Mummoäidit!!kertokaa miltä tuntui saada vauva!
kommentteja!oletteko nuorekkaita?miten vaikutti teiän elämän ?
Kommentit (40)
jokainen synnyttänyt nainen saa vain kerran esikoisen- ja mummoäiti 35 v ja yli
Mummoäitiys on sitä et on tulee äidiksi vielä kun on jo mummo (siis on lapsenlapsi)
Esim. Jos 40 v. naisella on 20v. tyttö jolla lapsi ja tämä 40v. saa vielä itse lapsen.
Tännehän tuli heti juttua!Itse sain esikoisen 27 v ja tämän kauan odotetun vaavan 38 v!Sain osakseni ihastusta ja vihastusta?!Koska olen tunnettu henkilö kotipaikkakunnallani,ihmiset kokivat oikeudekseen kommentoida mitä lystäsivät,esim.EI OLIS SUSTAKAAN USKONU ET VIELÄ TOS IÄS ALAT VÄSÄÄN MUKSUJA =)taiOLITKO OLLENKAAN AATELLUT ET OLET MELKEIN ELÄKKEELLÄ KUN LAPSES PÄÄSEE YLIOPPILAAKSI?Itse sain siis kuulla olevani mummoäiti=vanha äidiksi.Eka reaktio oli loukkantuminen,sitten alko huvittaa!Vauva sai mut nuortumaan ja olen superonnellinen ja kiitollinen mm.siitä että sain ihanan tauon työelämään!t.Ap
juuri nyt elämäni ihaninta aikaa; ikää 42 vuotta, vauva 5 kk ja isommmat lapset 15 ja 13 vuotiaita. Isot sisarukset ovat aivan lääpällään pikkuveljeensä ja haluavat osallistua hoitoon erittäin innokkaina, itse en enää tällä iällä viitsi nipottaa joka asiasta vaan todellakin nautin äitiyslomastani.
Töissä ehdin olla vielä kuitenkin lähes 20 vuotta, joten otan tästä ihanuudesta kaiken irti. En koe olevani mitenkään vanha, vaan tunnen itseni nuorekkaaksi. Ja elämänkokemukset ovat vain tuoneet varmuutta vauvanhoitoon ja lasten kasvatukseen.
Enkä missään nimessä koe olevani mikään "mummoäiti", vaikka korvantaustani ovatkin kuivuneet jo aikapäiviä sitten.
Tännehän tuli heti juttua!Itse sain esikoisen 27 v ja tämän kauan odotetun vaavan 38 v!Sain osakseni ihastusta ja vihastusta?!Koska olen tunnettu henkilö kotipaikkakunnallani,ihmiset kokivat oikeudekseen kommentoida mitä lystäsivät,esim.EI OLIS SUSTAKAAN USKONU ET VIELÄ TOS IÄS ALAT VÄSÄÄN MUKSUJA =)taiOLITKO OLLENKAAN AATELLUT ET OLET MELKEIN ELÄKKEELLÄ KUN LAPSES PÄÄSEE YLIOPPILAAKSI?Itse sain siis kuulla olevani mummoäiti=vanha äidiksi.Eka reaktio oli loukkantuminen,sitten alko huvittaa!Vauva sai mut nuortumaan ja olen superonnellinen ja kiitollinen mm.siitä että sain ihanan tauon työelämään!t.Ap
ainakin sinulla on puutteellinen näppäimistönhallintakyky.
hallitsee näppäimistön,vaan ei yhdysanoja eikä käytöstapoja??Varmasti tiedät,että olet VASTUUSSA kaikesta tekstistä,joka koneeltasi lähtee!Myös lapsille on hyvä opettaa ,että tällainen ala-arvoinen nimittely on tuomittavaa,no,eipä tarvitsekaan enää ihmetellä miksi sitä yhtä sanaa viljellään ala-asteella...äitihän se on opettanut =)
t.Ap
hallitsee näppäimistön,vaan ei yhdysanoja eikä käytöstapoja??Varmasti tiedät,että olet VASTUUSSA kaikesta tekstistä,joka koneeltasi lähtee!Myös lapsille on hyvä opettaa ,että tällainen ala-arvoinen nimittely on tuomittavaa,no,eipä tarvitsekaan enää ihmetellä miksi sitä yhtä sanaa viljellään ala-asteella...äitihän se on opettanut =)
t.Ap
kykene löytämään kirjoittajan nro 19 tekstistä yhtään esimerkkiä, joka puoltaisi lausuntoasi siitä, että hän ei hallitse yhdyssanoja. Valaise mua, mikä muka on hänen kirjoituksessaan väärin!
Muuten, luulenpa tunnistavani sinut aika monesta aloituksesta, ja jos olen oikeassa, voin suositella, että itsekin pitäisit mielessäsi hyvät käytöstavat ja sen, että olet vastuussa tekstistä, joka koneeltasi lähtee.
Aika vähän on vaikuttanut elämään. Nyt ollaan kotona enemmän, heräillään öisin enemmän, pestään pyykkiä enemmän.
Sanoisin olevani nuorekas, en ehkä teiniäidistä mene, mut voisi mua helposti luulla alle 30 vee.
Nuorena lapsensa saanneisiin kavereiheni verrattuna olen itsevarmempi/pitkä pinnaisempi lapsen hoidossa. Voi tietysti olla myös luonnekysymys. Osaan kuitenkin asennoitua, että tää on nyt tätä ja lapsen ehdoilla mennään. Monia "teiniäitejä" tuntuu harmittavan jos jää hyvät bileet välistä ja tuntuvat valittavan enemmän ainaisesta kotona olemisesta.
Meillä on tietysti taloudellinen tilanne luultavasti parempi kuin monilla nuoremmilla äideillä, joten ei tarvitse olla huolissaan vaikka kotihoidontuki on mitä on.
Yhteenvetona sanoisin, että ei se ikä vaan asenne. 20 veestä voi 35 vee tuntua mummolta, mutta aika kuluu ennenkuin huomaakaan.
Itse en siis ole mummoäiti, mutta ilmeisesti aloittaja toivoo mielipiteitä nelikymppisinä lapsia saaneilta naisilta.
Koska sain esikoiseni 39-vuotiaana, en voi verrata siihen, miltä tuntuisi saada vauva nuorempana. Luultavasti aika samalta.
Vauvan saaminen tuntui aivan ihanalta! Raskaus oli useamman keskenmenon jälkeen varsinkin alkuun aika stressaava, vaikka menikin ongelmitta. Synnytys sujui hyvin ja oli mielestäni vähemmän kivulias kuin olin odottanut. Myös toipuminen raskaudesta ja synnytyksestä sujui hyvin.
Vauvan hoitaminen on ollut todella ihanaa! Valtava rakkaus omaa, pientä lasta kohtaan on niin syvää. Meillä on ollut aika helppo vauva, joten olen tietysti päässyt vähällä. Suhde mieheen on vain syventynyt vauvan myötä.
Odottaessani vauvaamme, moni suorastaan varoitti minua, että kyllä teidän elämä nyt muuttuu. Minusta meidän elämä ei ole muuttunut kovinkaan paljon. Tämänikäisenä on jo työelämässä tottunut ottamaan vastuuta ja biletysajat on koettu, joten voi helposti elää toisen ihmisen ehdoilla. Nuorempana minulla olisi taatusti ollut kiire palata työelämään. Tässä vaiheessa olen jo saavuttanut oikeastaan kaikki tavoitteeni työn suhteen, joten voin rauhassa keskittyä vauvaamme.
Olen varmaakin tyttömäinen olemukseltani, aika usein iästäni puhuttaessa minulle sanotaan, että en vaikuta nelikymppiseltä. Harrastan paljon liikuntaa, se on oleellinen asia.
Mielestäni hyväkuntoinen nelikymppinen selviytyy raskaudesta, synnytyksestä ja vauvan hoidosta aivan hyvin. Urheillessakin huomaa, että kestävyyslajit sujuvat nyt helpommin kuin parikymppisenä. Sitä kai äitiys myös on!
