käskyä, nartut on mulla aina ensin käyttäneet myös omaa järkeään. Fiksuimmat koirani ovat olleet vanhoja narttuja.

Nartut on joskus liiankin ohjaajaherkkiä esimerkiksi agilityssä. Ne lukevat ihmisen aikomusliikkeitä salamannopeasti ja jos itse tekee pienenkin virheen, koira on jo väärällä esteellä.

Molemmat on hyviä ja yksilölliset erot ovat suuria samankin rodun sisällä.

Vierailija
5/10 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rodusta riippuen uros, paitsi jos asutte koiravilkkaalla alueella, missä paljon narttuja, sitten mieluummin narttu. Tässäkin kannattaa myös muistaa, että jos haluatte joskus samaan aikaan toisen koiran, se rodun leikkisyys myös vaikuttaa asiaan, samoin mahdollinen resurssiaggressiivisuus, moni narttu muuttuu vanhemmiten "lyhythermoisemmaksi" tai huumorintajuttomaksi etenkin leikattuna. Jos vain yhdellä koiralla menette, ottaisin sen uroksen. Uros on aina sitä, mitä näette, välillä yli-innokas narttujen perään, mutta tosiaan aina oma itsensä. Narttu taas juoksuaikana voi olla väsynyt, sen ei voi antaa moikata uroksia/ei voi viedä puistoilemaan, ja pari kuukautta juoksujen jälkeen valeraskausaikana voi se narttu kyräillä kaikkia muita koiria aggressiivisestikin teidän sitä syytä tajuamatta ja pedata näkymätöntä pesää, mitä ette edes huomaa, ellei tule vaikka vieraita juuri valeraskauden aikaan kylään tai narttu vuoda nisistä maitoa, mutta suurimmalla osalla nartuista tuohon aikaan käytös on vain vähän erilaista. Uros sitten ei muutu ellei jo nuorena rodusta riippuen rähjää sukupuoliaggressiivisena muille, putkiaivoja ovat, ja jos aikuisena leikkautatte, liian nuorena ei kannata, voi se olla parempi vaihtoehto. Mutta rotukin vaikuttaa, siihen kannattaa ennen kaikkea periytyä. Seurakoirat (FCI9) yleensä yksin ainoina koirina helpoimpia.

Vierailija
6/10 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kumpaakaan.

Vierailija
7/10 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narttu kun en ole homppeli.

Vierailija
8/10 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ison uroskoiran tietty. Ne on kovia panemaan.

N-42

Vierailija
9/10 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aina ollut narttuja, steriloitutin nuorena. Nartut ovat helpompia kouluttaa, kuuntelevat ja toimivat paremmin. Urokset enemmän hajun ja viettien perässä, kastroidullakin on himot ja ajatukset harhailee kun parinkaan kilsan päässä on juoksunen narttu.  Sterkkaus ja kastrointi pidentävät koiran ikää, ehkäisevät rinta/kohtusyöpää ja eturauhasen ongelmia. Lisäksi koira on tasapainoinen ja hyväturkkinen. Ainoa miinus on ruokahalun kasvu 😁. Koiria olen kouluttanut n 30v ja itselläni ollut koiria 50vuotta. 

Vierailija
10/10 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uros. Ei veripisaroita. Ja ei kaikkia rotuja. En halua keräillä kovin isoja pökäleitä, joten pieni koira. Isot koirat syö enemmän, mutta toisaalta niille nyr kelpaa mikä vaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan