Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä VAIN ammattikoulun käynyt - pakotatko oman lapsesi lukioon?

Vierailija
28.02.2011 |

Minä pakotan.

itselläni sulkeutui lukion käymättämyyden takia niin monta ovea kiinni... nyt vanhemmiten ymmärrän vasta lukion tärkeyden - Suomessa.

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä, mutta luuletko tosissas että amiksesta käytännössä pääsisi lääkikseen? että ymmärtäis galenoksesta jotain?

Vierailija
2/49 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksoistutkintoon tosin saattaisin kannustaa.

Itselläni oli peruskoulumenestys parempaa keskitasoa. Olen käynyt ammattikoulun ja amk:n. Nykyisin teen samoja töitä yhtä hyvin kuin ne jotka ovat käyneet lukion.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä, mutta luuletko tosissas että amiksesta käytännössä pääsisi lääkikseen? että ymmärtäis galenoksesta jotain?

Vierailija
4/49 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

todellakaan pakota! Olen itse "joutunut" lukioon kahdeksi vuodeksi kun en päässyt haluamalleni linjalle amikseen. Heti kun pääsin, lopetin lukion. Meni kaksi vuotta ihan hukkaan lukiossa kun ei kiinnostanut pätkääkään.

Vierailija
5/49 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kotona pakottamismeininki (ei tossa asiassa mutta muissa) ja se oli tosi inhottavaa. En halua että mun lapseni kokee saman.

Vierailija
6/49 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mennä sinne mihin on taipumuksia. Meillä molemmat vanhemmat akateemisia ja ollaan ehdottomasti sitä mieltä, että lapsi sopii parhaiten amikseen. Toista mieltä on vain eräs amiksen käynyt ystäväni, joka on katkera siitä että hänen lapsistaan ei tullut akateemisia.

Vierailija
7/49 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

..hyvin arvosanoin, paperilla voi pyyhkiä per...nsä. Kohtuullinen peruskoulutodistus takaa paremmat jatkopolut.

Vierailija
8/49 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täysin samaa mieltä kanssasi.

Vierailija
9/49 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ei siis pakotettu lukioon vaan menin sinne omasta halustani.

Mieheni pakotettiin lukioon, hän jätti sen kesken. Samoin teki eräs tuttavieni poika (käytyään sitä ensin neljä vuotta ja kirjoitettuaan jo muutaman aineen)

Lapseni on vasta vauva, mutta jos hän on teoreettisesti lahjakas (eli tulee äitiinsä) suosittelen vahvasti lukiota, jos hän taas on enempi käytännön asioissa fiksu (eli tulee isäänsä) niin sitten amis voi olla parempi vaihtoeto..

Vierailija
10/49 |
14.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukio on käytännössä pakollinen monilla yliopistoaloilla. Teen itse väitöskirjaa tekniikan tohtoriksi ja ilman lukio-oppeja olisivat DI-tutkinnon matematiikat ja fysiikat tuottaneet suurta tuskaa, saati nyt sitten väitöskirjavaiheessa.

Mitkä teidänmielestänne olisivat fiksuimpia alla olevista reiteistä:

Lukio -> Teknillinen yliopisto -> DI -> tekn. toht.

Amis -> AMK -> Insinööri -> Tekn. yliopisto -> DI -> tekn. toht.

Tai entäpä lääkäriksi?

Lukio -> yliopisto -> lääkäri -> lääk. toht.

Amis -> AMK -> sairaanhoitaja -> yliopisto -> lääkäri -> lääk. toht.

En näe yhtään mitään järkeä amiksen käymisestä, jos on vähänkään kunnianhimoisempia jatkokoulutus suunnitelmia.

Vierailija
11/49 |
14.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pakotan.

itselläni sulkeutui lukion käymättämyyden takia niin monta ovea kiinni... nyt vanhemmiten ymmärrän vasta lukion tärkeyden - Suomessa.

Lukio on pelkkää plussaa, avaa ovet moneen paikkaan. Edelleen. Vaikka tälläkin palstalla muuta väitetään.

Vierailija
12/49 |
14.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

He saavat opiskella missä haluvat. Ehtiihän sen lukion käydä myöhemmin jos haluaa.

Vierailija
13/49 |
14.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

helppo olettaa asioita, kun ette välttämättä tiedä millaista tämä jatkokoulutukseen hakeminen nykyään on. Sanottakoon vaan, että monet ammattikorkeakoulut ottavat sisään VAIN sen kiintiön määräämän vähimmäismäärän amiksia. Jos sisäänpäässeistä pitää olla vähintään 2 amista, se on yleensä vain ja ainoastaan ne kaksi. Tutkikaa ammattikorkeakoulujen tilastoja. Monille linjoille ei oteta amiksia ollenkaan, esimerkiksi hakijoita amiksesta 70, sisäänpäässeitä 0. Kaikki sisäänpääsijät ylioppilaita.

On ihan totta, että ylioppilaita suositaan enemmän. Lukiossa on matematiikkakin aivan erilaista kuin ammattikoulussa.

Amiksesta taitaa päästä helpommin työelämään koulun jälkeen. Lukiolaisen oletetaan jatkavan opintojaan yliopistoon tai ammattikorkeeseen, ei pelkällä ylioppilastutkinnolla tee hevonvittuakaan. JA puhun kokemuksesta.

Vierailija
14/49 |
14.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitä ovia ammattikoulun käyminen nykyään sulkee?

Vierailija
15/49 |
14.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttöni tiesi jo ala-asteella että haluaa parturikampaajalinjalle, sen jälkeen menee töihin kampaamoon ja samalla opiskelee kosmetologiksi.

Sitten perustaa oman yrityksen.

Haki kouluun, selvitti itse mikä on paras, etsi työharjoittelupaikat ja sai mitkä halusi.

Säästi omista rahoistaan ja osti jonkun kynsipaketin ja tekee nyt vapaa-aikoinaan kotona akryylikynsiä kavereille, säästää oman liikkeen perustamiseen.

Kun nuori tietää niin vahvasti mitä haluaa tehdä ja luottaa itseensä, tietää paremmin kuin minä mikä on hänelle parhaaksi, paha mennä pakottamaan muuhun.

Vierailija
16/49 |
14.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tulisi mieleenkään pakottaa, ei minuakaan pakotettu. En pakota edes rippikouluun.

Vierailija
17/49 |
14.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika oli aina hyvä koulussa ja tajusin, että on älliä päässä ja nokkela. Yläasteella alkoi kamala häirkkövaihe, onneksi loppui joskus 9. luokan keväällä. Todistus oli silti aina hyvä (8,5 keskiarvo). Käytösnumero nyt välillä putosi...

Itse halusi mennä lukioon, vaikka rokkiolemuksensa olisi sopinut ehkä juurikin amikseen:) Pyrki sitten vielä ilmaisutaidon lukioon Kallioon ja pääsi. Ihana koulu!

Mitään häiriköintiä ei enää ollut, vaikka lopuksi muuti Helsinkiin asumaankin.

Nyt valmistui vieläpä maisteriksi ja on takuulla tyytyväinen, vaikka palkka ei olekaan suuri. Kaikkea ei voi mitata rahassa.

Itse olen vain muinaisen kauppakoulun käynyt, vanhemmat raksalla töissä (äiti välillä työttömänä).

Minusta ketään ei pitäisi pakottaa kouluvalinnoissa. Tosin minun lapsuudessani piti pyrkiä jo 10-vuotiaana oppikouluun. Opettajakin laittoi viestiä kotiin (mitä silloin ei juurikaan tehty). Mutta sain itse päättää,ja vanhemmat oli varmaan tyytyväisä. Koska silloin se oli myös rahakysymys. Tuskin olisin kuitenkaan vapaaoppilaaksikaan päässyt. Olen kyllä joskus toivonut, että äiti olisi ollut vähän enemmän aktiivinen tässä...Työni ei todellakaan tarjoa haasteita (eikä isoa palkkaakaan).

Sori, pitkä kirjoitus...mutta haluan myös tsempata hankalien murkkujen vanhempia. Se aika menee ohi ja lopulta (ehkä) jopa kaipaatte sitä!

Luottakaa teiniinne, kaikki opettajat eivät todellakaan ajattele nuorten parasta.

Ja myös tsemppiä yksinhuoltajille,koska itsekin olin ja ihan "totaalisesti"; yksikin rakastava ja tukea antava vanhempi riittää.

Vierailija
18/49 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pakotan. itselläni sulkeutui lukion käymättämyyden takia niin monta ovea kiinni... nyt vanhemmiten ymmärrän vasta lukion tärkeyden - Suomessa.

En todellakaan pakota. Itse olen kantapään kautta oppinut että elämässä oma onnellisuus on tärkeintä.

Vierailija
19/49 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pakotan. itselläni sulkeutui lukion käymättämyyden takia niin monta ovea kiinni... nyt vanhemmiten ymmärrän vasta lukion tärkeyden - Suomessa.

En todellakaan pakota. Itse olen kantapään kautta oppinut että elämässä oma onnellisuus on tärkeintä.

Vierailija
20/49 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on älliä, kuten mun lapsilla peruskoulun perusteella on, on suunnatonta tuhlausta heittää sitä jonnekin kokkilinjalle vaan siksi että teini haluaa päästä mahdollisimman vähällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän