Epäilen vahvasti, että kaverini on narsisti
Ystäväni on tutustunut hieman tähän kaveriini ja hän sanoi minulle, että kaverini käyttäytyy erittäin narsistisella tavalla.
Olen vahva persoona mutta tälle kaverilleni "pelkään" sanoa ei, koska hän tulee silmille esim viime keväänä kun en suostunut lainaamaan autoani hänelle.
Kutsuu itsensä perheineen, 6 hlöä, usein kylään eivätkä tajua lähteä kotiin vaikka lapset nukkuvat pitkin lattioita.
Inhoan kun ihmisiä haukutaan narisisteiksi mutta nyt olen pohtinut, että paljon noita narsismin piirteitä on. Kuinka onnistun elämään sovussa hänen kanssaa ilman, että joudun jatkuvasti alistumaan ja nielemään sanani? Olemme mieheni kanssa sen viime keväisen autoriidan jälkeen ottaneet hajurakoa.
Kurjaa on se, että kaverini mies on todella mukava ja hänen kanssaan oltaisiin mieluusti tekemisissä.
Kommentit (47)
ystäväsi miehen yksipuolinen ystävä et voi olla kovin kauaa, enne kuin alkaa ongelomat eli mustasukkaisuus
He käyvät yhdessä esim. messuilla, ralleissa jne. Olisi ikävää jos tämä ystävyys katkeaa. Minulla ei ole tätä vastaan mitään ja kuten sanoin mies on mukava.
Tilanne on oiekasti tosi vaikea. Ei olisi alunperinkään pitänyt päästää tuota kaveria niin nopeasti "lähelle". Hän vain jotenki onnistui siinä.
Myös mieheni kokee kaverini käytöksen kurjaksi ja on siitä hänelle maininnutkin.
ap
joka siis oikeasti diagnosoitu sellaiseksi ja parempi elää, niin ettei olla tekemisissä. Tunnen myös hyväksikäyttäjiä, joita saa olla aina auttamassa, ilman vastapalveluksia, heitä ei ole diagnosoitu silti narsisteiksi.
Minulla myös narsistinen ystävä.
Minulla alkoi olemaan henkisesti paha olla hänen seurassaan..( hän puhui asioista ja ongelmistaan niin että se olisi ollut minun syy..Vaikka asioilla ei ollut mitään tekemistä minun kanssani)monta kertaa itku tuli myöhemmin kun tapaaminen oli ohi.
Narsisti ei nää omia vikojaan eikä ole koskaan väärässä. Jos et suostu tekemään hänen tahtonsa mukaan saat kuulla hirveät haukut. ( mutta auta armias jos uskaltaudut sanomaan vastaan..)
Googletappa narsisti. sieltä löysin listan mikä sopi täydellisesti tähän ystävääni.
Olen päättänyt että olen mahd. vähän hänen kanssaaan tekemisissä.
Voin huomattavasti paremmin nyt.
Voimia.
Minulla myös narsistinen ystävä. Minulla alkoi olemaan henkisesti paha olla hänen seurassaan..( hän puhui asioista ja ongelmistaan niin että se olisi ollut minun syy..Vaikka asioilla ei ollut mitään tekemistä minun kanssani)monta kertaa itku tuli myöhemmin kun tapaaminen oli ohi. Narsisti ei nää omia vikojaan eikä ole koskaan väärässä. Jos et suostu tekemään hänen tahtonsa mukaan saat kuulla hirveät haukut. ( mutta auta armias jos uskaltaudut sanomaan vastaan..) Googletappa narsisti. sieltä löysin listan mikä sopi täydellisesti tähän ystävääni. Olen päättänyt että olen mahd. vähän hänen kanssaaan tekemisissä. Voin huomattavasti paremmin nyt. Voimia.
henkilön seurassa; koko ajan pitää varoa sanojaan ja tekojaan eli en voi olla oma itseni. Ja nyt on alkanut tulla jo ennen kohtaamisia "pelon" tunnetta tyyliin mitähän tällä kertaa saan kuulla. Jokaisen positiivisen tapaamisen jälkeen mietin, mitä minulta pyydetään seuraavaksi. Nyt on menty jo niin pitkälle, että pyydetään rahaakin lainaksi; 1000,-. suostuin ja mieheni suuttui; en kyennyt sanomaan ei, koska tiesin mitä siitä seuraa. Sitä paitsi ko lasku olisi mennyt ulosottoon ja siitähän olisin kuullut loppuikäni.
ap
toi on kopioitu netistä.
Mä tunnistan monet kohdat ystävästäni..
Narsistien ominaisuuksia
1. Itsekeskeinen. Hänen tarpeensa ovat kaikkein tärkeimmät.
2. Ei katumusta virheiden tai väärintekojen jälkeen.
3. Epäluotettava, kykenemätön sitoutumaan.
4. Ei piittaa tekojensa seurauksista.
5. Projisoi vikansa muihin. Kova syyttämään, ei koskaan hänen vikansa.
6. Omatunto vajavainen tai olematon.
7. Epäherkkä toisten tarpeille ja tunteille.
8. Hyvä julkisivu (yksi tai useampia) jolla tehdä vaikutus ja saada valta.
9. Huono stressinsietokyky. Herkkä suuttumaan ja raivoamaan.
10. Oikeutettu manipuloimaan ihmisiä täyttääkseen tarpeensa.
11. Järkiperäistää helposti. Elää järjellä. Vääntää keskustelun omaksi edukseen toisen kustannuksella. Jos joutuu ansaan, jatkaa puhumista, vaihtaa aihetta tai suuttuu.
12. Piintynyt valehtelu.
13. Valtava tarve kontrolloida tilanteita, keskusteluja ja muita ihmisiä.
14. Ei todellisia arvoja. Opportunisti. Arvot vaihtuvat tilanteen mukaan.
15. Antaa itsestään usein empaattisen ja ymmärtäväisen vaikutelman jotta voisi manipuloida muita.
16. Vihaisia ja ailahtelevia tunnetiloja.
17. Käyttää seksiä kontrolloimiseen.
18. Ei jaa omia ajatuksiaan, motiivejaan eikä tunteitaan.
19. Kontrolloi keskusteluja. Täytyy sanoa ensimmäinen ja viimeinen sana.
20. Hyvin hidas antamaan anteeksi. Roikkuu katkeruudessa.
21. Salainen elämä. Piilottaa rahansa, ystävänsä ja aktiviteettinsa.
22. Pitää muiden ärsyttämisestä. Pitää kaaoksen ja hajaannuksen luomisesta ilman syytä.
23. Ailahtelevat tunteet - muuttuu hetkessä mukavasta vihaiseksi ilman merkittävää syytä.
24. Epäonnistuu usein taloudellisten asioiden hoitamisessa.
25. Ilmaisee harvoin arvostusta.
26. Suureellinen. Vakuuttunut siitä että hän tietää enemmän kuin muut ja tekee kaiken oikein.
27. Ei kykene näkemään omaa osuuttaan suhteessa toisiin ihmisiin. Puolustautuu nuhdeltaessa. Ei koskaan hänen vikansa.
28. Voi näyttää herkältä ja kyynelehtiä. Tämä on näyttelemistä tai turhautumista mutta ei surua.
29. Rikkoo ihmisten sydämet tehdäkseen heistä hänessä riippuvia.
30. Tarvitsee uhkauksia tai painostusta saadakseen muut pysymään lähellään.
31. Sabotoi kumppania. Haluaa tämän olevan onnellinen vain itsensä kautta. Ei salli kumppanille ulkopuolisia tuttavia eikä kiinnostuksen kohteita.
32. Hyvin ristiriitainen.
33. Vakuuttava. Täytyy vakuuttaa muut tulemaan hänen puolelleen.
34. Kätkee todellisen itsensä. Aina "päällä".
35. Ystävällinen vain jos saa sinulta sen mitä hän tahtoo.
36. Hänen on oltava oikeassa, voitettava ja näytettävä hyvältä.
37. Ilmoittaa, ei keskustele. Kertoo, ei kysy.
38. Ei puhu avoimesti. Salaiset motiivit.
39. Kontrolloi muiden rahoja mutta käyttää itse vapaasti.
40. Jatkuva "Olen OK ja voin hyvin, eikä minun tarvitse kuunnella sinun näkökantojasi tai ajatuksiasi".
41. Kokee olevansa aina väärinymmärretty.
42. Tunnet olosi kurjaksi hänen lähellään. Hän kuluttaa sinua.
43. Ei kuuntele koska ei välitä.
44. Hänen tunteistaan puhutaan mutta ei kumppanin.
45. Ei ole kiinnostunut ongelmien ratkaisemisesta.
46. Erittäin hyvä lukemaan muita, jotta voisi manipuloida heitä.
Tämä lista on syntynyt yhteistyössä narsistien ja heidän uhriensa kanssa. Kiitos kaikille.
Vittumaisin sadisti mitä maa kantaa päällään. Osaa siitä huolimatta olla niin mielin kielin kaikille kuin vain osaa!
Toivottavasti pääsee hengestään mahdollisimman nopeasti.
ja kehui minua- mutta se oli vaan "voitelua" ja ystävyytemme oli yksipuolista- en saanut siittä mitään