Tänään lapsi saakin ruuaksi Saarioisen roiskeläppäpitsaa:)
Voin jo kuvitella miten AV-mamma saa vatsanväänteitä :DDD
Kommentit (80)
on "herkuttelut". Hyi helekatti XD Meillä jos herkutellaan niin se on joku filepihvi tai muu vastaava.
välillä syödään tollasia, vaikka yleensä katon, että suht lisäaineettomia syödään. Mutta pitäähän se välillä "herkutellakkin"
mun puolesta saa jokainen tunkea suuhunsa mitä haluaa, mut nyt on pakko kysyä: MITEN paskan makuista ruokaa te tavallisesti sitten oikein teette, jos roiskeläpät on teille "herkuttelua"????
Roiskeläppiä meilläkin syödään silloin tällöin. Itse tykkään kylmänä Saarioisten tonnikalapitsasta, aivan mielettömän hyvää.. =)
No vatsanväänteitä todellakin, en voisi kuvitella mitään yököttävämpää kuin valmiit pitsat ja hampparit sun muut einekset. Itse olen tainnut joskus 20 vuotta sitten (10-vuotiaana) maistaa moista. Miten on voitukin saada makuaisti niin turtumaan, että kestää moista sontaa suuhunsa pistää..?
että meidänkin lapset tykkäisivät eineksistä, jos niitä olisi joskus tarjolla (ollaan kasvissyöjiä, niin eineksiä on ainakin meidän kaupassa vähemmän. Mutta tosi mielellään syövät muuten hampurilaisia ja pitsaa.
Mutta mutta... Miten se lapsi edes osaa pyytää tai tykätä roiskeläpästä, jos ei sitä olisi koskaan saanut? Kyllä vanhemmat voivat jo ihan vauvasta asti vaikuttaa lasten makutottumuksiin.
Tosin, jos "vahinko" on jo tapahtunut, niin tuskin se lapsi rikki parista eineksestä silloin tällöin menee.
"Meidän lapset herkuttelee itsetehdyllä kotiruualla". No just joo. Sääliksi käy. Ei ihme, että tulee ylipainoa ja syömishäiriöitä, kun herkuista tehdään tällainen tabu.
Meillä ainakin silloin tällöin herkutellaan ihan hyvällä omallatunnolla. Kenelläkään ei ole ongelmia painonsa tai syömistensä kanssa. Ehkä kannattaisi joidenkin hieman löysätä pipoa, ettette aiheuta hallaa lapsillenne. VAikka teillä itsellänne ei ole tervettä suhtautumista ruokaan, ettekö voisi yrittää edes lapsillenne sen tuoda.
Miksikö muka lapsi ei voisi pitää roiskeläppäpizzaa herkkuna? Ei se todellakaan tarvitse tarkoittaa sitä, että ap tekisi huonoa ruokaa (huoh). Mäkin lapsena tykkäsin valmislihapullista, kun niitä oli meillä kotona harvoin tarjolla. Äidin tekemät lihapullat oli tylsää arkiruokaa. Ei se satunnainen epäterveellinen vatsan täyte ketään vahingoita.
että muksu sai hiihtoloman kunniaksi valita kaupassa yhden tuotteen itselleen. Valitsi Saarioisten pizzan. Parempi ehkä sekin, kuin joku Lauantai-TV-pussi? Ap.
Mulla tuli tästä jotenkin hyvä mieli. Hellyttävä valinta lapselta :)
Niin ja vielä tiedoksi, että roiskeläppäpizzaa ei meillä syödä, mutta en silti ole täällä muita tuomitsemassa. Omalta osaltani voin silti kauhistuttaa, että meillä on rakennusprojekti loppusuoralla. Tästä johtuen paikalliselle Kotipizzayrittäjälle ei tarvitse enää tehdä tilausta, hän tietää jo ovesta astuessa mitä me haluataan. Lapsilla, myös 3-vuotiaalla (!), on aika vakuuttava kokoelma Happy Meal -leluja. Mut hei, tätä se elämä on. Kohta on talo valmis ja päästään/joudutaan taas kotiruuan makuun.
että, Lapsi oppii syömään sitä mitä annetaan. Meillä ei olla koskaan käytetty eineksiä, karkkeja tai mäkkäristä ostettuja hamppareita.
Nuo einekset on sen verta aromisoituja, suola- ja sokeripitoisuudeltaan korkeita, että ne alkaa tukkimaan makuhermoja. Näin ollen "puhdas" ruoka ei varmasti maistu enään miltään lasten suussa.
Mun mielestä meillä vanhemmilla on nimenomaan vastuu opettaa tämä lapsille. Enimmäkseen minua häiritsee vanhemmissa se että tavallaan luovutetaan näiden asioiden edessä, mikä on kamalaa sillä ruokahan on kuitenkin elinehto meille kaikille koko elämän.
Kysymys kuuluukin minkälaisen toimintamallin haluat antaa lapsellesi elämään ruuan suhteen?
Onko se se helppous ja ravintoköyhä. Vai halutaanko kunnon rakennusaineet ja sitä kautta terveempi elämä?
Ihmiset ovat liikaa nyt puolustuskannalla epäterveellisen ruuan suhteen ja luodaan kyyniset katseet niille jotka pitävät terveellisistä elämäntavoista kiinni.
Ihan liikaa olen omalla kohdallani tavannut ihmisiä jotka ihmettelevät miten jaksamme koko ajan olla iloisia, energisiä, ei väsytä, ei sairastella, jne, jne.... kun sen kertoo johtuvan ihan puhtaasti siitä mitä syömme, niin asia menee kuuroille korville :(
Mutta pitäähän se välillä "herkutellakkin"
Ei muuten pidä. Toisekseen, näyttää osalla ihmisistä olevan vallan visto käsitys 'herkuttelemisesta'. Ei käy kateeksi.
Sun herkut eivät ehkä ole samoja kuin mun tai muiden...Mikset ap anna tuon roiskarin tilalla kiviarina pizzaa pakastealtaasta...? Pesee mennen tullen nuo...
että, Lapsi oppii syömään sitä mitä annetaan. Meillä ei olla koskaan käytetty eineksiä, karkkeja tai mäkkäristä ostettuja hamppareita.
Nuo einekset on sen verta aromisoituja, suola- ja sokeripitoisuudeltaan korkeita, että ne alkaa tukkimaan makuhermoja. Näin ollen "puhdas" ruoka ei varmasti maistu enään miltään lasten suussa.
Mun mielestä meillä vanhemmilla on nimenomaan vastuu opettaa tämä lapsille. Enimmäkseen minua häiritsee vanhemmissa se että tavallaan luovutetaan näiden asioiden edessä, mikä on kamalaa sillä ruokahan on kuitenkin elinehto meille kaikille koko elämän.
Kysymys kuuluukin minkälaisen toimintamallin haluat antaa lapsellesi elämään ruuan suhteen?
Onko se se helppous ja ravintoköyhä. Vai halutaanko kunnon rakennusaineet ja sitä kautta terveempi elämä?
Ihmiset ovat liikaa nyt puolustuskannalla epäterveellisen ruuan suhteen ja luodaan kyyniset katseet niille jotka pitävät terveellisistä elämäntavoista kiinni.
Ihan liikaa olen omalla kohdallani tavannut ihmisiä jotka ihmettelevät miten jaksamme koko ajan olla iloisia, energisiä, ei väsytä, ei sairastella, jne, jne.... kun sen kertoo johtuvan ihan puhtaasti siitä mitä syömme, niin asia menee kuuroille korville :(
lähes koko lapsuuteni elänyt eineksillä sun muilla ravintoköyhillä sapuskoilla. ja kas kummaa, tavallinen kotiruoka maistuu minusta erittäin hyvältä.
Myös omat lapseni ovat tottuneet heseruokaan, pitsaan (oli se sitten kaupasta tai pitseriasta) sun muihin vastaaviin, mutta kas kummaa edelleen, lapset tykkäävät myös kotiruoasta. Itse asiassa mummin tekemät lihapullat ovat lasten suuri suosikki.
En ymmärrä tuota kotiruokien "mauttomuutta". Ettekö te mausteita osaa käyttää?!
Taitaakin edellisestä roiskeläpästä olla yli vuosi. Silti pystyn maistamaan ajatuksissani sen herkullisen maun. Kylmänä tietenkin.
Toinen täyttää 8v ja toinen 6v
jos tekee vähän itsetehtyä ruokaa on se maustamispuoli hakusessa.
käydä Mäkkärissä tai Hesessä tai Pizzalla? Vai sittenkö kun se aika koittaa, niin sitä ei sallita. Kaverit on kuitenkin aika tärkeitä ja se että saa olla kuten kaverit (ja syödä siellä mäkkärissäkin leffaillan jälkeen).
käydä Mäkkärissä tai Hesessä tai Pizzalla? Vai sittenkö kun se aika koittaa, niin sitä ei sallita. Kaverit on kuitenkin aika tärkeitä ja se että saa olla kuten kaverit (ja syödä siellä mäkkärissäkin leffaillan jälkeen).
ettei tuollainen todellakaan kiinnosta.
käydä :) ja mahapurut oli sen mukaiset (hese ja mäkkäri).
