Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

13-vuotias tytär haluaa alkaa kasvissyöjäksi, mitä tehdä?

Vierailija
02.03.2011 |

En kyllä jaksaisi alkaa tehdä kahta eri ruokaa perheelle.

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömme kyllä lihaa, mutta itsellä tulee siitä huono omatunto, ja syön sitä mahdollisimman vähän ja pääsääntöisesti liha on poroa, lähitilan lammasta tai riistaa. Broileria en haluaisi ostaa ollenkaan, mutta siitä muut tykkää ja teinin asenne eläinten oloihin on "mitä välii". No, ehkä se on kapinaa tuokin, täytyy taistella minun arvojani vastaan.

Teemme usein kasvisruokaa koko perheelle, mutta itse siirtyisin siihen mielelläni kokonaan, mutta en oman itseni takia jaksa tehdä eri ruokaa..

Vierailija
42/68 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

rupesin kasvissyöjäksi 14-vuotiaana. Äitini taisi myös olettaa, että kyseessä on joku vaihe, ja hyväksyi asian kunhan teen omat ruokani. Siitä on nyt 18 vuotta, en ole lihaa sinä aikana syönyt :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän useammankin anorektikon, jonka taival on alkanut siirtymisestä kasvisyöjäksi:(......

Ovat siis olleet sairastumisensa alkuvaiheessa kun temppuilu ruuan kans alkaa. Hyväksyttävä syy olla erilainen ja syödä vähän tai valikoida syömisiään tai olla kokonaan syömättä.

Sinuna seuraisin syömisiä tarkasti: syökö mitään, syökö todella vähän, oksenteleeko...

Vierailija
44/68 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän useammankin anorektikon, jonka taival on alkanut siirtymisestä kasvisyöjäksi:(......

Ovat siis olleet sairastumisensa alkuvaiheessa kun temppuilu ruuan kans alkaa. Hyväksyttävä syy olla erilainen ja syödä vähän tai valikoida syömisiään tai olla kokonaan syömättä.

Sinuna seuraisin syömisiä tarkasti: syökö mitään, syökö todella vähän, oksenteleeko...

ihmiset alkavat kasvissyöjäksi usein aivan muusta syistä kuin siitä, että haluavat laihduttaa itsensä luurangoksi. Esim. mun mies on ollut n. 12-vuotiaasta kasvissyöjä.

Vierailija
45/68 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta siinä ei sinänsä ole mitään vikaa, että lapsi haluaa vaihtaa kasvisruokavalioon. Mutta onko oikein, jos lapsi vaatii vanhempaa tekemään kahta eri ruokaa perheelle?

En suostuisi siihen että tämä on kuin ravintola ja lapset tilaa kuka mitäkin ja minun täytyy tilaukset toteuttaa. Minä olen aikuisena ollut tähänkin asti vastuussa siitä että perheeni syö ravitsevaa, terveellistä ja monipuolista ruokaa, eivätkä kaikki lajit ole aina menneet sinne suosikkien listalle syystä tai toisesta, mutta en silti suostu pizzaan joka päivä vain koska lapset siitä pitäisivät.

Meillä syödään kyllä pari kertaa viikossa kasvisruokaa muutenkin, ihan vaan vaihtelunhalun vuoksi. Voisin tukea pääätöstä luopua lihasta ja kalasta, mutta ehtona olisi kyllä osallistuminen ruuan valmistukseen.

Vierailija
46/68 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee joskus koko perheelle kasvisruokaa (kasvisgratiinia, uunikasviksia, kasvissosekeittoa jne.). Muilla voi olla lisukkeena lihaa ja tyttärelläsi pähkinöitä. Jos käytät sosekeittoon linssejä, niistä koko perhe saa tarvittavan proteiiniannoksen. Linsseissä, pavuissa ja pähkinöissä on yhtä paljon proteiinia kuin lihassa ja ne ovat maukkaita.