Ja myöhemmin se sitten istuu siinä "tasanteella". Palvelutalon henkilökunta onneksi käy vaihtamassa sekä mummoäidin että mummoäidin vauvan vaipat :) ja yhdessä käydään laulamassa Eldanka järven jäätä mummopiirissä harmonikan säestyksellä. Sapuskat sopii molemmille, kun ne on tekariystävällisiä.
Olixx muuta?
42v. Olen hyvin nuorekas, vielä menen nelikymppisestä hyvin ilman erityistä yritystä:) Nyt siis 51v. Mites tuo vaikutti - varmaan pitää nuorekkkaana kun touhuaa tuon 9v kanssa kaikkea kivaa.... ei kyllä juurikaan harmita että oma aika alkaa vasta 5-6 vuoden kuluttua... Ihanaa että hän on olemassa:D
oli 52 kun sai viimeisen lapsensa.
Ekasta kerrasta raskaaksi suunniteltuna ajankohtana 36-vuotiaana ja sama 38-vuotiaana, neljäs ja viides lapsi. Ihania pikkuisia, hyvin on nukuttu ja ulkoiltu koko perhe, saan paljon aikaiseksi ja jaksan erinomaisesti.
Tosin tämä talvi on ollut aika pitkä ja pimeä mutta nyt ollaan taas voiton puolella ja alan suunnitella taas puutarhaa ja remontteja.
Raskausaika oli ihanaa! Olin tappiin saakka töissä - 10 vuotta nuoremmat äitikollegat jäivät sairiksille ympäriltäni. Vauva oli helppo, yöllä söi ja nukkui -> minä syötin ja nukuin. Raskaushormonit pitivät minut virkeänä.
Ei vaikuttanut ihmeellisesti minun elämääni, olen nyt kolme kotonaolovuoden jälkeen takaisin työssä - vaativassa asiantuntijatyössä kansainvälisessä pörssiyhtiössä.
En usko olevani mummoäidin näköinen. Olen iloinen, pirteä ja nuorekas. Ikääni tuntemattomat ihmiset eivät tajua minun olevan näinkin vanha...
Raskausaika oli ihanaa! Olin tappiin saakka töissä - 10 vuotta nuoremmat äitikollegat jäivät sairiksille ympäriltäni. Vauva oli helppo, yöllä söi ja nukkui -> minä syötin ja nukuin. Raskaushormonit pitivät minut virkeänä. Ei vaikuttanut ihmeellisesti minun elämääni, olen nyt kolme kotonaolovuoden jälkeen takaisin työssä - vaativassa asiantuntijatyössä kansainvälisessä pörssiyhtiössä. En usko olevani mummoäidin näköinen. Olen iloinen, pirteä ja nuorekas. Ikääni tuntemattomat ihmiset eivät tajua minun olevan näinkin vanha...
Joka on "mummoiässä" saanut vielä oman lapsen. Eli mummoäititejä ovat 40+ äideiksi vielä tulleet.
Sain siis toisen lapsen 43-vuotiaana.
Samoin minun äitini minut 40-vuotiaana ja isän äiti nuorimmaisensa 43-vuotiaana. Elämälle kiitos!
En tiedä minkä ikäinen on mummoäiti, mutta vastaan 37 vuotiaana.
Sain esikoiseni 32 vuotiaana. Raskaus-, synnytys- ja vauva-aika sujuivat ongelmitta. Nyt olen raskaana, synnytys häämöttää. Lukuun ottamatta viimeistä raskauskolmatta olen voinut koko ajan todella hyvin. Nyt väsyttää, kolottaa, en saa nukuttua, rasituksessa alkaa supistella. Tällaista ei ollut esikoisen raskaudessa. Johtuuko mummoäitiydestä, en tiedä.
Eka lapsi 47 v,toka 48 v?Minusta aika kamalaa...Kun lapsi on 20,äiti on 67 v.
eli varmaan vähän vanhemmalla iällä, ehkä? Tosin kaikki neuvolan ryhmissä näyttävät saman ikäisiltä suunnilleen joten en kokenut olevani mitenkään vanha saadessani lapsen. Aiemmin en olisi "ehtinyt", oli opiskelut ja uran aloittelu jne.