10-vuotiaan selittämätön nukahtelu päiväsaikaan?
Ollut nyt jonkun kuukauden riesa.
Nukkuu öisin kyllä tarpeeksi (9-11h) ja on saanut sen kuuluisan sikapiikin jo yli vuosi sitten =ei narkoleptisia oireita tietääkseni. Nyt saattaa nukahtaa käytännössä melkein seisaalleen :/
No, terveystarkastus on parin viikon päästä. Huolettaa vaan. Kokemusta, vinkkejä...?
Kommentit (9)
Itse samanikäisenä luin yötolkulla kirjoja. Ei vanhemmat sitä tienneet, kun menin ajoissa kuitenkin nukkumaan. Heräsin usein klo 1-2 ja luin 3-4 tuntia.
Ja itse olen lääkealalla, joten tuo vitamiini- ja rautapuolikin on kunnossa.
-ap
Jos on unenaikaisia hengityskatkoksia (apneaa), niin väsyttää päivällä, koska uni on "huonolaatuista". Onko isot nielurisat, ylipainoa tai jotain riskitekijöitä?
muita riskitekijöitä ei ole. Paino lievästi plussalla, mutta esim. koulun terveydenhoitajan mielestä ok. Nielurisat ovat kyllä edelleen aika kookkaat, niiden poistoa on harkittu. Mutta lähetteen kirjoittavilla lääkäreillä on melko eriäviä mielipiteitä "ongelman" laadusta :/
-ap
Jos on unenaikaisia hengityskatkoksia (apneaa), niin väsyttää päivällä, koska uni on "huonolaatuista". Onko isot nielurisat, ylipainoa tai jotain riskitekijöitä?
Ootko seurannut kuorsaako aina vai ainoastaan selällä nukkuessa? Meillä lapsella myös isot risat ja korvalääkäri sanoi, että jos alkaa kuorsata muulloinkin kuin selällä nukkuessaan, on risat leikattava. Kyllä tuo päiväaikainen väsymys on niin vakava oire että kannattaa ainakin pohtia olisiko leikkauksesta apua.
Itselläni on vaikea uniapnea. Olen alle nelikymppinen nainen ja kärsinyt sairaudesta koko aikuiikäni. Nykyisin olen myös ylipainoinen, mutta se ei ole alkujaan ollut uniapneani syy.
Uniapneaa voi sairastaa, vaikka olisi normaalipainoinen. Ja kovin usein sitä sairastaa tietämättään. Valtavaa unentarvetta pidin minäkin vain ominaisuutenani, kuorsaamista myöskin. Minulle kyllä suorastaan vittuiltiin kuorsaamisesta koko aikuisikä, mutta minkäpä minä sille mahdoin. Yritin puhua siitä lääkärissä, mutta aina se ohitettiin: "Jokainen kuorsaa joskus." "Nielurisasi ei ole poikkeuksellisen suuret"
Flunssia sairastin usein, olin niissä tosi kipeä vaikka yleensä ei noussut edes kuume. Kävin lääkärissä, koska en jaksanut ja tuntui että pää räjähtää väsymyksestä: "Sinulla on vain flunssa, muista levätä, elä säännöllisesti, älä käytä alkoholia."
Unipatjatutkimukseen pääsin, kun olin vihdoin lihonut riittävästi ja tehnyt kotikäyttöisen elektrosen uniapneatestin, hinta jotain 40-50 e. Ostin jostain nettikaupasta.
Nyt seuraan kuin haukka (vähän hullu sellainen)omaa lastani. Hän ei todellakaan ole ylipainoinen, mutta leukojen rakenne ja ja nielun ahtaus on äidiltä perittyä. Mutta vielä tuo saa ainakin yönsä nukuttua.
Nyt hiihtolomalla oma kympikäs on ottanut kahdesti mikrounet autossa. Lukee paljon ja on ulkona ollut monta tuntia. Kalpea kuitenkin.
Lomailua?
Sikapiikit vuoden takaa. Flunssassa on.
Itse samanikäisenä luin yötolkulla kirjoja. Ei vanhemmat sitä tienneet, kun menin ajoissa kuitenkin nukkumaan. Heräsin usein klo 1-2 ja luin 3-4 tuntia.