Meillä on todella lyhyt työviikko verrattuna Saksan 39.50 tuntiseen viikkoon. Tämän lisäksi omalla ajalla ruokis ja kahvitauko. Olkaa tyyt
Marinat pois, Suomen työviikko on todella lyhyt verrattuna Sksan puurtajiin. Ei olla oikealla tasolla ollenkaan täällä lyhyen työviikon kohdalla. Samoin lomat ovat todella pitkiä. Lomia voidaan verrata USA lyhyisiin lomiin ja vielä paljon pitempiin työpäiviin.
Suomessa kyllä kelpaa.
Kommentit (126)
Onhan meilläkin ruokis omalla ajalla.
37,5h per viikko ei mielestäni ole todella lyhyt verrattuna 39,5 tuntiin
Kun keskieurooppalainen pitää ruokataukoaan pitkän kaavan mukaan, ainakin tunnin, niin sitä ei prkl saa häiritä. Suomen kollega syö lennossa työpisteen ääressä puhelin korvalla, jos ehtii.
Ja pitäähän työn lomassa olla muutakin sosiaalista kanssakäyntiä, he kun ovat niin paljon sosiaalisempia kuin me.
Että ruoskitaan nyt vielä hieman lisää itseämme.
Joku punikki väitti toisessa ketjussa Saksassa olevan lyhyempi työviikko kuin Suomessa. Kommari taisi valehdella.
Uu, hurjat 2h lyhyempi työviikko. Kylläpä onkin iso ero :D
Vierailija kirjoitti:
Onhan meilläkin ruokis omalla ajalla.
Näinpä juuri!
Itse olen tehnyt jo yli 8 vuotta 47.5h työviikkoja (2 työtä) ja siihen jos laskee vielä työmatkat päälle, niin 53h menee minulla töihin per viikko.
Eli kyllä tuo Saksan malli kuullostaa lyhyeltä.
Yleensä työteho on vastaavasti heikempi.
40 tuntia viikossa, syön työn lomassa, ei ole taukoja. Loma-ajat kortistossa, palkka alle 2000 €.
Tyypillinen työaikani on 50-60h/viikko. Että mikä olikaan ap:n ongelma?
Saaha sitä tehdä enemmän jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä työteho on vastaavasti heikempi.
Ranskalaisten kanssa töitä tehneenä voin sanoa että se tuntimäärä viikossa on vain ohjeellinen :D
Suomalainen on ahkera... nimittäin ahkera ulisemaan.
Meillä täällä Aasiassa on normityöviikko on 60-72 tuntia. Paikalliset ihmettelevät miksi Euroopassa harrastetaan 7,5 tunnin työpäiviä ja miksi tarvitaan niin paljon lomaa.
Saksassa vanhemmat on vastuussa lapsistaan siihen asti, että nämä ovat 25v, ei siis puhettakaan, että 18v saisi toimeentulotukea, jos vanhemmat ovat hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä täällä Aasiassa on normityöviikko on 60-72 tuntia. Paikalliset ihmettelevät miksi Euroopassa harrastetaan 7,5 tunnin työpäiviä ja miksi tarvitaan niin paljon lomaa.
Miksi olet hereillä keskellä yötä siellä Aasiassa?
Vierailija kirjoitti:
Pitkien työpäivien maissa onkin tärkeämpää olla siellä työpaikalla kuin tuottaa koko ajan maksimaalisesti. Tuottavuus ei kasva suoraan työajan pidentymisen suhteessa.
Taas tää kun keuhkotaan vaikka ei ymmärretä kokonaiskuvaa. Itse olin muutaman vuoden töissä tuotannossa, työaika 40h/vko. 8h päivittäiseen työaikaan kuului 30min ruokatauko sekä 2x15min kahvitauko. Tauot pidettiin työnantajan määräämänä aikana, joka päivä sama. Saksalaisilla kollegoilla oli 1h ruokatauko, ei kahvitaukoja. Ruokatauon sai pitää kun halusi. Vaikka varsinaista erillistä kahvitaukoa ei ollut, sai/saa Saksassa hakea kahvikupposen työpisteelle ja latkia ilmaista kahvia litratolkulla koko päivän. Tämä tarkoitti jatkuvia minitaukoja ja juorotuokioita työkavereitten kanssa, mitkä yhteensä teki huomattavasti pitempiä taukoja työpäivän mittaan kuin meikäläiset ajoitetut tauot. Kokonaistyöajassa suomipoika/tyttö päihitti sakemannin mennen tullen. Entä se ylimainostettu saksalainen tehokkuus? Pelkkä vitsi XD
Palkat taas, meikäläinen 13h/tunti, Saksassa lähes 50e/tunti. Joten tuokaa vaan saksalainen systeemi tännekin mutta se on sitten oltava koko paketti eikä vaan ne työntekijää kurittavat osat.
Purra on täysin oikeassa.