Verotukseen vasynyt
Olen niin rasittunut suomalaisesta verotuksesta ja yhteiskunnan tukemisesta.
Paluumuutimme Amerikasta Suomeen 8kk sitten. Mieheni tienaa hyvin (~11 000e) kuussa ja tuosta summasta meilla menee aivan jarjettomasti veroja. Olimme Amerikassa molemmat toissa ja tienasimme lahes kaksikertaa enemman, mutta veroprosentti 22.
Lisaksi maksamme suuremmat paivakoti ym. maksut, vaikka olemme huomattavilla veroilla tukeneet yhteiskuntaa enemman kuin vahemman maksavat.
Nyt viela lapsilisamme ym halutaan poistaa, vaikka olemme siis yhteiseen kassaan maksaneet enemman kuin suurin osa rahan ottajista.
Tama ei vain voi toimia, etta parempituloisia rangaistaan tuloistaan ja pidetaan yhteiskunnan lypsylehmina. He (me ) maksavat suuren osa kuluista joista muut nauttivat. Osa nauttijoista ei ole tehnyt mitaan toimeentulonsa eteen ja odottavat yhteiskunnan ja yritteliaiden kanssaihmisten kustantavan heille saman elintason. Tekematta siis mitaan. Raisvostuttavaa.
Meidan yhteinen hyvanpaivantuttumme joka ei ole lukion jalkeen kaynyt koulua tai tyollistynyt ja masennuksensa vuoksi on elakkeella (33v), naureskeli vitsina etta kiva kun tulitte takaisin ja veroista maksatte minulle uuden tv:n. Etta kun raivostuttaa!
Kommentit (99)
Mulla on paljon pienempi palkka (n2000 euroa kuukaudessa), samoin miehellä. Veroja menee paljon myös meiltä, maksamme päivähoidosta kalleimman mukaan eli saman mitä tekin, vaikka tuloero on melko suuri, eikö vain.
Verotuksesta en viitsi valittaa, sillä olen saanut olla vanheimpainvapaalla (mikä ei monessakaan maassa ole mahdollista kuin 1-3 kk), meidän lapsemme saavat käydä ilmaista koulua, jossa saavat myös ilmaista ruokaa. Lääkäriin pääsee samana päivänä kuin ajan varaa, eikä sekään maksu kovin iso ole yksityisiin verrattuna.
En tahtoisi amerikan tyylistä olet mitä omistat- ajattelua tänne yhtään enempää. Ihmisarvo ei riipu omaisuuden määrästä. Mua ei haittaa, että meidän verorahoista osa menee huonompiosaisten auttamiseen. Ei sitä koskaan tiedä, josko itse joskus sairastuu tai vammautuu niin että tarvitsee yhteiskunnan apua. En minä haluaisi että ihmiset joutuvat elämään pahvilaatikoissa ja tekemään kolmea työtä, kun yhdellä ei elä... Miten itsekäs voi ihminen olla?!
niin siitä istten verotetaankin enemmän. Minkä ihmeen takia? Ikäänkuin rokotetaan siitä, että olet tehnyt työsi yvin, päässyt elämässä eteenpäin ja hoidat vastuullista hommaa. Kyllä mä mielelläni maksaisin lääkärikäynnistä, jos palkasta ei menisi 45% veroa...
Mutta kyllä mä sitäkin mieltä olen, että sairaanhoitajat, palomiehet/poliisit ym vastuullisissa tehtävissä toimivat saavat aivan liian vähän liksaa!
niille jotka kysyivat miksi emme muuta takaisin, niin tiedoksi etta suunnitteilla on.
olen kiitollinen monesta asiasta suomessa, mutta se ettei kannusteta ahkeria ja kouluttautuneita vaan kaadetaan rahallinen vetovastuu niskaan ns. iilimadoista ei ole oikein.
Ei kai tässä oel ihmisarvosta kyse, vaan siitä, että kun tekee paljon töitä
niin siitä istten verotetaankin enemmän. Minkä ihmeen takia? Ikäänkuin rokotetaan siitä, että olet tehnyt työsi yvin, päässyt elämässä eteenpäin ja hoidat vastuullista hommaa. Kyllä mä mielelläni maksaisin lääkärikäynnistä, jos palkasta ei menisi 45% veroa...
ajattele asiaa toisinpäin: rikkaiden verotus on normaalitaso ja pienituloisten elämää helpotetaan pienentämällä veroprosenttia. Ei kuulosta enää hyvin tehdyn työn rokottamiselta!
Olipas viimeisen päälle sympaattinen kommentti, kiitos kaunis sinulle siitä. Elämme kuitenkin Suomessa, arvostelin nimenomaan verottajaa enkä mitään itke. En enää, silloin itkin kun lapselleni annettiin 5% mahdollisuus jäädä henkiin. Nyt olen ihan onnellinen ja tyytyväinen muuhun, kuin verottajan toimintaan.
tuohon verottajan toimintaan kun olet raskaimman kautta joutunut käyttämään niitä yhteiskunnan verovaroilla ylläpitämiä ja kehittämiä palveluja.
Mitä tuo katkeruus hyödyttää? Haluatko jonkun miljonääriäidin tyhjäpäisen tavaraelämän?
Mutta kyllä mä sitäkin mieltä olen, että sairaanhoitajat, palomiehet/poliisit ym vastuullisissa tehtävissä toimivat saavat aivan liian vähän liksaa!
Helpottaisiko se sitten sinun oloa, jos edellä mainitut saisivat kovempaa palkkaa, mutta verotettaisiin kuten rikkaita? Nettotulo olisi yhtä suuri, mutta sinulla olisi parempi mieli.
Olipas viimeisen päälle sympaattinen kommentti, kiitos kaunis sinulle siitä. Elämme kuitenkin Suomessa, arvostelin nimenomaan verottajaa enkä mitään itke. En enää, silloin itkin kun lapselleni annettiin 5% mahdollisuus jäädä henkiin. Nyt olen ihan onnellinen ja tyytyväinen muuhun, kuin verottajan toimintaan.
Lapsesi sai tod.näk. satojen tuhansien eurojen arvoista huipputason hoitoa, joka USA:ssa on mahdollista vain kaikkein rikkaimmille. Tuossa tilanteessa olisin hyvin kiitollinen verottajalle, joka sen on mahdollistanut.
mutta itse maksaisin mielelläni koko perheelle kunnon sairausvakuutukset, jos verot eivät veisi niin isoa osaa tuloista.
En tahtoisi amerikan tyylistä olet mitä omistat- ajattelua tänne yhtään enempää. Ihmisarvo ei riipu omaisuuden määrästä. Mua ei haittaa, että meidän verorahoista osa menee huonompiosaisten auttamiseen. Ei sitä koskaan tiedä, josko itse joskus sairastuu tai vammautuu niin että tarvitsee yhteiskunnan apua. En minä haluaisi että ihmiset joutuvat elämään pahvilaatikoissa ja tekemään kolmea työtä, kun yhdellä ei elä... Miten itsekäs voi ihminen olla?!
USAssa EI ihmisarvo riipu omaisuuden määrästä vaan siitä mitä teet. Arvostetut ihmiset ovat ahkeria työssään ja community servicessä. Sairausvakuutus kattaa hoidot valtaosalla väestöä, eikä pahvilaatikkoasukkeja ole suhteessa sen enempää kuin Suomessakaan. Ei USA ole sama kuin Bronxin kurjin nurkka. Ja Suomessakin on pääkaupunkiseudulla aikamoinen määrä ihmisiä, jotka eivät pysty palkallaan asumaan ja elämään keskustassa.
Olen joskus miettinyt, että mitä ne veroista valittavat isotuloiset sitten oikeasti niillä veroista säästyneillä rahoilla oikein tekisivät.
Keskituloinen pystyy Suomessa ajan myötä hankkimaan asunnot, autot, mökit vaikka veneenkin. Mihin te rikkaat sitten halaisitte laittaa ne rahat, jotka nyt menee halveksimiinne veroihin?
Helpottaisiko se sitten sinun oloa, jos edellä mainitut saisivat kovempaa palkkaa, mutta verotettaisiin kuten rikkaita? Nettotulo olisi yhtä suuri, mutta sinulla olisi parempi mieli.
Lapsesi sai tod.näk. satojen tuhansien eurojen arvoista huipputason hoitoa, joka USA:ssa on mahdollista vain kaikkein rikkaimmille. Tuossa tilanteessa olisin hyvin kiitollinen verottajalle, joka sen on mahdollistanut.
Jospa ottaisit asioista selvaa ennenkuin paastat sormet nappaimille.
Jospa ottaisit asioista selvaa ennenkuin paastat sormet nappaimille.
sinä voit sitten varmaankin kertoa oman, oikeamman version asioista?
uuteen näppikseen, missä olisi ääkköset?
Se, että henkilöllä on siellä jonkinlainen sairausvakuutus, ei vielä tarkoita, että todella saisi laadukasta hoitoa, tai edes millään lailla riittävää hoitoa.
Ja tuo nyt on täyttä hölynpölyä jo ihan tilastollisestikin, ettei USA:ssa olisi enempää köyhiä ja syrjäytyneitä.
i]
USAssa EI ihmisarvo riipu omaisuuden määrästä vaan siitä mitä teet. Arvostetut ihmiset ovat ahkeria työssään ja community servicessä. Sairausvakuutus kattaa hoidot valtaosalla väestöä, eikä pahvilaatikkoasukkeja ole suhteessa sen enempää kuin Suomessakaan. Ei USA ole sama kuin Bronxin kurjin nurkka. Ja Suomessakin on pääkaupunkiseudulla aikamoinen määrä ihmisiä, jotka eivät pysty palkallaan asumaan ja elämään keskustassa.
että tasainen tulonjako on mahdollistanut turvallisen ja rauhallisen yhteiskunnan. Ei ole rikkaita muurien sisällä ja köyhiä kaduilla (paitsi romanialaiset nyt).
Äärimmäinen rikkaus + äärimmäinen köyhyys luo jännitteitä ja heikentää yhteiskuntarauhaa. Kohtalaiset tuloerot kannustavat, suuret tuloerot johtavat epävakauteen.
Se, että henkilöllä on siellä jonkinlainen sairausvakuutus, ei vielä tarkoita, että todella saisi laadukasta hoitoa, tai edes millään lailla riittävää hoitoa.
Niin, on kiva sitten lukea yhdessä vakuutusyhtiön juristin kanssa sitä sopimuksen pientä tekstiä, joka estää juuri sinun lapsesi tapauksessa tuon miljoonan dollarin sydänsiirron korvaamisen...
uuteen näppikseen, missä olisi ääkköset?
meilla on muutossa mukana tuotu lappari ja en ostanut uutta suomessa vain puuttuvien pisteiden vuoksi. olisi aikamaoista luonnontuhlaustakin, eiko? suurinosa ihmisista joille kirjoittelen hahmottaa sanat ilmankin.
p.s
en ole se jonka lapselle tarvittiin kalliit elinsiirtohoidot
AP
että tasainen tulonjako on mahdollistanut turvallisen ja rauhallisen yhteiskunnan. Ei ole rikkaita muurien sisällä ja köyhiä kaduilla (paitsi romanialaiset nyt). Äärimmäinen rikkaus + äärimmäinen köyhyys luo jännitteitä ja heikentää yhteiskuntarauhaa. Kohtalaiset tuloerot kannustavat, suuret tuloerot johtavat epävakauteen.
ottakaa huomioon etta USA on samansuuruinen euroopan kanssa. Verrataan enneminkin meidan eurooppaamme maanosana toiseen maaanosaan ja alkaa loytya eritasoisuutta. Varsinkin kun yhdistyneet osavaltiot ja yhdistyneet valtiot EU:ssa ovat lahes sama asia. Suurimmassa osassa Usaa ei ole koyhia kadulla ja rikkaita "muurien sisalla".
Mulla on paljon pienempi palkka (n2000 euroa kuukaudessa), samoin miehellä. Veroja menee paljon myös meiltä, maksamme päivähoidosta kalleimman mukaan eli saman mitä tekin, vaikka tuloero on melko suuri, eikö vain.
Verotuksesta en viitsi valittaa, sillä olen saanut olla vanheimpainvapaalla (mikä ei monessakaan maassa ole mahdollista kuin 1-3 kk), meidän lapsemme saavat käydä ilmaista koulua, jossa saavat myös ilmaista ruokaa. Lääkäriin pääsee samana päivänä kuin ajan varaa, eikä sekään maksu kovin iso ole yksityisiin verrattuna.