Kristityt uskovaiset! Maailmanlopusta ja lasten "tekemisestä" asiaa
Olen itse siis kristitty uskovainen (ev.lut). Olen tullut uskoon vasta hiljattain.
Nythän puhutaan kovasti, että elämme lopun aikoja, ja nyt oli tuo enkeli-ilmestyskin.
Minä mietiskelen sen varjossa myös pientä omaan elämääni liittyvää asiaa.. nimittäin haluaisimme vielä yhden lapsen.
En tiedä kuulostanko ihan typerältä (no, ihan sama, ei minua onneksi täällä tunnisteta, toivottavasti :) ) mutta olen pohtinut, että "kannattaako" vielä lisää lapsia tehdä? Lopun aikoihin?
Raamatusta löytyy pieni kohta, uudesta testamentista, jossa on jotain lopun ajoista ja siinä sanotaan myös että "voi niitä, jotka silloin ovat raskaana tai imettävät" (en muista sanatarkkaan) ja tästä syystä sitten mietin, että mitä tehdä. (harmikseni en nyt muista raamatunkohtaa.. voin yrittää etsiä)
Toisaalta, Jumalan huolenpitoon varmaan voisi luottaa, tuli mitä tuli, oli lapsia enemmän tai ei, mutta toisaalta mietin että mitä tuo raamatunkohta tarkoittaa.
Mitä luulette?
Kommentit (25)
Siis vaikka tulisi mikä ahdistus, tuska ja kuolema niin voitto ja perillepääsyhän on varma! Kasta vaan se lapsi ja kasvata kristityksi niin hyvin kun pystyt. Toki on kamalaa jos saa nähdä lapsensa kärsivän jossain välissä, mutta kun tietää että se on vain väliaikaista ja voitto on jo saavutettu, niin mitä pelättävää olisi!
kun ei mistää mitään ymmärrä ;)
t. kolmonen
että meidät on kutsuttu elämään aivan tavallista elämää Jumalan yhteydessä. Ei meidän tule tulevista murehtia, vaan elää päivä kerrallaan.
että meidät on kutsuttu elämään aivan tavallista elämää Jumalan yhteydessä. Ei meidän tule tulevista murehtia, vaan elää päivä kerrallaan.
mutta välillä sitä vaan tulee mietittyä kaikenlaista.. ja kun itse olen näin tuore uskovainen ja Raamattuakin ymmärrän vielä melko vajavaisesti (?) niin mietin että lieneekö tuo raamatunlause mikään selkeä neuvo, vai vaan toteamus vai mitä..
ap
kun ei mistää mitään ymmärrä ;) t. kolmonen
... sellaiset 50 vuotta ja puhutaan sitten. : )
Oikeasti, tuollaiset ajatukset eivät ole enää terveitä. Suosittelen jatko-opiskelua ja maailmankuvan avartamista. Mikäli ajattelet sen jälkeen edelleen, asiaa monelta kantilta tarkasteltuasi, kuin nyt, homma selvä. Toisaalta useilla ihmisillä on voimakas tarve niellä purematta kaikenlaista, se on äärimmäisen vaarallista toimintaa. Opiskelu ja pohdinta eri näkökulmia tarkastellen voi tuntua paranoiaan taipuvaisen mielestä pelottavalta.
emmehän me tiedä aikaa emmekä hetkeä milloin loppu todella tapahtuu. Voihan olla, että loppu tulee huomenna tai vasta 1000 vuoden päästä.
Joten sinuna kyllä vielä yrittäisin lasta kaikessa rauhassa.
meidän ei tarvitse lopun aikoja pelätä, vaan saamme nostaa päämme ja tiedämme että vapautuksemme hetki on lähellä. Jos Jumala siunaa teitä lapsilla, miksi ette ottaisi niin ihania lahjoja vastaan?
t. tavis ev.lut. uskovainen
Kor 1:18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.
Kor 1:18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.
Maailman tunnetuin defenssimekanismi sisäänrakennettuna uskontoon, jotta sen kannattajat pysyisivät uskollisina. : ) Hauskaa tavallaan, vaikka myös pelottavaa siinä mielessä, että jotkut todella pystyvät moiseen kehäpäättelyyn ihan tosissaan. Suosittelen edelleen sitä maailmankuvan avartamista, ihan siis ystävällisesti puhun. Yhteen näkökulmaan jämähtäminen ei ole saanut ihmiskunnan historiassa kauheasti hyvää aikaan.
Maailman tunnetuin defenssimekanismi sisäänrakennettuna uskontoon, jotta sen kannattajat pysyisivät uskollisina. : ) Hauskaa tavallaan, vaikka myös pelottavaa siinä mielessä, että jotkut todella pystyvät moiseen kehäpäättelyyn ihan tosissaan. Suosittelen edelleen sitä maailmankuvan avartamista, ihan siis ystävällisesti puhun. Yhteen näkökulmaan jämähtäminen ei ole saanut ihmiskunnan historiassa kauheasti hyvää aikaan.
t. ohis.
niitä lopunaikojahan on eletty jos kuinka kauan Oulussaki kuuskytluvulla elettiin lopunaikaaa ihmiset jopa polttivat omaisuuksiaan (Tuli hyvä ohjelma tv:ssä "maailman loppu alkaa oulusta" liekkö kukaan kattonu) Silti ei loppua ole näkyny
Ihminen on niin tyhmä että tuhoaa ittensä siitä jo merkkejä syntyvyys ei enään niin itsestäänselvää kiitos kemikaalien
Voihan se tulla ihan tarpeeseen, kukaan ei voi ola varma mistään asiasta. ; ) Mutta kristinuskoon en enää hurahda, been there, done that ja enää en siihen pystyisi. Oli ihan hauskaa aikanaan kuitenkin.
lopunaikoja tai muutakaan. Jumala pitää huolen.
Tuo "voi niitä jotka silloin ovat raskaana...." tarkoittaa kylläkin uskomattomia ihmisiä.
Kun Jeesus tulee niin meidät temmataan Hänen luokseen ja lapset myöskin. Me muutumme Kristuksen kaltaisiksi.
Pieni lapsi ei joudu kadotukseen vaan pääsee taivaaseen.
Lopun aika on aika josta raamattu kertoo: Ihmiset ovat rahanahneita, itsekeskeisiä, hekumaa enemmän kuin Jumalaa tavoittelevia. Ihmiset tekevät syntiä mielellään ja mitään omantunnon tuskia ei tule. Kaikenlainen vääryys kukoistaa.
. Lopun aika on aika josta raamattu kertoo: Ihmiset ovat rahanahneita, itsekeskeisiä, hekumaa enemmän kuin Jumalaa tavoittelevia. Ihmiset tekevät syntiä mielellään ja mitään omantunnon tuskia ei tule. Kaikenlainen vääryys kukoistaa.
[/quote]
Eli siis lopun olisi pitänyt selkeästi siis tulla jo esimerkiksi Rooman valtakunnan aikana. Tai jossain tässä viimeisen 2000 vuoden aikana. Ihmiset kun ovat olleet aika lailla tuon kuvauksen kaltaisia jo melkoisen pitkään, vai mitä? : ) Jokainen sukupolvi on nähnyt lopunaikojen ennusmerkkejä oman aikansa tapahtumissa, ihan kuten nykypäivänkin hihhulit.
Olen itse siis kristitty uskovainen (ev.lut). Olen tullut uskoon vasta hiljattain.
Nythän puhutaan kovasti, että elämme lopun aikoja, ja nyt oli tuo enkeli-ilmestyskin.
Minä mietiskelen sen varjossa myös pientä omaan elämääni liittyvää asiaa.. nimittäin haluaisimme vielä yhden lapsen.
En tiedä kuulostanko ihan typerältä (no, ihan sama, ei minua onneksi täällä tunnisteta, toivottavasti :) ) mutta olen pohtinut, että "kannattaako" vielä lisää lapsia tehdä? Lopun aikoihin?Raamatusta löytyy pieni kohta, uudesta testamentista, jossa on jotain lopun ajoista ja siinä sanotaan myös että "voi niitä, jotka silloin ovat raskaana tai imettävät" (en muista sanatarkkaan) ja tästä syystä sitten mietin, että mitä tehdä. (harmikseni en nyt muista raamatunkohtaa.. voin yrittää etsiä)
Toisaalta, Jumalan huolenpitoon varmaan voisi luottaa, tuli mitä tuli, oli lapsia enemmän tai ei, mutta toisaalta mietin että mitä tuo raamatunkohta tarkoittaa.
Mitä luulette?
maailmanloppua ei ole tulossa.
Vaikka kuulostatkin tyypilliseltä uskovaiselta = ihan helvetin typerältä sanoisin että tee ihan rauhassa vielä ylksi lapsi. (Mutta säästä hänet noilta uskontojutuilta -jooko?)
Tutustu uskontosi historiaan. Maailmanloppua on odotettu tulevaksi kautta aikojen, ennusmerkkejä voi nähdä uskovaisuuden linssien läpi ihan milloin ja missä vaan. On tehty jopa useita joukkoitsemurhia asian takia.
Tällaiset ketjut saavat minut entistä vakuuttuneemmaksi koulutuksen ja kriittisen ajattelukyvyn tärkeydestä. Sinulla on aivot, käytä niitä siis ja kipaise vaikkapa yliopiston kirjastoon.
Olet ollut vasta vähän aikaa uskossa. Kun aikaa kuluu niin huomaat, että kaikenlaisia lopunajan ennustelijoita putkahtaa esiin aina välillä. Itse olen ollut uskossa 20 vuotta ja suhtaudun tällaisiin ennustelijoihin täytenä huuhaana.
Joskus loppu toki tulee, mutta onko sinne vuosi vain 10 000 vuotta, sitä ei tiedä kukaan. Nyt eletään parhaan taitomme mukaan! Jos jostain olisin huolissani niin ympäristön tilasta. Siinä on itse kullekin konkreettista työsarkaa ja pohtimista. Haluammeko jättää lapsillemme puhtaan vai saastuneen maapallon?
Ajattelevatko muutkin uskontokunnat että loppu on lähellä?
Paavalin mielestä jo silloin :)
Itse kävin nuorena helluntaiseurakunnassa, jossa pastori sanoi hyvin itsevarmasti, että vuotta 2000 ei enää tule....
Eikös Raamatussa kielletä lopunaikojen ennustaminen! Mutta silti krisittyjen sukupuolvi toisensa jälkeen katsoo oikeudekseen olettaa, että lopunajat ovat JUURI NYT! Mielestäni väärin ja aika ylpeä asenne.
Eli vastaus kysymykseesi: Tekisin ehdottomasti sen yhden lapsen lisää!
t. konservatiiviuskovainen, joka ei voi kuitenkaan ymmärtää jatkuvaa lopunaikojen povaamista
Tämä täyttää jo jonkinlaisen psyykkisen häiriön kriteerit. Suosittelen isoa annosta realismia höystettynä elämänilolla ja rakkaudella.
T:Psykologi