Tyttäresi kasvissyönti on koko perheelle hieno mahdollisuus syödä enemmän kasviksia ja terveellisemmin!

Vierailija
47/68 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä tee läheskään aina kahta ruokaa, kun kasvisruokaa voi syödä kaikki.

Jos teen kaksi ruokaa teen sellaisia, joista saa samalla kertaa sekä kasvis- että lihaversion.

Vierailija
48/68 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas tullut pitkä ketju. Tytär on jo unohtanut koko kasvissyöntiasian. Kiitos valtaisasta kiinnostuksesta asiaa kohtaan.

Vierailija
49/68 |
02.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä lukea vähän älyraatia, siellä pohdittiin hyvinkin lihatonta maailmaa, no onneks sä et kannusta lapsias ajattelemaan vaan unohtamaan moraalisesti korkeammat ajatuksen häivähdykset jotka eksyvät pääkoppaan...

töttöröö ja tervetuloa kakstuhattaluvulle jossa vegaanilapset kasvaa hui apua terkkuja myös moosekselal päähälyöjille ja iloa sinne veripatojen ääreen huli-hihhuli-hei!

Vierailija
50/68 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

( hän, joka 10-vuotiaana ryhtyi lakto-ovo-vegetaristiksi) ensin tarjottiin koulussa kalakeittoa, josta sai onkia kalat pois, tai lihakeittoa samalla periaatteella;-D! Siinä oli vähän keittäjä hukassa. No, oli pieni ala-aste, muutama satunnainen "koulukasvissyöjä" oli lisäksi. Tyttärelläni oli selvät ja pohditut syyt jättää liha ja kala - ai että ärsyttää, kun jotkut tarkoittavat lihalla vain punaista lihaa;-(! Syyt olivat erittäin eettisiä. Siksi en itsekään noiden tytön ruokien kanssa pelleile: en käsittele hänen ruokaansa samoilla välineillä, joilla kosken liharuokaan, pesen pannut huolellisesti jne. En halua huiputtaa. Tytär on As, mutta toki hänkin, ehkä vähän myöhemmin kuin muut, opettelevat itse tekemään itselleen omia ruokia.

Ja varsin vähällähän sitä ihminen pärjää..kuopus elää leivällä ja maidolla. Itse söin tajuttoman huonosti ainakin ensimmäiset 20 vuotta!

Vierailija
51/68 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamattu on kyllä jo 2 000 vuotta vanha, eikä siis kovinkaan ajankohtanen nykymaailmaan. Mutta asiaan puututtua: toisen luomiskertomuksen mukaan meillä on vastuu eläimistä ja luonnosta. Viljele ja varjele.

Maito ja kananmunat eivät kyllä ole mitenkään pakollisia, kun aloittaa kasvissyönnin. Yhtä hyvin voit vaihtaa maidon soija,- kaura- tai riisimaitoon, jotka on rikastettu samallatavalla kuin lehmän maito. Maidon tuotanto kun kuitenkin vaatii sen vasikan synnyttämisen ja vasikka tapetaan nuorena.

Kaupoissa on myös saatavilla urheiluosastoilta proteiinilisijä, joita me mieheni kanssa syömme varmistaaksemme proteiinin saannin. Käymme myös muutaman kerran viikossa kuntosalilla. Tätä soijapohjaista lisää suositellaan myös kasvissyöjille.

Vierailija
52/68 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina jankkaavat sitä, että kasvissyöjän pitäisi "ottaa selvää vitamiineista". Jos syö maitotuotteita ja kananmunia, niin B12 tulee kyllä tarpeeksi. Jos ruokavaliossa on vielä kalaakin, niin ei ole mitään selvitettävää.

Voihan nuori aloittaa kasvissyönnin vähitellen jättämällä ensin vain punaisen lihan ja kanan pois ja jatkamalla sitten tiukemmalla linjalle, kun kokkaustaidpt karttuvat (äidilläkin ;))

Jos pitää huolen, että joka aterialla on jotain proteiinipitoista, niin tuskin mitään hätää on. Linssit ja soijat on ihan yhtä helppo valmistaa kuin lihakin. Ja niiden syöminen on ekologisempi valinta muutenkin.

Vierailija
53/68 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin peruskasviskeittokirjoja ja kävisin vegaaniliiton sivuilla myös), hankkisin myös Aurinkomaa nimisen keittokirjan.

Itse ihmettelen miksi sinun pitäisi tehdä kaksi ruokaa. Esim. teet kasvishernekeiton ja jos muut välttämättä haluavat lihaa jaat keiton kahteen osan ja lisäät lihat. Alat tarjota kaikille esim. linssimuhennosta tai lisäkkeenä vaikka entisen perunamuusin sijasta. Alatte pitää tarjolla siemeniä, pähkinöitä, lisäkepapuja, kvinoaa, tofua, tempehiä ymym... Pian voi olla, että näillä on hyvä menekki muidenkin perheenjäsenten keskuudessa. Lihaahan ei suinkaan joka aterialle suositella ylipäätään edes sekasyöjille. Jos perheessänne syödään eineksiä niin esim. varsin hyviä soijanakkeja ja pihvejä saa kaupasta, tosin näiden varaan ei tietenkään voi koko ruokavaliota perustaa.

Noin nuorta en missään nimessä pakottaisi omia ruokia tekemään. 13-vuotias on sen ikäinen, että hän voi ja on hyväkin harjoitella ruuan tekoa mutta hänen vastuulle ei voi vielä jättää omien ruokien valmistusta ja sitä, että ruokavalio on varmasti terveellinen.

Meillä koko perhe on lakto-ovo-vege linjalla vaikka meillä on vasta taapero(lapsi tosin alkaa saada ilmeisesti jatkossa kotona myös kalaa, jota on jo mummolassa saanut, tämä ihan vain siksi, että on vähän huonosyömäinen ja tämä antaa liikkumavaraa ruokavalioon jatkossa esim. päiväkodissa, jossa kasvisruoka ei valitettavasti välttämättä taida olla huippulaatuista ja ulkona syödessä) ja kyllä kasvisruualla pärjää ihan hyvin. Voit varmasti pyytää lähetetettä myös ravitsemusterapeutille jos haluat käydä läpi ruokavalioasioita (kaikilla heistä ei kyllä valitettavasti kovin paljon tietoa kasvisruuasta, monilla taas paljonkin).

Jos tyttäresi haluaa vegaaniksi siinä kehottaisin häntä malttiin ja siirtymään vasta kun osaatte koostaa ateriat ja ruuan hyvin. Eli ensin olisi hyvä harjoitella lakto-ovo-vegetaarisella ruokavaliolla. Maito- ja munatuotteista siis luopuminen vähitellen jos hän tätä edes haluaa. Mutta vegaaninenkin ruokavalio voi olla vallan terveellinen ja b-12 vitamiini tarvitsee erikseen miettiä lähinnä silloin kun maitotuotteita tai kananmunaa ei käytä, tokihan sitä varmuudeksi voi toki ottaa muutenkin.

En missään nimessä väheksyisi tyttäresi ajatuksia. Oikeastaan ainoa tilanne, jossa suhtautuisin kielteisesti olisi se, että näyttäisi siltä, että hänellä on syömishäiriö. Syömishäiriöiset nuoret haluavat joskus siirtyä kasvisruokaan vääristä syistä. Kasvisruokahan ei saisi olla pelkkäää porkkanaa ja salaattia.

Vierailija
54/68 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kun odotin lasta, iäkäs, pian sen jälkeen eläkkeelle jäänyt neuvolatäti kysyi olemmeko kasvissyöjiä ja mitä aiomme tulevan lapsen ruokavalion suhteen tehdä. Me ollaan vähän hipin näköisiä ja täti oli tehnyt ison työn kaivamalla ilman, että asiasta oltiin aikaisemmin edes keskusteltu, meille kasvisruokavalio-ohjeita imettäville ja pienille lapsille. Mun mielestä se osoitti niin suurta suvaitsevaisuutta tältä vanhalta terkkarilta, että melkein hormonihöyryissäni purskahdin itkuun :)

Mutta tarinan opetus siis oli, että kasvisruokavaliolla voi lapsi kasvaa täysin normaalisti. Ihan neuvolassa annettujen ohjeiden mukaisesti.

Anna lapsen syödä mitä se haluaa, ei ne kasvispäivät tee pahaa muillekaan teidän perheessä.

Vierailija
55/68 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

11-vuotiaana ja myös pikkusiskoni lopetti lihan syömisen samoihin aikoihin. Vanhempani alkoivat kasvissyöjiksi myös. :) Asiaa ei missään vaiheessa koettu mitenkään ongelmallisena tai puitu sen enempää. Myöhemmin vanhempieni eronkin jälkeen molemmissa talouksissa syötiin vain kasvisruokaa (asuin isän ja äidin luona vuoroviikoin.) Koulussa sain kasvisruokaa ala-asteelta lähtien.

Nykyään olen parikymppinen ja kasvissyöjä edelleen. Olen hoikka, terve ja tarkka siitä mitä syön. Harrastan paljon liikuntaa ja hemoglobiinikin on kohdillaan.

Vierailija
56/68 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko linkata teille hyvä blogi, jossa tehdään helppoa vegaaniruokaa http://chocochili.net

Vaikka ohjeet ovat vegaanisia niin niitä voi muokata lakto-ovolle soveltuviksi tai käyttää sellaisenaan. Itse ainakin olen innoissani helposta perusohjeista, joissa raaka-aineita ei tarvitse valmistella käyttöä varten tunti tolkulla.

Vierailija
57/68 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumala siunasi Nooan ja hänen poikansa ja sanoi heille: "Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää maa. Kaikki villieläimet ja taivaan linnut, kaikki maan päällä liikkuvat eläimet ja meren kalat pelkäävät ja säikkyvät teitä; ne on annettu teidän valtaanne. Teidän ravintonanne olkoot kaikki olennot, jotka elävät ja liikkuvat. Ne kaikki minä annan nyt teille, niin kuin annoin teille vihreät kasvit."

1. Moos. 9:1-3

Vierailija
58/68 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päättäsi alkaa kasvissyöjäksi, niin viitsisin varmaan itsekin taas alkaa.

Vierailija
59/68 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin paketin linssejä, kikherneitä ja jotain papuja. Sanoisin, että sun proteiinit on tässä, jos kerran kasvissyöjäksi alkaa, niitä on syötävä päivittäin.

Vierailija
60/68 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

13-vuotias tytär haluaa alkaa kasvissyöjäksi, mitä tehdä? En kyllä jaksaisi alkaa tehdä kahta eri ruokaa perheelle.

että jos moiseen ryhtyy. Täytyy ottaa selvää, mistä saa korvaavat ravintoaineet (proteiini, b-12, jne, jne...).

Ei se ehkä tiedä, että tuollaiseen ruokavalion muutokseen ei noin vain ryhdytä. Niistä täytyy ottaa selvää. Lisäksi ei ole sopivaa jos joudut tekemään tytöllesi yksin erillisen ruuan, vaan jos tyttöä oikeasti kiinnostaa on hänen tuotava oma panoksensa ja näyttää tällä tavalla oikeasti kiinnostuksensa asiaan. Kyse ei kuitemkaan ole allergiasta vaan vapaehtoisesta halusta muuttaa jotain ja sen lisäksi sillä on vaikutusta perheen ruokailuun (kokkaus ja korvaavat ravinnot).

Jos nuo jutut suostuu tekemään on kiinnostus aito, muuten saattaa huijata ja haluaa vain laihduttaa ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yksi