Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

onko kellään kokemusta vulvodyniasta?

Vierailija
07.03.2011 |

siskollani todettiin sellainen. voiko siitä parantua?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä se pari vuotta oli pahana, sitten huomattiin, että hänellä on 45-v alkamassa vaihdevuodet ja oireet liittyivät tähän. Lääkärit eivät vain millään halunneet testata häntä, eli siksi piti kärsiä pari vuotta ennenkuin löytyi syy ja lääkkeet.

Vierailija
2/9 |
08.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosi monta vuotta. On tosi ongelmallinen vaiva ja hankala hoitaa. Sairauden aiheuttajaahan ei tiedetä, erilaisia syitä kuitenkin voi olla, mm.toistuvat gynekologiset tulehdukset, seksuaalinen väkivalta, hormonaaliset syyt jne.

Hoitoa on tarjolla fysioterapian ja seksuaaliterapian muodossa. Myös erilaiset penslaushoidot ja leikkaushoitokin on mahdollista. Ovat kuitenkin aika radikaaleja toimenpiteitä ja voivat jopa pahentaa tilannetta. Tue siskoasi, sairaus altistaa helposti masennukselle sillä se vaikuttaa koko minäkuvaan. Parisuhteessa elävälle se on myös todella rankkaa; tottakai myös sinkulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
08.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vulvodynian vestibuliitti-muodosta.

Vierailija
4/9 |
08.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen on yli 80v, toinen vajaa 40, mutta hänellä vaiva ollut parikymmpisestä lähtien.

Kamala sanoa, mutta molemmilla on jotain häikkää päässä. En tiedä, onko vulvodynia syy vai seuraus, mutta mun on ollut vaikea seurata kummankaan ajatuksenjuoksua sekä itse vaivasta että heidän seksuaalisista käsityksistään. Ja voihan olla, että taustalla on jokin ihan muu trauma josta en tiedä.

Vierailija
5/9 |
08.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on ihan fyysinen sairaus olemassa. Näihin vanhakantaisiin mielipiteisiinhän kyllä törmää moni potilas jolla on vähänkään harvinaisempi sairaus....ikävä kyllä.

Sen enempää ottamatta kantaa ap:n siskon tilanteeseen, vulvodynian vestibuliittimuoto on usein nuorten naisten sairaus, se saattaa alkaa hyvinkin nuorena, jo reilusti alle 20-vuotiaana.

Vierailija
6/9 |
08.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä kuullut tämmöisestä. Miten oireilee?

Vierailija
7/9 |
08.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla todettiin 20-vuotiaana vulvodynia vestibuliitti. en tiedä mikä lopulta auttoi, mutta nykyään viisi vuotta myöhemmin olen täysin oireeton.

itse epäilen, että raskaus ja e-pillereiden lopetus auttoi. tilannetta helpotti myös gynekologin silloin tällöin "määräämät" 1kk:n yhdyntäkiellot. liukuvoide on myös aivan ehdoton.

Vierailija
8/9 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin yhdyntäkivuista 15-vuotiaasta 21-vuotiaaseen. En kuitenkaan koskaan saanut hoitoa julkiselta puolelta: sanottiin vain, että "ei siellä mitään näy", enkä kovin montaa kertaa jaksanut uudestaan mennä kuuntelemaan vaivojeni vähättelyä. Lopulta auttoi, kun rasvasin paikkoja kookosöljyllä, söin reilusti hermokipulääkkeitä ja työnsin itseeni valtavan dildon. Ilmeisesti paikat venyivät jotenkin tai tottuivat, ja nykyään ei satu. Vaihdoin myös miestä, kun edellinen ei kiihottanut tarpeeksi.

Vierailija
9/9 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa vihamieliseltä alienrodulta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän