Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä kukaan imettänyt lastaan kaksivuotiaaksi?

Vierailija
08.03.2011 |

Tai jopa kauemmin?

WHO:n suositus on imettää lasta kaksivuotiaaksi. Köyhissä maissa lapsia imetetään usein nelivuotiaaksi asti. Suomessa suositellaan yhden vuoden ikää ja tuntuu, että ihmiset pitää täällä outona, jos imettää kovin paljon tuota pidempään. Olisi mukava kuulla kokemuksia lapsen imettämisestä selvästi yhtä vuotta vanhemmaksi. Miten ihmiset on suhtautuneet? Mitä neuvolassa on sanottu? Onko tullut jotain muita ongelmia? Kuinka monta kertaa päivässä imetätte? Onko imetyksestä ollut jotain selkeästi havaittavia etuja?

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Napittaa katsoa silmiini ja nyplää toisella kädellä paidanhelmaani. Ainoa ero on, että hän puhuu, toisinkuin vauvat. Kysyn aina, että "joko riittäisi?" ja hän sanoo "Ei vielä" tai "Joo". Joskus sanon itse, että "Nyt saisi kyllä riittää" Hän siihen, että "Joo". Ja aina sanoo "Kiitos!" ihan niinkuin ruuastakin.

En ole ajatellut antaa lehmänmaitoa lapselle ennen kahden vuoden ikää, joten siksikin tuntuisi luonnolliselta imettää tuonne asti, jos lapsi itse sitä haluaa.

- ap

Vierailija
2/44 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenhän imettäminen sujuu raskauden aikana? Nimittäin jos lasten ikäeroksi tulee n. kaksi vuotta, niin silloinhan vanhempaa lasta imetetään vielä raskaudenkin aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan ajatellut asiaa erityisesti mitä hyötyä tai haittaa asiasta on, se vain tuntui luontevalta.

Harvoille kerroin edes imettäväni yli vuotta, harvemmin se tuli missään ilmi, kun lapsi ei imenyt kuin kotona ollessa. Neuvolassa asiaan suhtauduttiin ihan neutraalisti, yhden kokemattoman sijaisen kanssa tosin hieman tuli väiteltyä äidinmaidon ravitsemuksellisesta merkityksestä yli vuoden ikäisellä.

Lapsen allergioiden vuoksi tuli käytyä paljon myös ravitsemusterapeutilla ja allergialääkäreitä tapaamassa, joista kukaan ei pitänyt asiaa outona. Yksi lääkäri oli sitä mieltä, että allergioiden selvittämisen vuoksi imettäminen voisi olla helpompaa lopettaa, mutta ei hänestäkään asiassa muuten ollut mitään outoa.

Ainoa kummastelu kavereilta ja isovanhemmilta tuli siitä, että miten jaksan imettää ja vieläkö multa tulee maitoa. Eipä siinä hirveästi ollut jaksamista, yli vuotiaan imettäminen ei ole ollenkaan niin sitovaa ja aikaa vievää kuin vauvan.

Vierailija
4/44 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kahta lasta olen imettanyt 2-vuotiaaksi, yhta 9 kk vanhaksi. En ole imettanyt raskaana (mulla on todella supistusherkka kohtu, eli ei onnistuisi minulta). Ei mitaan negatiivista kommenttia ole tullut, vaikka asumme maassa missa pienenkin lapsen imettaminen on kohtalaisen harvinaista. Noin isoa en toki ihmisten ilmoilla imeta, ei han sita tarvitsekaan.

Vierailija
5/44 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kahta lasta olen imettanyt 2-vuotiaaksi, yhta 9 kk vanhaksi. En ole imettanyt raskaana (mulla on todella supistusherkka kohtu, eli ei onnistuisi minulta). Ei mitaan negatiivista kommenttia ole tullut, vaikka asumme maassa missa pienenkin lapsen imettaminen on kohtalaisen harvinaista. Noin isoa en toki ihmisten ilmoilla imeta, ei han sita tarvitsekaan.

meilla se ainoa lapsi jolla on hampaat reikiintyneet, on ollut tuo, jota imetin vain 9kk (siihen oli syyna oma leikkaukseni ja sen jalkeen saama pitka-aikainen laakitys joka ei sopinut ollenkaan yhteen imetyksen kanssa).

Vierailija
6/44 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että reilun vuoden ikäistä ei tarvisi enää imettää kuin kotona ollessa, eli esim. kaksi kertaa vuorokaudessa; ensin heti aamulla ja viimeiseksi illalla ennen nukkumaanmenoa. Tuolloin imettäminen ei varmaan ole kovin sitovaa, eikä estä edes töiden tekoa.

- ap

Vierailija
7/44 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä tiedä, miten siihen on suhtauduttu, kun en sitä mitenkään mainostanut missään, en edes neuvolassa. Imetin viimeisen vuoden 1 - 2 kertaa päivässä. Luulen, että imetyksen ansiota on tytön hyvä terveys.

Vierailija
8/44 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

erittäin imetyskielteisiä.

Minulle sanoi lääkäri kun lapsi oli vuoden, että imetätkö? Lopeta!

Siis kyseessä ei ollut mikään sairaus mikä olis estänyt imetystä.

Perusteli sillä ettei kuulemma enää 6kk jälkeen rintamaidolla ole ravinnollista arvoa.

Tuo lääkäri oli mun mielestä täys tollo jos suoraan sanotaan.

En lopettanut imettämistä!

Vierailija
9/44 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetän 1-3 kertaa päivässä ja joinakin päivinä en ollenkaan. Riippuu ihan lapsesta, että milloin hän haluaa, mutta yli kolmea kertaa en ole alkanut imettämään, koska en halua maidontuotantoni kasvavan enää suuremmaksi ja lapsi ymmärtää, kun sanon, että on jo saanut.

Vierailija
10/44 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muiden kohdalla lopetin jo reilusti ennen kahta vuotta.

Koin hieman ongelmalliseksi sen, että lapsi esitti niin suuresti omaa tahtoaan asiassa ja asiaan liittyi ihan turhaa pahaa mieltä kun kieltäydyin esim imettämästä jollain julkisella paikalla. Koin, että asia oli väärin nimenomaan lapsen kannalta, koska hänelle rinnan syöminen oli hyvin tärkeä ja tunnepitoinen asia.

Itse ajattelin asiaa käytännöllisemmin ravitsemuksen kannalta. Olimme allergialääkärin kanssa sopineet, että lapsi saisi rintamaitoa maidokseen kaksivuotiaaksi, jotta saisimme paremmin tilaisuuden lajentaa ruokavaliota muuhun suuntaan (takana useita epäonnistuneita korvikekokeiluja, joiden aikana muukaan ruokavalio ei tietysti laajentunut). Siinä mielessä tavoite onnistuikin ja mm. kasvu ja muu terveys parani.

Mutta se vieroitus oli lapselle kova pala, vaikka reilu 2-vuotiaan kanssa pystyimme jo juttelemaan asiasta. Muita lapsia imetin myös pitkään, mutta lopetin hyvissä ajoin ennen kuin he alkoivat kovin suuresti esittää mielipiteitään asiasta :)

Vierailija
11/44 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

taas lapsi itse lopetti rintamaidon syömisen kodin ulkopuolella jo reippaasti ennen vuoden ikää. Jossain vaiheessa yritti uudestaan, mutta antoi asian olla helposti, kun ei saanut. Imetyksen lopettaminen onnistui parivuotiaana tosi helposti, kun vain ilmoitin, että maito on loppu. Ei jäänyt hirveästi haikailemaan rintamaidon perään. Tuntui, että oli hyvä aika lopettaa ja lapsikin oli siihen valmis.

t. 5

Vierailija
12/44 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetin lasta 2,5v.

Kun lapsi oli 1v-1,5v tuli ihmisiltä kommenttia, että pitää lopettaa. "Muutenhan lapsi ei vieroitu ikinä!!" :D

Neuvolassa ei sanottu juuta eikä jaata.

Pelkästään positiivista sanottavaa on pitkästä imetyksestä. Varsinkin kun töihin palasin heti vanhempainvapaan loppuessa, sai työpäivän jälkeen rauhoittua ja olla vaan kaksin.

Uskoisin, että imetyksellä oli jotain merkitystä sairasteluunkin, ensimmäisen kerran lapsi oli sairaana vasta 3v synttärien aikaan.

Sitä ennen ainoastaan nuhassa.

Yöimetykset loppuivat suurinpiirtein 1,5v, toki senkin jälkeen joskus söi öisinkin.

Päivisin imetin ennen töihin lähtöä ja töistä palattuani, sekä kerran tai kaksi illalla.

