Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uusperhe ja sisaruskateutta(ko?) (sis. hirvittävän pitkän vuodatuksen)

Vierailija
03.03.2011 |

Olemme uusperhe, jossa minulla on kaksi teini-ikäistä lasta ja miehelläni yksi teini ja yksi aikuinen lapsi. Tämä aikuinen lapsi on asunut poissa kotoa jo neljä vuotta, on naimisissa ja heille syntyy lapsikin elokuussa. Poika (nuori mies) on nyt 20 vuotias ja muutti aikoinaan tyttöystävänsä kanssa yhteen opiskelupaikkakunnalla. Opintojen päätyttyä he muuttivat takaisin kotikylään ja molemmat pääsivät samantien työelämään.

Heidän opiskellessaan, mieheni ja hänen entinen vaimonsa (minä muutin miehen kanssa yhteen vasta kaksi vuotta sitten, vaikka olimmekin olleet yhdessä jo aikaisemmin, joten näihin en ole osallistunut, kuin parin vuoden ajan) tukivat heitä rahallisesti, maksoivat molemmille autokoulut ja mies kulki poikansa kanssa myös yhteisillä reissuilla (kalareissuja lapissa, laskettelureissuja, festari- ja keikkamatkoja jne.) Kun molemmat pääsivät töihin, sovittiin, että siitä lähtien ollaan tukena, mikäli nuorilla on jotain todella akuuttia rahantarvetta, muuten he saavat jo alkaa seistä omilla jaloillaan. Tulipa pitkä selostus taustoiksi, mutta tuo on lähinnä, jotta ymmärtäisitte tilanteen.

Kolmella vielä kotona asuvalla teinillä on ensi viikolla hiihtoloma ja minulla ja miehelläni muutama päivä talvilomaa. Toinen minun tyttäristäni lähtee kummitätinsä luokse lappiin. Mitä luultavimmin he käyttävät ainakin yhden päivän laskettelemiseen. Muille kahdelle teinille lupasimme kylpyläreissun - ei korvaukseksi, vaan lähinnä siksi, että heillä olisi jotain tekemistä lomansa aikana.

Ongelma on nyt se, että tämä jo kotoa pois muuttanut poika kokee, että koska muutkin lapset pääsevät johonkin lomalla, hänellekin kuuluu kustantaa kylpylä- tai laskettelureissu. Heillä ei ole lomaa, mutta heillä on mahdollisuus ottaa vapaata pari päivää viikonlopun yhteyteen. Sanoimme hänelle, että lomareissut eivät kuulu niihin sovittuihin akuutteihin rahantarpeisiin, joten jos he haluavat lomalle, heidän tulee maksaa se itse.

Poika on nyt suuttunut, eikä suostu millään ymmärtämään, ettei kyse ole siitä, että isä (ja minä) emme halua olla tasapuolisia kaikkia lapsia kohtaan. Hän väittää, että jos minua ja minun lapsiani ei olisi, isä olisi ottanut hänet ja hänen vaimonsa mukaan hiihtolomareissulle. Lisäksi hän kertoi pahoittaneensa mielensä siitä, että viime kesänä isä lähtikin katsomaan sitä isoa keikkaa minun kanssani, vaikka aina aikaisemmin hän on ollut se, joka tuollaisen reissun on isänsä kanssa tehnyt. Uskon, että tuo pitää jopa paikkansa. Jos minua tai ketään toistakaan naista ei miehen elämässä olisi, hän varmasti eläisi enemmän lastensa kautta. Mutta kun nyt tuntuu pikemminkin siltä, että kyse on sisaruskateudesta ja siitä, että hän haluaisi edelleen samat edut kuin sisarellaan ja minun lapsillani on, vaikka hän asuu jo oman perheensä kanssa.

Kirjoitin tän viestin lähinnä saadakseni selvyyttä omille ajatuksilleni asian suhteen, mutta eipä tämä tunnu yhtään selvemmältä. Mietin pitäisikö minun jäädä itse reissulta pois, jotta poika ja hänen vaimonsa sinne pääsisivät tilalle vai pitäisikö meidän pyörtää puheemme ja kustantaa heille erillinen reissu, vai pitäisikö meidän... niin, en tiedä. Mulla on jollain tavalla aivan kauhean syyllinen olo, vaikken olekaan se, joka noista periaatteista on yksin päättänyt. Aikuisen pojan paha äitipuoli... =DDD

Kommentit (42)

Vierailija
41/42 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaksi yhteistä ja kaksi miehen edellisen liiton lasta. Jos me lähdemme vaikka Kreikkaan, niin budjettihan räjähtäisi, jos joutuisimme ottamaan kahden pienen (joista toinen vielä alle 2v. eli ilmainen) lisäksi molemmat aikuiset, työssäkäyvät lapset puolisoineen ja maksamaan koko ruletin. Ei riittäisi rahat. Toisaalta, miten mies sitten korvaisi näille pienille sen, että nämä vanhemmat lapset ovat myös lapsuudessaan päässeet matkoille? Ehkä perustaisi jonkun rahaston, jonne siirtäisi ne matkarahat korvaukseksi siitä, etteivät olleet silloin vielä syntyneet ja matka jäi saamatta?

Järki käteen. Lapset saa kaikki asioita aikanaan. Tottakai ne, jotka asuu vielä kotona, saa kaikkea pientä enemmän. Se ei olisi reilua, jos toiselle ostettaisi vaikka auto ja toiselle ei, mutta jokaista kylpylälippua tai ravintolakeikkaa ei voi laskea.

Vierailija
42/42 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos lähdetään siitä, että niin kauan kuin yksi sisaruksista asuu kotona ja nauttii luontaiseduista niin kotoa poismuuttaneidenkin pitää päästä niistä eduista osille, niin silloinhan vanhimmat lapset saavat enemmän kuin nuoremmat.

Esim: lapsi x syntyy vuonna 1980 ja lapsi y syntyy vuonna 1985. Kumpikin muuttavat kotoa täytettyään 20v. Vanhimman lapsi x:än lomamatkoja ja muita huvituksia maksetaan siihen asti kunnes nuorempi lapsi y muuttaa pois kotoa (sillä maksetaanhan sille y:llekin matkat jne.). Tällöin vanhin lapsi x saakin 'etuja' 25 vuoden ajan, kun taas nuorimmainen vain sen 20 vuotta.

Nyt kannattaa ottaa järki käteen ja laittaa vanhimmainen poika ruotuun. Jos hän haluaa osallistua lapsuudenperheensä kanssa matkoille, niin maksakoot ne omasta palkastaan. Nuoremmat eivät sitä voi tehdä, sillä eihän heillä edes ole tuloja, eikä se vanhimmalle lapselle enää kuulu mitä isänsä rahoillaan tekee. Vanhin lapsi on saanut matkustella vanhempiensa kanssa lapsuudessa ja nyt on nuorempien vuoro. Ei pitäisi olla vaikea AIKUISEN ihmisen tätä ymmärtää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla