Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te (koti)äidit, joilla on aina suhteellisen siistiä

Vierailija
08.03.2011 |

ja jotka laitatte joka päivä ruokaa sekä ulkoilette lasten kanssa, kertoisitteko summittaisen päiväohjelmanne sekä sen, monta ja minkäikäisiä lapsia teillä on.

Ryhdistäytymistä yrittävä

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
08.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

5v ja 3kk.. se on ihan lapsista kiinni. esikoinen kun oli vauva niin ei saanut mitään tehtyä kun ei juuri nukkunut ja viihty vaan sylissä, silloin oli sotkuista mutta ei sille mitään voinut.pienempi nukkuu hyvin eikä turhia huutele niin sujuu paljon helpommin.. eli nyt pystyy tekemään paljon enemmän..ruokaa laitan yleensä vasta kun mies tulee kotiin.

Vierailija
2/23 |
08.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin ei ole ollut aina.. nyt on jo helpompaa, kun kuopus on kohta 3 v. ja isompikin koulussa.

Meidän päiväohjelma suurinpiirtein:

Nousen aamulla ylös laittamaan esikoista kouluun. (katson vaatteet ja teen aamupalan) Kun hän on lähtenyt, teen omat aamutoimeni (pesut, dödöt, puen päälleni) ja laitan kahvin tippumaan. Sillä välin laitan koneellisen pyykkiä pyörimään ja menen kahvin ja voileivän kanssa katsomaan telkkarista aamusarjani, jota seuraan.

Raahaan myös pyykinkuivaustelineen television eteen ja sarjan aikana viikkaan edellisen päivän pyykit ja vien ne kaappeihin. Välillä hörpin kahvia.

Kuopus heräilee tällä välin. Kun aamusarja loppuu, teen kuopukselle aamupalaa, puen hänet ja sitten siivoan keittiön. Pyyhin pöydät ja laitan astiat tiskikoneeseen.

Petaan pedit.

Sitten lähdemme kuopuksen kanssa ulos, ja sen jälkeen teen ruokaa. Ruoanteosta tulleet sotkut siivoan heti. (Jos teen uuniruokaa, teen ensin ruoan valmiiksi uuniin ja sillä aikaa olemme ulkona, kun ruoka kypsyy uunissa).

Sitten syömme kuopuksen kanssa, esikoinen syö kun on tullut koulusta. Ruoan jälkeen astiat koneeseen ja pöytien pyyhkiminen.

Ripustan peseytyneet pyykit kuivumaan.

Sitten päivällä teen jotakin kotihommia lastenkanssa olemisen lomassa, esim. saatan jonain päivänä järjestellä jonkun kaapin, tai järjestää eteistä, pyyhkiä ovia tai pölyjä muualta, vaihtaa verhoja tms.

Päivän aikana järjestelen väärillä paikoilla olevia tavaroita paikoilleen aina ohimennen. Suoristelen mattoja ja laitan myös lapsia viemään ylimääräisiä tavaroitaan takaisin omiin huoneisiinsa, jos niitä tuppaa liikaa tulemaan olkkariin/keittiöön. Jonkin verran saavat kyllä tuoda lelujaan päivällä huoneistaan muuallekin, en ole niin nipo.

Illalla lapset vievät lelunsa omiin huoneisiinsa, paikoilleen asti (autan kyllä, tai oikeastaan teen suurimman osan mutta yritän saada heidät mukaan ikätason mukaisesti)

minä oion muut paikat, esim. viikkaan sohvalla olevan torkkupeiton siistiksi, sohvatyynyt oion, vien loput tavarat omille paikoilleen jos on vielä jotain esim. tasoilla, joihin eivät kuulu.

Tiskaan käsin sellaiset astiat tms. joita ei voi laittaa koneeseen, tyhjään tiskikoneen (jos olen sen laittanut peseytymään päivemmällä) ja pyyhin pöydät.

Pari kertaa viikossa imuroin, lattioita pesen aika harvakseltaan, tahrat kyllä pyyhin rätillä aina jos niitä jossain näkyy. Vessan pesen kerran viikossa.

Siistinä pysyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
08.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset 5 v ja 7 v katsovat aamulla lastenohjelmia aamiaisen jälkeen. Aamupalaksi leipää, muroja ja hedelmiä.

