Lapsi 13kk: pitääkö alkaa jo pesemään hampaita?
Kommentit (23)
Meillä ainoa keino 1v1kk olisi, että mies puristaisi suuta väkisin auki ja minä pesisin. Ei auta mikään maanittelu. Mähän en saa edes katsoa niitä kahta hammasta kunnolla, kun rimpuilee, huutaa ja tempoo päätään. Siis mies ei varmaan edes ole koskaan nähnyt niitä hampaita kunnolla ja minäkin vain pakkokatsomalla ja sormilla kokeillut olen.
Esikoisen kanssa ei näitä ongelmia...
toimii niin, että annan 1 vuotiaan "harjata" ensin itse hampaansa sillä aikaa kun harjaan omiani. Se on sen mielestä kivaa ja selvästi katsoo äitistä mallia :) Sitten kun omat hampaat on harjattu, niin harjaan pojan hampaat ja yleensä siinä kohtaa antaakin harjata ne ihan hyvin.
Mutta älä harjaa niitä väkisin, ettei hampaanpesusta muodostu lapselle ikävää kuvaa. Eiköhän se jossain vaiheessa ala sujua :)
hampaiden harjaus n. 1-1,5-vuotiaana. Ei olisi antanut harjata millään, ei toiminut edes tämä että saa ensin pestä itse ja sitten äiti tai isi. Ei vaan antanut. Meillä pestiin niin, että lapsi makasi selällään lattialla, minä olin kontillani lapsen päällä (pitelin lasta reisien välissä paikoillaan) ja työnsin toisen käden etusormen hampaiden väliin pitämään suuta auki ja harjasin. Kun käytti joka toinen ilta toista kättä ja joka toinen ilta toista, ei ehtinyt muodostua kovin rajuja puremajälkiä edes. Nyt tämä sama lapsi on 1v11kk, eikä enää moneen kuukauteen ole tarvinnut tapella, vaan ihan sovulla pesee niin itse kuin että antaa pestäkin hampaansa.
Meillä ainoa keino 1v1kk olisi, että mies puristaisi suuta väkisin auki ja minä pesisin. Ei auta mikään maanittelu. Mähän en saa edes katsoa niitä kahta hammasta kunnolla, kun rimpuilee, huutaa ja tempoo päätään. Siis mies ei varmaan edes ole koskaan nähnyt niitä hampaita kunnolla ja minäkin vain pakkokatsomalla ja sormilla kokeillut olen.
Esikoisen kanssa ei näitä ongelmia...