Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Öliiviöljyintoilijat!

Vierailija
05.03.2011 |

Voiko sitä oliiviöljyä nyt käyttää paistamisessa vai ei?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ymmärtänyt että neitsytoliiviöljy ei kestä kuumuutta ja siihen muodostuu jotain ikäviä yhdisteitä? Itse tykkäisin kyllä paistaa neitsytoliiviöljyssä koska tykkään mausta.

Entä sitten ei-neitsytöljy? Soveltuuko se paistamiseen? Mutta onko se sitten rypsiöljyä kummempaa mitä tulee teolliseen käsittelyyn?

Voita en käyttäisi kun pikkasen epäilyttää noi eläinrasvat edelleen. Enkä tykkää maustakaan.

Vierailija
2/22 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tiedä mistään yhdisteistä, joten vastasin tottakai voi, koska minä en ole ainakaan huomannut mitään merkillistä.

Rypsiöljy on ravintokoostumukseltaan parempaa kuin oliiviöljy, maku on sitten toista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ne kuluisat kreetalaisetkin paista neitsytöljyssä?

Vierailija
4/22 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tiedä mistään yhdisteistä, joten vastasin tottakai voi, koska minä en ole ainakaan huomannut mitään merkillistä.

Rypsiöljy on ravintokoostumukseltaan parempaa kuin oliiviöljy, maku on sitten toista.

onko rypsiöljy terveellisempää. Taitaa senkin terveellisyys olla aika paljon suomalaisen elintarviketeollisuuden puffia.

Maailan terveellisimmin syövät, kuten kretalaiset, käyttävät vain oliiviöljyä ja jos oliiviöly on kreetalaisessa pienpuristamossa tehty, on se kyllä neitsytöljyä.

Vierailija
5/22 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oliivi- tai auringonkukkaöljyä paistamiseen. Joskus myös voita. Ne hyvät rasvahapothan siinä kärsii, mutta ei siitä muuta haittaa ole.

Vierailija
6/22 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olliviöjyä lautaselle reilusti eli runsaasti :)

Siinä meidän perheen öljyt. Muita ei ehdottomasti käytetä...

Ghee eli kirkastettu voi olis vielä parempaa paistamiseen, mutta vasa harkitsen sen tekoa :)

http://www.olivialehti.fi/Ruoka/Ruokablogi/tabid/229/Default.aspx?PostI…

Vierailija
7/22 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

neitsytöljy kesää 180 astetta ja tavallinen 210,

Rypsiöljyn savuamispiste on tuo sama 210,

Vierailija
8/22 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin jossain höppänäkanavan ruokaohjeessa käytti.

Vierailija
9/22 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pirkka-neitsyt parka :(

Vierailija
10/22 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi käyttää paistamiseen, mutta se ei kestä kovaa käristystä.

Meillä käytetään voita, voi-rypsiöljysekoitusta tai kylmäpuristettua kookosöljyä. neitsytoliiviöljyä lisäilen usein ruokaan loppuvaiheessa tai käytämme sitä salaatteihin...

Niinpä, viralliset suositukset on täysin vastakkaiset viherpiipertäjien Tai herran Anttilan kanssa, joten jokaisen on tehtävä ratkaisut ihan itse.

Mielestäni rasva kuin rasva on pahasta jos sitä tarpeeksi syö, mutta kevytlevitteitä haluan erityisesti välttää.

Vierailija
11/22 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

t.kokki

Vierailija
12/22 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotain hiton neitsytöljy-rypsiöljysekoitusta, kun sattui olemaan tyrkyllä oikein massoittain sitä ja mulla oli öljy loppu. Ihan tyytyväisenä olen sitä käyttänyt paistamiseen enkä ole huomannut siinä mitään eroa tavalliseen rypsiöljyyn, jota siis normalisti käytän.

Vierailija
13/22 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kreikkalaiset käyttää paljon oliiviöljyä ja ovatkin sitten Euroopan lihavinta kansaa. Suomalaiset tulee hienosti perässä heti toisena.

Kaikkea voi kyllä käyttää paistamisessa. Käristämistä ei varmaan suositella kenellekään eikä milläkään aineella, koska mitään ruokaa ei tarvitse niin epäterveellisellä tavalla kypsentää!

Vierailija
14/22 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä johdu:)

Vierailija
15/22 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliiviöljyä ei ole hyvä kuumentaa, siinä se. Tietysti saat öljylläsi tehdä mitä huvittaa, mutta se on parasta käytettynä ruoan mausteeksi, pullosta lautaselle.

Paistakaa voissa, ei siinä tarvitse kaikkea uittaa, pieni määrä riittää. Eläinrasvat epäilyttää?, käyttäkää kohtuudella.

Vierailija
16/22 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

savuamispiste on kaikkein korkein, myös korkeampi kuin voin.

Tavallinen oliiviöljy on tosiaan hieman parempaa paistamisessa kuin neitsyt. Olen kyllä neitsytöljyäkin pannulle lykännyt ja erinomaisesti voin (joskaan en harrasta mitään tunnin käristämisiä koskaan)

Vierailija
17/22 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. munakas oliiviöljyssä on mielestäni paljon parempi kuin rypsiöljyssä tai voissa7.

Vierailija
18/22 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on itse asiassa alhaisempi kuin oliivi- ja rypsiöljyn, eli paisto-ominaisuudet ovat huonommat.

Lista savuamispisteistä täällä: http://www.cookingforengineers.com/article/50/Smoke-Points-of-Various-F…

Vierailija
19/22 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aivan järkyttävä maku! Mieluummin kunnon voita pannulle!

Vierailija
20/22 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vihreetä ei