Tv:n ajaksi surffailen netissä, juon kahvia, mietin päivän ohjelmaa. Aamupalan jäljet siivoan heti pois, jo lasten syödessä. Keittiö siis heti siisti jo aamulla.

Mies ylös klo 10-11 aikaan ja lähtee pika-aamupalan jälkeen poikien kanssa ulos. Näin siis viikonloppuisin. muuten mä meen ulos muksujen kaa.

Ulkoiluajan siivoan kämpän, yleensä imuroin, pyyhin pölyt ja järjrstelen tavarat paikoilleen.

Yöpaidat laitetaan heti sänkyihin aamulla. Sängyt pedataan myös aamulla.

Olen aina viemässä tai tuomassa jotain johonkin.

Lounas syödään yhdessä, siivotaan heti pois kaikki ruuanlaittoon tarvittavat tavarat. Mä siis laitan safkaa muiden ollessa ulkona. Yleensä uuniin jotain esim lasagnea, kiusausta tai pataa.

Klo 13-15 laiskotellaan himassa, siivoan jos en ole aamulla siivonnut. Meillä ei siis ole ikinä sotkuista, eli palauttelen tavaroita lähinnä paikoilleen, lakaisen eteisen lattian, pesen vessan päivittäin.

Ulkokamineet laitetaan heti paikoilleen sisään tullessa.

Välipalaksi jotain herkkua, kuten pannaria, pullaa tai hedelmää. Ulos klo 15-17 välillä.

Vierailija
4/23 |
08.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vitsit kun saat kaiken kuulostaan niin ihanan helpolta! :D

kateellisena täällä lueskelen, kun itsellä ei jaksu oikeen riitä mihinkään. tartteis varmaan käydä kilppariarvot tsekkaamassa tms.

saankohan ikinä elämääni järjestykseen.

Vierailija
5/23 |
08.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vitsit kun saat kaiken kuulostaan niin ihanan helpolta! :D

kateellisena täällä lueskelen, kun itsellä ei jaksu oikeen riitä mihinkään. tartteis varmaan käydä kilppariarvot tsekkaamassa tms.

saankohan ikinä elämääni järjestykseen.

Homma alkaa toimia, kun tekee itselleen rutiinit, joita sitten pikkuhiljaa lisää ja toistaa päivästä toiseen, sitten sujuu jo "ihan itsekseen", eli ilman että tarvitsee edes miettiä että jaksaako tarttua toimeen vai ei. Sitä sitten vaan toimii, kuin automaattisesti.

Aloita vaikka tekemällä siitä pyykinpesusta aamurutiini. Eli pese koneellinen pyykkiä joka aamu ja viikkaa samalla eilisen päivän pyykit pois ja kaappeihin asti. Jos ei ole pyykkiä joka päivälle, tee tästä rutiini joka toiselle aamulle.

Sitten seuraavalla viikolla jatka tätä ja lisää joku toinen homma rutiiniksi johonkin aikaa päivästä. Esim. että illalla tiskaat kaikki päivän tiskit tai laitat ne tiskikoneeseen ja pyyhit keittiönpöydät ja tiskitason. Ja jatkat taas. Sitkeästi vaan! Jos joku päivä jää välistä, jatka seuraavana kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.

Ajan kanssa kotitöistä tulee itsestäänselvää ja itsestäänsujuvaa rutiinia, teet ikäänkuin huomaamattasi. Tsemppiä! (eikä stressiä) :)

t. 3

Vierailija
6/23 |
08.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että "mitä teette päivän aikana".

Meillä on kotona aina siistiä ja puhdasta. Yksi alle 1 v lapsi. Heräämisen jälkeen laitan kahvin tippumaan, teen itselleni aamupalan ja vauvalle puuron. Syödään ja saan itsekin samalla syödä ja juoda kahvini rauhassa. Sitten yleensä vaipanvaihto ja yövaatteet päivävaatteisiin. Itelle päälle, dödöt ja hiusten harjaus.

Pyykkikone pyörimään, sängyn petaus. Astanesukoneen täyttö/tyhjennys. Ulos.

Vauva nukkuu ulkona. Sillä aikaa imuroin, pesen lattioita, pyyhin pölyjä, viikkaan/silitän pyykkiä. Syän välipalaa, juon kahvia/teetä. Käyn koneella, luen lehteä tms..

Ruoka valmistuu ennenkuin mies tulee kotiin, vauva herää päikkäreiltä. Syötän. Syön samalla itse ruuan. Pesen toisen koneellisen pyykkiä..

Sit päivästä riippuen, välillä pesen ikkunoita, ovia, kaappeja, leivon.. yms yms...

Vierailija
7/23 |
08.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

4,2 ja 10 kk. Lisäksi on koululaisia ja eskarilainen.

Aamulla kun koululaiset on saatu matkaan, puetaan vaatteet ja syödään aamupala. Hoitelen vauvan, isommat leikkii, siistin paikkoja, puen lapset ulos. Ulkoilun jälkeen lämmitetään ruoaksi edellisen päivän päivällistä.

Leikkimistä ja päiväunia. Paikkopjen siistimistä.

Koululaisia alkaa saapua, välipalaa, läksyjä ja koulukuulumisia.

Päivällisen valmistamista.

Syödään, pestään pyykkiä, siivotaan keittiö ja ilta puuhaillaan mitä puuhaillaan.

Se, että on aina suht siistiä, vaatii sen että kaikki sotkut siivotaan heti tai ainakin ensi tilassa. Muuten räkähtää ja yllättävän nopeesti :)

Vierailija
8/23 |
08.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kehottaisin ap:täkin ottamaan. :) Ei se maailma kaadu vaikkei aina ole siistiä. Vaikka mä joudun siivoamaan joka päivä, en pidä sitä mitenkään maaiman tärkeimpänä asiana.

Meillä

- ylös klo 6-7, aamutoimet (lapsi siis herää luonnostaan aikaisin)

- yhdeksään mennessä kerhoon tms, otan lapselle ja itselle lounaan mukaan.

- kahdeltatoista kotona, koiran kanssa kävelylle, lapsen kanssa jäämme sen jälkeen vielä ulos jos hän haluaa

- kahdelta mennään sisälle, imuroin, järjestän tavarat, useimmiten pyyhin lattiat jos on tarvis, muutenkin vähän siivoilen. (meillä kuolaava ja muutenkin sotkeva koira). Lapselle välipala ja samalla laitan ruuan tulemaan, lapsi istuu työtasolla ja osallistuu ruuanlaittoon minkä pystyy.

- puoli viideltä mies on kotona, syödään. Seitsämältä alkaa lapsen iltatouhut.

Vierailija
9/23 |
08.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että "mitä teette päivän aikana". Meillä on kotona aina siistiä ja puhdasta. Yksi alle 1 v lapsi. Heräämisen jälkeen laitan kahvin tippumaan, teen itselleni aamupalan ja vauvalle puuron. Syödään ja saan itsekin samalla syödä ja juoda kahvini rauhassa. Sitten yleensä vaipanvaihto ja yövaatteet päivävaatteisiin. Itelle päälle, dödöt ja hiusten harjaus. Pyykkikone pyörimään, sängyn petaus. Astanesukoneen täyttö/tyhjennys. Ulos. Vauva nukkuu ulkona. Sillä aikaa imuroin, pesen lattioita, pyyhin pölyjä, viikkaan/silitän pyykkiä. Syän välipalaa, juon kahvia/teetä. Käyn koneella, luen lehteä tms.. Ruoka valmistuu ennenkuin mies tulee kotiin, vauva herää päikkäreiltä. Syötän. Syön samalla itse ruuan. Pesen toisen koneellisen pyykkiä.. Sit päivästä riippuen, välillä pesen ikkunoita, ovia, kaappeja, leivon.. yms yms...

Yhden alle vuoden ikäisen kanssa onnistuukin. Mutta sitten kun se nukkuu jo vähemmän ja sotkee huomattavasti enemmän ja sitä on vahdittava koko aja niin katsotaan miten siistina kämppä sitten pysyy, plussana päälle muutama vähän vanhempi alle kouluikäinen lapsi...

Vierailija
10/23 |
08.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuota pyykkiä pestäväksi? Meillä nelihenkinen perhe ja kone pyörii n. kerran, kaksi viikossa.

Vierailija
11/23 |
08.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä organisoimaan, niin vasta ihan parin viime vuoden aikana olen todella oppinut luomaan sellaisia rutiineja, joiden ansiosta monet asiat helpottuneet. Esim. tietyt siivousajankohdat ja -päivät, tietyt hetket ruoanlaitolle, että menee pakkaseenkin jotain, pyykkihuolto jne. Mutta en siltikään ehdi istumaan paitsi lukemaan lapsille kirjoja:-) Mutta en ole istujatyyppi. Nyt hommiin...:-)

Vierailija
12/23 |
08.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuota pyykkiä pestäväksi? Meillä nelihenkinen perhe ja kone pyörii n. kerran, kaksi viikossa.

kans nelihenkinen perhe, mutta pyykkiä pitää pestä joka päivä koneellinen. Eikä siltikään pyykkikori ole koskaan täysin tyhjä.

No, kai sitä sitten tulee esim. koska meillä mies fyysisessä työssä, eli joka päivä vaihtaa kaikki vaatteensa koska ne likaantuvat ja hikeentyvät. (näistähän tulee jo joka työpäivä yhdet aikuisen housut, välihousut, alushousut, t-paita ja päällypaita sekä sukat)

koululainen vaihtaa joka päivä aluspaidan, alushousut ja sukat. Itse samaten. Kuin myös kuopus. Kuopukselta vaihdetaan kyllä miltei päivittäin päällypaita ja -housutkin, sillä sotkee syödessään ja vaatteet iltaan mennessä sotkuiset, ruokalapusta huolimatta.

Ja sitten tietysti tulee pyykkiä lakananvaihdoista, ja vaikka niitä ei vaihdetakaan joka viikko, niin yhdestä vaihdosta kuitenkin tulee jo pari-kolme koneellista, kun kaikkien petivaatteet vaihdetaan kerralla.

Ja lisäksi tietysti pestään käsipyyhkeitä, keittiöpyyhkeitä, kylpypyyhkeitä, kankaisia peflettejä, toisinaan verhoja, päiväpeittoja (harvemmin niitä kyllä mutta kuitenkin)

Myös ulkovaatteet kaipaavat pesua silloin tällöin.

kummasti sitä kertyy!

t. 3

Vierailija
13/23 |
08.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pestää pyykkiä joka päivä, aamuisin laitan koneen pyörimään ja astioita kertyy kans. Kyllä meillä ainakin nelihenkisessä perheessä joka päivälle on pyykit :D pojat vasta 3kk, mutta ainaku ne on nukkumassa ni keitän kahvetta ja luen lehtiä, oon koneella tms. Ja yritän myös pitää tavaroita VÄHÄN järjestyksessä :D mut en stressaa eikä aina tarvii olla putipuhdasta!

Vierailija
14/23 |
08.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

3,5-vuotias tyttö, minä ja mieheni.

Aamulla kun herätään, mennään aamupalalle (ensin köllitään rauhassa). Lapsi saa monesti kattoa telkusta aamun lastenohjelmia, ja syödä samalla. Minä oion koipia keittiössä ja juon kahvia. :)

Siinä sitä tehään mitä satutaan tekemäänkään, joskus ulos, joskus ei jne. Jos ei ole lähtöä mihinkään, laitan pyykkikoneen pyörimään. Sitten ku astianpesukone täyttyy, tulee siis kokonaan täyteen, laitan sen päälle. Ehkä kerran kahessa päivässä.

Huomaamatta kämppä pysyy siistinä, koska mulla on ihan käsittämätön 'vie mennessäs, tuo tullessas'-kyky!

Jos näen, että jokin on likainen (esim. pöytätasot tms.), rupean pyyhkimään pölyjä. Aina mulla ei edes ole mitään tiettyä siivouspäivää, siivoilen vähän kerrallaan koko ajan sieltä täältä.

Jokailtainen rutiini on keittiön siistiminen, astiat koneeseen, pöydiltä lehdet pois, pöydät pyyhitään jne. Joka ilta myös kerään lapsen kanssa lelut, laitan kaiken omille paikoilleen, oion sohvatyynyt ja viltit. Suoristan matot, en voi sietää jos ovat himpan verran vinossa! :D

Koko ajan kun tekee kaikkea pientä, sitä ei lopulta edes huomaa kuinka koti on siistinä. Mulla toimii (teen yksin kotityöt omasta tahdostani, en kaipaa ketään muuta siihen soheltamaan, mitä nyt lapsi auttelee).

Pyykkiä pesen noin joka toinen tai joka kolmas päivä koneellisen. Tykkään hirmuisesti pyykin laittamisesta kuivumaan telineeseen, se käy viihteestä mulle, saa ajatella omia asioitaan.

Tiedän että kuulostaa laiskalta, ja sitä se onkin näin kotona ollessa, mulle ei ole kodin ylläpito tuntunut koskaan hankalalta tai epämieluisalta, ei silloinkaan kun olin töissä (joku aika sitten vielä). Ja yhden tollaisen erittäin rauhallisen ja itsekseen paljon leikkivän lapsen kanssa kyllä ehtii tehdä vaikka ja mitä, jos vertaa vaikka muutaman muksun perheisiin, ymmärrän sen.

Tsemppiä, kyllä sä pystyt ryhdistäytymään! Vähän kerrallaan! Tee siitä rutiinia, niinku joku jo neuvoikin.

Vierailija
15/23 |
08.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Aamulla aamupala-astiat huuhdotaan jahka ennätetään tai sitten ne jäävät hoidettavaksi lounaan yhteydessä.

- Ulkoilun ja kauppareissun jälkeen siivoan keittön ja valmistan lounaan sekä laitan tarvittaessa pyykkikoneen ja astianpesukoneen hyrräämään.

- Lounaan jälkeen järjestelen paikkoja jos tarvetta.

- Taas mennään ulkoilemaan; kun tullaan sisälle, syödään välipala, jonka jäljet siivoan heti pois.

- Kahtena arkipäivänä viikossa imuroin iltapäivällä. Pesen myös pyykkiä usein iltapäivisin.

- Kuopuksen käydessä kolmansille unilleen noin klo 17 valmistan päivällisen ja siivoan samaa rataa astioita astianpesukoneeseen kuin niitä likaantuu.

- Ennen iltapalaa isommat lapset siivoavat lelunsa ja huoneensa. Mies hoitaa keittiön kuntoon jossain vaiheessa iltaa.

Viikonloppuisin imuroimme kerran ja mies pyyhkii pölyt & pesee lattiat.

Näin meillä on aina suht siistiä. Tarkoituksena on, että koti on aina siinä kunnossa että yllärivieraat voivat astua sisään kauhistumatta :D

Lapset ovat 6v, 3v ja 7kk.

Vierailija
16/23 |
08.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset heräilee seitsemän aikoihin ja siten myös minä. Lapsille päälle ja aamupalaa eteen. Lasten syödessä käyn itse pikaisella aamupesulla, keitän kahvit ja istun syömään lasten seuraan. Aamupalan jälkeen korjaan heti kaiken sotkun pöydältä (ja lattialta) pois.

Lueskellaan kirjoja, välillä käyn täyttämässä pyykkikoneen ja pistän sen pyörimään. Lähdetään ulos noin tunniksi. Sisälle taas tultuamme, laitan jotain leikkiä alkuun lapsille (jos eivät ole itse jo keksineet) ja alan tekee ruokaa. Joskus teen laatikon uuniin ulkoilun ajaksi.

Syödään, siivoan taas pöydän ja ympäristön.

Lapset saa pelata koneella ja laitan nuorimmaisen nukkumaan. Viikkaan kuivat pyykit, ripustan märät ja imuroin pikaisesti. Lapset saa askarrella tms. ja itse istun koneelle kahvimuki kädessä tai puhun puhelimessa.

Kuopus herää, kaikki syödään välipalaa ja taas pöydän siivous. Alan valmistella päivällistä, lapset leikkii vapaasti. Syödään klo 17 maissa kun mies tulee, pöydän raivaus ja kaikki ulos.

Sisälle, sylittelyä, laulua, lukemista tai mitä vaan lasten kanssa. Keräillään lelut paikoilleen. Iltapalaa, pesut ja lapset nukkumaan.

Tyhjennän tiskarin, laitan päivän tiskit pyörimään, pyyhin pöydät ja yleissilmäyssiistiminen olkkarissa. Sitten alkaa oma aika.

Jos olen pois esim. viikonlopun tai jostain syystä en ole päivän rutiineista pitänyt kiinni, huusholli ja mieli on hävityksen kauhistus. Eli joka päivä pitäis tehdä jotain kotityötä (helpointa on rutiini) ja joskus vielä ne ikkunat pestä ja pölyt pyyhkiä, mutten niistä stressaa :).

Tsemppiä!

Vierailija
17/23 |
08.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä siis neljä lasta 6,5,3 ja 2kk vanha vauva.

Aamulla herään vauvan kanssa noin klo 6.

Silloin laitan aamupalavermeet muille valmiiksi.

klo 7 herätetään eskarilainen, yleensä muutkin herää.

Aamupala ja tiskit suoraan koneeseen. Yleensä heitän koneellisen pyykkiä tässä vaiheessa.

klo 8 ruvetaan pukemaan ulos, koska klo 9 pitää eskarilaisen olla eskarissa. Kävellään sinne, ja lähetään 8.30

Klo 10 aikaan sisään ja ruuat ja tiskit ja pyykit koneeseesta. Meillä on aina valmiina ruoka tähän aamupäivälle, muuten tulis kaaos:D

Ruuan jälkeen lapset kattoo hetken telkkaria, minä sillä aikaa siivoilen sitten muita juttuja.

Esim, olen tehnyt jaksotuksen niin että pesen lattiat yhtenä päivänä, vessan toisena, pölyt kolmantena jne. Eli en yhtenä päivänä tee kaikkia.

Imurointi kyllä tapahtuu kyllä joka päivä, jossain välissä.

klo 12 menee muksut nukkuu ja mä painun vauvan kanssa nukkumaan myös, tai luen kirjaa tai jotain, se on mun oma hetki minkä hyödynnän täysillä:)

klo 14 heräillään ja annan välipalan, jonka jälkeen sitten rupeen ruuan laittoon. Ja eskarilainen tulee kotiin naapurin kyydillä.

klo 16 on ruoka kun mies tulee.

No en mä nyt oikein löydä tosta omasta kirjoituksestani sitä, mitä ei joka perheessä melkein ole.

Ehkä siisteyden pitäminen on vaan koko aikaista, vie mennessäs ja tuo tullessas juttua.

Kyllä mulle silti jää aikaa istua netissä ja katsoa telkkaria.... Mä vaan oon aikamoinen touhuaja, joten kait ne tehtävät tulee vaan luonnostaan....

Vierailija
18/23 |
08.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kans nelihenkinen perhe ja nuorin jäsen on öisin kerran maidolle heräävä vauva.

Oonkin nyt ottanut tavaksi, et laitan yhden pyykkisatsin pyörimään iltatoimilla ja kun yöllä herään ruokkimaan vauvaa, niin samalla ripustan pyykin/siirrän kuivausrumpuun- käyn takas nukkumaan. Herättyäni aamutoimien päätteeksi viikkaan kuivuneet pyykit kaappiin. Hoituu niin rutiinilla, et ihan ihmettelen, miten meillä aina ennen vauvaa oli ne kamalaakin kamalammat pyykkivuoret (varsinkin puhdasta pyykkiä, jonka viikkaaminen ja järjestely tuntu olevan ylivoimanen projekti).

Itse teen aamulla keittiön siivouksen. Pistän puuron uuniin hautumaan, kahvin tippumaan, radion päälle ja odotellessa aamupalaa siivoan keittiön. Lapset katsoo piirrettyjä sen aikaa ja on jotenkin rauhallisempia, kun minä touhuan jotain (jos erehdyn hetkeksikään istumaan, niin heti saan molemmat kimppuuni). Eli siis lakaisen, siivoan tiskit kaappiin koneesta, pyyhin tasot ja lakaisen lattiat sekä putsaan "paremmin" syöttötuolin ympäristöineen ja vien roskat tuulikaappiin odottamaan.

Sitten vinkkinä: hommatkaa rikkaimuri. Jo aika pieni lapsi osaa imuroida sillä. Sitten, kun lapsi tulee jalkoihin esim. silloin kun laitatte ruokaa tms. valittamaan tekemisen puutetta, niin annatte hänelle imurin ja pyydätte imuroimaan murut pöydän alta tai eteisen maton tai jotain muuta vastaavaa. Vaikkei siitä välttämättä mitään huippupriimasiistiä jälkeä tule, niin siistimpää kuitenkin kuin mitä se alunperin oli. Ja lapsi todennäköisesti tykkää imuroida mielellään.

Myös eteisen kaapin kenkien järjestely on mieluista puuhaa pienillekin lapsille. Olen jopa kylässä ollessa joskus komentanut lapset etsimään ja laittamaan siistiin riviin kenkäpareja -oli siis grillijuhlat ja useampi tylsistynyt taapero sekä hirvee kasa vieraitten kenkiä eteisessä. lopputulos oli mielettömän tarkasti ja siististi siivottu eteinen. jos mukana on isompi lapsi, niin hänet voi nimetä työn vastaavaksi. Näin lapsilla on mieluisa leikki ja aikuisetkin hyötyy. tehtäviä voi olla vaikka roskien kerääminen pusseihin, likaisten astioiden kuljetus keittiöön jne. Lapset jaksaa tuota leikkiä hetken ja keksii todennäköisesti jotain parempaa tekemistä sitten myöhemmin.

Eli siis lapsia kannattaa hyödyntää kotihommissa ja tehdä joustavia itselle sopivia rutiineja. Näin kotihommat äitinä helpottuu.

Nyt keväällä aion ostaa semmosen autonikkunoiden pesulastan mitä huoltsikoilla on aina vesi ja ilmapisteessä. Ajattelin työllistää esikoista pesemään autoa, kun nää keväiset ihkut kurakelit alkaa. Sanko fairy-vettä ja autonpesulasta ja eskari-ikäinen lapsi, niin auto pysyy puhtaana ainakin sitten ovien kohdalta, jos ei muuten. Ja lapsi tyytyväisenä, kun on jotain kivaa ja "aikuismaista" tekemistä pihalla.

Vierailija
19/23 |
08.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä nyt putipuhdasta aina ole, mutta siistiä siltikin.

Aamulla herätään isomman kanssa noin klo 7. Laitan siinä kahvia ja puuroa ja aamupalaa. Tyhjennän tiskikoneen kahvin tippuessa, lapsi auttaa. Sitten syödään aamiainen lastenohjelmia katsellen ja lehteä lukien.

Vauva herää, syötän sen, sitten viikkaillaan pyykkiä ja puuhaillaan mitä sattuu. Jos lounas ei ole valmiiksi tehty, teen sen tässä vaiheessa etukäteen. Puetaan päälle, lähdetään ulos. Viedään roskia samalla.

Tullaan syömään klo 12 aikaan, pienempi yleensä nukkuu vielä rattaissa syömisen ajan. Isompi nukkumaan, tiskit koneeseen ja kahvi tippumaan, itse löysäilemään. Vauvan kanssa puuhailua, koneella oloa, kirjan lukemista tai jotain muuta.

Isompi herää klo 15 mennessä, sitten usein zumbaan kun lapsi syö välipalaa. Jos lounaalta ei jää päivälliseksi, teen jonkun ruoan tässä vaiheessa valmiiksi. Pyykit pistän pyörimään. Sitten lähdetään ulos.

Tullaan ulkoa, syödään, lapsi katsoo pikkukakkosta. Ripustelen pyykit usein tässä vaiheessa, saatan pistää toisenkin koneen jos tarvitsee.

Lapset nukkumaan klo 20, sitten pyykit riippumaan, tiskikone pyörimään.

Joka päivä koko ajan jotain puuhaa. Ne vaan kerääntyy jotenkin ne päivittäiset tehtävät, alkaa tuntua että mikäs siinä vaikka tuonkin aina teen, se on vaan yksi juttu lisää mitä pitää tehdä. Että sama kai se. Koko ajan kannan jotain jonnekin. Perjantai on siivouspäivä, sillon imuroin kunnolla ja pesen lattiat, kuuraan vessan paremmin. Tykkään vaan kovasti kun on siistiä.

Vierailija
20/23 |
08.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

6.00 herääminen

6.30 puuro hautumaan, samalla tiskit koneeseen ja puhtaat paikoilleen

7.00 syödään, siivotaan pöytä puhtaaksi

7.30 lapsille ohjelmaa telkkarista, äiti suihkuun, samalla pyykit koneeseen ja illan satsi kuivuriin

8.00 pedataan sängyt, viikataan vaatteet kaappiin, puetaan päälle, siistitään yleisilme

9.00 lähdetään ulos, viedään yksi kerhoon ja muiden kanssa pihalla oleilua, viedään samalla roskat ja toimitetaan asioita

11.30 sisään, otetaan ed. iltana tehty lounas ruoka ja lämmitetään

12 päiväunille, äiti tekee kotitöitä, imuroi järjestelee yms. valmistelee iltaruuan

13.30 herätään, juodaan päiväkahvit

14.00 puuhaillaan yhdessä, harrastetaan jotain kivaa askartelua yms.

15.30 siivotaan ed. jäljet, lapsille ohjelma, äiti laittaa iltaruuan

16.15 isä tulee töistä, syödään

sen jälkeen mennään kauppaan yms

lapsia kolme 1,3,5v

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi