kaveri taisi jättää maksamatta kirppisvaatteet
Tylsä juttu ja varmaan aikaisemminkin täällä on samaa pohdittu.
Kyseessä on yksi kaveri, ei siis ystävä vaan kaveri, tuttu, joka on pari kertaa oltu tekemisissä erään kerhon puitteissa ja sitten pariin kertaan harvakseltaan kyläilty.
Hän kyseli ja tuli kylään ja halusi ostaa omalle lapselleni pieneksi jääneitä vaatteia. Ostipa sitten myös lapselleni pieneksi jääneitä kenkiä. Osa vaatteista oli lähes uusia.
Hinnoittelin ne mielessäni samaan tyyliin kuin olisin hinnoitellut itsepalvelukirpparille, ja sanoin loppusumman. Hänellä oli vain puolet siitä summasta kukkarossa, lupasi maksaa tilille. Sen jälkeen hän ihastui ja innostui ja osti lisääkin, joten tilille maksettava summa nousi, vaatetta tuli muovipussillinen.
Laitoin paperilapulle summan ja tilinumeron.
Lupasi maksaa kuun taitteessa. No, eipä näy maksua tilillä.
En edes samantien laittanut velkasummaa ylös, kun luotin, vasta seuraavana päivänä tajusin että saattaahan se jättää maksamattakin.. muistelen että velkaa on 24 e. Koknaisuutena paketin hinnaksi tuli 38 e.
No, hänelle iso raha. Ilmaiseksi en niitä vaatteita ollut lahjoittamassa. Eikä hän krtisoinut hintaa tai kysellyt mistä tai miten hinta koostuu.
Kun hän oli lähtenyt, tajusin että hän oli laittanut kassiin yhdet lähes uudet collarihousut. En ollut sitä huomannut kun vaatenippua hinnoittelin, sillä ne housut eivät olleet hinnoittelunipussa. Samoin meni toinenkin vaate.
Minulla on nimittäin lista näistä kaikista vaatteista, ne oli tarkoitus viedä huutikseen pakettina, nyt yhtenäinen paketti on tavallaan hajonnut kun siitä on yksittäisiä kappaleita "viety".
Nyt vaan odottelen vielä viikon ja sitten laitan kyselyn, että maksaako, vai tuliko kotona siihen tulokseen että hinta vaatteille on liian paljon. Ja jos, voisi sitten koko nipun palauttaa, ja annan takaisin sen rahan minkä käteisenä maksoi... tylsä tilanne, koska sitten saattaa suuttua tms. en oikein tunne tätä ihmistä enkä tiedä miten hänen kanssaan pitäisi toimia.
Ja minulta meni tähän ihmiseen luottamus. Jos luvataan, pitäisi pysyä lupauksessa. Jos ei raha
riitäkään pitäisi ottaa yhteyttä ja sanoa.
Mutta toista kertaa en kyllä yhdellekään kaverille myy lasteni pieniä vaatteita. Sanon, että laitan huutikseen, huuda sieltä.
Eipä tässä muuta, kunhan avauduin.
Kommentit (22)
En tiedä olenko hätähousu, mutta olen nopea ja erittäin tarkka.
Vaatteet olivat kokoluokkaa 90-98 elikkä aika pieniä, ja sitten kolmet kengät, joten täysi muovipussillinen niistä tuli. Kengille laitoin hinnaksi 5 e, 5 e ja 1 e ja ne sanoin ääneen. Uudelle neuletakille laitoin hinnaksi 5 e. Toisaalta sitten oli nippuvaatteita, esim. nippu sukkahousuja ja pikkareita meni jollain eurolla.
Hän itse valitsi ne vaatteet, otti sieltä ne mistä tykkää ja jätti ne mistä ei tykännyt. Yhtäkään en tyrkyttänyt. Näytin vaatteissa olevat viat, esim. aluspaidassa oli mustekynän jälki ja vanumaa sivusaumoissa, joskin prinsessaprintti edelleen kimalteli kauniisti.
Kävin vaatteet läpi ja sanoin hinnan yhteensä. Ihmisellä on suu kysyä: olisiko sulla niitä lapsesi pieniä vaatteita, omani tarvitsee xxx vaatteita, ostaisin jos sulla on pieniä. Onko sinulla talvikenkiä?
Mutta ei ole suuta kysyä, miten hinta muodostuu, paljonko mikäkin maksaa.
Kysyin kyllä mitä hän on valmis mistäkin maksamaan, mutta käski vain minun hinnoitella. omalla lapsellani on aivan valtavasti vaatteita, joten ne ovat kaikki hyväkuntoisia ja osa lähes käyttämättömiä kun lapsi ei ole suostunut käyttämään tai pelkän kokomerkinnän perusteella ovatkin olleet sitten pieniä.
Ja siellä pinossa on tosiaan muutama vaate, joita en listannut, enkä siis hintaa voinut laskea. en huomannut että olikin ottanut ne, minä en niitä pussiin laittanut, itse laittoi, mutta huomasin jälkeenpäin että puuttuvat pinosta. Olen tosiaan kaikki listannut kun huutikseen oli tarkoitus viedä.
En minä toiste myykään kaverille, enkä ole ikinä tykännyt myydä kaverille just tämän hinnoitteluvaikeuden takia.
Odottelen ensi viikkoon, niin on ollut tarkoituskin. Harmittaa vaan.. Hän sanoi, että maksaa kuun lopussa, kun palkka tulee. Lapsilisätkin on tässä välissä tilille tulleet, palkkaa ennen. Nyt on jo 4. pv ja kyllä se raha liikkuu nopeammin tilitä toiselle.
Sitäpaitsi hän on vakituisessa työsuhteessa ja työnantaja on sama iso kuntataho kuin mullakin joten hänellä ei ole palkkapv kuun loppu, vaan 14 pv. kuten mullakin.
Odottelen siis tuonne 16. pv.
Voin laittaa kysymyksen julkisesti fb.n kautta hänelle siis osoitettuna, niin tietää muutkin. mutta se ehkä on jo veemäistä.
sitten hinnoitella ihan eri lailla lasten pieneksi jääneet vaatteet, myin juuri jätesäkillisen 240€:lla.