Mummoäidit!!kertokaa miltä tuntui saada vauva!
kommentteja!oletteko nuorekkaita?miten vaikutti teiän elämän ?
Kommentit (40)
On minusta kohta 50 v liian vanha äidiksi.Ajatelkaa,kun lapsi menee kouluun,äiti on 54 v...Pitäis ajatella sitä lastakin,eikä vaan itseään,että haluaa lapsen.
ja ihan kakara, aina vaan
nuorin lapsi 7 v
ei haittaa, vaikka palsta mamman tekis pahaa mut nähdessään koululla
sanoa olevansa mummoäiti. Olen nyt 38-vuotias ja neljännen lapsen laskettu aika on kuukauden päästä. Muut lapseni olen saanut 27-, 30- ja 36-vuotiaana.
On varmaan aika eri asia saada 38-vuotiaana tai 42-vuotiaana esikoinen kuin iltatähti. Olen ainakin niin itse niin tottunut siihen, että lapset määräävät aikatauluja ja elämääni muutenkin, mutta toisaalta oppinut myös ottamaan oman aikani ja elämään omaakin elämää. Tajuan jotenkin paljon paljon paremmin nyt kuin nuorempana, että voin ensimmäisen vuoden ajan keskittyä vauvaa ja muihin lapsiin eikä elämä aja ohi sillä aikaa jossain muualla. Toisaalta ymmärrän myös sen, että en ole huono äiti, vaikka kävisin viisi kertaa viikossa jumpassa ja olisin sen aikaa poissa lapsen luota.
Itse olen huomannut, että tätä kuopusta ja esikoista odottaessa on ollut aika paljon samanlaista ja taas erilaista kuin noita keskimmäisiä odottaessa. Olen osannut ottaa paljon rennommin ja rauhallisemmin. Olen voinutkin raskausaikana paremmin kuin kolmekymppisenä. Silloin nousi verenpaineet mutta nyt ei ole ollut sellaisia ongelmia.
Sain lapsenlapseni vauvana itselleni. Olihan se hämmentävää ja oudon tuntuista. Mutta äkkiä siihen rytmiin taas pääsi. Useimmat vieraat luulevat minua lapsen äidiksi, eli ilmeisesti olen aika nuorekas.
tai vanhempina esikoisensa saaneita. Eli sitten kun ollaan vanhoja synnyttäjiä lääketieteellisesti.
valitettavasti olet väärässä,en ole tehnyt kuin yhden aloituksen tälle palstalle ja se oli oikein iloinen aihe =)miksi ihmeessä olet noin vihamielinen ?Itse en hyväksy minkäänlaista nimittelyä missään,varsinkaan palstalla jossa kirjoitetaan anonyymisti.JA hei,eilen oli Suomessa YHDYSSANAPÄIVÄ ;=,et tainnut tietää ?? Lopuksi vielä sinulle valaisen asiaa:ei näppäimistönhallintakyky VAAN NÄPPÄIMISTÖN HALLINTAKYKY =)oikein mukavaa kevättä sulle!Kiitos kaikille asiallisille kommentoijille!Oli ihana lukea ajatuksia äitiydestä vähän kypsemmällä iällä =)
No ihan samalta se tuntui kuin muutama vuosi aiemminkin kun edellisen kerran synnytin...Nyt ikää mittarissa 36v ja olen kyllä mielestäni aika nuorekas ja tunnen itseni ihan nuoreksi juu.
eli tuli katko työputkeen. Oli aikaa kaikkeen siihen, mitä ikinä halusi tehdä. Varmaan elämäni helpointa ja mukavinta aikaa.
Mä suorastaan nuorruin vauvan saannin jälkeen. Isä oli haltioissaan, sekä 16- ja 10-vuotiaat sisarukset.
Mummoäitinä on rentoa. Näin jälkeenpäin mietittynä nuorena äitinä olin välillä vähän liiankin pedantti mikä toi vaan stressiä mukanaa. Nyt osaan nauttia ihan erilailla, en nipota pienistä, esim. pyykkiä kerkiää pesemään huomennakin jos tänään ei jaksa ja jos mua ei perjantaina huvita siivota niin siivoan vaikka lauantaina.
Mulle mummo tarkoittaa naista jolla lapsenlapsia joten en ole mummoäiti vaikka olinkin yli 35v saadessani ekan vauvan.Ikivanhaksi ensisynnyttäjäksi tunsin itseni jokatapauksessa.Dinosaurukseksi.
Ja myöhemmin se sitten istuu siinä "tasanteella". Palvelutalon henkilökunta onneksi käy vaihtamassa sekä mummoäidin että mummoäidin vauvan vaipat :) ja yhdessä käydään laulamassa Eldanka järven jäätä mummopiirissä harmonikan säestyksellä. Sapuskat sopii molemmille, kun ne on tekariystävällisiä.
Olixx muuta?
Nuorimmainen 9 kk. Ihan samalta tämä tuntuu kuin silloin toistakymmentä vuotta sitten kun sain no ensimmäiseni. Raskaus oli helppo, synnytys nopea, mutta kivulias, toivuin raskaudesta ja synnytyksestä nopeammin kuin 10 vuotta nuorempana, kun lapsi oli 2 viikkoinen olin vanhoissa mitoissani. Valvominen väsyttää hieman enemmän, mutta nuo aikaisemmat ei juuri valvottaneetkaan. Muuten olen luultavasti ihan normi ikäiseni oloinen. Vauvan tulo vaikutti elämään juuri niinkuin pitikin, eli pisti kaiken mullin mallin ja uusiksi :-)
- mies ei hoitanut kumpaakaan vauvaa- ja naisen yksinäisyyden totaalisuus järkytti
ja neuvolakin sattui tosi surkea---hoitovirhe mm... itketti, mutta vahvisti ihmisenä- töissä koen olevani enemmän itseni kuin kotirouvana- kotiäitejä ei arvosteta ja naiset kadehtii toisiaan- järkyttävää
t. nro 2
kuopuksen 35-vuotiaana? Anteeksi nyt vaan siskot mutta en tajua :D t. 35v kuopuksensa synnyttänyt
toisenlaisia, jos olisin saanut lapsen parikymppisenä.
Olin tietysti onnellinen ja kiitollinen. En kokenut enkä nytkään koe itseäni kamalan vanhaksi.
t. lapset 35- ja 37-vuotiaana
esikoinen on aina ainutkertainen juttu-
iltatähden saaminen on eri asia kuin mummoäitiyden kokeminen
Meille neljäs, jonka ympärillä muut 17-8v hyörivät ja pyörivät. Ihanaa on!