Eihän pizzoissa ja hamppareissa mitään vikaa ole. Kyse on siitä millaisista raaka-aineista ne koostuu.
Kavereitten tenavat katteli nokan vartta pitkin kun tehtiin itse hampparit eikä ne ollu perinteisesti hese ja mäkkäri kääröissä.
Kun muuta ei ollut tarjolla pitkin hampain niitä sitten suostuttiin maistamaan. Ilmeet oli näkemisen arvoiset kun ne oliki paljon maittavampia ja perään on kaverit soitelleet reseptiä.
Kun joskus teini-ikään pääsevät ovat varmasti tietoisia ravintoasioista ja toivottavasti oppien myötä tekevät hyviä valintoja. Kyse ei ole rajoituksista ja pakottamisesta vaan konkreettisen esimerkin ja tiedon annosta.
Ja näin yleisesti mitä kavereiden kanssa (me aikuiset) menemme syömään, niin yleensä valitaan sellainen paikka missä kaikki saavat sitä mitä haluavat. Ihmisillä on olemassa paljon allergioitakin mikä rajaa tietyt ruokapaikat pois ja yleensä ne on ne pikaruokalat.
ero nykyään, miten usein käydään esim hamppareilla tai pizzalla. Omassa lapsuudessa käytiin Carrolsissa sillon, kun oli joku syy, esim. koulun päättäjäiset keväällä tai synttärit. Ja muuten ei käyty.
Meillä herkuteltiin juuri possun kaslerpihveillä, puikulaperunoilla, porkkanalla ja parsakaalilla, päälle paistolientä ja voita. Illalla vois herkkutella jauheliha-tomaatti kastikkeella ja lisukkeeksi, joko samaa kuin päivällä tai riisiä. Meillä keliakia -perheessä ei noita valmisruokia käytetä. Lapset on tottuneet näihin meidän herkkuruokiin, kun eivät noita eineksiä ole koskaan kovin saaneet.
Joten kyllä ne pitsat ovat herkuttelua meillä. Mutta kait teillä nuo ovat sitten harvinaisempaa herkkua...
Ja muita ruokia tässä lähiaikoina on ollut lammaskeitto, viime viikolla käristystä, pinaattilettuja, naudan entrecote pihvejä, madekeittoa, kirjolohikeittoa, glut. tortilloja, glut. lettuja... arkiruokaa ja ei meillä muita ruokia ole. En nyt keksi mikä olisi sellainen herkkuruoka, no mäkkärin ruoka ja pitserian pitsa. Niitä nyt meillä harvemmin kotona syödään. Todellakin tarkoitin siis omalla viestilläni sanoa, että ei meillä ole erityistä herkkuruokaa, vaan kotiruoka on herkkuruokaa ainakin minusta.
Niin, että ei meillä pelkästään tuollaisia ruokia syödä. Jos en jaksa tai ehdi tehdä, syödään pelkkiä voileipiä ja vaikka omenia yms.hedelmiä, grillimakkaraa ja pakastekasviksia tai nakkeja ja munakasta. Mutta ne ei oo ehkä lapsistani herkkuja, en tiiä, enkä usko.
vasta on muuten Ylellä ollu ihan hyvät dokumentit ravinnosta ja niiden vaikutuksista meihin.
Jos näihin asioihin ei ole sen kummemmin koskaan perehtynyt, niin onhan se varmasti vaikea päästä selvyyteen mikä on sitä "terveellistä" ruokaa. Just selailin googlella linkkejä ja valikoima on kyllä päätä huimaava :/
Tässä pohjaa ja suuntaviittaa oikeasti terveelliseen ravintoon.
Ylen dokkarit:
http://areena.yle.fi/video/1297707635728
http://areena.yle.fi/video/1298322184100
Yleistä perustietoa:
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…
Lisää rasvoista:
http://www.pronutritionist.net/rasvoja-kuumana-vai-kylmana-–-onko-se-yhdentekevaa-vieraskirjoitus/
Jos hän sanoo että tuote x maistuu paremmalta, niin muuttaako hän mielensä että tuote y onkin parempaa, kun sinä sen hänelle kerrot?
Eikö lapsilla saa olla mitään omia mielipiteitä? Ei minullekaan tule kukaan sanomaan että salmiakki on parempaa kuin suklaa ja SIITÄ PÄÄTÄN MINÄ.
Oma lapsi syö ennemmin kermavaahdon kanssa pinaattilettuja kuin ns tavallisia lettuja. Minusta yhdistelmä on yököttävä, mutta ei minulla ole tarvetta tuosta tapella.