Lopetin imetyksen omasta päätöksestäni, kun lapsi oli 2,5v ja lapsikin hyväksyi yllättävän nopeasti lopetuksen. Ei tainnut mennä kuin muutama päivä kun oikeasti itkien yritti. Muutaman kuukauden päästä ei tainnut enää edes kysyä, josko saisi. :)

Vierailija
13/44 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on rinnassa patti joka vaatii poiston. POistoa suunniteltaessa juttelin kirurgin kanssa siitä, milloin tuo olisi ajankohtaista. Sovittiin että vasta kun imetys on loppunut.

Kirurgi sitten vielä varmisti, että

- Niin siis sitten kun lapsi on ½-vuotias? johon minä että

- No tuota joo... paitsi että esikoista kyllä imetin 1½ vuotta... Kirurgi (nainen) oli aivan pöyristynyt. Sanoi että moinen ei kyllä ole millään mittakaavalla tarpeellista.

Neuvolassa keskustelin sitten tästä lääkärille jälkitarkastuksessa, että kovasti jo surettaa kun jää imetys kuuteen kuukauteen... Lääkäri katsoi minua aivan äimänä ja tokaisi, että eihän sitä sen pidempään tarvitsekaan imettää. Että se on juuri hyvä mitta. Hänkin oli ihmeissään kun sanoin imettäneeni esikoista 1½ vuotta. Ja kyseessä siis NEUVOLALÄÄKÄRI 0_o Luulisi hänen tavanneen paljon naisia joilla pitkiä imetyksiä....

Vierailija
14/44 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

viestiin jossa todettiin että suomessa ollaan imetysvastaisia...

Minulla on rinnassa patti joka vaatii poiston. POistoa suunniteltaessa juttelin kirurgin kanssa siitä, milloin tuo olisi ajankohtaista. Sovittiin että vasta kun imetys on loppunut.

Kirurgi sitten vielä varmisti, että

- Niin siis sitten kun lapsi on ½-vuotias? johon minä että

- No tuota joo... paitsi että esikoista kyllä imetin 1½ vuotta... Kirurgi (nainen) oli aivan pöyristynyt. Sanoi että moinen ei kyllä ole millään mittakaavalla tarpeellista.

Neuvolassa keskustelin sitten tästä lääkärille jälkitarkastuksessa, että kovasti jo surettaa kun jää imetys kuuteen kuukauteen... Lääkäri katsoi minua aivan äimänä ja tokaisi, että eihän sitä sen pidempään tarvitsekaan imettää. Että se on juuri hyvä mitta. Hänkin oli ihmeissään kun sanoin imettäneeni esikoista 1½ vuotta. Ja kyseessä siis NEUVOLALÄÄKÄRI 0_o Luulisi hänen tavanneen paljon naisia joilla pitkiä imetyksiä....

Vierailija
15/44 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuosta viimeiset kolme kuukautta tandemina kuopuksen kanssa. Imetin siis läpi raskausajan ilman ongelmia. Neuvolassa on suhtauduttu kielteisesti raskaana imettämiseen ja käsketty lopettaa vastoin parempaa tieto. Tandemimetys taas aiheutti sen, että piti käydä kuopuksen kanssa painokontrolleissa vaikka paino nousi yli kilon kuukaudessa alusta lähtien. Eivät vaan uskoneet, että maitoa tulee niin paljon kuin tarvitsee.

Tällä hetkellä kuopus on himpun verran alle 2 vuotta ja tarkoitus on imettää ainakin kesään asti, todennäköisesti pitempäänkin. Tissi on hänelle todella tärkeä vielä. Itse en ole koskaan oikeassa elämässä törmännyt siihen, että pitkää imetystä paheksuttaisiin. Julkisesti tosin en ole imettänyt yli 2-vuotiasta ja kuopuksen synnyttyä ei esim. anoppi uskonut esikoistani kun tämä sanoi vielä syövänsä tissiä iltaisin.

Vierailija
16/44 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo puolivuotiaasta neuvolan th neuvoi jättämään yösyötöt pois. Ja oli tyytyväisen oloinen, kun lopetin imetyksen, kun lapsi oli 13 kk. Olin silloin tosi pahassa flunssassa ja väsyin jatkuvaan yöheräilyyn. Olisin halunnut imettää noin 2 v, mutta lapsi vaati lopulta rintaa öisin puolen tunninkin välein. Mitään kannustusta imetykseen en saanut neuvolasta ikinä.

Vierailija
17/44 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoista vaan 1v 2kk, tokaa melkein 2v ja kolmatta 2,5 vuotiaaksi. Nelonen on nyt 1,5v ja imetys jatkuu vielä.

Itse en mainosta vielä imettäväni. Kyllä minusta on aika tyypillistä, että ihmiset ihmettelevät, että vieläkö imetät. Esikoisella oli vanha neuvolatäti, joka 6kk kysyi, että oletko lopettanut imetyksen. 8kk käynnillä näytti pöyristyneeltä kun kuuli vielä imetyksen olevan käynnissä. Sen jälkeen asiasta ei koskaan keskusteltu, koska hän antoi ymmärtää että imetys on hyvä jo lopettaa.

Myöhempien neuvolatätien kanssa 1v tarkastuksessa on asiaa kysytty ja olen vastannut vielä imettäväni ja asia on jäänyt siihen. Ei minkäänlaisia kommentteja.

Minullakin on hammashoitaja vihjaillut hampaiden reikiintymisestä, kun on kuullut että yli 6kk vanhaa öisinkin imetän. Itse olen tietoa etsinyt ja löytänyt, että asia ei näin kuitenkaan ole. Ja todisteena yhdelläkään lapista ei ole reikiä, ja vanhin on jo 11v.

Purentavioista imetyksen aiheuttajana en olekuullutkaan. Ja meillä on yhdellä täydellinen purenta ja kahdella vinksallaan eri suuntiin. Eli ei voi imetyksestä johtua, kun on ihan eri tyyppiset purentaviat. Ja miehen puolelta toiseen on sukurasite. Pienimmän purentaa ei ole vielä katsottu.

Olen törmännyt lääkärien suunnalta joskus lievää ihmettelyä. Jonkun oman lääkekuurin yhteydessä, kun olen sanonut vielä imettäväni. Mutta useinmiten he eivät kysele minkäikäinen lapsi on, joten aika harvoin olen tähänkään törmännyt.

Mutta jotenkin tuntuu lääkäripiireissä olevan käsitys, että 6kk on hyvä ja vuoden ikään nyt vielä jotenkin menee, mutta siitä yli on käsittämätöntä.

Itse imetän yleensä vaan kotona näin vanhaa, koska esim. tältä palstalta on tullut käsitys, että yli vuoden ikäisen imetys on "väärin". Itse törmäsin viime viikolla arviolta 1,5vuotiaan tytön äitiin, joka julkisella paikalla lapsen villiintyessä huuteli, että tule tisulle. Se tuntui minusta oudolta. En puhu ääneen tuollaisia, enkä imetäkään yli vauvaikäistä ihmisten ilmoilla. Lapsi ei kyllä varmaan malttaisi imeäkään.

Meillä nyt 1,5 vuotiaana imetystä on vaihtelvasti 2-4 krt vuorokaudessa. Nyt lapsi oli juuri kipeänä, vatsataudissa ja imetin useammin. Isommat toivat taudin koulusta ja koko perhe sairastui. En tiedä oliko rintamaidolla vaikutus, mutta lapsi pääsi 1 oksennuksella ja 2 ripulilla, kun isommat sairastivat taas aika rankasti.

Vierailija
18/44 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen imetykset alkaa jo olla vastenmielistä... Hyi. Oikeesti aika kuvottavaa...

Vierailija
19/44 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen on nyt samanikäinen eikä osoita vielä lopettamisen merkkejä. Esikoinen lopetti ihan itse ja luotan siihen, että kuopuskin lähiaikoina niin tekee. Jos ei, niin pitänee hiljalleen alkaa vieroittaa.

Kumpikaan lapsi ei kuitenkaan ihan pikkuvauvavaiheen jälkeen ole ollut mikään "tissitakiainen" eli ei kärtä rintaa. Tarjoan maitoa aamulla ja illalla, siinä se. Julkisella paikalla en enää imetä, joten ei kenelläkään ulkopuolisella ole siihen sanomista.

Käteväähän tuo on. Ei tarvitse aamullakaan lähteä heti aamupalaa tekemään. Lapset ovat sairastaneet hyvin vähän, mutta tietenkin on mahdotonta sanoa mistä se johtuu.

Vierailija
20/44 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

liki 2-vuotiaaksi. Ei minulla tähän ollut mitään ideologiaa taustalla. Aamuisin vieressä nukkuva lapsi on nukkunut pitempään kun on saanut rintaa. Noin 1-vuotiaaksi olen imetänyt julkisesi, mutta tällöinkin olen saanut vieläkö imetät-kommentteja.

Liekö täsä johtuu, mutta vatsatautejaei ole koskaan pikkulapsivaiheessa sairastettu vaikka muuten ihmisten ilmoilla paljon liikutaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yksi