Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meillä on yks kesätyöpaikka vapaana, vanhemmat soittelee

Vierailija
02.03.2011 |

lastensa puolesta ja kyselee voisiko poika/tyttö saada sen paikan!

Me ei palkata yhtäkään nuorta joka ei osaa itse hoitaa asioitaan, edes soittaa ja kysyä onko paikka vielä vapaana!

Kommentit (75)

Vierailija
1/75 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee silti lähinnä mieleen että ne vanhemmat jotka soittelee lapsiensa puolesta, on jotenkin epätoivoisia, kun ei enää mikään muu auta niin pitää toimia lapsen puolesta.

Mä nimittäin tiedän yhden äidin joka on poikansa puolesta täyttänyt jopa yhteishakulomakkeen ja vienyt sen postiin/kouluun. On soittanut työpaikolle ja yhden työpaikan onnistui saamaan pojalleen. Poika oli siellä tyyliin 2 kokonaista päivää ja sitten jäi pois.

Syy äidin tekemisiin on se kun poika ei itse tee mitään, on patalaiska.

Täyttää loppuvuodesta 18-vuotta, ei se tee mitään, ei käy koulussa eikä töissä. Äiti maksaa elämisen, tosin kyllä ne tappelee paljon.

Vierailija
2/75 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joilla se napanuora on vähän turhankin tiukassa. Itse aikoinaan ihmettelin, kun erään äidin piti soittaa ja varata täysi-ikäiselle tyttärelleen elokuviin paikat, kun tämä ei uskaltanut itse soittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/75 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nuorena vihasin ja jännitin sitä asioiden hoitamista puhelimella, työpaikan hakemista jne. Vanhemmat pakottivat itse hoitamaan ja kyllä vaan kannatti.

Vierailija
4/75 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, meille on nuoria ihan itse soittanut päiväsaikaan. He tekevät sen välitunnilla tai ruokatunnilla.

Ja lukeehan siellä, että soitot 9.00 - 15.00 välisenä aikana? Jolloin ne nuoret ovat koulussa...

Ihan koulukin kannustaa hakemaan työpaikkoja. Koulu joustaa sen verran että voi yhden soiton käydä soittamassa vaikka kesken tunnin kun on työpaikasta tai opiskelupaikasta kyse.

Meidän koulussa ei ainakaan saa tunneilla tehdä MITÄÄN muuta kuin opiskella. Jos on hyppytunti niin sit.

Vierailija
5/75 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on aina hyvä juttu jos nuori itse on asialla ja hakee paikkaa.

Mutta muistan vielä hyvin itse kuinka arka olin nuorempana, tarvitsin hieman tukea paikan haussa, jolloin vanhempani auttoivat soittamalla mm. sukulaisilleen josko töihin pääsisi.

Pääsin töihin eikä muuta apua tarvinnutkaan, tunnollisesti olen aina työni hoitanut. Sen ensimmäisen paikan jälkeen olen aina ottanut itse reippaasti yhteyttä paikkoihin ilman että niissä on edes ollut mitään ilmoitusta vapaasta paikasta ja olen töitä saanut. Nykyinen työni sisältää paljon opastamista, neuvontaa sekä esiintymistä. Sujuu.

Aina kun meille tulee nuoria tai nuoria vanhempineen, otan heidät vakavasti. Myös ne tapaukset, joissa vanhempi ottaa yhteyttä. Silloin pyydän nuorta tulemaan paikan päälle. Sekin jo saattaa olla se riittävä potku nuorelle, kun tietää että häntä odotetaan käymään. Vaikka kuinka haluaisi että kaikki heti reippaasti hoitaisivat asiansa itse ja yksin, täytyy muistaa ettei se tarkoita sitä ettemme voi yhdessä tukea ja auttaa nuorta itsenäistymään ja oppimaan.

Vierailija
6/75 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa peruskoulusta päättötodistusta vai?

Ei tämmöistä kisaa ollut silloin kun minä joskus 80-luvulla vastaavan suoritin.

Vierailija
7/75 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkärin ajan, muuten sitä ei lääkäriin saa, mutta kun aika on jo varattu ei kehtaa olla menemättä. Parempi äidin soittama aika ja hoidettu keuhkokuume kuin jälkitauteihin kuollut nuori mies.

Vierailija
8/75 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Meille palkataan melkein ainoastaan nuoria, joiden vanhemmat soittavat

Siitä huomaa, että lapsesta on huolehdittu (ja huolehditaan) edelleen, ei se ole paha, jos 15v ei itse uskalla soitella. Ja kun äiti/isä on sen työpaikan hommannut, on nuori hyvin tietoinen siitä, että on vastuussa vanhemmilleen ja työnantajalle tekemisistään.

Eniten omia lomia ottavat ne kesätyöntekijät, jotka itse soittelevat työpaikkaa jo marraskuussa."

Kyllä 15-vuotiaan pitää itse uskaltaa soittaa/lähettää hakemus työpaikalla. Jos ei siihen ole kykenevä, niin tuskin kovin monessa työssäkään pärjää. Moni työ vaatii jonkinlaista kanssakäymistä työkaverien/asiakkaiden kanssa. Miten nuori joka ei uskalla itse työpaikkaa hakea, voisi pärjätä esim. jäätelökiossa tai torilla myyjänä, joissa parhaiten pärjää reipas ja ulospäinsuuntautunut ihminen. (Ja vaikka työ olisi itsenäistä tyyliin rappujen siivoamista, niin sielläkin saattaa joutua juttelemaan talon asukkaille tmv.)

Ja kouluissa myös ollaan joustavia: saa soittaa työpaikalle ja puhelimeenkin voi vastata ja mennä käytävälle puhumaan jos etukäteen on kertonut että saattaa joutua vastaamaan "työpuheluun" ja jos ei koe ole menossa. Eivät opettajat ole mitään imbesillejä jotka pyrkivät vaikeuttamaan kesätöiden saannissa, päinvastoin nuoria kannustetaan hakemaan kesätöitä.

Ja voisin vannoa, että tuon yllä lainaamani kirjoittajan (kuvitteellinen) työpaikka on ainoa laatuaan Suomessa mikä oikein haluaa palata vanhempien soittojen perusteella työntekijöitä. Hänenkin ehkä kannattaisi tukea lastaan kotona ja neuvot miten ITSE hakee töitä, eikä soitella lapsen puolesta.

Kauhulla odotan mikä uusavuttomien sukupolvi maassa kohta on: äippä käy siivoamassa, äippä maksaa laskut, äippä tekee ruokaa valmiiksi pakkaseen, äippä varaa lääkäriajat, äippä lähettää opiskelupaikka- ja työhakemukset, äippä täyttää Kelan laput, äippä etsii vuokrakämpän jne. jne. ja "Veikko" 30-v elää kuin ellun kana.

..Ja mitäs sitten kun sitä äippää ei enää ole..?! Kukaan nainenkaan tuskin moista vätystä miehekseen ottaa, ja kelat/työkkärit ym. eivät ehkä ole kovin iloisia kun Veikko 56-v ei osaa itse täyttää lappuja mitkä äippä on täytellytviimeiset 30-vuotta, vuokraakaan ei osaa maksaa ja asunto lähtee alta, ja mitään ei osaa kokata kun äipän ateriat pakkasesta viimein ehtyvät.

Vierailija
9/75 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

soitti kerran töihin n. 30-kymppisen kaverin äiti ja kyseli pojalleen työpaikkaa. Tästähän meillä töissä riemu repesi! :D

Vierailija
10/75 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Meille palkataan melkein ainoastaan nuoria, joiden vanhemmat soittavat Siitä huomaa, että lapsesta on huolehdittu (ja huolehditaan) edelleen, ei se ole paha, jos 15v ei itse uskalla soitella. Ja kun äiti/isä on sen työpaikan hommannut, on nuori hyvin tietoinen siitä, että on vastuussa vanhemmilleen ja työnantajalle tekemisistään. Eniten omia lomia ottavat ne kesätyöntekijät, jotka itse soittelevat työpaikkaa jo marraskuussa." Kyllä 15-vuotiaan pitää itse uskaltaa soittaa/lähettää hakemus työpaikalla. Jos ei siihen ole kykenevä, niin tuskin kovin monessa työssäkään pärjää. Moni työ vaatii jonkinlaista kanssakäymistä työkaverien/asiakkaiden kanssa. Miten nuori joka ei uskalla itse työpaikkaa hakea, voisi pärjätä esim. jäätelökiossa tai torilla myyjänä, joissa parhaiten pärjää reipas ja ulospäinsuuntautunut ihminen. (Ja vaikka työ olisi itsenäistä tyyliin rappujen siivoamista, niin sielläkin saattaa joutua juttelemaan talon asukkaille tmv.) Ja kouluissa myös ollaan joustavia: saa soittaa työpaikalle ja puhelimeenkin voi vastata ja mennä käytävälle puhumaan jos etukäteen on kertonut että saattaa joutua vastaamaan "työpuheluun" ja jos ei koe ole menossa. Eivät opettajat ole mitään imbesillejä jotka pyrkivät vaikeuttamaan kesätöiden saannissa, päinvastoin nuoria kannustetaan hakemaan kesätöitä. Ja voisin vannoa, että tuon yllä lainaamani kirjoittajan (kuvitteellinen) työpaikka on ainoa laatuaan Suomessa mikä oikein haluaa palata vanhempien soittojen perusteella työntekijöitä. Hänenkin ehkä kannattaisi tukea lastaan kotona ja neuvot miten ITSE hakee töitä, eikä soitella lapsen puolesta. Kauhulla odotan mikä uusavuttomien sukupolvi maassa kohta on: äippä käy siivoamassa, äippä maksaa laskut, äippä tekee ruokaa valmiiksi pakkaseen, äippä varaa lääkäriajat, äippä lähettää opiskelupaikka- ja työhakemukset, äippä täyttää Kelan laput, äippä etsii vuokrakämpän jne. jne. ja "Veikko" 30-v elää kuin ellun kana. ..Ja mitäs sitten kun sitä äippää ei enää ole..?! Kukaan nainenkaan tuskin moista vätystä miehekseen ottaa, ja kelat/työkkärit ym. eivät ehkä ole kovin iloisia kun Veikko 56-v ei osaa itse täyttää lappuja mitkä äippä on täytellytviimeiset 30-vuotta, vuokraakaan ei osaa maksaa ja asunto lähtee alta, ja mitään ei osaa kokata kun äipän ateriat pakkasesta viimein ehtyvät.

tunnin aikana, ei työasioita eikä yksityisiä. Opettajan tehtävänä ei ole joustaa 24 oppilaansa kanssa vaan opettaa. Joten älä luule, että sinun Jessica-Jeminasi pääsee pois tunnilta vedoten siihen, että odottaa työpuhelua.

Vierailija
11/75 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, meille on nuoria ihan itse soittanut päiväsaikaan. He tekevät sen välitunnilla tai ruokatunnilla.

Ja lukeehan siellä, että soitot 9.00 - 15.00 välisenä aikana? Jolloin ne nuoret ovat koulussa...

Ihan koulukin kannustaa hakemaan työpaikkoja. Koulu joustaa sen verran että voi yhden soiton käydä soittamassa vaikka kesken tunnin kun on työpaikasta tai opiskelupaikasta kyse.

Amiksessa ne nyt ei koulua käy muutenkaan eli ihan sama.

Vierailija
12/75 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Meille palkataan melkein ainoastaan nuoria, joiden vanhemmat soittavat Siitä huomaa, että lapsesta on huolehdittu (ja huolehditaan) edelleen, ei se ole paha, jos 15v ei itse uskalla soitella. Ja kun äiti/isä on sen työpaikan hommannut, on nuori hyvin tietoinen siitä, että on vastuussa vanhemmilleen ja työnantajalle tekemisistään. Eniten omia lomia ottavat ne kesätyöntekijät, jotka itse soittelevat työpaikkaa jo marraskuussa." Kyllä 15-vuotiaan pitää itse uskaltaa soittaa/lähettää hakemus työpaikalla. Jos ei siihen ole kykenevä, niin tuskin kovin monessa työssäkään pärjää. Moni työ vaatii jonkinlaista kanssakäymistä työkaverien/asiakkaiden kanssa. Miten nuori joka ei uskalla itse työpaikkaa hakea, voisi pärjätä esim. jäätelökiossa tai torilla myyjänä, joissa parhaiten pärjää reipas ja ulospäinsuuntautunut ihminen. (Ja vaikka työ olisi itsenäistä tyyliin rappujen siivoamista, niin sielläkin saattaa joutua juttelemaan talon asukkaille tmv.) Ja kouluissa myös ollaan joustavia: saa soittaa työpaikalle ja puhelimeenkin voi vastata ja mennä käytävälle puhumaan jos etukäteen on kertonut että saattaa joutua vastaamaan "työpuheluun" ja jos ei koe ole menossa. Eivät opettajat ole mitään imbesillejä jotka pyrkivät vaikeuttamaan kesätöiden saannissa, päinvastoin nuoria kannustetaan hakemaan kesätöitä. Ja voisin vannoa, että tuon yllä lainaamani kirjoittajan (kuvitteellinen) työpaikka on ainoa laatuaan Suomessa mikä oikein haluaa palata vanhempien soittojen perusteella työntekijöitä. Hänenkin ehkä kannattaisi tukea lastaan kotona ja neuvot miten ITSE hakee töitä, eikä soitella lapsen puolesta. Kauhulla odotan mikä uusavuttomien sukupolvi maassa kohta on: äippä käy siivoamassa, äippä maksaa laskut, äippä tekee ruokaa valmiiksi pakkaseen, äippä varaa lääkäriajat, äippä lähettää opiskelupaikka- ja työhakemukset, äippä täyttää Kelan laput, äippä etsii vuokrakämpän jne. jne. ja "Veikko" 30-v elää kuin ellun kana. ..Ja mitäs sitten kun sitä äippää ei enää ole..?! Kukaan nainenkaan tuskin moista vätystä miehekseen ottaa, ja kelat/työkkärit ym. eivät ehkä ole kovin iloisia kun Veikko 56-v ei osaa itse täyttää lappuja mitkä äippä on täytellytviimeiset 30-vuotta, vuokraakaan ei osaa maksaa ja asunto lähtee alta, ja mitään ei osaa kokata kun äipän ateriat pakkasesta viimein ehtyvät.

Miks isitä ei pidetä uusavuttomuutena, että hoidattaa lapsensa vanhemmillaan? Koko ajan hoetaan, että hakekaa apua, ei tarvitse yksin ja itse pärjätä.

Fiksu nuori tietää, että työpaikka ei jää saamatta, jos sinne soittaakin ensin urkintasoiton äiti tai isä. Kouluaikana tunnilta ei poistuta soittamaan työpaikoille (paitsi työkkärin työnhakuryhmistä), koska siellä ollaan opiskelemassa eikä kesätyönhaussa. Eipä muuten tarvitse päästää työpaikkahaastatteluunkaan noin vain.

Jos tekisitte pikaisen kyselyn 17v nuorten keskuudessa, saisitte selville, että noin 60% on saanut työpaikkansa vanhempiensa ansiosta. Nämä ovat joko kysyneet lapselleen töitä tai hankkineet sen muuten (oma firma jne.). Paikallisen lukion opo teki kyselyn ja tuo oli tulos. Eli ainakin maalla Espoossa vanhemmat hankkivat lapsilleen työpaikkoja, ja hyvä niin.

Vierailija
13/75 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille nuoret ovat soitelleet työpaikoista VÄLITUNNEILLA ja RUOKATUNNEILLA! Lisäksi ovat tällöin kertoneet, mihin ainkaan saa parhaiten yhteyden päivän aikana. Tuo osoittaa todellista vastuullisuutta ja sellaisen nuoren olen valmis palkkaamaan.

Vierailija
14/75 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisille "urkintasoitoille" nauretaan.

Miks isitä ei pidetä uusavuttomuutena, että hoidattaa lapsensa vanhemmillaan? Koko ajan hoetaan, että hakekaa apua, ei tarvitse yksin ja itse pärjätä. Fiksu nuori tietää, että työpaikka ei jää saamatta, jos sinne soittaakin ensin urkintasoiton äiti tai isä. Kouluaikana tunnilta ei poistuta soittamaan työpaikoille (paitsi työkkärin työnhakuryhmistä), koska siellä ollaan opiskelemassa eikä kesätyönhaussa. Eipä muuten tarvitse päästää työpaikkahaastatteluunkaan noin vain. Jos tekisitte pikaisen kyselyn 17v nuorten keskuudessa, saisitte selville, että noin 60% on saanut työpaikkansa vanhempiensa ansiosta. Nämä ovat joko kysyneet lapselleen töitä tai hankkineet sen muuten (oma firma jne.). Paikallisen lukion opo teki kyselyn ja tuo oli tulos. Eli ainakin maalla Espoossa vanhemmat hankkivat lapsilleen työpaikkoja, ja hyvä niin.

Vierailija
15/75 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta on veljeni työnhausta. Koulut ja kesätyöt jo käytynä, aikuinen mies perushoitotöissä. Kielellisesti ja "älyllisesti" ihan keskivertokaveri, mutta aika hankala kapea-alainen lukiongelma. Koulussa opet tiesivät ja arvosanat tulivat osaamisen perusteella (ihan normikoulut siis käynyt). Työhakemus on se paha paikka. Itse siis soittaa tietysti työnhakuasiansa jne., mutta kun tulee CV:n ja hakemuksen teon aika, luettelee mulle asiat ja minä kirjoitan paperille. Omatekemänä hakemuksesta tulee sekava eikä se anna tyypin kyvyistä mitään kuvaa. Kunhan pääsee haastatteluun, niin mitään ongelmaa ei enää olekaan. Aina on töitä tullut ja uuden hakemuksen tarpeita on ollut vaan, jos kyseinen yksikkö lopetetaan tai itsellä kiinnostus vaihtaa paikkaa (esim. kehitysvammaisten hoidosta päihdepuolelle).

Vierailija
16/75 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja meille tulee joka kesä niitä "tonnilla töihin" nuoria. Jättävät hakemuksen kevään aikana, esim. neuvontaan tai kassalle. Henkilökuntaa on pyydetty merkkaamaan ne lomakkeet jotka tuo jonkun vanhempi, ne ei nimittäin pääse ihan kärkisijoille, he heh :D

Vierailija
17/75 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä huomaa, että lapsesta on huolehdittu (ja huolehditaan) edelleen, ei se ole paha, jos 15v ei itse uskalla soitella. Ja kun äiti/isä on sen työpaikan hommannut, on nuori hyvin tietoinen siitä, että on vastuussa vanhemmilleen ja työnantajalle tekemisistään.

Eniten omia lomia ottavat ne kesätyöntekijät, jotka itse soittelevat työpaikkaa jo marraskuussa.

on saanut nuori joka ei ole tietoinen vastuustaan työnantajalle? Joka siis kuvittelee että siellä työpaikalla saa olla kuin sika pellossa kun vanhemmat ei ole paikalla tai työpaikkaa hommanneet?

Vierailija
18/75 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan sanoo etukäteen tunnin alussa: "lääkärini soittaa minulle klo 13-14 välillä, onhan ok että vastaan ja menen käytävään puhumaan?" Tai "minulle soitetaan kesätyöpaikasta, onhan ok että vastaan?" Kukaan opettaja ei sano tuohon ei, (ja jos sanoo, niin sitten Opolle puhumaan asiasta.) Ja puhelin tietenkin äänettömällä, esim. värinähälytyksellä taskussa. Jos koe, niin silloin eri juttu.

Siten homma ei toimi, että puhelin soi kovaa ja oppilas sanoo "lääkäri, pakko vastata" "työpaikasta, pakko vastata".

Vierailija
19/75 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä huomaa, että lapsesta on huolehdittu (ja huolehditaan) edelleen, ei se ole paha, jos 15v ei itse uskalla soitella. Ja kun äiti/isä on sen työpaikan hommannut, on nuori hyvin tietoinen siitä, että on vastuussa vanhemmilleen ja työnantajalle tekemisistään. Eniten omia lomia ottavat ne kesätyöntekijät, jotka itse soittelevat työpaikkaa jo marraskuussa.

on saanut nuori joka ei ole tietoinen vastuustaan työnantajalle? Joka siis kuvittelee että siellä työpaikalla saa olla kuin sika pellossa kun vanhemmat ei ole paikalla tai työpaikkaa hommanneet?

on opetettu, että koulusta voi olla pois, jos perheellä on lomaa muulloin kuin koulujen loma-aikoina. Tai sellainen, joka erittäin hyvin tietää oikeutensa, mutta ei velvollisuuksiaan.

Vierailija
20/75 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan sanoo etukäteen tunnin alussa: "lääkärini soittaa minulle klo 13-14 välillä, onhan ok että vastaan ja menen käytävään puhumaan?" Tai "minulle soitetaan kesätyöpaikasta, onhan ok että vastaan?" Kukaan opettaja ei sano tuohon ei, (ja jos sanoo, niin sitten Opolle puhumaan asiasta.) Ja puhelin tietenkin äänettömällä, esim. värinähälytyksellä taskussa. Jos koe, niin silloin eri juttu. Siten homma ei toimi, että puhelin soi kovaa ja oppilas sanoo "lääkäri, pakko vastata" "työpaikasta, pakko vastata".

Meillä on koulussa erittäin selkeät ohjeet, joiden mukaan tuntien aikana ei oteta vastaan puheluja eikä poistuta käytävälle puhumaan, vaikka mikä olisi. Jos lähtee luokasta, on se luvaton poissaolo ja antaa oikeuden laskea ko. aineen numeroa. Eli kannattaa kahdesti miettiä, haluaako päättötodistukseen englannista arvosanan 6 vai 7. Oppilas ihan itse päättää ja tietää rajat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä