Mainitse tilanne, jossa joku on ollut tilanteeseen sopimattomalla tavalla pukeutunut.
Minä olin viime kesänä häissä, joissa oli hieman alle 50 vierasta. Häät olivat muutenkin hyvin ns. vähäeleiset eli ei ollut kirkkoa eikä muutakaan suuruuksia. Morsian oli pukeutunut hyvin yksinkertaiseen kauniiseen pukuun.
Ja yksi naisvieraista oli sitten pukeutunut ilmeisesti vanhaan vanhojentanssipukuunsa! Oli siis kokopitkä ja oikea tylliunelma, ei edes ns. iltapukumainen. Kyllä pisti pahasti silmään pienissä kesähäissä. Ja häät olivat ihan päivähäät.
Kommentit (84)
isänsä? kanssa ostoksilla. Tytöllä oli minihame ja valkoiset piikkikorkoiset saappaat jalassa. Oli aika irvokkaan näköstä ja keräsi katseita. Teki mieli mennä sanomaan jotain tuolle isälle, mutta enpä kehdannut.
karonkassa yksi vieraista fudisjoukkueen pelipaidassa
Meillä veljeni rippijuhlassa serkku (vähän alle 10 v) oli puettu collegepukuun, jonka lahkeet oli vielä tungettu tennissukkiin. Lenkkarit ja lippis, kaikki taattua Taloustalo-väriskaalaa. Eikä kyse ole mistään ihan köyhästä perheestä, lapsi on ainoa ja molemmat vanhemmat töissäkäyviä duunareita.
tyyliin anoppini joka laittaa ristiäisiin farkut ja t paidan.. :/
kerran oli hienoilla iltapukujuhlilla (kutsussa asuna oli iltapuku!) toisen isäntäparin naisella lyhyt silkkimekko ja jakku. polvet näkyi, ja taisi olla ainoa niin lyhyessä hameessa kun kaikilla muilla oli iltapuvut..
morsiamen setä oli ehkäpä omassa rippipuvussaan. Tai ainakin se lahkeiden koosta päätellen oli 70-luvulta ja muutamaa kokoa liian pieni. Ei mua se häirinnyt, huvitti vain kovasti.
Teinien kohdalla minun mielestäni voidaan kyllä joustaa, varsinkin poikien osalta. Esimerkiksi tätini on tuonut poikalaumansa rippijuhliin farkuissa ja kauluspaidoissa ja minusta se ihan ok. Vaikka vaatteet ostaisikin käytettyinä niin on aika iso paukku ostaa muutamalle melko samankokoiselle pojalle puku, joka huonolla tuurilla ei mahdu enää kenellekään heistä ensi vuonna. Häihin voisi sitten ostaa vaikka suorat housut ja kauluspaidan.
Tytölle voisi sen mekon tai hameen ja paidan vaikka ostaakin, ovat yleensä halvempia. Tai minun puolestani tyttö saisi kyllä juhlissa olla housuissakin mutta ei farkuissa. Farkkuhameen hyväksyisin, sille voisi olla arjessakin myöhemmin käyttöä.
Jos ei ole rahasta kiinni niin sittenhän tietysti voi sen puvunkin ostaa. Mutta ihmettelen kyllä tuota ettei muka saa teinejä juhliin tai laittamaan juhlavaatteita. Kyllä meillä teinitkin pakotetaan asianmukaiseen pukeutumiseen ja vaikka kannetaan autoon. Tosin siihen ei ole vielä koskaan tarvinnut ryhtyä.
Vielä enemmän ihmettelen sitä, ettei aikuinen mies suostu laittamaan pukua tai edes suoria housuja ja kauluspaitaa. Mikäköhän mahtaa olla tähän syynä. Meillä jäisi kyllä ristiäiset pitämättä jos mies ei voisi laittaa siistejä vaatteita. Samoin muihin juhliin menisin ilman miestä, jos toinen ei osaa pukeutua.
tyyliin anoppini joka laittaa ristiäisiin farkut ja t paidan.. :/
kerran oli hienoilla iltapukujuhlilla (kutsussa asuna oli iltapuku!) toisen isäntäparin naisella lyhyt silkkimekko ja jakku. polvet näkyi, ja taisi olla ainoa niin lyhyessä hameessa kun kaikilla muilla oli iltapuvut..
Juhlavasta materiaalista valmistettu yksimittainen tai kaksi osainen täyspitkä, nilkkapituinen tai polvipituinen puku tai juhlava housupuku.
http://www.turotailor.fi/www/fi/pukeutumisopas/naisten_etiketti/iltapuk…
voi siis olla ihan asiallinen asu tuo lyhyt silkkimekko, paitsi jos tosiaan oli lyhyempi kuin polvipituinen. eräällä ystävälläni oli myös tuollainen (polvipituinen) mekko jakkuineen eräissä juhlissa, joissa kaikilla muilla oli täysipitkä puku. häntä se nolotti kauheasti, vaikka sanoikin, että oli käynyt liikkeessä kutsun kera pyytämässä neuvoa pukeutumiseen. hän siis oli täysin oikein pukeutunut, mutta koska asu oli niin erilainen, kuin muilla, se tuntui hänestä väärältä.
vauvan juntti eno, kummisetä, aikuinen mies, oli pukeutunut farkkuihin, vanhaan collegepaitaan ja tahraisiin vaaleisiin sukkiin. Muilla oli juhlavaatteet ja (sisä)kengät. Kaikissa valokuvissa näkyy tämän kummisedän likaiset sukanpohjat istuma-asentonsa takia:)
oikein muista tällaisia, en hirveästi kyttää. Usein myös vaikka juhlissa toisilla on juhlavampaa kuin toisilla, ei siinä välttämättä mitään. Ei kaikilla ole niin hienoja ja juhlavia vaatteita, menevät sitten parhaimmissaan kuitenkin.
MEillä kotona kun on ollut lasten juhlia, nimiäisiä jne. on hiukan hassua kun jotkut vieraat tulevat farkuissa ja t-paidassa. Itsellä kuitenkin mekko, ja miehellä tyyliin puvun housut ja kauluspaita, siis ei mitään fancyä, mutta siistimpää kuitenkin.
mummin siunaustilaisuudessa farkut jalassa.
mummin siunaustilaisuudessa farkut jalassa.
meidänkin poika oli farkuissa omissa rippijuhlissaan ja lähiomaisen hautajaisissa myös.
Sallin teineille siistit farkut perhejuhliin koska niille on muuten todella vaikeaa löytää sopivia vaatteita.
Jeans for Genes -hyväntekeväisyyspäivä, ja koulun johtaja ei malttanut luopua tummasta puvustaan edes yhdeksi päiväksi. Oppilaat saattoivat olla hieman pettyneitä.
Pukeutumisetiketti hautajaisiin on syystäkin tarkka. Sillä pukeutumisella kunioitetaan sekä vainajaa että lähiomaisten surua.[i/]
Kyllä minä ainakin hyväksyn esimerkiksi siistit farkut tms. Kunhan asustus on tumma ja hillitty, se on mielestäni ok.
Vaikea nimittäin kuvitella, että vainajan lähiomainen sen surunsa keskellä paljoa viitsisi keskittyä katselemaan ja paheksumaan muiden vaatteita. Tosin tuossakin tietenkin on vain oma kokemukseni - minulla ei ole minkäännäköistä muistikuvaa siitä, mitä vierailla oli päällä esimerkiksi äitini hautajaisissa, oletan että suurimmalla osalla miehistä oli puku, mutta varmasti oli muunkinlaista pukeutumista, en edes sitä muista mitä oli päällä koko tilaisuuden vieressäni istuneella pikkuveljellä...saattoi olla puku, mutta toisaalta ysiluokkalaisella pojalla nyt on saattanut olla jotain muutakin. :P
En sitten kai vain ole niin pilkuntarkka tuollaisissa asioissa.
Isoisämme hautajaisissa siskon pojan farkkuja. Kysyi että eikö hänellä ollut yhtään kunnioitusta isoisäänsä kohtaan kun piti arkivaatteissa tulla.
Kaiken kukkuraksi poika pelasi jollain nintendo ds:llä koko siunauksen ajan.
Isoäiti ei enää kutsu siskoani juhliin. Loukkaantui sen verran pahasti tuosta.
kuvaillut. Minä tulin suoraan töistä siisteissä toimistovaatteissa ja tunsin itseni alipukeutuneeksi. Ei äitinikään ollut hienoimmasta päästä, mutta hänellä sentään oli mekko päällä.
Pariskuntia tuulipuvuissa kaupungin keskustassa, kesällä shortseissa ym. rantavaatteissa.
Ajatteletko, että ihmiset, jotka asuvat keskustassa, joutuvat pukeutumaan jonkun "kaupunkietiketin" vuoksi myös lenkillelähtiessään jakkupukuun?
farkut EIVÄT MISSÄÄN TAPAUKSESSA OLE HAUTAJAISVAATE.
Omat teinini puetan (tai siis kustannan, itse pukevat :))tilanteeseen sopivasti aina. Ei siis farkkuja vaan musta puku. Eikä tytöille tissitoppia eikä otsatukan näyttävää hametta.
Ovat oppineet ja olen heistä erittäin ylpeä nyt aikuisina.On kuitenkin juhlakalun kunnioittamista pukeutua tilanteeseen sopivasti aina.
Eikä ole rahasta kiinni, kirpparit ja nettihuutokaupat myyvät pilkkahinnalla juhlavaatetta.
Pukeutumisetiketti hautajaisiin on syystäkin tarkka. Sillä pukeutumisella kunioitetaan sekä vainajaa että lähiomaisten surua.[i/]
Kyllä minä ainakin hyväksyn esimerkiksi siistit farkut tms. Kunhan asustus on tumma ja hillitty, se on mielestäni ok.
kun kerran tästäkin ketjusta voi selkeästi lukea, että useiden mielestä ei ole ok pukeutua esim. farkuissa hautajaisiin, se hyvin todennäköisesti LOUKKAA jotakuta.
Eli ei tarvii enää miettiä onko asiallista vai ei. Jos jo tällaisessa keskustelussa tulee ilmi, että moni pitää tietynlaista pukeutumista asiattomana ja loukkaavana, voi tyystin unohtaa, "ei se ketään varmaan loukkaa" -asenteen ja alkaa tutustumaan pukeutumisetikettiin, ja opettaa asiallista pukeutumista myös lapsilleen.
Sivistys näkyy olevan kumman harvinaista.
Vaikea nimittäin kuvitella, että vainajan lähiomainen sen surunsa keskellä paljoa viitsisi keskittyä katselemaan ja paheksumaan muiden vaatteita. Tosin tuossakin tietenkin on vain oma kokemukseni - minulla ei ole minkäännäköistä muistikuvaa siitä, mitä vierailla oli päällä esimerkiksi äitini hautajaisissa, oletan että suurimmalla osalla miehistä oli puku, mutta varmasti oli muunkinlaista pukeutumista, en edes sitä muista mitä oli päällä koko tilaisuuden vieressäni istuneella pikkuveljellä...saattoi olla puku, mutta toisaalta ysiluokkalaisella pojalla nyt on saattanut olla jotain muutakin. :P
En sitten kai vain ole niin pilkuntarkka tuollaisissa asioissa.
Isoisämme hautajaisissa siskon pojan farkkuja. Kysyi että eikö hänellä ollut yhtään kunnioitusta isoisäänsä kohtaan kun piti arkivaatteissa tulla.
Kaiken kukkuraksi poika pelasi jollain nintendo ds:llä koko siunauksen ajan.
Isoäiti ei enää kutsu siskoani juhliin. Loukkaantui sen verran pahasti tuosta.loukkaantua jostain pukeutumisesta niin paljon ettei enää kutsu minnekään tms. voihan sitä asiallisesti sanoa että olisit voinut puvun laittaa tms. mutta on kyllä outoa että joku jaksaa loukkaantua noin naurettavasta asiasta että jollain farkut jalassa hautajaisissa ja vieläpä perheenjäsenelle, jolle pitää kyllä osata asiasta fiksumminkin sanoa
kun että kirkossa pitää mielestäni pukeutua peittävämmin, myös morsiamen. Eli ei paljaita olkapäitä eikä minimekkoja. Joskus näkyy morsiamilla hyvin avokaulaisia pukuja eivätkä ne mielestäni sovi kirkkoon.
Omat teinini puetan (tai siis kustannan, itse pukevat :))tilanteeseen sopivasti aina. Ei siis farkkuja vaan musta puku. Eikä tytöille tissitoppia eikä otsatukan näyttävää hametta.
Ovat oppineet ja olen heistä erittäin ylpeä nyt aikuisina.On kuitenkin juhlakalun kunnioittamista pukeutua tilanteeseen sopivasti aina.
Eikä ole rahasta kiinni, kirpparit ja nettihuutokaupat myyvät pilkkahinnalla juhlavaatetta.
Me ei olla niin hienoja. Pääasia, että että on puhdas ja siisti.
hautajaisissa, erään lapsenlapsen tyttöystävällä vesiraja minihame ja PINKKI jakku.